Specificaties 6,4" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z Ultra Zwart Review

Mative 30 augustus 2014, laatste update op 30 september 2014, 1.052 views

Sony Xperia Z Ultra Zwart

Een snel en robuust toestel met een heldere, ´cleane´ OS (zonder onnodige afleidingen/functies) wat jammer genoeg niet ideaal in je hand ligt (buiten het grote formaat). Al-met-al een toestel dat zijn prijs meer dan waard is, maar zeker niet perfect is.

Pluspunten

• User interface
  • Voelt degelijk aan
  • Snel
  • Relatief goedkoop

Minpunten

• Geen vervangbare accu
  • Ligt niet lekker in de hand
  • Wifi ontvangst
  • Speaker

Goed over te spreken
De UI is clean en werkt vloeiend. Hij reageert direct en heb hem nog niet zien stotteren,
wat bij de Samsung Galaxy Note 2 (met Paranoid Android ROM) soms wel voorkwam.
De icoontjes draaien ook mooi mee in Landscape stand en het touchscherm is ook erg
responsive (ik heb begrepen dat Sony de sensitiviteit een stuk hoger heeft ingesteld).

Op het eerste gezicht een goede bouwkwaliteit. Voelt robuust aan al weet ik niet hoe
groot de kans is dat het scherm breekt wanneer je het toestel laat vallen. Ik denk dat
een screenprotector dan ook aan is te raden bij dit toestel voor (hopelijk) wat structurele
versterking van het glas. Staar je dan ook niet blind op de bouwkwaliteit. Wanneer je
bijvoorbeeld toch altijd een stevig hoesje gebruikt, heeft deze score weinig waarde.
In vergelijking; de Note 2 (zonder screenprotector) is een aantal keren
vanaf heuphoogte op straat gevallen, waarna alleen bij een hoekje van
de behuizing een klein deukje zat waar de verf ook vanaf was gekomen
(wat van plastic is en iets beter meegeeft dan metaal of glas).

De prijs (¤300, -) vond ik erg laag voor wat je ervoor terug krijgt
(waarschijnlijk omdat veel mensen tegen het formaat aanhikken).

Bluetooth werkt stabiel.

Hij heeft een handige magnetische laad aansluiting (ik heb er een oplaaddock
bijgekocht), dus geen gedoe meer met stekkers. De powerknop is ook perfect
geplaatst tegenover het laadcontact, voor stabiele bediening in ´Dock´ mode.

De accuduur heb ik geen problemen mee, daar ik hem
ook niet elke dag intentief gebruik voor video of games.

Uitbreidbare opslag is altijd een groot pluspunt voor mij. Niet alleen
om veel en grote bestanden op te kunnen slaan, maar ook omdat
deze te vervangen is bij eventuele slijtage door intentief ´Write´ gebruik
(al weet ik niet hoe groot dit risico werkelijk is).

Minder over te spreken
De accu is niet te vervangen wat ik wel een gemis vindt, omdat je niet snel even een
lege accu kunt verwisselen met een vol exemplaar. Alleen bij oudere (pre-smartphone)
modellen kwam het bij mij nog wel eens voor dat een accu er echt de brui aangaf.

Met zijn relatief scherpe randen ligt hij minder lekker in de hand dan de Note 2.
Het voelt meer als een 'harde' glasplaat in vergelijking met de 'zachter' in de hand
liggende Note 2. Waardoor het meer als een 'kil' onnatuurlijk stuk techniek dan
een comfortabel mobile device aanvoelt. Daarom had ik liever gezien dan hij
iets dikker was met afgeronde randen aan de achterkant
(de accu had dan ook groter kunnen zijn, alhoewel de prijs dan waarschijnlijk zou meegroeien).

De brede bezels vindt ik eigenlijk best fijn. Het voorkomt bij mij dat ik onverhoeds
het scherm trigger waardoor de dagelijkse omgang prettiger is. Om dezelfde rede
vindt ik het fijn dat er geen knoppen op de voorkant geplaatst zijn (wanneer je de
telefoon altijd gewoon op tafel heb liggen ipv een dock, kan een knop aan de
voorkant juist handiger zijn om het toestel met één hand te bedienen).

De volumeknop mag wat mij betreft boven de powerknop geplaats
worden ipv eronder en iets verder van elkaar af, zodat je niet de verkeerde
knop per ongeluk indrukt wanneer je op de tast even iets wilt doen.

Ik heb sterk het gevoel dat de Wifi ontvangst een stuk zwakker is dan bij de
Note 2, hij lijkt meer moeite te hebben bij het verbinden en verbonden blijven.

De speaker is meer naar beneden gericht dan naar
voren, wat bijvoorbeeld muziek wat doffer laat klinken.

'Stabiliteit & betrouwbaarheid' heb ik niet benoemd, omdat ik hem nog maar net heb.
De Note 2 heeft het 2 jaar uitgehouden wat ik persoonlijk belachelijk vindt, zeker voor een
toestel van die prijs (kan natuurlijk de interne bouwkwaliteit zijn die niet opgewassen was
tegen een valpartij of simpelweg bad luck). Dus Samsung komt er, voor nu in ieder
geval, even niet meer in. Ik hoop dat de Z Ultra een langer leven beschoren is.

'Beeldkwaliteit opname' heb ik niet getest, ik gebruik de camera daar
te weinig voor. Als dit een belangrijk criteria is, kun je denk ik ook beter
opzoek gaan naar een toestel mét flitser en een hogere resolutie.

Edit:
- Kopje over 'bouwkwaliteit' aangevuld
- Laatste zin over 'knoppen aan de voorzijde' toegevoegd
- Twee laatste alinea's toegevoegd

Aanvulling 30-9-2014
Bij het gebruik van een screenprotector had ik het probleem dat het scherm niet
reageerde wanneer ik aan het bellen was. Ik moest altijd wachten totdat de ander had
opgehangen. De sensor die de 'touch' uitzet wanneer je het toestel aan je oor houdt
blokkeerd dan. Dit komt mogelijk omdat de schermsensitiviteit hoog staat.

Firefox wil om onduidelijke redenen niet werken op mijn toestel, ik krijg direct de melding 'Firefox is
gestopt' wanneer ik Firefox start. Dit is de enige app die dit probleem heeft (suggesties zijn welkom!).

In het randje rondom het glas (zeker niet zo erg als bij de
Note 4) hoopt stof en vuil op die moeilijk te verwijderen is.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Ultra Zwart?