Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 165 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z623 Review

bReChThOu 23 augustus 2014, laatste update op 24 augustus 2014, 5.711 views

Logitech Z623

Zeer goede speaker 2.1 set met THX certifiŽring. Warm geluid voor muziek, machtige bas. Inzetbaar als PC speakers maar ook als 2.1 surround system voor je home cinema setup.

Pluspunten

• Uitstekend en warm geluid
  • Machtige bas
  • Prijs/Kwaliteit verhouding
  • Voelt niet fragiel aan

Minpunten

• Schroeven op de speakers kunnen misschien niet iedereen bekoren

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Intro
Ik ben een vervent Tweakers.net-bezoeker, maar voornamelijk als lurker.
Heel occasioneel schrijf ik een review. Niet om karma te halen, maar om mijn ervaringen (goede, maar ook slechte als die er zijn) te delen. Ik probeer dan ook vooral te schrijven met het idee 'wat zou ik willen weten als ik er aan denk om dit product te kopen en ik deze review zou lezen'.

Toen ik op kamers ging in 2006 zocht ik een paar goede speakers waar ook was bas uitkwam en die niet te duur waren. Bij de lokale PC boer kwam ik terecht bij de Logitech X-210. Dit was een heel simpel 2.1 systeem. Een kleine subwoofer en 2 mini speakers. Goed genoeg voor toen. Ik weet niet meer hoeveel ik er destijds voor betaald heb, maar als ik afga op de pricewatch zal dat iets van een §35 euro zijn geweest.

Het vermogen was toen 10W voor de speakers (2x 5W) en 15W voor de subwoofer.

Helaas is deze nu heengegaan (haperende volumeknop en kapotte rechterspeaker) en na 8 jaar werd het tijd voor wat nieuws en beters. Mijn budget was ongeveer §200, maar liefst minder.

Al snel kwam ik - via de pricewatch filters en aanbevelingen door medetweakers - terecht bij de Logitech Z623 Speaker System. Na de reviews te hebben gelezen besloot ik hem te bestellen. 's Anderendaags stond hij op de stoep!

Featureset
Wat moet je van een 2.1 speakerset verwachten van features? Moeilijk te zeggen, dat is mischien ook voor iedereen anders. That's up to you, ik som op wat je krijgt:

Je krijgt een subwoofer en 2 speakers (hence 2.1).

Op de achterkant van de subwoofer heb je 2 inputs:

- 3.5mm jack
- mini jack tulp

Op de rechterspeaker heb je:
- 3.5mm jack output (bv voor een koptelefoon)
- 3.5mm jack input

In mijn geval is dat erg handig: omdat mijn TV en computer redelijk kort op elkaar staan en ik de speakerset zowel op de TV als op de PC wil aansluiting (beide d.m.v. een 3.5mm jack) kan ik de de TV aansluiten op de subwoofer en de PC op de rightspeaker. Zo hoef ik dus niet iedere keer met de kabeltjes te klooien.

Misschien overbodig om te zeggen maar als je je 3.5mm jack in de rechter speaker steekt komt er ook geluid uit de subwoofer en linker speaker. Er is dus geen verschil tuusen beide inputs.

Op de rechter speaker heb je 3 knoppen:

- Power knop
- Volume draaiknop
- Bas draaiknop

Vooral die laatste is handig i.c.m. de krachtige subwoofer: soms wil je namelijk meer of minder bas.
Met de basdraaiknop in het midden heb je zeker een goede bas. Toen ik de draaiknop opendraaide om te testen wat de subwoofer in petto had voelde ik de trillingen tot in m'n haarpunten. 8-)

Het enige wat ik mis, is een (wired) afstandsbediening. Bij de X-210 kan je de power en volume centraal beheren, nu kan dit dus enkel via de rechterspeaker.

Bouwkwaliteit en afwerking
De speakerset is stevig gebouwd, ook de speakers voelen niet fragiel aan.
Ik ben blij dat er een rooster voor de subwoofer zit, zo kan deze ook niet beschadigd geraken.
Bij m'n oude X-210 zat er geen rooster op.

Vormgeving
Ik ben tevreden over het uiterlijk. Alles ziet er redelijk simpel en strak uit. Alleen de 4 grote schroeven op de speakers kunnen misschien niet iedereen bekoren. Langs de andere kant, je weet in grote lijnen hoe alles eruit ziet als je het product koopt.

Geluidskwaliteit muziek
Muziek klinkt opeens wel ťrg goed! Vergeleken met de X-210 klinkt het geluid warmer, dynamischer en lijkt meer diepgang te hebben. Echte benchmarks kan je niet doen, maar als ik het vergelijk ben ik aangenaam verrast.

Geluidskwaliteit films/games
Ook hier ben ik zeer tevreden over het geluid. Standaard speakers op een TV zijn natuurlijk niet te vergelijken met een aparte 2.1 set, maar op zich was ik niet erg ontevreden van de speakers op m'n Samsung led tv.

Omdat ik de speakers nu links en rechts kan zetten komt het stereo geluid echt goed tot z'n recht.
Maar het is vooral de subwoofer die het verschil kan maken. In een TV zit geen subwoofer dus de lage tonen ontbreken daar grotendeels, of klinken flauw.

Moet eerlijk zeggen dat als ik een film kijk met XBMC ik mezelf nu echt in een bioscoop waan.
Ik heb verder geen idee in welke mate de THX-certifiŽering daar me te maken heeft.

Midden- en hogetonenweergave
Het geluid is gewoon goed. De speakers hebben een goede grootte, en ze zijn niet te klein. Met 35W per speaker krijg je ook flink wat volume, zeker in vergelijking met m'n oude 5W satellites. Door hun grootte klinken ze ook volwassener en ze hebben zeker niet de neiging om te kraken of het geluid te vervomen bij hogere volumes.

Basweergave
Wow, wat een bas! De subwoofer is groot en met 130W aan bas wordt elke honger naar bas gestild.
Zowel bij het kijken van films, als van het luisteren naar muziek komt de bas meer dan goed tot z'n recht.
Met de draaiknop op de rechter speaker kan je de basbijregelen indien gewenst.

Scherp geprijsd vind ik. Voor ongeveer §140 euro krijg je 200W aan power!
Aangezien mijn initieel budget van §200 en wat je er voor in de plaats krijgt ben ik zeer tevreden.

Outro
One happy customer! :Y)

Feedback en vragen zijn altijd welkom.
Bedankt voor het lezen van deze review!

Het hele album inclusief high-res foto's kan je bekijken op http://imgur.com/a/AkzAV
Also: wie heeft verzonnen dat foto's hier max. 307.2kB groot mogen zijn en niet 300 of 400? 8)7

Heb jij ook een Logitech Z623?

Nette review.
Thanks.
Ps : Hoe vaak heb je de buren tegen de muur horen bonken? ;)
Dat zal nog moeten blijken. Hij stond tot nu toe bij m'n ouders (vrijstaand huis). Vanaf vandaag staat hij op m'n appartement :D
Gefeliciteerd met je nieuwe huis joh. Coolio.
Proost :).
Ps: Er zit een volumeknop op . LOL.
Ps : Hoe vaak heb je de buren tegen de muur horen bonken?

Gewoon harder zetten, dan hoor je ze niet ... }>

[Reactie gewijzigd door SCS2 op 26 augustus 2014 18:57]

Kun je het volume ook controleren dmv de afstandbediening op de tv of moet je echt aan de draaiknop van de speaker draaien?
dat hangt van je tv af, sommige kan dat wel andere niet. (om maar even in te haken)
Goede review thnx loop al weken tegen een speakerset aan te hikken aangezien ik mijn 5.1 set en alle bijbehorende kables meer dan zat ben :)
Goede review,ik ga de set kopen. :9
Goeie review, ik ga hem kopen :)
Thanks, veel plezier ermee :)