Specificaties 5,7" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 3 Zwart Review

mr32 26 augustus 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 1.767 views

Samsung Galaxy Note 3 Zwart

Na de prijsdaling is dit toestel een stuk interessanter geworden voor het grote publiek. Het fantastische grote scherm, de snelle hardware en de immense accu maken het een echte high-end smartphone. De stylus is een goed uitgewerkte en nu volwassen toevoeging. Alleen jammer dat Touchwiz te veel features bevat.

Pluspunten

• Scherm
  • Hardware
  • Stylus
  • Bouwkwaliteit
  • Ontwerp
  • Accu + lader

Minpunten

• Paarse ghosting bij bepaalde kleurovergangen
  • Ontwerp
  • Touchwiz

Noot
Alle gebruikte foto's zijn niet bewerkt, hooguit bijgesneden. Daarnaast is er op de foto's gebruik gemaakt van de Google Now Launcher met een custom clockwidget en wallpaper. Geen van deze drie worden standaard meegeleverd en ze dienen puur als persoonlijke customizatie. Dit is dus geen Touchwiz.

Inhoudsopgave:

Samsung nam een aantal jaren geleden een stap die tot op dat moment geen enkele fabrikant had aangedurft: ze brachten een telefoon uit die een flink stuk groter was dan haar concurrentie. De Galaxy Note had een scherm van maar liefst 5,3 inch met een resolutie van 1280x800 en de daarbij horende pixeldichtheid van 284ppi. De motor was toen ook het beste van het beste, de Exynos 4210 van Samsung zelf was een ware krachtpatser, zeker in combinatie met de krachtige Mali 400 GPU. De telefoon was toen ook één van de eerste die een eigen stylus had, gemaakt in samenwerking met stylus en tekentabletkoning Wacom.

Als bezitter van de note 1 heb ik dan ook veel reacties gehoord over het schermformaat: “Past dat wel in je broekzak?” is een vraag die menig liefhebber van grote smartphonedisplays wel een aantal keren heeft moeten beantwoorden.

Ondertussen zijn we een paar jaar verder, en ook techniekland heeft niet stil gestaan. De eerste note was ondertussen geroot en begon moeite te krijgen met diverse apps en soms zelfs met android zelf (al heeft dit natuurlijk ook wat met dat rooten te maken). Kortom, tijd voor een nieuwe.
Mijn wensenlijstje was uitgebreid, iets wat eigenlijk helemaal niet handig is. Dit moest hij in ieder geval kunnen:
  • Max ¤350,-
  • Groot scherm (minimaal 5 inch)
  • Minimale resolute van 1280x720
  • Actuele prestaties en hardware (liever niet ouder dan een jaar)
  • Veel interne opslag of uitbreidmogelijkheden via een micro SD-kaart
  • Fatsoenlijke accuduur
Na diverse filters uitgeprobeerd te hebben kwam ik iedere keer bij dezelfde telefoons uit: De LG G2 en de Note 3, waarbij de Note eigenlijk afviel wegens zijn prijs van ¤450,- Uiteindelijk heb ik het geld er toch aan uitgegeven, puur omdat ik wist dat Samsungs telefoons ook makkelijk zelf te repareren zijn (iets waar ik al eens een positieve ervaring mee heb gehad met mijn eerste note).
Dus, Samsungs Note 3 was de grote kandidaat, maar wat maakt deze telefoon zo bijzonder?
Te beginnen is de Note altijd een proefmodel en vlaggenschip van Samsung geweest. Veel features worden in de Note uitgeprobeerd om vervolgens in hun S serie te implementeren. De Note is intern uitgerust met een Snapdragon 800-soc met 4 Krait 400 kernen van Qualcomm gecombineerd met een Adreno 330 GPU, 3GB aan werkgeheugen, 32GB intern opslag geheugen en een fenomenaal AMOLED-scherm van Samsungs eigen makelij. Dit display heeft een formaat van 5,7 inch en een resolutie van 1920x1080, dit geeft een pixeldichtheid van 386ppi. Verder bevat het een 13 megapixel camera met LED-flits. En als laatste klapper de accu met een capaciteit van maar liefst 3200mAh!

Oké, klinkt leuk. Maar iedereen kan naar de winkel om de benodigdheden voor een taart te halen, maar om hem daadwerkelijk lekker te bakken is een heel ander verhaal. Dus, heeft Samsung iets fatsoenlijks gemaakt?

Daar gaan we per onderdeel even naar kijken.

Specs
Omdat het er wel bij hoort zijn hier de specs.
ALGEMEEN2G NetwerkGSM 850 / 900 / 1800 / 1900
BEHUIZINGDimensies 151.2 x 79.2 x 8.3 mm
Gewicht168 g
- S Pen stylus
SCHERMTypeSuper AMOLED capacitive touchscreen, 16M kleuren
Formaat1080 x 1920 pixels, 5.7 inches (~386 ppi pixel density)
MultitouchJa
NFCJa
Infrarood poortJa
USBmicroUSB v3.0 (MHL 2), USB Host
CAMERAPrimary13 MP, 4128 x 3096 pixels, autofocus, LED flitser
FeaturesDual Shot, Simultaneous HD video and image recording, geo-tagging, touch focus, face and smile detection, image stabilization, panorama, HDR
Video2160p@30fps, 1080p@60fps
Secondary2 MP, 1080p@30fps
FEATURESOSAndroid OS, v4.3 (Jelly Bean), upgradable to v4.4.2 (KitKat)
ChipsetQualcomm Snapdragon 800
CPUQuad-core 2.3 GHz Krait 400
GPUAdreno 330
SensorenAccelerometer, gyro, proximity, compass, barometer, temperature, humidity, gesture
BerichtenSMS, MMS, Email, Push Mail, IM
RadioNee
GPSJa, met A-GPS, GLONASS
JavaJa, via Java MIDP emulator
KleurenZwart, Wit, Pink, Merlot Rood, Roze Goud Zwart, Roze Goud Wit
- S-Voice natural language commands and dictation
- Air gestures
- SNS integration
- Active noise cancellation with dedicated mic
- Dropbox (50 GB cloud storage)
- TV-out (via MHL A/V link)
- MP4/DivX/XviD/WMV/H.264/H.263 player
- MP3/WAV/eAAC+/AC3/FLAC player
- Organizer
- Photo/video editor
- Document viewer(Word, Excel, PowerPoint, PDF)
- Google Search, Maps, Gmail,
YouTube, Calendar, Google Talk, Picasa
- Voice memo/dial/commands
- Predictive text input (Swype)
BATTERIJLi-Ion 3200 mAh batterij
Stand-by(2G) / Tot 420 h (3G)
Praat tijd (2G) / Tot 21 h (3G)
Vrij overgenomen van gsmarena.com

Verpakking

De verpakking is zoals we van Samsung mogen verwachten. Een klein stevig kartonnen doosje. Dit maal bedrukt met een houtprintje. Als we de doos openen vinden we het volgende:
  • De smartphone (obviously :?)
  • Wat handleidingen (detail: op ongebleekt papier)
  • Een USB3.0 kabel
  • Een 2A eurostekker
  • 5 nieuwe stylustipjes met tool om ze te vervangen
  • Een set in-ear oortjes met flat cable
  • Een setje met opzetstukjes voor je oortjes in diverse maten
  • Een accu
Het strakke doosje met houtprint

De inhoud van de doos (zonder accu en smartphone)

Om te beginnen moet je de microSIM kaart plaatsen en eventueel je micro SD kaart. Vervolgens moet je de immense accu plaatsen en kan de backcover terug en kan het spelen beginnen!

Behuizing

Samsung is sinds een tijdje zichzelf een imagoprobleem aan het aansmeren als het gaat om het ontwerp van haar telefoons. Het overmatige gebruik van plastic, ronde vormen en rare patroontjes valt niet bij iedereen in de smaak. De Note 3 is weer de eerste die een nieuwe richting aan mag kondigen in Samsungs design richtlijnen voor dit jaar. Helaas is het plastic nog veel aanwezig. Dit maal als nepleer met nepstiksels als backcover, een geribbelde shiny rand en geborsteld metaal achtige bezels rond het scherm.

Het nepleer is iets wat je moet aanspreken. Zelf houdt ik meer van strakke materialen, zonder allerlei onzin, maar ik moet toch zeggen dat Samsung wel iets moois heeft gemaakt. Het toestel ligt ook lekker in de hand en de grip is prima. De zilverkleurige omlijsting maakt het toestel soms wat scherp aanvoelen aan de randen, al kan dat ook komen omdat de Note 1 een mooi afgeronde achterkant had, zonder randen. In de backcover steekt de camera een paar millimeter uit, wat meestal duidt op een stevige sensor of een goed pak lenzen. De telefoon voelt aanmerkelijk dunner en vooral lichter aan als zijn voorgangers. Vergeleken met de Note 1 is hij een stukje smaller en hoger. Als je je bedenkt dat het scherm een halve inch groter is, is dat een hele prestatie!

De achterzijde van de telefoon, waar het nepleren motief te vinden is

Aan de voorkant treffen we het immense scherm aan, twee tiptoetsen, een homeknop en een zilverkleurige telefoonspeaker. De homeknop heeft een wat rondere strakkere vorm dan zijn voorgangers, deze ligt ook meer op het scherm dan dat het erin verzonken is. De tiptoetsen zijn onzichtbaar als ze niet verlicht worden, voor mensen die niet bekend zijn met Samsungs layout (menu links en terug rechts) is dat niet heel handig. Aan de bovenzijde treffen we naast de speaker een nabijheidssensor en een lichtintensiteitssensor. Helemaal rechts zit de frontcamera en helemaal links vinden we een notificatie LED (rgb).

Aan de onderzijde van de telefoon treffen we iets bijzonders aan, velen zouden denken dat Samsung hetzelfde als Apple aan het doen is: eigen aansluitingen bedenken. Maar niets is minder waar: Samsung heeft voor het eerst gebruik gemaakt van USB3.0. Dit betekend doorgaans hogere lees en schrijfsnelheden én meer stroom, wat in snellere laadtijden kan resulteren. Dit betekend echter niet dat je vast zit aan de meegeleverde USB3.0 kabel, je kunt de oude USB2 kabel nog prima gebruiken, ook voor het opladen. Verder treffen we een enkele speaker aan en de bovenkant van de stylus.

De onderzijde met (vlnr): de microfoon, de USB3.0 aansluiting, de speaker en de stylus

Al met al ben ik zeker niet ontevreden over het ontwerp van de telefoon. De behuizing zit erg stevig in elkaar, ook de backcover die er erg fragiel uitziet als deze verwijderd is. De backcover krijg je niet snel kapot. Wat ik minder vind zijn de bezels, ik had liever iets zwarts gezien zonder patroontje dan een donker grijs/blauwe metaal achtige look. Daarnaast sluit deze niet helemaal aan op het scherm, waardoor je een klein zwart randje ziet als de zon bijvoorbeeld schijnt. Ben je in een wat donkerdere ruimte vallen zowel de bezel als de kleine rand niet op.

Een andere reden waarom ik toch bij Samsung blijf plakken is het feit dat de telefoon op te schroeven is. Als je de backcover afneemt zie je meteen een berg kleine schroefjes over het oppervlak verspreid. De note 1 heeft bij mij ooit een brakke USB-poort gehad toen de garantie was verlopen. Door op internet het juiste onderdeel te bestellen kon ik een paar weken later de telefoon weer zelf repareren, nu zijn we een jaar later en het werkt allemaal nog prima! Kortom, deze ervaring heeft ertoe geleid dat ik dat graag ook terug zag in deze telefoon.

Te zien zijn de 3200mAh accu, microSD kaart slot en microSIM slot. Tevens ook de schroefjes

Scherm

Het scherm is zeker één van de belangrijke onderdelen van een smartphone. Een slecht scherm kan het plezier om hem te gebruiken flink verpesten. Gelukkig staat Samsung bekend om zijn hoogwaardige displays, dat is hier niet anders. Het scherm is een genot om naar te kijken, op zowel lage als hoge helderheden. Ook de helderheid is prima in orde. Ik kan geen waardes geven, maar mijn ervaring is dat in het pikken donker het scherm niet te fel is en in de zon alles prima leesbaar blijft. In de test van Tweakers blijkt weliswaar dat er telefoons zijn met krachtigere displays, maar voor mijn gebruik is het uitstekend.

Ook de kijkhoeken zijn geweldig. Wit krijgt wel een groen/blauwe waas als je het scherm naar links en rechts kantelt, dit is in mindere mate ook het geval als hem naar boven en beneden kantelt. Dit is verder niet echt hinderlijk, alles blijft goed leesbaar en de andere kleuren blijven erg mooi.
Een veel gehoorde klacht is dat de kleuren van Samsungs schermen te overdadig zijn. Als je dat gaat meten zal je inderdaad zien dat dat het geval is, maar meten is niet hetzelfde als de beleving. Samen met het contrast oogt het scherm krachtig. Foto’s zien er mooi uit en ook de icoontjes van diverse apps komen goed tot zijn recht. Echter is de beleving iets persoonlijks, ik raad je dan ook zeker aan om een keer te kijken naar het scherm als je twijfelt.

De voorzijde van de telefoon met het scherm op de hoogste helderheid

Het scherm op de hoogste helderheid onder een hoek. De groene waas is zichtbaar

Over de resolutie hebben we in ieder geval niks te zeuren. De FullHD resolutie is gewoon prima, meer heb je eigenlijk niet nodig. 3K of 4K schermen zijn zelfs op zo’n formaat gewoon onzin. Kun je de pixels zien? Ja, als je met je neus erbovenop gaat zitten. Nee dus, in het gebruik zie je ze niet. De tekst is uitermate goed leesbaar, en het zoomen in webpagina’s is daarmee dus overbodig. Films en foto’s zien er dan ook scherp uit.

Close-up op het Tweakers logo

Close-up van een stukje tekst

Echter heeft dit scherm wel een probleem, wat ook al op de Samsung Galaxy S4 is voorgekomen: Ghosting. Bepaalde kleurovergangen, met name de overgang van zwart naar donkergrijs, veroorzaken paarskleurige vegen. Stel je scrollt door een afbeelding die een dergelijke overgang bevat (het Zedge logo is een goed voorbeeld), zie je een paars spoor het voorwerp achtervolgen.

In het dagelijks gebruik is dit niet hinderlijk, anders gezegd: je ziet het niet. Soms zie je een paarse veeg verschijnen, maar in de meeste gevallen merk je die niet op. Men zegt dat dit komt doordat Samsung het contrast en de kleuren heeft willen oppompen. Een snelle blik op XDA verteld mij dat er al kernels beschikbaar zijn die deze wijziging kunnen ‘overrulen’, hoe en of het werkt weet ik niet.

Snelheid

De motor van deze telefoon is niet niks. Een vierkoppig monster op 2.3GHz in combinatie met een krachtige schermtovenaar (GPU) weten een vloeiende gebruikerservaring te produceren. Op dit moment zijn er aardig wat telefoons uitgerust met dit duo, of met één van de twee. Er zijn er echter maar weinig die samen mogen werken met 3GB ddr3 werkgeheugen.

Deze grote hoeveelheid geheugen leidt tot een geweldige multitask ervaring. Apps die je ’s ochtends ooit hebt geopend, openen ’s middags in dezelfde staat. Een hele verbetering als je je bedenkt dat veel andere telefoons de apps dan opnieuw moeten openen.

Apps openen snel en zijn snel geladen, het komt zelden voor dat je ergens lang moet wachten.
Ik ga geen benchmarks draaien op deze telefoon. De reden is wegens het feit dat Samsung vals speelt door de kloksnelheden op het maximum vast te zetten (2,3GHz) wat onrealistische waarden geeft. Voor benchmarks verwijs ik graag naar de review van Wout Funnekotter. Ik ga er dan ook vanuit dat Tweakers zijn testmethodes op orde heeft en eerlijke resultaten weer kunnen geven.

Touchwiz

Dat Touchwiz niet de snelste is weten we allemaal. De skins van de smartphone fabrikanten verschillen veel met elkaar. Sommigen zijn wat minder enthousiast als de anderen. Samsung behoort al lange tijd aan de bijzonder actieve enthousiaste groep. Android wordt door hun vol gestopt met de vreemdste features als Airwave en Eye-scrolling. Daarnaast zal je bij de eerste start overweldigd worden met een berg apps die je niet nodig hebt en berg services van Samsung die je ook maar één keer zult gebruiken. Ik ben een half uur bezig geweest om alle zooi die ik niet nodig achtte uit te schakelen of te verwijderen. Niet omdat de Note 3 dan sneller wordt (dat is ie al), maar meer om de App drawer wat op te ruimen.

Touchwiz staat er ook om bekend dat het soms wat inefficiënt geprogrammeerd is, het zal vaak onnodig veel gebruik maken van de beschikbare kracht, wat soms resulteert in lag en framedrops. Hoe vaak komt dit voor? Nauwelijks.

Wat ook duidelijk een achteruitgang is ten opzichte van Google's Android is het instellingenmenu. Samsung dacht het eenvoudiger te maken door alle items te sorteren in vier tabbladen. Ik vraag me sterk af waarop ze gesorteerd hebben, want mij lijkt 'Storage' en 'Battery' me duidelijk een gevalletje voor de categorie 'Device' en niet voor 'General'. Van mij hadden ze het echt niet hoeven doen, ik ben soms wel even aan het zoeken eer ik het gevonden heb. Misschien zagen ze dat zelf ook in, en hebben ze vervolgens de Searchbar ingebouwd om het toch te kunnen vinden.

De belabberde instellingen

Echter kan ik het (nog) niet vergelijken met stock Android. Daarvoor zal ik het moeten rooten, en dan zal ik tegen een dienst van Samsung aanlopen waarvan ik niet begrijp dat het erop zit: Samsung KNOX.
Samsung KNOX is een service waarmee je werk en privé kunt scheiden. Alle werkgerelateerde items worden in een versleutelde container gestopt. Daarnaast zijn er meer beveiligingsmaatregelen getroffen in Android zelf. Eén daarvan is de gevreesde flashcounter, dit maal in de vorm van een burned-bit. Zodra de originele kernel-files (androids basis bestanden) worden overschreven, zal er één bit worden omgezet. Deze verandering is permanent, en kan niet terug gedraaid worden omdat de bit in de geheugenchip gebrand wordt. Nu vind ik de garantieregeling omtrent het rooten nog steeds erg vaag, en waar Samsung officieel gerootte toestellen moet accepteren ben ik er nog voorzichtig mee.

Ook Touchwiz is een UI waar je van moet houden. Iedereen zal z’n eigen voorkeur hebben. Mocht je daarover twijfelen kan ik je niks anders aanraden dan het eens te gaan proberen in de winkel. Neem dan geen Galaxy S5, omdat deze qua ontwerp afwijkt van de Note 3. Als je niet wilt rooten zul je dus moeten kijken wat bij je past, wellicht past de UI van HTC, LG of Sony beter bij je. Of je wilt geen custom UI, dan kun je bij telefoons als de Nexus 5 terecht.

Camera

De camera is niet high-end te noemen. De 13 MP produceren met goed licht mooie scherpe foto’s. Samsung past helaas ook daar oververscherping en oversaturatie toe om de foto’s “mooier” te maken. Bekijk je het vervolgens op een ander display, kan het resultaat wel eens tegenvallen.
De camera bevat geen optische beeldstabilisatie, wel is er digitale beeldstabilisatie in de filmmodus. Ook is er een wat trage autofocus aanwezig. Deze kan nog wel eens hinderlijk zijn als je snel een foto wilt maken.

In wat minder goed verlichte omgevingen willen de foto’s al snel korrelig worden. Ook de oververscherping is helaas soms goed zichtbaar. Zo zie je maar weer: Veel megapixels betekend niet dat er ook goede foto’s uit komen.

Daar staat tegenover dat Samsung een prima camera app heeft gemaakt. De app is overzichtelijk, eenvoudig in te stellen en bevat veel (nutteloze) filters met live preview. Daarnaast zijn er diverse modi aanwezig als HDR, Best Face, Sound Shot enz. Leuk om mee te spelen, maar in de praktijk zal je ze waarschijnlijk nooit gebruiken.

Hieronder een aantal foto's, ik zeg er maar gelijk bij: ik ben geen fotograaf. Klikje is full-size ;)

Geluid

Sinds HTC begonnen is met het inbouwen van frontfacing speakers wordt er overal een vergelijking gemaakt met deze speakers. De speaker is aan de onderzijde van de telefoon te vinden en wordt afgeschermd door een metalen grille. Een fijne locatie als je hem op een tafel legt om een filmpje te bekijken bijvoorbeeld. Houd je de telefoon in je hand, merk je al snel dat je de speaker soms afdekt. Desalniettemin is het geluid voor een dergelijke speaker prima, verwacht vooral geen diepe tonen. Flink herrie maken kunnen trouwens ze ook.

De telefoonspeaker is ook van prima kwaliteit, al moet je soms wat schuiven met de telefoon om het optimale geluid te krijgen.

Ook de output via de hoofdtelefoon aansluiting is prima. Geluid beschrijven is niet mijn ding, maar in combinatie met een set speakers of een koptelefoon kun je er goed van genieten. Op lage volumes heb je echter wel last van enige energieconsumptie maatregelen. Of dit de schuld van Android is of van de hardware weet ik niet. Als het geluid te zacht is, hoor je dat de DAC uitgeschakeld wordt, met ruis als gevolg. Vooral als je het geluid extern uitversterkt kun je dit heel duidelijk horen. In films zorgt dit er geregeld voor dat een stuk omgevingsgeluid in stille scenes wegvalt. Dat kan nog wel eens hinderlijk zijn. Nogmaals, ik weet niet of het de schuld van Android is of van de gebruikte hardware.

Stylus

Eén van de sellingpoints van deze telefoon is uiteraard de meegeleverde Stylus. Ook deze is weer in samenwerking met Wacom gemaakt. Omdat ik ervaring heb met de stylus van de note 1, zal ik daarom regelmatig een vergelijking maken.

Samsung heeft dit maal weer een andere vormgeving bedacht voor de stylus. Waar het er eerst als een asymmetrisch miniatuur pennetje gevormd was, is het nu een wat dikker symmetrisch geheel. Het pennetje is niet meer rond en is iets breder gevormd dan zijn grootouder. Doordat het wat groter is, houdt het prettiger vast en is het tekenen/schrijven een stuk eenvoudiger.

Zodra je de stylus uit de behuizing getrokken hebt (Tweakers meldt dat dit lastig gaat, ben ik het niet mee eens) krijg je meteen een cirkel in beeld wat men “Air Command” noemt. Deze kan ook benaderd worden door de goed geplaatste knop in te drukken op de pen en de tip boven het scherm te laten zweven.

De stylus met Air Command

De tip is nu van een zachter materiaal, en is daarbij ook verwisselbaar. Samsung heeft vijf extra tips meegeleverd, top! Dit zachtere materiaal is wat fijner in gebruik, het klinkt niet meer krasserig zoals de eerste plastic tip. De beweegweerstand is in eerste instantie hoger dan je zou verwachten. Meer dan een balpen of een potlood op papier. Het gaat niet stroef, dus je went er snel aan.

Zodra de tip in de buurt van het scherm komt, wordt alle touchinput genegeerd. Je kunt dus gerust de rug van je hand op het scherm laten rusten tijdens het gebruik van de stylus. Samsung heeft android ook voorzien van een speciale cursor (een stip), die het gebruik alleen maar makkelijker maakt.
De stylus is drukgevoelig, en met de meegeleverde apps kun je daar leuk gebruik van maken. Samsung levert een licentie van Sketchbook (Autodesk) mee en heeft daarbij zelf ook wat handige tools geschreven. De enige die ik daarvan nuttig acht is Action Memo, waarmee je op post-its kunt schrijven terwijl je een andere app aan het gebruiken bent.

Action Memo in action :*)

Kortom, op de stylus heb ik niks aan te merken. Als je een kunstenaar bent is het wellicht een nuttige toevoeging, voor anderen blijft het waarschijnlijk niet veel meer dan een gadget. In het dagelijks gebruik maak ik er voornamelijk gebruik van tijdens het webbrowsen, omdat hovers ook geregistreerd worden, iets wat met de vinger niet kan.

Accuduur

Als er ergens weinig vooruitgang in zit is het in accutechniek. Het enige wat fabrikanten kunnen doen om hun telefoons langer wakker te houden is door het systeem uit te kleden of de accucapaciteit te vergroten. Het is op een vlaggeschip natuurlijk ‘Not-done’ om iets uit te kleden (zeker bij Samsung), dus is er een 3200mAh accu geplaatst. Dat is bijna 1000mAh meer dan in een Nexus 5!
Merk je dit in het gebruik? Ja. De note 1 had een 2500mAh, en die was al flink. Vandaag de dag kan ik ruim een dag met deze telefoon werken. Ik ben nu vrij, dus ik gebruik hem gedurende de dag. Hierbij staat data standaard uit, Wi-Fi staat continu aan en aan het eind van de rit is het scherm 4 tot 6 uur aan geweest. Accutijden (van 90% tot 20%) van 28 uur zijn dan ook niet zeldzaam. In standby is deze telefoon wat minder zuinig als zijn voorganger. De Note 1 kon met een afname van 1 à 2% de nacht overleven, de note 3 is dat al gauw 5%. Desalniettemin erg netjes.

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20N9005/Screenshot_2014-08-29-12-26-07_zps87575d7a.png http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20N9005/Screenshot_2014-08-29-12-25-42_zpsb7071dc9.png
Een normale dag met de Note 3 ziet er ongeveer zo uit

Ook het opladen is enorm verbeterd. De note 1 was toch wel 3 uur bezig om van 20% tot 100% te laden, de note 3 doet daar iets meer dan een uur over. Dit wordt veroorzaakt door de aanmerkelijk krachtigere lader die Samsung meelevert. De 2A stroom die het maximaal kan leveren draagt daar een behoorlijke steen aan bij, zeker als je bedenkt dat de lader van de note 1 maar 1A was.

Terug naar boven

De vraag: “Voor wie is deze telefoon eigenlijk gemaakt” is een vraag die niet makkelijk te beantwoorden is. Er zijn weinig mensen die een dergelijk groot scherm willen (past het in de broekzak? In die van mij wel :) ), verder was de prijs in het begin ook een behoorlijk struikelblok. ¤750 is gewoon belachelijk. We zijn nu bijna een jaar na de release en de prijs is stevig gezakt naar ¤450, wat een stuk interessanter is. De niche waar het zich toen in bevond bestaat hierdoor niet meer.
Kortom, ben je op zoek naar een grote telefoon met een mooi scherm, degelijke prestaties, een uitstekende accu en uitbreidbaar geheugen? Niet verder zoeken, kopen die handel!

Terug naar boven

Heb je na het lezen van de review vragen, opmerkingen, kritiek of tips (over het maken van foto's :*) ) dan mag je die altijd stellen, eventueel ook via de PM! Dankjewel!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 3 Zwart?

Reviews door de redactie

ergens bij de instelling kun je de beeld modus veranderen, dus dat het scherm te verzadigd is is niet helemaal een kritiek punt want bijv. de film modus is al een stuk koeler.

zo ook voor het geluid, deze is ergens ook specifiek aan je oortjes iod aan te passen.

(dit is wat ik uit reviews en eigen test ervaringen weet, heb geen note3, al wil ik deze binnenkort aanschaffen)
Dat klopt, de kleuren zijn inderdaad aan te passen. Voor het geluid is er een optie die het geluid aan je eigen wensen aanpast, maar deze heb ik nooit uitgeprobeerd omdat ik van mening ben dat dergelijke tools de kwaliteit niet verbeteren.

Ik hoop dat de note 3 je gaat bevallen, gezien de huidige prijs is het nog steeds een goede koop!