Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LB870V Zwart Review

thomasmoorsTestpanel 24 augustus 2014, laatste update op 13 september 2014, 666 views

LG 55LB870V Zwart (Testpanel)

Een premium product voor een premium prijs.

Pluspunten

• Premium kwaliteit
  • Mooie afwerking
  • Goed beeld
  • Makkelijke bediening

Minpunten

• Prijzig
  • Slechte geluidskwaliteit
  • 3D van mindere kwaliteit dan actieve 3D

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Aanleiding

Tweakers.net heeft mij gevraagd een review te schrijven, naar aanleiding van deze pagina, erg leuk. Hartelijk bedankt Tweakers redactie.

Uiterlijk
De televisie is in mijn ogen erg mooi afgewerkt. Met zijn dunne bezels, metalen voet, 55 inch scher, geïntegreerde soundbar en strakke design. Het logo licht mooi op bij het inschakelen (op de soundbar) Indien je hem tegen de muur wil zetten, dan zitten er daarvoor andere voetjes bij. Deze zijn helaas niet van metaal zoals de gewone, maar van plastic.

Beeldkwaliteit
Door zijn IPS scherm zijn de kleuren een stuk beter dan ik normaal gewend ben, echter ben ik in mijn dagelijks gebruik dan ook niet erg verwend en heb ik een gewone LCD televisie van enkele jaren terug (wel Full HD). Ook is het beeld erg vloeiend bij het kijken van eigen media. Helaas is dit dus niet echt mijn straatje, dus heb ik enkele vrienden gevraagd om ook het beeld en de later besproken 3D eens te komen keuren. Zo gezegd zo gedaan. Ook zij waren van mening dat het een uitmuntend beeldscherm was, met prachtige helderheid en scherpte.

Geluid
Kort door de bocht vonden wij het geluid van zeer slechte kwaliteit en zouden bij deze televisie, dan ook een aparte geluidinstallatie aanraden. Het valt vooral tegen doordat er een juist zo'n mooie soundbar in de voet van de televisie zit, dat je zou er automatisch veel meer van verwacht. Het geluid is namelijk nogal "blikkerig", om het maar in onze eigen termen te beschrijven.

3D
Deze televisie maakt gebruik van passieve 3D, een erg grote plus als je met een grotere groep vrienden een film wil kijken. Dan zijn namelijk ook de brilletjes van de bioscoop geschikt en hoef je geen actieve brillen aan te schaffen van vaak 80 euro per stuk. Uit ervaring van mijn vrienden blijkt echter dat de diepteperceptie vele malen minder is dan bij een actieve bril.

De automatische omzetting van 2D media naar 3D is niet erg goed, ik heb andere modellen gezien die dit beter doen. Slechts de ondertiteling komt duidelijk naar voren, maar graag hadden we iets meer gezien daarvan.

Consolegaming
Bij het spelen op moderne consoles is het beeld helemaal op en top. Helaas heeft ook deze tv, zoals vele nieuwe tv's hele slechte ondersteuning voor een oudere console zoals de Nintendo 64: er ontstaat input-lagg, waardoor de behendigheidsspellen onspeelbaar worden: denk aan bijvoorbeeld mario kart en de tv schaalt het beeld automatisch op wat geen plezierige ervaring geeft. Nu hoor ik u denken: "speel dan ook niet op zo'n oude console", maar dat is juist om nostalgische reden om samen te doen erg leuk en het is dus jammer dat daarvoor niet even snel deze tv daarvoor gebruikt kan worden. edit: born4trance zegt dat dit niet voorkomt, als je de juiste modus selecteert op de televisie.

Gebruikersgemak
Bij het opstarten wordt u netjes met stappen door de installatie geleidt, waardoor wifi en televisiesignaal instellen voor iedereen te doen moet zijn.
Door middel van eenvoudige menu's en twee afstandsbedieningen, waarvan één met slechts enkele knoppen probeert LG iedere gebruiker zowel via een simpele manier de televisie te laten bedienen, als gevorderde opties toe te laten passen. Daar zitten nog wel enkel lichte tekortkomingen in voor de echte leken:
  • De interface heeft soms toch nog wat vreemde vertaling / jargon
  • Soms is het effect van een bepaalde menuknop toch net iets anders dan je zou verwachten
  • De menu's zijn qua animatie erg afwisselend afgewerkt: soms erg mooi, soms juist erg pixellig.
De assemblage is ontzetten lastig om alleen te doen door onder andere het gewicht en de poten die zowel voor als achter uitsteken, waardoor hij op een tafelrand of doos moeten liggen. Gewoon plat op de grond gaat dus niet.

Smart
Ondanks dat ik deze functionaliteit weinig gebruikt heb ga ik proberen het volgende er over te vertellen. Het design zorgt ervoor dat de voorgeïnstalleerde apps makkelijk te benaderen zijn. Even skypen is een kwestie van camera omhoog, app aanklikken en gaan (mits u bent ingelogd natuurlijk). Het aantal app's is nu nog beperkt, maar zoals bij ieder opkomend platform is het een kwestie van wachten tot deze markt groeit en ontwikkellaars aantrekt. WebOS is qua bediening erg fijn, maar enkele animaties verdienen nog wat aandacht zoals eerder vermeld.

Futureproof
De tv zelf krijgt zijn updates over-the-air, dus voor het updaten hoeft u niet met een USB-stickje te gaan wandelen. De resolutie is voor mijzelf helemaal prima, maar in deze prijsklasse is voor niet heel veel meer een 4K variant te koop en misschien is het vanuit het oogpunt dat iedereen mogelijk overgaat naar deze nieuwe standaard in de komende jaren verstandig om iets meer te betalen die variant te nemen. Vooral als u net als ik slecht eens in de 8 a 10 jaar een nieuwe tv aanschaft.

Het is een prachtige televisie, op bijna alle punten helemaal perfect. Hij is voor mij persoonlijk echter wat te groot voor de woonkamer. Ook zou zijn stevige prijs van ¤1337,- mij afschrikken. Maar als u een echte filmliefhebber bent, die niet met een mindere afmeting zou willen doen zou ik de volgen dingen eerst aanraden:
  • Is er een andere tv's die qua kwaliteit ook aan uw verwachtingen voldoet?
  • Speelt u nog wel eens op oude consoles, dat gaat niet met deze televisie
  • Wilt u de beste 3D ervaring, vergelijk dit beeld dan nog even met actieve 3D
  • Bent u tevreden met de Full HD resolutie, voor de gehele levensduur van dit apparaat bij u thuis?

Heb jij ook een LG 55LB870V Zwart?

Prima review, alleen heb ik wellicht nog een bruikbare tip m.b.t. het console-probleem:
quote: Tsurany
Ghosting
Tijdens het testen van de tv heb ik geen ghosting of inputlag opgemerkt. Wel moet je tijdens het aansluiten van een console even opletten dat je de juiste modus op de tv activeert. Dan is inputlag vrijwel niet merkbaar.
Goede tip voor degenen die hem aanschaffen, zal het ook even in de review zetten. 1 kleine kanttekening: ghosting is niet hetzelfde als inputlag. Ghosting is beelden die te lang op het scherm blijven na tonen en inputlag is toch echt dat je personage veel te laat reageert t.o.v. de input via de controller.

[Reactie gewijzigd door thomasmoors op 13 september 2014 08:42]

Ik ken de verschillen, maar dit word dan ook nergens beweerd (er staat immers heb ik geen ghosting of inputlag opgemerkt).

De kop had wellicht anders gemogen maar ik nam aan dat het duidelijk genoeg was en had het daarom zo gelaten ;)

Ik ben overigens ook van plan een nieuwe TV aan te schaffen, ik vind m'n 42 inch inmiddels aan de kleine kant. LG maakt mooie schermpjes alleen houd de software-kantb (firmware) e.d. mij nog enigzins tegen. Philips (TP Vision) schijnt hier (in ieder geval met de niet-Android modellen) ook niet al te best in te zijn (Ambilight vind ik persoonlijk wel iets sfeervols toevoegen).

[Reactie gewijzigd door born4trance op 14 september 2014 04:48]

Ik zou zelf de smartfunctionaliteit toevoegen door een Raspberry Pi of Chromecast aan de hand van je wensen.
Dat kan in princiepe ook.

Dan nog even iets over het volgende:
quote: thomasmoors
Om misverstanden te voorkomen: Het zijn niet mijn woorden maar die van Tsurany. Ik heb het toestel zelf niet dus ik kan er moeilijk zélf iets over zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door born4trance op 17 september 2014 15:37]