Specificaties 50" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 50PFK4309 Zwart Review

nexhil 29 augustus 2014, laatste update op 31 januari 2017, 1.971 views

Philips 50PFK4309 Zwart

Ik kom van een 60 inch Full-HD plasma uit 2010. Ik begon me een beetje te storen aan retentie, afnemende scherpte en de spiegeling van het scherm waar ik 4 jaar geleden nog met veel bewondering naar keek. Geld voor een upgrade is er alleen niet.

Pluspunten

• De Prijs.
  • Redelijk dunne randen (Vergeleken met mijn plasma).
  • Prijs/kwaliteit.
  • Geen Smart TV (Betaal je dus ook niet voor)

Minpunten

• Filters doen meer kwaad dan goed. Dus uitzetten!
  • Tot ongeveer 2 tot 3 cm de hoeken zie je wat donkerdere kleuren, maar is zeker niet storend of duidelijk aanwezig.

Ik kom van een 60 inch plasma uit 2010, maar ik begon me inmiddels een beetje te storen aan retentie, afnemende kwaliteit in scherpte en de spiegeling van het scherm waar ik 4 jaar geleden nog met veel bewondering naar keek. Geld voor een upgrade is er alleen niet.

Bang voor mijn eigen eisen, een vorige tv van 1400+ euro en een voorkeur voor bepaalde merken ging ik een week geleden opzoek naar een nieuwe tv maar dan zonder budget.

Ik ga over het algemeen mee met de stelling 'Goedkoop is duurkoop' en zal proberen zo objectief mogelijk te blijven tijdens deze review, die nog uitgebreid zal worden.

Ik had mezelf jaren terug voorgenomen om NOOIT maar dan ook echt nooit een Philips TV te kopen, alleen blijf ik ergens een typische Nederlander en als er geld in het spel komt dan is mijn mening/voornemen blijkbaar gewoon te koop :D

De reden hiervoor was eigenlijk dat de beelden die ik op tv's van Philips bij kennissen en vrienden zag allemaal zo belachelijk ranzig gefilterd werden dat er van een mooi beeld eigenlijk nooit sprake was. Ging je gamen dan moest de tv in game modus om die filters uit te schakelen en input lag terug te brengen (daarvoor hebben tegenwoordig meer tv's game modussen, maar bij Philips kon je er eigenlijk nooit onderuit.)

Aankoop
Tijdens mijn zoektocht en een budget van ongeveer 450/500 euro (Omdat ik dat voor mijn oude tv terugkrijg)
kwam ik vaak uit bij modellen van 46/49 inch. En opeens was daar de Philips 50PFK4309, dat was toch weer een inch minder van de 60 inch af, 25 centimeter diagonaal was het verschil nu nog maar.

Ik was ook vooral niet opzoek naar een smart TV, alle functies die een smart TV heeft heb ik al.
Ik heb namelijk een XBOX One en Apple TV.

Ik kocht deze TV afgelopen maandag dus online, bij de Wehkamp, nadat ik een typegenoot uit de 4000 serie (De 50PFK109) in het echt ben gaan bekijken. Dit moest met enige spoed, want er was een actie (back2schoool o.i.d.) t/m het einde van de dag en uitgerekend tijdens mijn zoektocht was hij afgeprijsd tot 409 euro. Daarom viel hij me ook op, die lage prijs. Een lage prijs is leuk, maar als je dan naar afgrijselijk beeld zit te kijken dan heeft mijn aankoop geen nut.

Maar wat ik zag in de winkel viel me niet echt tegen, op de kijkhoeken na. Ik was een Plasma gewend met 178 graden perfect beeld. Het was al wel bijna sluitingstijd en er was niet echt de mogelijkheid om even wat snelle beelden te showen.

Dan komt het moment van kiezen onder tijdsdruk! :| :/ Niet echt 1 van mijn sterke kanten zeg maar :D
'Je krijgt waar je voor betaald en nooit een Philips', toch beide voor 1 keer aan de kant gezet.

Maargoed met al mijn regeltjes en voornemens in mijn hoofd heb ik eigenlijk 2 dagen stress gehad, want er was bijna geen review op internet te vinden over deze tv en wat ik wel vond (klik: Consumenten Bond) was niet echt heel enthousiast over dit apparaat.

Aflevering
Afgelopen woensdag was het zover, zoals afgesproken 2 dagen na de bestelling geleverd.
In de doos een wat sobere inhoud:
  • TV
  • Afstandsbediening met batterijen
  • Voetsteun
  • Handleiding.
Meer hoeft ook niet wat mij betreft.

Uiterlijk

Je kunt het heel luxe pianolak noemen, hier heet het gewoon glimmend zwart plastic met een goedkoope uitstraling uiterlijk. Het ziet er zeker niet slecht uit hoor, maar plastic blijft plastic.
Tja wat wil je ook voor dat geld. Hij is niet zoals mijn Macbook of iPhone van mooi aluminium gemaakt, maar daar is de prijs ook totaal niet naar. Verder past hij best goed in ons interieur dat voornamelijk uit zwart/grijs tinten bestaat. wat ik wel vreemd vind is dat er onder aan de achterkant een bobbel zit :/

Ik denk dat ik hier met het uitzoeken van een nieuwe beugel nog wel even rekening mee moet houden.

Het Apparaat
Het apparaat gelijk maar aan mijn beugel gehangen waar eerst de bijna 50 kilo zware plasma aan hing. Eigenlijk was de beugel te groot, maar na het toepassen van wat metaal zaagwerk was ook deze beugel geschikt voor het ophangen van de veel kleinere en lichtere led TV.

Het was even puzzelen met mijn ouderwetse beugel voor zeer grote en zware tv's.

Hij hangt! Eindelijk! HDMI aansluiten op de XBOX one, stroom erop en gaan! Even wat taal instellingen doorvoeren. Daarna vraagt de tv of ik zenders wil zoeken. Dat hoeft niet want ik gebruik alleen maar 1 HDMI ingang voor xbox en decoder.

Komop ik wil bewegende plaatjes! En dan natuurlijk:

Een update voor de XBOX One,

Waarom is dat een probleem? Ik heb mijn Amino decoder op de HDMI input van de ONE aangesloten.
Nu zou ik de update kunnen skippen, maar ja, ja tis een update... dus die bijna 2 Gb die normaal superhard over die 100Mb lijn gaan, gaan nu.. tergend langzaam, zucht :D

Even later de xbox start op en we hebben beeld! Ik start gelijk Fifa 14 op om bewegende beelde te krijgen en daar voor mij een knelpuntje zat m.b.t. grote bewegende groene vlakken op mijn plasma.

Tijdens de snelle animaties van de intro viel me direct iets op, pixels! En niet zo'n beetje ook!
Alsof er allemaal kruimeltjes over je beeld heenrollen. Met klamme handen en zweet over de rug start ik maar het menu op met instellingen en ja hoor, daar zie ik ze al. "Beeldverbeteraars" Instellingen om beelden scherper te maken, ze gaan allemaal uit en terwijl ik in het menu de schuifjes naar beneden trek voor minder, minder, minder verbetering, wordt het beeld beter, beter, beter. PFFFFFIEW.

(Het was in het echt wat minder groen ;) )

Wat mij opvalt is dat tijdens het spelen, waar toch aardig wat snelle verplaatsingen van het beeld plaatsvinden ik me helemaal niet kan vinden in bijvoorbeeld de bevindingen die de Consumenten Bond doet als het gaat om het stotteren van het beeld. Ik zie het namelijk niet. De tv zou namelijk gelijk weer de doos in zijn gegaan als dit wel het geval zou zijn. Waarom? Omdat ik een lcd tv uit 2008 op mijn slaapkamer heb staan die ook totaal geen problemen heeft met snel of normaal bewegend beeld. En eigenlijk vind ik dat wanneer je een tv anno 2014 dat gewoon niet mag gebeuren.

Misschien hebben we inmiddels in andere firmware, dat dat het verschil is?
ik kan er in de firmware release notes in ieder geval niks over vinden:
Pagina met nieuwste firmware en release notes van Philips

Net even snel wat live beelden gemaakt van deze tv.

Update 1-9-2014
Ik heb de TV nu een paar dagen. Af en toe verander ik nog wat aan de kleuren of helderheid van het scherm. Gisteren namelijk ontdekt dat de Xbox One een handmatige kalibratie mogelijkheid heeft. Mocht je twijfelen over deze tv, ik heb er nog geen moment spijt van!

Update16-9-2014
Nog steeds zeer tevreden!
Ik ben eigenlijk geen rare dingen tegen gekomen. Na 5 augustus zijn er ook geen firmware updates vanuit Philips gekomen.

Update15-10-2014
Geen problemen tot nu toe, erg fijne TV en geen spijt.

laatste firmware: 15 december 2014

Heb jij ook een Philips 50PFK4309 Zwart?

Sluit een een STASTVBOX aan op deze TV en je kijkt met 4K2K video kwaliteit.
b.v. Netflix maar ook Earth Flight etc.
Sluit een een STASTVBOX aan op deze TV en je kijkt met 4K2K video kwaliteit.
b.v. Netflix maar ook Earth Flight etc.
Daar heb ik nog nooit van gehoord :D
Maar de TV heeft toch geen 4k resolutie, tis een full-hd TV
Ik ga verder even uitzoeken wat het is.

edit: Ah android meuk en spam. Nee bedankt.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 30 augustus 2014 12:21]

Als ik het goed heb begrepen heb je deze tv gekocht voor 409 euro!?!

Volgens mij is dit niet meer te vinden ben ik bang? :)
Als ik het goed heb begrepen heb je deze tv gekocht voor 409 euro!?!

Volgens mij is dit niet meer te vinden ben ik bang? :)
Ja klopt! Misschien dat je bij de mediamarkt nog geluk hebt.
Haha ik zou niet weten hoe, enige tips? :) En zou dat via de telefoon af te handelen zijn, want om voor niets naar een mediamarkt te gaan is me net te veel moeite helaas.
Nou daar heb ik hem volgens mij ook heel even heel goedkoop voorbij zien schieten.
Maar volgens mij is de pricewatch weer aardig up to date.
Waar heb je dat TV-meubel vandaan? Ziet er geweldig uit :)
Thanks! Een Jaar of 3 geleden gekocht in Nijmegen. Winkel moet ik even voor je opzoeken..