Specificaties 50" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 50PFK4309 Zwart Review

Ossi 25 augustus 2014, laatste update op 25 augustus 2014, 2.759 views

Philips 50PFK4309 Zwart

Ik ben uitermate tevreden tot nu toe over deze tv! Of het ook een echt duurzaam product is, dat zal de tijd leren. Het eindoordeel is op basis van prijs/kwaliteit, want uiteraard zijn er betere tv's te krijgen, maar voor dit geld betwijfel ik het!

Pluspunten

• Geen backlight bleeding!!
  • Fijn beeld om naar te kijken
  • Goedkoop voor deze grootte
  • Heel veel instelllingsmogelijkheden

Minpunten

• Afstandsbediening voelt licht en goedkoop aan
  • Tv helt een paar graden achterover op de bijgeleverde voet
  • Karige features

Inleiding:
Mijn vorige tv stamt uit 2008 en is een Samsung LE32A552 van 32 inch. In mijn vorige huis was dat nog te doen met afstanden tussen de 2 en 3,5 meter, maar sinds ik verhuisd ben en er tussen de 4 en 5 meter kijkafstand is, is dat niet meer te doen.

Referentiekader van de oude tv. Tv-meubel is 145cm breed zo uit mijn hoofd.

Na twee maanden naar dat kleine schermpje te hebben gekeken werd het echt tijd voor wat anders!
Met de iBood hunt een paar dagen geleden kwam er een Samsung AE55H6200 langs, die ik eigenlijk graag wilde hebben, maar ik wil geen zaken meer doen met iBood na wat slechte ervaringen. Ik ben dus op internet gaan kijken naar wat die tv kost overal. Ik stond op het punt om de knoop door te hakken en ben toen toch afgehaakt, omdat we naar mijn mening momenteel in een overgangsfase zitten van FullHD naar UltraHD en toch liever een UHD-tv heb om ook foto's mooi te kunnen tonen. Ik heb besloten om mijn aankoop uit te stellen en eerst tweedehands wat op de kop te tikken voor de komende twee jaar. Echter kwam ik tweedehands niet echt leuke deals tegen en het bedrag werd al zo hoog dat mijn vriendin zei: "Voor dat geld kun je beter naar nieuw kijken!".

Waarom deze tv?
Dus hup, Tweakers Pricewatch voor de honderdduizendste keer aangeslingerd en ja hoor. Wehkamp had net een aanbieding ivm Back2school of iets dergelijks voor deze Philips tv. De tv kwam op 409 exclusief verzendkosten en inclusief op 438,95 en hij was op voorraad. Afgelopen weekend de knoop doorgehakt en voor deze tv gegaan. Zondag bevestiging gekregen dat de tv op maandag tussen 08:00 en 10:00 afgeleverd zou worden.

Zoals te zien is dit plaatje hebben Mediamarkt en Saturn ondertussen ook hun prijzen aangepast, maar voor de aanbieding van Wehkamp lag de prijs op zo'n 550 en de tv was zonder deze aanbieding ook niet echt in mijn blikveld gekomen als een optie.

Judgement day:
Beetje slecht geslapen van zondag op maandag, want hoe je het ook went of keert, het is toch redelijk wat geld en was eigenlijk bang om zwaar teleurgesteld te worden in de kwaliteit van de tv, want ja, wat kun je nu verwachten voor 440 voor een 50 inch tv? Ik kon helemaal geen reviews vinden van deze tv, vandaar dat ik deze nu schrijf, zodat hopelijk andere mensen hiermee geholpen worden.

Vanmorgen om 9 uur werd er aangebeld en kon ik de tv in ontvangst nemen. Opvallend was de Sesamstraat-achtige poppetjes die afgebeeld staan op de tv op de doos, alsof dit een kinder-tv is. Persoonlijk vind ik het beeld wat groot voor op een kinderkamer ;)

Vergeef mij mijn slechte kwaliteit foto's, ze zijn gemaakt met een Nexus 4 en die camera is crap...

Ik vond de doos erg smal, erg fijn dus om boven op zolder te plaatsen zonder dat je er last van hebt.
Op de doos staat de volgorde waarin je de tv moet uitpakken. Je opent hem bovenaan en daar vind je de accessoires: afstandsbediening, netsnoer, handleiding en koppelstuk tussen de voet en de tv.
Zodra je het piepschuim eraf haalt, kun je de voet er ook uithalen.
In het zakje waar de handleiding in zit, zitten ook de vier schroefjes waarmee je de voet aan het koppelingsstuk vastzet en de vier schroefjes om het koppelingsstuk te verbinden met de tv.
De afstandsbediening voelt erg klein en licht aan, er gaan 2 AAA batterijen in. Ik gebruik zelf een Logitech Harmony en verwacht dat deze afstandsbediening dus ook in de kast beland.
Subtiel detail, de schroefjes zijn echte Philips kruiskop en niet de meervoorkomende Pozidriv. Ook de batterijen zijn van Philips :)

Ik zal even een rijtje detailshots neerzetten van de tv:
Het koppelingsstuk tussen de tv en de voet.
De onderkant van de voet. De voet zelf voelt behoorlijk zwaar en stevig aan.
De bovenkant van de voet, netjes in plastic verpakt.
Aan de onderkant van de tv zijn de tv speakertjes te vinden. Het zijn er twee dus hoogstwaarschijnlijk levert de tv stereo geluid. Ik gebruik ze zelf echter niet, omdat ik het geluid via de versterker naar mijn eigen speakers laat lopen.
Hier zie je echt dat het een budget-tv is, de karige hoeveelheid aansluitpunten. Maar meer heb ik ook niet nodig, aangezien ik alles via de versterker laat lopen. Wat opvallend is, is dat alleen HDMI 1 ARC heeft.
Hier zie je de aansluitingen aan de zijkant, de tv heeft alleen een aan/uit knopje, ik ben geen knopjes tegengekomen om zenders te wisselen, volume aan te passen of input te switchen. Vooral die laatste is toch wel handig mocht om wat voor reden dan ook de infrarood bediening niet meer werken.
Hier een shot van de onderkant, je ziet hier dat de tv toch wel redelijk dik is. In het midden sluit je de voet aan en links en rechts zie je de roostertjes van de speakertjes.
De tv heeft een energielabel A+. Het leuke is, als je beeldinstellingen wijzigt, dan krijg je onderin ook een balk te zien wat aangeeft wat jouw wijzigingen voor effect hebben op het energieverbruik. Dit is een schaal en staat helaas niet in absolute waarden aangegeven.
Het is een 2014 model :+
Wat mij opviel toen de tv eenmaal stond op zijn voet, is dat hij lichtjes achterover helt. Ik weet niet of dit de bedoeling is, zo ja, waarom? Zo nee, ik heb er tot nu toe nog niet echt last van, dus ik kijk het even aan.

Hieronder een overzicht van screenshotjes van de installatiemenu's:
Philips 50PFK4309 Zwart

Wat vooral opvalt zijn:
- Foto 3: Waarom maakt het een tv uit of hij hangt of op de voet staat?
- Foto 4: Winkel of thuis? Later in het menu is dat aan te passen en zodra hij op winkelmodus staat, dan kijk je je scheel in de kleurtjes.
- Foto 9: Een handleiding in de tv, leuk gedaan!

De laatste 3 foto's zijn van de instellingen menu's, deze tv heeft heel veel instellingen en dat wordt overzichtelijk weergegeven! De menu's worden nu allemaal op zwarte achtergrond weergegeven, dat komt omdat er nog geen randapparatuur was aangezet. Wat mij opviel was dat ik in al die zwarte schermen geen moment last had van backlight bleeding! In dat opzicht ben ik dus erg tevreden met deze tv! Zwart is zwart, niet zoals met mijn oude Samsung, waarbij je altijd die gelige kleur over het zwart heen had.
Volledig zwart scherm, zonder backlight bleeding!
De reflecties van dit scherm zijn echt minimaal! Op de laatste foto staat de tv uit.

Beoordeling:
Om mijn beoordeling van deze tv wat uitleg te geven, geef ik hieronder aan, waarom ik een bepaalde waarde aan een beoordeling heb gegeven.

Featureset:
Je krijgt waar je voor betaalt! Dus in dat opzicht zou je vijf sterren kunnen geven, maar om mensen niet op het verkeerde ben te brengen geef ik er daar 3 voor. Vooral het gemis van een paar bedieningsknopjes op de tv vind ik raar. Verder heb je weinig aansluitmogelijkheden, maar als je een goede versterker hebt, dan heb je dat ook niet nodig. Hij heeft een CI+ module, maar ik kan niet testen of dat ook Ziggo/UPC gecertificeerde aansluitingen zijn. De vele instelmogelijkheden in de instellingenmenu's maken het goed.
Hoewel ik ook graag een 3D tv had gehad, was dat voor deze prijs niet mogelijk.

Kleurweergave:
Out-of-the-box vond ik het beeld wat blauwig, dus ik heb m iets warmer gezet. Ik heb niet de mogelijkheid om het scherm te kalibreren, dus ik kan alleen subjectief een oordeel vellen. Ik vind het prima qua kleur nu en de tv is op zoveel punten in te stellen, dat ik verwacht dat iedereen er een prima beeld uit kan halen.

Contrast en helderheid:
De goede anti-reflectiecoating zorgt er voor dat je goed tv kan blijven kijken, ook al heb je veel licht in huis, dat komt het contrast ten goede. Tevens is de helderheid in te stellen voor veel situaties.

Ghosting:
Ik weet niet hoe ik dit moet testen, dus dit heb ik aan mij voorbij laten gaan.

Pixeldefecten:
Ik heb gelukkig (nog) geen defecten, 5 sterren is alleen voor "geen pixeldefecten bij langdurig gebruik"

Bouwkwaliteit en afwerking:
Je krijgt waar je voor betaalt zal ik maar zeggen, de tv is gemaakt van glimmend plastic. Aangezien mijn oude tv dat ook had, maar dan met zes keer zo grote bezels, is het voor mij al een hele vooruitgang. :D
Ik vind het vreemd dat de tv lichtelijk wat achterover helt op de voet. Tenzij daar een goede reden voor is, vind ik dat een minpuntje. De voet kan niet draaien, dat is wel een klein minpuntje en daarnaast staat de tv ook wat wiebelig op de voet, niet dat ik bang ben voor omvallen, maar mocht je in een huis wonen met houten vloeren, dan kan het zijn dat het beeld wat wiebelt als er iemand langsloopt.
De achterkant van de tv is van lelijk plastic, maar dat vind ik toch irrelevant.

Vormgeving:
Het is niet de mooiste tv, maar het is ook zeker geen lelijke tv. Een middenmoter denk ik.

Prijs:
De prijs, dat was DE reden dat ik voor deze tv ging. Een nieuwe tv voor een bijna tweedehands prijs :)

Mochten jullie nog op of aanmerkingen hebben, verzoekjes etc. Geef het dan even aan, dan zal ik kijken of ik het aan kan passen.

Heb jij ook een Philips 50PFK4309 Zwart?

Ik heb gisteren een gratis ABO genomen. Hij kreeg een 4.4 :D. Ik maak wel even een screenshot zo
4.4 van de 10?

Zie de screenshot graag tegemoet :)
tis wel een flinke lap aan screenshots (2)

Ik heb hem net in het echt gezien in de winkel, en vond het beeld prima, ze waren alleen niet echt in de mogelijkheid om snelle beelden weer te geven op dat moment.

Ja tegen die curved UHD die er naast stond was ie niet opgewassen, maar als je naar de prijs kijkt... no complaints here.
Die 4.4 gaat over veel meer dan alleen beeld kwaliteit. De hoeveelheid aansluitingen etc doen allemaal mee...

[Reactie gewijzigd door nexhil op 25 augustus 2014 20:35]

Interessant stukje :)
14 nadelen zijn genoemd, waarvan alles wat te maken heeft met de interne tuner en het geluid niet voor mij van toepassing zijn :P

Ik gebruik mijn tv puur alleen als beeldweergever en IMHO doet ie dat erg goed. Ik kan mij niet vinden in het commentaar dat het beeldkwaliteit niet goed is via HDMI, maar dat zal iets persoonlijks zijn of het wordt vergeleken met schermen van 1000 euro.

Ik weet niet wat hun problemen met gebruiksgemak zijn, maar dat is gewoon prima en zal ook persoonlijk zijn.

Kleine kijkhoek? Mwoah, tussen de 90 en 50 graden op het scherm is het beeld prima, daarbuiten hoef ik sowieso al geen tv meer te kijken.

Qua vloeiend beeld, ik ga daar nog op terugkomen :)
Zal het via de blu-ray speler moeten bekijken, want mijn HTPC maakt er zelf al 60Hz van.

Je moet de tv bekijken naar z'n waarde en dan is ie erg goed voor het geld :)
Via je 360 zou je netflix kunnen proberen over component? of is het al een hdmi unit :D
Component aansluiting zit er niet op :P of is dat hetzelfde als scart?

En ja, die 360 gaat ook over HDMI :+

Netflix doe ik via de HTPC, ook via HDMI uiteraard en ziet er prima uit. Ik ben eigenlijk echt tevreden met deze tv :D
Nee is niet hetzelfde, verwachtte niet dat dat model al HDMI had en wist niet of je een echte HDMI bron had.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 25 augustus 2014 21:58]

Hey,

Ik zie dat deze tv een laag cijfer bij de consumenten bond krijgt.
Nu ben ik niet echt een fan van de consumenten bond verder maar bij gebrek aan review/test moest ike r toch even naar kijken.

1 van de opmerkingen is dat het beeld niet vloeiend is, kun jij dit controleren? zou je eventueel een filmpje met bewegend beeld kunnen uploaden?

bedankt voor je review!

[Reactie gewijzigd door nexhil op 25 augustus 2014 20:23]

Hey,

Het maakt niet uit op welke tv je zoekt, je krijgt altijd resultaat bij de consumentenbond, maar 99 van de 100 keer staan er wel sterren in google search results, maar bijna nooit op de site zelf. Ik ben zelf geen lid van de consumentenbond, kun jij de review inzien daar?
Ben er wel benieuwd naar.

Als je googelt op Philips 50PFK4309 Zwart dan krijg ik op de tweede pagina een resultaat bij de consumentenbond met een 4 van 5 sterren. Dat lijkt op zich niet slecht.

Ik zal straks eens kijken of ik wat 24p materiaal af kan gaan spelen. Tot nu toe heb ik alleen Top Gun op Netflix gekeken, maar ik vermoed dat dat 25p is.
Aangezien mijn vorige tv heel slecht overweg kan met 24p, zal het mij wel opvallen als dat hier beter is :)

[Reactie gewijzigd door Ossi op 25 augustus 2014 19:02]

Lol, ook niet al te positief. Ik ga straks even kijken naar een blu-ray om te controleren hoe het met bewegende beelden zit.
Wat kijkhoek betreft, ik denk dat ik het er wel mee eens ben, je ziet inderdaad vrij gauw wat lichtelijke verkleuring wanneer je een paar stappen opzij zet, aan de andere kant, hoe vaak doe je dat als je aan het kijken bent? :P
Nog wel een pluspunt gevonden trouwens, de standaard meegeleverde afstandsbediening is verrekte goed eigenlijk. Maakt niet uit waar je heen richt, hij pakt het signaal op.

Verder is mij gisteravond opgevallen dat het in de uiterste hoeken echt een heel klein beetje donkerder wordt. Een centimeter of 2 a 3 vanuit de hoek.
Ondertussen heb ik twee blu-ray films gekeken. Fight Club en 300, hoewel ze een gebrek aan panning shots hebben, zaten er wel een paar tussen, ik heb geen gestotter gezien zoals ik dat wel altijd zag op mijn oude tv. Misschien dat topmodellen tv's nog soepeler afspelen, geen idee, maar ik ben er zeer tevreden over :)
aaait. Inmiddels is die van mij thuis afgeleverd... straks zal ik ook even kijken/testen.
Ik ben benieuwd of jij hetzelfde vindt van de tv :)
Ga jij de CI+ module gebruiken? Of de interne tuners op een of andere manier?
Ik ben benieuwd of jij hetzelfde vindt van de tv :)
Ga jij de CI+ module gebruiken? Of de interne tuners op een of andere manier?
Ik heb nog wel een dvb-C signaal thuis, eigenlijk geen idee of dat erop zit. Verder gaat alles over de HDMI.
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen :)
Ga je nog een review schrijven? :)
Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen :)
Ga je nog een review schrijven? :)
Ja dat denk ik wel, ik heb hem vandaag pas opgehangen en aangezet.

Tijdens een potje FIFA 14 op de One gelijk even wat filters uitgezet :D
Ik kan het op je foto's niet goed zien, maar kan de TV ook worden opgehangen d.m.v. een muurbeugel? Zou je de afstand tussen de gaten eens willen meten? Zie ook dit plaatje.

Heb zelf een 46" LCD uit 2010. Qua beeldkwaliteit bevalt die nog prima. Zou alleen wel eentje willen met:
- dunnere randen
- lager energieverbruik
- platter
- iets groter is dan ook mooi meegenomen

Opzich voldoet de Philips daar wel aan. Ik zie dat hij een CI slot heeft, volgens mij kan m'n Humax decoder waarmee ik Ziggo TV kijk dan ook gelijk de deur uit :9 Gebruik jij het CI slot ook? En ik las ergens dat je ook kan opnemen met de TV? Heb je dat ooit geprobeerd?

Ik ga eens kijken of de MediaMarkt bij mij in de buurt dit model heeft staan. Eens kijken of hij in het echt ook bevalt.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 21 oktober 2014 13:09]

Ik zie bij de specificaties op tweakers staan dat er wel een beugel mogelijk is:
Beugelbevestiging Vesa 400mm

"VESA wall mount compatible: 400 x 200 mm"

Ik heb m zelf niet opgehangen, ik vind dat je daarmee de inrichting van je huis zo vast zet.

Als je de review van de consumentenbond mag geloven, dan zijn de decoders van de TV onder de maat. Mijn TV wordt alleen als een soort monitor gebruikt voor mijn HTPC, decoder, console, blu-ray speler en daar vind ik m heel sterk in. Ik kan helaas niet oordelen over de kwaliteit van de decoders. Ik gebruik dus ook de CI+ slot niet.
Dankjewel :) Ik heb nu ook een Samsung 48" uit de H5000 serie op het oog (UE48H5030AW voor 459 bij MediaMarkt). Misschien dat die het ook wel wordt, ik ga sowieso binnenkort eens kijken bij de MediaMarkt.