Specificaties Netwerkschijf met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Cloud My Cloud 2TB Review

annopcatsman 31 augustus 2014, laatste update op 10 september 2015, 2.000 views

WD My Cloud My Cloud 2TB

Voldoende snelheid via Wi-Fi/WLAN, maar helaas crashgevoelig en traag bij verbinding via internet op afstand. Verdict: Ideale koop voor thuis als je ook thuis werkt. Ben je op locatie en staat deze thuis, gebruik dan eens teamviewer als je een 2e PC thuis hebt en werk daarop.

Pluspunten

• zeer degelijke behuizing
  • mooi design
  • wordt niet erg warm
  • betaalbaar
  • USB poort aanwezig voor extra harde schijf uitbreiding die dan ook via netwerk zichtbaar wordt

Minpunten

• Draadloos is overdracht voor gevoel net wat trager dan HDD met usb 2.0
  • Geen USB-poort voor directe verbinding met PC
  • Weinig feedback van WDMC interface
  • Op afstand alleen toegang via WDMC interface app
  • WDMC interface erg crashgevoelig

Kwaliteit voeding Score: 3
Goede prijs voor het apparaat. Het is echt een stand-alone apparaat dus niet bedoeld om in te bouwen in een racktower. Aan de andere kant is er is aan het design gedacht en hij zou prima staan naast een iMac op een bureau.

De punten waar ik nog over struikel zijn::

- Geen directe USB 3.0 -verbinding mogelijk met computer. De USB poort die erop zit werkt alleen als uitbreidingsmogelijkheid zodat je een extra HDD eraan kan koppelen die dan ook via het netwerk benaderbaar wordt. Het is wel een 3.0 poort, maar het zou lekker zijn als je de USB 3.0 snelheid kon halen op momenten dat je toch thuis bent en dan bij grote overdrachten een kabel kunt aansluiten, zodat dit niet ten koste van je internet snelheid gaat als je tegelijk wilt surfen of online video's kijken.

- 0-tolerance for errors voor als er iets fout gaat bij de overdracht via directe verbinding, dus via de WD MyCloud app. Indien verbinding verbreekt of een bestand te groot is, (meer dan 8 gb, meen ik) dan kun je je HELE batch weer van voren af aan beginnen te overdragen. Ben je thuis, dan kun je windows verkenner gebruiken. Ben je elders, dan moet je het apparaat via de mycloud app benaderen...
gelukkig komt WD wel de hele tijd met patches en firmware updates, waar ik veel verbetering in zie telkens.

eindoordeel:
Prima prijs voor een NAS. Helaas geen USB(3.0)-to- PC optie dus overdrachtssnelheid gaat ten koste van je internetspeed en vice versa.

Steekproef sept. 2015 Overdrachtspeed van 12Gb aan films van C-schijf naar WDMyCloud via WD interface: 1-2mb/s. Via windows explorer: 6-9mb/s. Zonder Wi-Fi alleen koppeling via WD interface mogelijk..

Heb jij ook een WD My Cloud My Cloud 2TB?

Die trage overdracht is niet perse toe te schrijven aan de mycloud. Ik heb er een geinstalleerd (bedraad netwerk), en de overdracht schommelt zo tussen de 60 en 80 mb/s voor foto's en films.

Buiten je eigen netwerk is de snelheid afhankelijk van jouw upload. Daarnaast is al het verkeer via de telefoon app (of de externe loginwebsite) door de servers van WD geleid, gebruiksgemak is voor de doelgroep belangrijker dan snelheid.

De Dlink applicatie zelf is inderdaad niet vlot of makkelijk in gebruik, maar wat houdt je tegen om de mycloud gewoon via windows verkenner te benaderen?

En die usb poort, kijk nog eens goed achterop het kastje.

[Reactie gewijzigd door R-T-S op 1 september 2014 00:51]

Hi, thanks voor je reactie. Ze hebben bij WD aan mij zelf verklaard dat het NIET MOGELIJK is om de mycloud via verkenner te benaderen op de manier zoals ik wil, namelijk dat hij in verkenner wordt weergegeven en ik bijvoorbeeld files kan slepen en plakken direct naar de mycloud via verkenner. Kortom net als bij dropbox. Nope, zo werkt het dus niet (misschien weet jij een oplossing? want zelf zeiden ze dat het niet mogelijk is op deze manier tenzij iemand zelf een workaround verzint). Wat wel mogelijk was is een map op je bureaublad aan te maken en die als netwerkmap in te stellen o.i.d. wat ik ook heb geprobeerd, maar dan staat alles dus dubbel zowel hier als op de mycloud en daar schiet ik qua ruimte ook weinig mee op.

Trouwens, de USB poort is bedoeld om een externe harde schijf aan te koppelen ofschoon een met een standaard HDD of SSD het geheugen 'uit te breiden'. het werkt niet ff n kabel vandaar naar je laptop te connecten (althans zo is het niet de bedoeling, heb het geprobeerd ook). mocht je een hack of workaround o.i.d. hebben zodat dit wl kan, feel free to tell me.

PS: ik betaal dubbel dan de prijs voor een HDD jusit vanwege het draadloze aspect ;) dus ik ga niet met een netwerkkabel mijn WDmycloud de hele tijd aan mijn laptop vastdokken

[Reactie gewijzigd door annopcatsman op 1 september 2014 00:57]

Via Wifi haal ik nog een nette 12-14 mb per seconde.
Je hebt zelf al geprobeerd via verkenner de MC te benaderen? (2 verkenners open, mycloud via "netwerk" benaderen / openzetten en dan je originelen verslepen) Ik kon zonder problemen een foto/film collectie op die manier overzetten namelijk. Nooit geloven wat ze je voorschotelen zonder het zelf te proberen :+ Daarnaast kan je mappen ook koppelen aan schijfletters op je laptop.

Edit: http://www.wdc.com/wdproducts/library/UM/ENG/4779-705103.pdf / pagina 58
Is dat wat je bedoelt?

Die USB poort heb ik nog niet geprobeerd, maar zoals het in de documentatie staat kan je hem (usb disk) met een schijfletter koppelen in verkenner. Lijkt mij dat je dan op je gemak zaken kan uitwisselen. Misschien moet ik dat eens proberen van de week.

De keuze voor bedraad of wifi is voor een ieder persoonlijk. Maar om te zeggen dat de MC zelf traag is, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Via de kabel is hij (zeker voor de prijs) tot leuke prestaties in staat.

[Reactie gewijzigd door R-T-S op 1 september 2014 02:43]

lol ik ga ff de review aanpassen. Blijkbaar kun je m tegenwoordig via verkenner benaderen en kun je wel draggen en droppen! is waarschijnlijk na de update gebeurd van laatst. Voor die tijd kon dit absoluut niet. Het is volgens mij ook sinds maart of april dat ik deze mycloud heb.
Goed om te horen dat het al iets minder ergerlijk is geworden. Het is inderdaad geen standaard NAS, maar dat kan je wel terugvoeren naar de prijs. Succes ermee!
Hi, ja klopt die 2e schijf die je dan aan de mycloud koppelt krijgt idd n extra letter. Maar als je toch n usb poort vrij hebt op je laptop/pc dan zou k m lekker daarop aansluiten, gaat veel sneller! (met name doordat het volledig storingsvrij is)

ik ga eens kijken of ik wijs wordt uit je instructies want die pagina's hebben ze me ook al op gewezen en drag en drop werkt bji mij niet, krijg dan een foutmelding, misschien doe ik iets anders? en waarom 2x verkenner open? ben nu ff weer met dat ergerlijke apparaat bezig, krijg ook precies nu een melding binnen dat er wederom een nieuwe update is . . .achja... beter in 1x n goed product afleveren dan blijven patchen :P. en wat betreft de snelheid via kabel gaat idd wel lekker maar toch niet zo snel als usb3.0
Als je de WD My Cloud goed aangesloten hebt, zie ik geen verschil met een ingebouwde harddisk. Snap het hele verhaal van de verkenner niet. Geloof me of niet, maar als jij heel snel wil backuppen via USB 3.0 dan met je een USB 3.0 schijf kopen.
Mijn bakups hoeven niet zo groot te zijn, want iedere dag wordt er vol continue een schaduw bestand op de WD My Cloud gezet. Films en Muziek die ik via Spotnet download parkeer ik op de WD My Cloud en de bestanden zijn daardoor door iedereen in het netwerk te benaderen. Zelfs buitenshuis.
Als een familielid een computerstoring heeft en ik heb wat speciale software nodig dan trek ik het bij mij thuis gewoon weg. Jij gebruikt de WD My Cloud niet naar de mogelijkheden die dat apparaat biedt. Zonde want als ik een film van mijn laptop naar mijn Cloud blaas, dan doet hij over een bestand van 4 gb via WiFi hooguit 5 a 6 minuten. Met USB 3.0 gaat dat tig keren sneller, maar ik zou mijn Cloud er niet voor willen ruilen.
Die 2 x verkenner is voor het slepen tussen de vensters (zoals ikzelf vaak doe), maar dat kan natuurlijk ook via het "boompje" aan de zijkant van de verkenner. Als daar iets fout gaat, dan weet ik het ook niet zo 1 2 3 :D Kijk even na of je de rechten wel goed hebt gezet voor jouw account op die map (webinterface).

USB 3 zal je idd niet bij in de buurt komen. maar even bot gezegd; dat had je kunnen verwachten als je reviews had gelezen voor de aankoop. Daarnaast is de behaalde snelheid ook zeer sterk afhankelijk van de kwaliteit van je thuisnetwerk.

Updates zijn wat dat betreft een vloek en een zegen, verbetering met elke update, maar ook weer een extra handeling om uit te voeren.

[Reactie gewijzigd door R-T-S op 1 september 2014 03:50]

Bedankt voor de review.