Specificaties Stereo Bluetoothspeaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Ruark Audio MR1 Rich Walnut Review

LA-384 24 augustus 2014, laatste update op 16 juni 2017, 6.086 views

Ruark Audio MR1 Rich Walnut (Product gekocht)

Deze speakers klinken zuiver, warm en gedetailleerd. Dankzij hun kleine formaat en nette afwerking kunnen ze overal geplaatst worden. Voor de liefhebbers van knallende bastonen, bestaat er de mogelijkheid een actieve subwoofer te koppelen. Zijn ze hun geld waard? Lees de volledige review en vorm zelf je mening.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit, ook via bluetooth
  • Aardige basweergave (voor dit formaat speakers)
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Mooi uiterlijk
  • Klein tot middel formaat
  • Uitgang voor actieve subwoofer
  • Afstandsbediening
  • Multifunctionele knop bovenop speaker

Minpunten

• Mist soms de echt lage tonen

Mid- en hoogweergave Score: 5

BT ProfielA2DP, apt-X
BT Bereik10 meter
BT Multipairtot 8 apparaten

Terug naar index

Het doel van deze review is om jullie kennis te laten maken met de Ruark Audio MR1 en hopelijk te overtuigen van mijn mening over deze bluetoothspeakers. Een reactie is altijd leuk, ook hoor ik graag of jullie informatie missen.

Ik ben altijd al liefhebber geweest van mooie muziek, ik kan echt genieten en helemaal tot rust komen bij verschillende jazz en lounge tracks. Maar ook een goed pop, rock of trancenummer op zijn tijd kan ik zeker waarderen.

Tot ongeveer een jaar geleden werd alle muziek beluisterd via de pc-speakers. Deze zijn er in alle soorten en maten en je kunt er zoveel aan uitgeven als je zelf wilt. In mijn beginjaren heb ik nooit eisen gesteld aan de geluidskwaliteit, waardoor de gebruikte speakers mij niet zijn bijgebleven.

Pas rond 2004 ben ik er meer aandacht aan gaan besteden. Op advies van een vriend heb ik destijds de Hercules XPS 210 gekocht. Met een prijs van ¤50,- was dit een leuke 2.1 speakerset welke op dat moment perfect voldeed aan mijn kwaliteit- en prijs eisen.

Een paar jaar later werd deze opgevolgd door de Creative Gigaworks T3. Wederom een 2.1 speakerset welke zowel qua prijs (zo'n ¤180,-) als qua kwaliteit een flinke stap vooruit was t.o.v. de Hercules. Ik ben altijd zeer tevreden geweest over deze speakerset, hoewel de bas voor mij wat te overdreven aanwezig was. Echter sinds een half jaartje begon de set kuren te vertonen, het volume bleef niet meer stabiel. Een zoektocht op internet leerde mij dat dit kwam door de aparte volumeknop. Reparatie was niet makkelijk, wat mij uiteindelijk heeft doen besluiten te gaan kijken naar een nieuwe speakerset.
Terug naar index

De nieuwe set moest opnieuw een stap vooruit zijn qua geluidskwaliteit. Op zich had ik vrij snel een valide opvolger in gedachten, namelijk de Audioengine A5+. De prijs heeft mij echter lang weerhouden om over te gaan tot een aankoop. ¤400,- voor een pc speakerset is en blijft veel geld. Ondanks de vele lovende reviews, heb ik een aankoop uitgesteld. Dit gaf mij de mogelijkheid om verder te kijken. Na een lange zoektocht kwam ik verschillende alternatieven tegen. O.a. de KEF x300a, JBL LSR305, Epoz Aktimate Mini+ en de Ruark Audio MR1. De Kef viel al snel af vanwege de prijs. De Audioengine, JBL en Epoz vielen uiteindelijk af vanwege hun grootte, daarnaast zou je bij de JBL het volume bij beide speakers apart moeten afstellen, wat nogal onpraktisch is. Hierdoor bleef uiteindelijk de de Ruark Audio MR1 over.

Een speaker kiezen is een ding, maar een Nederlandse winkel vinden die hem verkoopt is een tweede. Via google kwam ik niet verder, ook een oproep op het tweakers-forum bleef onbeantwoord. Uiteindelijk heb ik verschillende hifi-zaken gemaild om te kijken of zij mij verder konden helpen. De meesten hadden nog nooit van het merk gehoord, anderen hadden het niet in hun assortiment. Het begon er wat somber uit te zien, tot ik bericht kreeg van Iear Tilburg, welke ze net in hun winkel hadden opgesteld. Aanvankelijk wilde ik de speakers nog komen beluisteren, zodat ik een betere vergelijking kon maken met andere speakers in deze prijsklasse. Maar uiteindelijk heb ik toch gekozen om af te gaan op de online reviews en heb de speakers blind besteld.
Terug naar index

De speakers zijn verpakt in een simpele kartonnen doos met handig handvat aan de bovenzijde. In tegenstelling tot veel populaire producten, bevat de doos geen opzichtige reclameleuzen of in het oog springende, felle afbeeldingen, maar slechts een soort ontwerpschets van de speakers met daarnaast een kleine opsomming van de features. De enige kleuren die op de doos worden gebruikt zijn enkele groentinten die weer terugkomen in het logo van Ruark Audio. Al met al een strak weergegeven doos zonder poespas, iets wat in mijn ogen professionaliteit uitstraalt.

In de doos vinden we uiteraard de speakers, een verbindingskabel, adapter en kabels voor de stroomvoorziening, afstandsbediening en natuurlijk enkele boekjes waaronder een registratieformulier en een handleiding in verschillende talen, waaronder Nederlands en Engels.

Alles is netjes apart verpakt in een plastic zakje of kartonnen doosje. Afgezien van de noodzakelijke beschermende piepschuim blokken wordt de beschikbare ruimte zoveel mogelijk benut.
Terug naar index

Met hun grootte van 170 x 130 x 135 zijn deze speakers vrij compact te noemen. Althans aanzienlijk compacter dan de speakers waarmee deze moesten concurreren.

De speakers zijn beschikbaar in 3 verschillende kleuren; Zwart, Wit en Walnoot. Hoewel ik meestal voor zwart kies, ben ik in dit geval voor de walnoten versie gegaan. Naar mijn mening springt deze kleur er minder uit, en past daardoor vrijwel op elke achtergrond. Dit heeft als resultaat dat de speakers overal neergezet kunnen worden, zonder dat ze de aandacht trekken.

Zoals bijna alle speakers, hebben ook de MR1's een verwijderbare grill. Ik moet er wel bij zeggen dat deze wat lastig is te verwijderen, daar deze vrij dicht op de speaker aansluit. Achter de grill vind men de tweeter en de woofer, alsook de infra-rood ontvanger voor de afstandsbediening (rechter speaker). Aan de onderzijde van de speakers vind men een basreflexpoort en rubberen voetjes.

De bovenzijde bevat een draai-druk knop welke wordt gebruikt voor het instellen van het volume, het selecteren van de verbinding en het in- of uitschakelen van de speakers.

Aan de achterzijde (van de rechterspeaker) tot slot vind men van links naar rechts;
- uitgang voor de linkerspeaker
- ingang voor de stroomvooziening
- uitgang voor een actieve subwoofer
- line-in (3,5mm jack)
- keuze schakelaar voor het invoerniveau
Terug naar index

De bouwkwaliteit en afwerking van deze speakers is "top notch". Alle delen van de speakers sluiten vrijwel naadloos op elkaar aan. Met uitzondering van de basreflexpoort, zijn er geen rafels of hakende delen zichtbaar en voelbaar. Het is mooi om te zien dat ook de verzonken onderdelen van de speaker netjes aansluiten op het houten frame. De aanwezige naden tussen deze delen zijn nagenoeg evenwijdig, waardoor de speakers ook zonder grill zeer strak ogen en een hoge kwaliteit uitstralen.
Terug naar index

Boven op de rechterspeaker bevind zich een multifunctionele draai-druk knop. Door de knop kort in te drukken, zet je speakers aan en uit. Door de knop gedurende enkele seconden ingedrukt te houden, wissel je tussen Jack en Bluetooth. Door aan de knop te draaien verander je het volume.

Langs de bedieningsknop zit ook een led-indicator. Deze geeft aan op welke manier de bron is verbonden met de speakers (blauw = bluetooth, oranje = jack), of het maximum of minimum volume is bereikt (led knippert wat langzamer) en of de speakers aan of uit staan.

Naast de knop op de speaker zelf, kun je ook gebruik maken van de meegeleverde afstandsbediening. Deze is gemaakt van duurzaam plastic en voelt vrij stevig aan. Het ligt makkelijk in de hand en is (ondanks de beperkte dikte) eenvoudig op te pakken. De afstandsbediening kent 6 knoppen; aan/uit, mute, line-in, bluetooth en volume.

De afstandsbediening werkt op een knoopcel batterij, type CR2025. De batterij is makkelijk te vervangen doordat deze in een uitschuifbare cartridge geplaatst wordt.
Terug naar index

Je kunt de muziek via twee wegen uit deze speakers toveren. Enerzijds bestaat er de mogelijkheid om de speakers bekabeld aan te sluiten via een 3,5mm Jack audiokabel (niet meegeleverd). Anderzijds kun je de speakers ook via bluetooth verbinden, hierbij maakt het gebruik van aptx (mits de bron hier ook over beschikt). Aptx is een compressiemethode waarbij cd-kwaliteit muziek over bluetooth realiseerbaar is.

Volgens de handleiding is het mogelijk om tot 8 apparaten te koppelen via bluetooth (er kan echter maar vanaf 1 apparaat tegelijk muziek gespeeld worden). In de praktijk betekend dit dat een apparaat automatisch wordt gekoppeld wanneer het binnen bereik komt. Als een apparaat reeds is gekoppeld, maar je wilt een ander apparaat koppelen, dan zul je dit handmatig moeten doen. De verbinding met het vorige apparaat wordt dan automatisch verbroken.

Onder ideale omstandigheden kan een via bluetooth verbonden bron zich tot maximaal 10 meter afstand bevinden van de speakers. Wanneer je er 1 of 2 muren tussen laat, neemt deze afstand af tot 5 á 6 meter (uiteraard afhankelijk van de samenstelling van de muren). Een derde muur lijkt toch problemen te geven. Persoonlijk vind ik dit zeker niet slecht. 1 of 2 muren wil in de praktijk nog wel eens voorkomen, maar 3 muren is onwaarschijnlijk, ook binnen een afstand van 10 meter.
Terug naar index

Na alle informatie over secundaire aspecten van deze speakers, zijn we nu dan aangekomen bij het belangrijkste deel van deze review. Laat ik vooropstellen dat ik geen kaas heb gegeten van het technische aspect van speakers en geluidsweergave. Ik heb ook geen apparatuur om mijn bevindingen te onderbouwen met cijfers. Ik kan slechts mijn oren gebruiken om verschillen waar te nemen en zal mijn best doen dit in tekst uit te drukken.

Bij gebrek aan beter, zal ik de speakers vergelijken met de Creative Gigaworks T3. Daarnaast zal ik proberen de meerwaarde van aptx te achterhalen en zien of er een waarneembaar verschil bestaat tussen het bekabeld of draadloos beluisteren van muziek.

Als bronmateriaal zal ik gebruik maken van de volgende hoge kwaliteit muziek-bestanden. Ik speel deze af met Poweramp (android app) of Mediamonkey (PC).
- Rolling Stones - Sympathy For The Devil 24bit/192khz 6780 kbps
- Norah Jones - Don't Know Why 24bit/88.2khz 2729 kbps
- Solar Fields - The Road To Nothingness 16bit/44.1khz 820 kbps
- Clint Mansell - Death Is The Road To Awe 16bit/44.1khz 752 kbps
Terug naar index

Zoals ik eerder in deze review heb verteld is aptx een compressiemethode waarbij hogere kwaliteit geluid over een bepaalde bandbreedte kan worden gestuurd. Volgens de ontwikkelaar is de kwaliteit gelijkwaardig aan die van cd's.

Niet alle digitale apparaten ondersteunen aptx. Via hun website kun je achterhalen of jouw apparaat deze techniek aan boord heeft.

Ik heb zelf 3 apparaten tot mijn beschikking;
- HTC Desire HD Bluetooth 2.1 Geen aptx
- LG Nexus 7 Bluetooth 4.0 Geen aptx
- HTC One (M7) Bluetooth 4.0 Aptx

HTC Desire HD: De Desire HD is al een wat ouder toestel, waardoor deze niet is voorzien van de meest moderne technieken. De telefoon moet het doen met bluetooth 2.1 zonder aptx. Op zich klinkt de muziek niet echt slecht. Tijdens het zoeken naar informatie over aptx, werd regelmatig geopperd dat muziek zonder deze techniek klinkt alsof je in een badkamer naar een oude radio luistert. Of het komt door de speakers durf ik zo niet te zeggen, maar muziek via Bluetooth 2.1 is acceptabel. Het mist echter kwaliteit in de hogere en lagere frequenties, waardoor Norah Jones' zang wat schel klinkt en de bass in enkele andere liedjes niet echt weet te overtuigen. Het klassieke stuk van Clint Mansell begint aardig, maar gaat al snel over in een onduidelijke, drukke wirwar van tonen, waardoor het beslist geen pretje is om naar te luisteren. Daarnaast klinken de meeste liedjes over de gehele linie wat vlak, waardoor je als luisteraar niet betrokken kunt raken.

Streaming muziek via een bluetooth 2.1 apparaat kan geschikt zijn als achtergrond muziek, maar je haalt daarmee zeker niet de maximale potentie uit deze speakers. Als je alleen over een dergelijk apparaat beschikt en je hebt de mogelijkheid om deze bekabeld aan te sluiten, dan zou dit de voorkeur krijgen t.o.v. draadloos.

LG Nexus 7: De Nexus 7 heeft aanzienlijk modernere hardware aan boord. Het ondersteund bluetooth 4.0, maar volgens alle sites, waaronder de officiele aptx site, zou deze tablet geen aptx ondersteunen. Desondanks klinkt de muziek aanzienlijk beter dan via de Desire HD. Alle tonen lijken goed te worden weergegeven en de liedjes hebben ook wat meer diepgang.

Een bluetooth 4.0 apparaat zonder aptx is wat mij betreft gewoon geschikt voor streaming muziek en doet eigenlijk nauwelijks onder voor een bekabelde aansluiting.

HTC One (M7): Ondanks dat de HTC One over aptx beschikt, zijn er geen hoorbare verschillen tussen deze en de Nexus 7. Dit kan betekenen dat de Nexus 7 toch over aptx beschikt, dat aptx op de HTC one (om wat voor reden dan ook) is uitgeschakeld, of dat de speakers ook met een kwalitatief minder signaal, toch een goede weergave produceren. Ook bij het bekijken van een youtube filmpje is er geen hoorbaar verschil tussen de Nexus 7 en de Htc One.
Terug naar index

Aanvankelijk is het geluid via bluetooth aanzienlijk luider dan via line-in. Op de HTC One wordt het hoofdtelefoon volume begrenst, wanneer je deze begrenzing deactiveert, haal je juist meer volume via line-in.

Buiten het volume is er geen hoorbaar verschil tussen de line-in en bluetooth. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik gebruik maak van een simpele audiokabel die ik nog had liggen. Ik ben van plan binnenkort een kwalitatief betere kabel aan te schaffen. Ik kan dan meteen horen of dit wel een positief verschil geeft.

Inmiddels heb ik een nieuwe audiokabel gekocht; de AudioQuest Evergreen. Dit lijkt (t.o.v. de vorige simpele audiokabel) een voller, dieper en dynamischer geluid te geven. Met een goede audiokabel is er dus weldegelijk een hoorbaar verschil vergeleken met bluetooth. Indien deze bekabelde verbinding een 10 zou scoren, zou bluetooth met aptx en/of a2db een 9,5 scoren.
Terug naar index

Deze twee speakers vergelijken is eigenlijk niet helemaal eerlijk, daar ze niet in dezelfde prijscategorie zitten, maar bij gebrek aan beter vergelijkingsmateriaal moet ik het hier mee doen.

Ik heb altijd met veel plezier naar de T3 geluisterd en ik heb me nooit gestoord aan het geluid. In mijn oren klonk het zoals het zou moeten klinken. Nu ik beide speakers naast elkaar hoor, valt direct op dat de MR1 speakers aanzienlijk voller en warmer klinken. Daarnaast zijn ze ook meer gedetailleerd, wat o.a. hoorbaar is in het introstuk van Hotel California. Het is opmerkelijk dat de T3 het "snelle" gepingel wat meer op de voorgrond zet, terwijl de MR1 juist de langzame gitaarslagen op de voorgrond laat horen. In deze vergelijking lijkt de MR1 een betere verhouding aan te houden.

Norah Jones' Don't know why, bevestigd het kwaliteitsverschil tussen beide speakers nog eens duidelijk. Haar stem klinkt zoveel warmer, voller, zuiverder en gedetailleerder door de MR1, dat ik het geluid uit de T3 niet eens meer herken.

Als ik vervolgens de muziek van Solar Fields beluister, kom je uit bij het enige gemis van de MR1 speakers. Namelijk de basweergave en dan bedoel ik de diepte hiervan. Beide nummers van Solar Fields worden gedragen door een vrij zware bas, wat de ervaring van de liedjes compleet maakt. De T3 speakers staan bekend om hun (overdreven) basweergave, dankzij de aparte bas-unit. De MR1 komt niet met een aparte bas-unit, waardoor ze net wat te kort komen om de genoemde liedjes volledig tot hun recht te laten komen.

In tegenstelling tot de muziek van Solar Fields, klinkt de beperkte bas in Am I Losing You van Jan Akkerman, weer wel vele malen beter door de MR1 dan door de T3. Waarschijnlijk is de bas niet voldoende voor de T3 om de bas-unit in te schakelen, waardoor de betreffende muziek wat schel klinkt. Mede hierdoor klinkt dit nummer ook veel krachtiger door de MR1, wat mij er aan herinnerd wat een prachtig nummer dit eigenlijk is.

Ik heb de Creative Gigaworks T3 regelmatig gebruikt bij feestjes en ze hebben nooit teleurgesteld. Er was nooit sprake van (hoorbare) vervorming en voor de knaluurtjes was er nog altijd voldoende volume over om hem nóg harder te zetten.

De Ruark Audio MR1 doet hier gewoon nog een schepje bovenop. Ik heb tijdens de tests totaal geen vervorming gehoord. De speakers blijven op hoog volume even gedetailleerd als op laag volume en ze gaan zelfs nog een paar stapjes harder.
Terug naar index

De Ruark Audio MR1 is uitermate geschikt voor muziek op alle kwaliteitsniveaus. De weergave is zuiver, warm, vol en gedetailleerd, waardoor je volledig kunt opgaan in je favoriete muziek.

Voor sommige genres zijn deze speakers standaard minder geschikt. Bijvoorbeeld dubstep of moderne house, waarbij bas-tonen een belangrijk onderdeel zijn van het geheel, komen niet volledig tot hun recht bij deze speakers. Gelukkig bestaat er de mogelijkheid om een aparte bas-unit aan te sluiten, waardoor je deze tekortkoming kunt onderscheppen. Het betekend helaas ook weer extra kosten, bovenop de al vrij forse prijs van de MR1.

Hoewel de bas-gedragen nummers niet volledig tot hun recht komen, is de basweergave bij alle andere genres zeer respectabel te noemen. Verwacht hierbij niet dat de ruiten uit hun kozijnen trillen, maar Ruark Audio krijgt hier toch wel een compliment voor wat uit ze een dergelijk formaat speakers weten te halen.
Terug naar index

Voor dit onderdeel heb ik gebruik gemaakt van de fantastische trailer-mashup ETERNA en heb ik de speakers vergeleken met mijn homecinema set bestaande uit; 2x Dali Zensor 5 (fronts), 2x Dali Zensor 1 (backs), Denon AVR 2113 (receiver). Ik heb de MR1's hierbij naast de tv verhuisd. Het is uiteraard opnieuw appels met peren vergelijken, maar het lijkt me wel leuk om te zien hoe deze speakertjes zich verhouden tot de zuilen van Dali.

Zowel de Dali speakerset als de Ruark Audio MR1 hebben geen aparte subwoofer. De Dali Zensor 5 zijn aanzienlijk groter, waardoor zij in staat zijn lagere tonen te produceren. Dit is ook hoorbaar in de vergelijking. De Dali's produceren eigenlijk precies genoeg lage tonen naar mijn smaak, waar de MR1's ook hier net even wat te kort komen hoewel minder duidelijk dan op het bureau. Mogelijk heeft dit met de luisterafstand te maken (5 meter t.o.v. 80 centimeter), maar het kan ook met de plaatsing van de speakers te maken hebben. Op mijn bureau staan de speakers iets schuin, terwijl ze in de woonkamer loodrecht op de muur staan.

Qua zuiverheid doet de MR1 niet onder voor de Dali set. Beide speakers laten de klanken horen zoals ze zijn bedoeld en vertonen veel detail. Het enige (en eigenlijk ook logische) nadeel is dat de MR1 nu het onderspit delft als het gaat om "body". Vergeleken met de Dali set klinkt de MR1 minder vol, daarnaast lijkt de set in de woonkamer ook minder vol te klinken dan op het bureau. Zo wordt maar eens te meer duidelijk dat niet alleen de grootte van de speakers maar ook de verhouding tot de grootte van de ruimte belangrijk is voor een vol geluid.

Al met al is de MR1 toch geschikt voor de woonkamer. Het heeft een zeer grote meerwaarde t.o.v. televisiespeakers, dus indien je geen geld of ruimte hebt voor een paar zuilen (of je hebt een vrouw die ze niet accepteert), dan zijn deze speakers een mooi alternatief.
Terug naar index

De Ruark Audio MR1 is opnieuw een flinke stap vooruit t.o.v. de Creative Gigaworks T3. Het zijn perfecte speakers voor het beluisteren van muziek, maar komen ook goed tot hun recht bij films en games. Voor sommigen zullen de speakers wat tekort komen in de lage tonen, maar voor hen is de subwoofer-uitgang toegevoegd. Wanneer je een kwalitatief vergelijkbare subwoofer hebt aangesloten, kan ik me voorstellen dat deze speakers aan ieders eisen voldoen en eigenlijk voor elk denkbaar doel geschikt zullen zijn.

De aansluitmogelijkheden zijn aan de ene kant wat beperkt, maar aan de andere kant kun je je afvragen of je nog meer nodig hebt. Wanneer je de speakers op een vaste locatie dicht bij de audio-bron hebt staan, maak je het best gebruik van een 3,5mm jack audiokabel. Wanneer dit niet het geval is, kun je gebruik maken van de bluetooth verbinding. Mocht je zelfs geen stopcontact in de buurt hebben, dan bestaat er nog een optionele batterypack, goed voor een aantal uren muziekplezier.

Hoewel de speakers flink aan de prijs zijn, krijg je er veel kwaliteit voor terug. De keuze zal voor iedereen anders zijn, maar ik heb nog geen moment spijt gehad van de aanschaf en vind de speakers hun geld meer dan waard. Daarnaast is het uiterlijk van de speakers dusdanig dat ze nagenoeg overal een mooie toevoeging aan het interieur zullen zijn.

Meer informatie over de speakers en mogelijke verkooppunten vindt je op de site van de Nederlandse importeur; Audiac

27-08-14 - Muzieklinks toegevoegd
07-09-14 - Kleine toevoeging a.g.v. nieuwe audiokabel
Terug naar index

Heb jij ook een Ruark Audio MR1 Rich Walnut?

Tip voor de geïnteresseerden, bij amazon.co.uk voor omgerekend 360 euro nu te halen. Je krijgt dan wel een Engelse stekker.
Super review.
Ik ga ook van een Logitech set naar een HiFi set. Waarschijnlijk ook de Ruarks.
Ik hou niet van scherp geluid. Je omschrijft de MR1 als warme speakers. Dus ik denk dat dat wel goed zit.

Is het geluid van de geluidskaart van invloed op het geluid of word dat volledig overgenomen door de versterker in de speakers? En de Evergreen kabel is een 3,5 jack naar 3,5 jack kabel denk ik?

Je hebt er 399 euro voor betaald, ik zie ze bij 2 Nederlandse shops echter voor een prijs van 499 euro. Bij welke winkel had jij ze voor 399 gekocht?
Atkins, ik adviseer je om in elk geval de speakers te beluisteren. Wat de een scherp vindt kan de ander nog zacht vinden.

Zover als ik weet is de geluidskaart inderdaad van belang. De speakers zijn verbonden via Jack 3,5 mm. Dat betekend dat de speakers een analoog signaal ontvangen. Het geluid op je pc is digitaal. De omvorming vindt dus plaats in de geluidskaart, waardoor deze een belangrijke bijdrage levert aan de weergegeven kwaliteit.

Bij sommige speakers (deze horen daar niet bij) vindt die omvorming plaats in de speaker zelf. Deze speakers zijn dan verbonden met een kabel welke het audio signaal digitaal doorgeeft. Je moet dan denken aan bijvoorbeeld toslink (optische overdracht).

Je kunt volgens mij ook de geluidskaart omzeilen door het gebruik van een DAC (Digital to Analog Converter). Dat is een extern kastje welke je tussen de speakers en geluidsbron zet. Een goede DAC is dan weer vrij prijzig en de meningen zijn verdeeld over de meerwaarde.

De Evergreen kabel is idd van 3.5 naar 3.5.

Ik heb ze destijds gekocht bij Iear , maar ik zie nu dat ze idd ¤499,- kosten. Dat is best zuur.
Mooie uitgebreide review!
Echter mis ik alleen de prijs van deze speakers (Of ik moet er 3x overheen gelezen hebben).
De speakers zijn wat lastig verkrijgbaar, althans er zijn niet veel webwinkels die ze te koop hebben. Hier op tweakers wordt de speaker aan slechts 1 winkel gekoppeld (e-shop), maar hij is ook bij iear.nl te koop.

Meer informatie (verkooppunten) vind je op de site van de Nederlands distributeur/importeur van o.a. Ruark Audio; Audiac

Ze kosten ¤399,-
Hey bedankt voor het maken van een review voor deze speaker set, zeer goed en uitgebreid.

[edit] Ben je na drie maanden nog steeds even tevreden met deze set?

[Reactie gewijzigd door coenbrasser op 18 december 2014 21:33]

Jazeker, de speakers zijn van goede kwaliteit. Ik heb inmiddels de audiokabel vervangen voor een AudioQuest Evergreen en eigenlijk een beetje tegen mijn verwachting in is het geluid merkbaar helderder (meer detail) geworden.

Ik heb helaas te weinig tijd om er dagelijks van te genieten, maar als je veel aan je pc zit, zijn dit perfecte pc-speakers. Ze komen overigens in elke kamer tot hun recht, zolang er maar een goede audiobron op aangesloten wordt.
Mooie, uitgebreide review! Sinds kort deze speakers ontdekt en zit zwaar te overwegen om ze aan te schaffen.