Synology DiskStation DS114 Review

ThinkPad 28 augustus 2014, laatste update op 18 november 2014, 1.370 views

Synology DiskStation DS114

Een absolute topper voor z'n prijs! Prestaties dik in orde. Geschikt voor nieuwste DSM (5.1-5004). Energieverbruik ook gunstig (11W idle met schijf draaiend, 15W tijdens opstarten), evenals lawaai (erg stil). 1,2Ghz singlecore processor (Marvell Armada 370) 512MB DDR3 RAM

Pluspunten

• Netwerksnelheid (~80MB/s write, ~72MB/s read)
  • Energieverbruik (11W idle, 15W tijdens boot)
  • Afmetingen, erg compact
  • Uitgebreid besturingssysteem
  • Support voor externe hardware zoals UPS, printer, ext. HDD
  • Geluid, erg stil ondanks actieve koeling HDD
  • eSATA
  • 2x USB 3.0

Minpunten

• Eerst installatie van OS nodig mbv PC, dus niet out of the box te gebruiken
  • Na installatie via PC denk je klaar te zijn, log je in, is er alweer een update beschikbaar. Kon dit niet in één keer Synology?

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb deze NAS gekocht omdat ik al een tijdje een zelfbouw NAS had draaien. De specificaties hiervan waren echter overkill voor wat ik er mee deed (webservertje, mysql db, remote backup, films opslaan voor rpi). De hardware zat ik eigenlijk ook op te azen om in m'n desktop te gebruiken, die was ook aan upgrades toe. Ook heeft een kleine NAS als deze een lager stroomverbruik dan de server, wat weer gunstig is voor m'n energierekening. Daarom besloot ik rond te kijken voor een NAS. Bij m'n ouders staat al een DS213j, dus het zou sowieso een Synology worden vanwege de goede ervaring met de DS213j.

Waarom de DS114
Goed, het merk was dus bepaald, toen moest er nog een type worden gekozen. Mijn keuze is op de DS114 gevallen omdat het de goedkoopste NAS is met 512MB RAM onder de 200 euro.
De 512MB RAM was een harde eis, ik heb een hekel aan trage apparatuur. De DS114 heeft een singlecore Marvell Armada 370 processor, met een kloksnelheid van 1.2Ghz. Het RAM geheugen is DDR3.

Voor een tientje meer heb je overigens de DS213j die plek biedt aan 2 schijven. Ik heb genoeg aan één enkele schijf van 2TB, dus dat had geen meerwaarde. Verder heeft de DS114 t.o.v. de DS213j een eSATA poort, en twee stuks USB 3.0 poorten. Dat vond ik dan wel weer interessant.

Voor de 160,99 euro thuisbezorgd wat ik voor de DS114 moest betalen vind ik dat nette prestaties. Je krijgt voor weinig geld dus veel prestaties.

Hands-on ervaring
De DS114 is zonder harde schijf een aardig licht kastje. De behuizing is van zwart kunstof, en heeft een matte kleur. Om een hardeschijf te monteren dien je de twee helften van elkaar te schuiven. Na het monteren van de schijf (schroefjes zijn bijgeleverd) schuif je de helften weer in elkaar, en draai je er 2 schroefjes in (ook meegeleverd) om de zaak te vergrendelen. Klein minpuntje hier is dat je de schroefjes in plastic vastdraait. Als je de NAS dus vaak uit elkaar haalt kan de schroefdraad op een gegeven moment lam worden. De DS114 heeft verder rubberen pootjes waardoor hij stevig staat, en niet makkelijk verschuift op een gladde ondergrond.

De DS114 komt in een mooie doos. In deze doos zit de NAS, de adapter (12V 4A), een 230V kabel, een netwerkkabel, en een 'quick start guide'. Voordat de NAS gebruikt kan worden zal je eerst een hardeschijf moeten monteren. Vervolgens sluit je de NAS aan op de voeding en op je netwerk en zet je hem aan. In het boekje staat dat je vervolgens naar http://find.synology.com of http://diskstation:5000 dient te gaan. Ik heb de NAS geïnstalleerd met het programma 'Synology Assistant'. Deze zoekt in je netwerk naar een Synology NAS en toont deze in het overzicht. Vervolgens dien je het besturingssysteem op de NAS te zetten. Deze kun je downloaden van de Synology website en via het programma uploaden naar de NAS.
De NAS zal vervolgens het besturingssysteem gaan installeren. Wat mij opviel is dat zonder bevestiging de hardeschijf die je hebt geplaatst wordt geformatteerd. Ik wist namelijk dat er bij mij nog data op de schijf stond.

Je kunt de NAS via de web interface laten afsluiten. Na een koude start wanneer het apparaat helemaal uitgeschakeld is geweest duurt het ongeveer een dikke minuut tot de web interface bereikbaar is.

Harde schijf
Ik gebruik de DS114 met Samsung Spinpoint F3 HD203WI, 2TB. Deze schijf is al wat ouder (2010), maar deze werkt perfect in de DS114. In de DS114 zit een ventilator (60mm) welke de schijf netjes koel houdt. De ventilator draait altijd, maar maakt weinig geluid. De temperatuur van de schijf is zichtbaar in de webinterface. De temperatuur van de HD203WI schijf die ik erin heb gestopt is ~ 35°C tijdens het kopiëren van 80GB aan data.

Netwerkprestaties
De DS114 beschikt over een Gigabit Ethernet aansluiting. Deze wordt goed benut. Het wegschrijven van een 4,72GB .dmg bestand (soort ISO) naar de Synology via een Apple Filing Protocol (AFP) share schommelt volgens het dashboard op de webinterface tussen de 77 - 84MB/s. De CPU heeft het wel aardig druk, die hing constant op 93%. Het kopiëren van dat zelfde bestand van de Synology terug naar mijn MacBook Air (met SSD) gaat met gemiddeld 64 - 84 MB/s volgens de Synology. Het CPU gebruik schommelt volgens de webinterface tussen de 12 - 45%. De Synology is tijdens het kopiëren wel wat trager, als ik de web interface ondertussen probeer op te vragen dan lukt dat niet echt, het laden gaat traag. De kopieersnelheid blijft echter prima, hij kakt niet in ofzo. Prima prestaties dus voor de gemiddelde gebruiker.

Besturingssysteem
De Synology NASsen draaien op "DSM", wat staat voor "Disk Station Manager". De DS114 is geschikt voor de nieuwste versie van DSM, op dit moment is dat '5.1-5004'. Het OS heeft diverse uitbreidingsmogelijkheden, en is via een web interface in te stellen. Dit gaat erg prettig, de interface is lekker responsief, en heeft een goede look-and-feel. De menu's en iconen zijn voor mij op logische plekken geplaatst, waardoor er eenvoudig mee te werken valt.
De interface doet wel een beetje teletubbie-achtig aan, maar dat is tegenwoordig de trend blijkbaar (kijk maar naar de platgeslagen logo's van Google, Windows etc.)

Je kunt instellen dat je op de hoogte wordt gebracht van systeemgebeurtenissen. Ik heb hiervoor mijn Gmail account gebruikt. Je kunt dit instellen bij Configuratiescherm > Melding. Daar "smtp.gmail.com" invoeren, poort 587. Vinkje aanvinken voor SSL/TLS. Bij 'SMTP Authenticatie' je volledige email adres en wachtwoord invullen.

Uitbreidingsmogelijkheden
De DS114 beschikt over 2x USB 3.0 poorten en een eSATA poort. Ik heb beide nog niet gebruikt, maar kan me voorstellen dat het handig is om een externe hardeschijf aan te sluiten om een backup te maken/naartoe te schrijven, of om de externe schijf via je netwerk aan te bieden. De Synology is ook in te zetten als printerserver wanneer je een printer met USB aansluiting aansluit op de NAS. Ik zag in een review van een ander model Synology (DS214se dacht ik, not sure) dat je ook een Bluetooth ontvanger in de NAS kunt steken zodat je audio kon streamen, leuke toepassing :) Ook kun je een WiFi-stick in de NAS steken, en zo verbinding maken met een draadloos netwerk, of van je NAS een accespoint maken. Handig!

Gebruik
De DS114 doet bij mij dienst als fileserver, er staan films, muziek en foto's op die naar diverse PC's in het netwerk gestreamd worden. Ook is hij webserver (wat PHP pagina's) en draait er een MySQL database (nu MariaDB dacht ik). Ook gebruik de NAS als VPN server, zodat ik vanaf afstand gemakkelijk bij het interne netwerk kan (makkelijk om even mee te kijken via Remote Desktop, of een instelling op de router of printer aan te passen zonder gelijk allemaal poorten open te moeten zetten en daarmee extra onveiligheden te creëren.). Verder is de NAS toegankelijk voor de DS213j bij m'n ouders. Elke nacht schrijven de twee Syno's hun backups naar elkaar toe. Ik heb daarmee automatisch een offsite backupsysteem dus :)

PC's in het netwerk backuppen naar deze NAS
Synology bied het programma 'Data Replicator' aan welke je op je PC('s) kunt installeren om backups te maken naar de NAS. Ik heb dit destijds met de DS213j een tijdje geprobeerd, maar vond het niet lekker werken. Ook werkt het alleen binnen je eigen LAN netwerk. Als je dus een maand van huis bent kun je dus geen backups maken. Ik gebruik daarom tegenwoordig DeltaCopy. Dat is eigenlijk een GUI om Rsync onder Windows te draaien. Je moet wel even een tutorial gebruiken om te kunnen rsync'en naar je Synology (je moet op de Synology wat instellingen aanpassen en een map aanmaken voor de backups). DeltaCopy heb ik op iedere PC die gebackupped moet worden geïnstalleerd. Prestaties zijn goed, het gebruikt rsync wat van zichzelf efficiënt werkt (kopieert alleen wijzigingen). Nadeel is wel dat DeltaCopy/rsync geen versiebeheer doet.

Energieverbruik
De DS114 gebruikt voor voeding een Channel Well Technology CAD048121. Dit is een 12 Volt, 4 Ampère adapter (48W dus). Ik heb nog nooit van dit merk gehoord, maar op de website van de fabrikant claimen ze 86.5% efficiency en ≦0.3W idle verbruik. Dat is prima. De adapter is tijdens intensief gebruik (80GB aan data van externe schijf naar interne schijf kopiëren) ~35°C (gemeten met eBay IR-thermometer).

Tijdens het opstarten van de NAS is het energieverbruik zo'n 15W. Als de NAS eenmaal is opgestart dan blijft dit op 11W hangen (idle, met schijf draaiend). Erg netjes dus. Als je van het slechtste uit gaat, dat de NAS 15W gebruikt dan kost je dit grofweg ¤30 euro per jaar aan stroom. Valt reuze mee dus.
De powerfactor van de adapter is 0,53.

Dit alles is gemeten met een Cresta RCE-1106 meter.

Om energie te besparen kun je instellen dat de hardeschijf (ook externe zijn in te stellen!) na een x aantal minuten/uur in slaapstand gaat. Verder kun je de NAS instellen voor WOL (Wake On LAN). Dit gebruik ik niet, dus kan daar verder ook niks over zeggen.

Als iemand verder nog vragen heeft of dingen getest wil zien dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS114?

Hoi,

Goede review, een klein puntje:
Voordat de NAS gebruikt kan worden zal je eerst één of twee schijven moeten monteren
Het is een 1 bay NAS :? .
100 procent met je eens, maar anders is het geen 'update' meer :+ .
Merci, heb het aangepast. Komt omdat ik gedeeltes van m'n DS213j (die 2 schijven kan bergen) review gebruikt heb.

En over die update, die laatste update moeten ze toch wel in het originele bestand kunnen patchen :P ?