Samsung 840 EVO 250GB - Reviews

Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 250GB Review

rexbo4095 28 augustus 2014, laatste update op 30 augustus 2014, 514 views

Samsung 840 EVO 250GB

Wat is er sneller dan een 840 Evo? Twee Evo's in raid0! Ongelofelijke prestaties voor een geweldige prijs.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Leuke migratiesoftware meegeleverd
  • Ondanks zijn lage prijs toch uitstekende prestaties
  • Schaalt erg goed op bij raid0

Minpunten

• (Nog) geen

Eerst even dit: ik ga niet erg diep in op de drive zelf; er zijn zo veel reviews online dat mijn niet-technische mening niet erg veel zou toevoegen. Ik neem aan dat je weet dat de Evo lijn op dit moment een van de beste ssd's is in zijn marktsegment. Ik bespreek hier mijn ervaring met 2 evo's in raid0.

Ik wilde eerst een M.2 SSD kopen, maar na wat research bleek dat ik voor een vergelijkbare prijs twee Evo's kon kopen. Die heb ik op raid0 gezet. Dus niet alleen dubbele capaciteit, maar ook nog eens een stuk sneller!

Ondanks dat ik de Intel chipset raid functie gebruik is de performance fenomenaal. Alleen moest ik even uitzoeken hoe ik Windows 7 moest installeren, maar dat bleek achteraf een fluitje van een cent. Ik heb de drivers op een usb stick gezet, en tijdens het booten via de bios eerst de raid0 aangemaakt. Vervolgens kon ik bij het begin van de Windowsinstallatie browsen naar de driver op de stick, en gaan met die banaan! De installatie verliep daarna probleemloos en supersnel. Ik had meer problemen verwacht, want op Tomshardware.com waren er in de fora veel posts over mensen die grote problemen hadden.

Ik heb zelf nog geen benchmarks gedraaid (ik zit nog te wachten op een goede koeler voor mijn cpu, en ik zit nu nog even aan de Intel stock koeler vast waardoor testen onder 100% belasting nog niet verstandig is) maar uit online benchmarks blijkt dat hij tussen de 900 en 1000 MB/sec. haalt. Zodra mogelijk zal ik hier wat benchmarks posten. Ik zal voor de gein ook nog mijn 1e generatie Intel SSD meenemen; dan kunnen we zien hoe snel (pun intended) de ontwikkelingen gaan!

Het enige dat ik merk is dattie retesnel is! Van cold boot naar de Windows desktop in nog geen 7 seconden, en shutdown in 5 sec.! Windows 7 was vanaf dvd in een half uurtje geļnstalleerd, en na installatie van een geslipstreamde update pack was hij ook met de updates nog geen half uur kwijt. Ik weet nog dat het soms een werkdag duurde. -- je zou er haast nostalgisch van worden. Ik heb ook even ASUS RAMDisk 2 gebruikt, maar dat leverde in de praktijk zo weinig snelheidswinst op dat ik het weer verwijderd heb. De boottijd neemt dan bovendien ook dramatisch toe (30 sec. voor een 4gb ramdisk). Alles draait nu gewoon extreem soepel. Totdat je dit aan den lijve ondervindt is het lastig uit te leggen, maar alles voelt gewoon...prettiger. Het is net zoals het verschil tussen het kijken naar een HD rip van een film versus een echte Blu-Ray. En ik was er zo snel aan gewend dat mijn iMac, die met fusiondrive toch echt niet traag is, sloompjes aanvoelde.

Kortom, voor maar een beetje meer dan een Evo 500GB heb je een enorme snelheidswinst, plus de betrouwbaarheid, moderne techniek en klasse van Samsung. Aanrader!

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 250GB?