Hauppauge WinTV HVR-2200 Review

tvAddict 28 februari 2009, laatste update op 1 maart 2009, 4.674 views

Hauppauge WinTV HVR-2200

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is erg goed
  • Dubbele tuner, dus je kunt 2 shows tegelijk opnemen (of 1 opnemen en 1 kijken)
  • Werkt erg goed met windows vista media center
  • Prijs is redelijk voor wat je krijgt

Minpunten

• hauppauge tv speler (de software speler) werkt niet met windows vista staat ook aangegeven hoor. Maakt verder niet uit, werkt enorm prettig met windows media center.

Ik heb buiten deze Hauppauge pcie kaart ervaring met de pinnacle pctv deluxe, dit zou een usb2 externe tv tuner maar werkt alleen goed met usb 1.1. Ook sloeg de pctv deluxe 1 op de plusminus 15 keer vast bij het beeindigen van een opname, of moest ik de pc na het opstarten nogmaals opstarten omdat die niet herkend werd etc.
Met de Hauppauge in combinatie met windows media center heb ik geen enkel probleem meer. Hij herkend alle zenders automatisch (dus geen vervelend handmatig instellen zenderfrequenties), je kunt opname-tijden zelf instellen dus hoef je niet op te letten wanneer het programma afgelopen is etc. Werkt dus prima met windows media center.
Ik was eerst bang dat hij niet op bepaalde atx moederborden zou passen door de lengte van de tvkaart in combinatie met koelblokjes op het moederbord, maar dit blijkt geen probleem te zijn bij mijn MSI P43 NEO-F moederbord.

1 punt van aandacht is dat je signaal sterk genoeg moet zijn voor de 2 tuners op de kaart: anders kun je er maar 1 tegelijk gebruiken. Had dit eerst, heb toen mijn rijgdoos (rijgdoos takt signaal af en geeft dus verlies) verwijderd en de kabel direct op de tv kaart aangesloten met een Hirschmann connector. Als je signaal te zwak is voor 2 tuners, geeft windows media center dit aan: je neemt dan bv iets op en zapt naar een andere zender, gevolg andere zender geeft blauw beeld en er staat signaalverlies of iets dergelijks.

-probleempje was dat de verversingsfrequentie van mijn crt monitor op 100 hz gezet werd (normaal 85 hz) tijdens windows media center, hoeft geen probleem te zijn, maar heb het toch maar op 85 hz gezet (beter voor mijn monitor).

Maar als je signaal sterk genoeg is, en je hebt windows media center, dan zou dit de perfecte tv kaart moeten zijn.

Dit is mijn eerste review en ik heb alleen relevante info gegeven: voornamelijk om te laten zien dat dit een goede, en voor zover ik het kan beoordelen, betrouwbare tv kaart is.

• radeon 4350
  • intel e5200 dual core 2500mhz
  • windows vista home premium 64 bit
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Hauppauge WinTV HVR-2200?

Hulde de eerste beste dag dat je aangesloten bent bij T.Net al een review gepost. Hartelijk welkom en.... keep-up-the good-work :*)

Een aparte kaart.
Als ik naar de info van de fabrikant kom ik er niet helemaal uit.... Maar daarover zo meer.

Je zegt "het werkt niet met Windows Vista", maar je bedoelt neem ik aan "werkt niet met Windows Vista Home Basic en Vista Business". De Ulimate en Home Premium versie hebben nl. MC aan boord. Met XP zit dat anders (dacht ik) daar is een aparte XP MCE uitgebracht.
Wil dat zeggen dat de kaart wel werkt op XP MCE maar niet op de overige XP-versies?

Werkt de kaart ook niet als je bijvoorbeeld een programma als bijv. DScaler, MediaPortal of GB-PVR installeert op een systeem welke niet van MCE is voorzien?

Wat ik dus niet snap: als je naar de site van Hauppauge gaat dan wordt deze kaart gepromoot als analoge tuner, DVB-T, maar niet als FM-tuner. Als je de lay-out ziet zit er weer wel een FM-Radio op....

Daarnaast moet je kiezen tussen analoog of DVB-T, of kun je beide gelijk gebruiken? Als het apart moet wordt dat dan alleen maar gedaan door een ander stekkertje in de aansluiting te steken, of moet er meer gebeuren?

Ik zelf beschik over de PVR 350 en zowel de software (pre-historisch) als de drivers zijn een kleine ramp. Meestal doet de tuner het nu wel, maar het is altijd een tombola nadat je hem geÔnstalleerd hebt, hoe goed het spulletje werkt. Daar lijk jij geen last van te hebben, maar het feit dat je hun tv-software niet nodig hoef je niet rauwig om te zijn. Ook wordt mij radio-tuner niet meer ondersteunt onder Vista (Hauppauge maakt de driver daar niet voor, hun ondersteuning is zwaar onvoldoende).
Hoe komt dat? Ik bezit zelf een Dell 2007FP, die nog niet eens 100 Hz aan kan (waarom zou het ook moeten met een flat screen), maar ik vrees dat die de boel opblaast als er 100 Hz in gestuurd wordt, om die reden is het wel interssant om te weten waar die 100 Hz vandaan kwam....
gevolg andere zender geeft blauw beeld
Hmmm, ik weet niet of ik dit nou zo een mooie oplossing vindt. Ik zou dan liever slecht beeld hebben. Je zult maar aan het opnemen zijn.

Veel succes met je kaart.

P.S. Puur opbouwend bedoeld: als je je reviews in de toekomst beter zou willen maken, adviseer ik je de volgende zaken te doen:
Kijk eens naar goed scorende reviews (die van mij van de PVR 350 heeft bijv. 5 sterren gekregen)
Op deze pagina van T.Net staan ook een aantal goede adviezen. Als je wilt dat ik nog meer adviseer, kunnen we via een PM wel wat ideeŽn uitwisselen.

/edit
@ je reactie hierboven.
Screenschots kun je uploaden in de afbeeldingen (4 stuks max).
In de tekst kun je die dan opnemen door bijv alleen de tag [afbeelding1] te plaatsen.
Wil je meer opnemen dan zul je afbeeldingen op www.photobucket.com of www.flickr.com te zetten. De url tussen [IMG] en [/IMG] plaatsen geeft dan dat plaatje in je tekst weer.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 1 maart 2009 00:03]

Thx, I will keep up the good work :) En om terug te komen op je vragen:

quote
unquote

-Ik bedoelde dat het tv -speler programma dat op de hauppauge site staat (vreemd genoeg niet meegeleverd op cd bij de tv kaart), niet voor windows vista is.
Dus als je windows vista hebt moet je windows media center gebruiken (geen straf overigens, werkt echt fantastisch).
En bij windows XP kun je wel de hauppauge tv-speler gebruiken (niet zelf geprobeerd, maar gelezen).

quote
unquote

Zou mss wel werken, heb er geen verstand van en ben eigenlijk wel tevreden met media center.

En idd er zit een fm aansluiting op (ook nog niets mee gedaan, kocht hem voor tv etc).
Ga mss (heel mss) nog eens naar de fm tuner kijken.

Quote
Unquote

Wat ik ervan weet (wat ik gelezen heb), is dat de tuner zelf het beste signaal kiest: DVB-T is trouwens alleen voor ned 1, 2 en 3, maar als 1 van die netten betere ontvangt heeft met DVB-T, dan zal de tuner die kiezen.

En over de verversingsfrequentie van mijn CRT monitor, ik heb geen idee waarom die in media center hoger was, heb hem in ieder geval gelokt met de ati software (vinkje aangezet).-----> ben blij dat het weer op 85 hz staat.

Maar het is echt een prima kaartje, en als je signaal goed genoeg is kom je het blauwe beeld nooit meer tegen (met rijgdoos, en dus slechter signaal, kreeg ik onder prime time wel signaal verlies maar overdag niet).

Thx voor je advies en je aanbod om pointers te geven over reviewen, ik zal zeker wat rondkijken. O en thx voor je review van de 350, was idd een reden om toch voor deze te gaan in verband met slechte drivers van de 350.
De site van Hauppauge is out of date of ze doen zelf weinig tests.

Lees dat en je kan zien dat er toch een hoop kaarten werken met Vista en meer als 4GB
ik gebruik zelf de Hauppauge WinTV-1300 icm Vista 64 en 4GB en het werkt perfect. (met VIsta Media Center)
Op wat voor een scherm grootte heb je de tv kaart getest en enig idee wat de kwaliteit is als je het tv beeld op een 40" tv scherm aansluit?
Ik heb een PVR150 en het beeld is zeer korrelig.
Ik heb een 27 inch dell, moet zeggen dat de beeldkwaliteit erg goed is. Ik vermoed dat het ook een mooi beeld zal geven of 40 inch, hoewel je natuurlijk wel met analoog signaal zit, en men zegt dat je op een groot scherm dan toch wel de beperking van pal resolutie ziet.
Datgene wat me vooral opviel was dat als het analoge signaal rechtstreeks op de tv is aangesloten, de beeldkwaliteit velen malen beter is dan met de PVR150.
Als het signaal omgezet wordt naar een beeld formaat van 720◊576 en vervolgens weergegevens wordt op 1920x1080 kan ik me voorstellen dat het nooit echt mooi beeld wordt. Dat de tv dan wel een mooi strak beeld kan weergegeven verbaast me.

Ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen.
Bedankt voor de reactie
okay veel succes, ik vond het het geld dubbel en dwars waard, hoop dat het voor jou ook geld.
Bedankt voor je review.

Ik heb een paar vraagjes:
hoeveel ram heb je in je systeem?
wat zijn de afmetingen van de kaart?
heb je screenshots van de beeldkwaliteit?
4gb ram ddr 6400 van Kingston
5 (het deel dat uitstak boven het pcie slot) bij 16 cm
screenshots kun je zien in de review van MiBi (probeerde het wel maar deed waarschijnlijk iets fout, mss in de toekomst)
Heb dit weekend deze kaart geinstaleerd in mijn nieuw HTPC gebaseerd op het msi DIVA Live moederbord onder vista met 4 GB RAM.
ik heb de laatste drivers van de website gedownload.

Installatie verliep vlekkeloos. opnemen, live tv pauzeren, kanalen vinden in MC allemaal fluitje van een cent, ook de radio tuner werkt behoorlijk, maar...

het beeld echter trilt, wat vooral opvalt bij ondertitels en kanaal logo's...
iemand enig idee wat hier aan te doen?

thx
Hey Pentabuksus,

Had eerst ook een trillend beeld, kwam bij mij door foutje bij het aansluiten van mijn coaxkabel: Ik had een rijgdoos waarin ik de gestripte kabel deed, maar het koperen draad maakte contact met het schroefje (had weinig verstand van zaken), waardoor het beeld ging trillen en ook bij rtl 5 de kleur rood werd weergegeven met witte strepen ertussen (als een gebreide trui).

Het kan ook zijn dat Windows media center de verversingsfrequentie van je monitor te hoog heeft gezet (bij mij werd die op 100 hz gezet), heb ik op 85 gezet. Dacht eerst dat dit de oplossing was (zodat je weet dat als dit het geval is bij jou, dit niet het probleem oplost).

Dus fix coaxkabel, daar ligt het waarschijnlijk aan: hoewel sommige zenders op de tv beneden ook ligt trillen kan mss ook aan het signaal liggen (op mijn pc is het nu opgelost voor zover ik weet).

Laat me horen hoe het gaat.