Acer Aspire V5-573G-54218G50aii Review

jojobos 22 augustus 2014, laatste update op 13 september 2014, 2.083 views

Acer Aspire V5-573G-54218G50aii

Voor mij is dit de perfecte laptop. Full HD 15,6'' IPS scherm, zeer krachtige videokaart en een prima processor. Dit allemaal in een dunne behuizing gepropt van bijna ultrabook specificaties maakt het voor mij de ideale laptop. Het grootste nadeel vind ik dat er niet standaard een SSD in zit.

Pluspunten

• Slank design
  • Krachtige GPU
  • Full-HD IPS scherm
  • Verlicht toetsenbord

Minpunten

• USB poorten moeilijk te gebruiken
  • slecht ťťn USB 3.0 poort
  • Geen ideale toetsaanslag
  • Geen SSD ingebouwd

Dit is mijn eerste 'echte' review op Tweakers. De review is ook nog niet af, ik zal naar mate ik de computer langer in gebruik heb de review steeds aanvullen met mijn ondervindingen. Deze review schrijf ik vanaf de Acer waar de review over gaat.

Ik zal eerst wat over mezelf vertellen, het oriŽntatieproces en waarom ik uiteindelijk voor deze laptop heb gekozen. Omdat ik voor mijn aankomende studie een nieuwe laptop nodig heb was ik de afgelopen tijd gaan oriŽnteren op een laptop tot §800,-. Mobiliteit was dus belangrijk, maar ik wilde niet dat prestaties er onder gingen lijden. Ondanks dat mobiliteit bij mij hoog in het vaandel zat wilde ik wel een normale grootte van het scherm. Een scherm van 16,6 inch was dus ideaal voor mij, wat goed uitkomt omdat daar de meeste keuze in is. Wat ik het aller belangrijkst vond qua mobiliteit was het gewicht en de dikte van de machine. Dit bleek nog een lastige opgave. Eerst leek het dat ik m'n eisen wat zou moeten versoepelen omdat krachtige prestaties voor een goede prijs en een dunne laptop niet samen leken te gaan. Het was dat ik toevallig de review van de voorloper van deze computer van HetGezegde las op Tweakers. Toen ik deze review had gelezen was ik om, het zou en moest die laptop worden. Ik spurde me naar de pricewatch en kwam tot de conclusie dat meer mensen overtuigd waren geweest van de review. De laptop wed namelijk nog maar door een paar webshops verkocht ver boven de adviesprijs. Deze keuze leek dus af te vallen. Na een tweede oriŽntatie ronde kwam ik uit bij de Asus N56JN-CN035H uit. Deze kwam qua specificaties dicht in de buurt wat ik wilde. Grootste nadeel was de dikte van deze laptop. Als je de laptop nooit meeneemt natuurlijk geen probleem maar omdat ik mijn laptop mee wil kunnen meenemen naar school toch wel erg handig als dit zo dun mogelijk is. Na bijna de Asus gekocht te hebben stuitte mijn oog op deze laptop. Voor mij de ideale laptop leek het. Ik ben dan ook tot koop van deze laptop overgegaan en ben nu de trotse bezitter van deze Acer. Ik zal in deze review niet alle specificaties gaan opsommen omdat die makkelijk op Tweakers te vinden zijn.Voor de mensen die het intereseert, ik gebruik bij deze laptop de Logitech performance mouse MX die mij tot nu toe goed bevalt. Als er interesse in is of ik hier zin in heb zal ik hier ook een review over schrijven.

In de doos

Hier kan ik vrij kort over zijn. De doos zelf is gewoon kartonkleur met wat standaard tekst. Als je de doos opendoet zit er een stroomkabel bij die vrij massief is, zeker voor een dunne laptop, en naast de laptop zitten er nog een stelstartgids en de garantieboekjes in. De laptop zit verpakt in een zachte hoes en met karton aan de zijkanten. Om ze bezel van het scherm zat een extra plastic beschermsticker en tussen het scherm en het toetsenbord lag een schuimvelletje en een papiertje waar in verschillende talen opstond dat je eerst de stroomkabel er in moest doen voordat je voor de eerste keer de computer opstartte. Overigens zat de accu van de laptop geheel vol bij het aanzetten.

Vormgeving en bouwkwaliteit

Persoonlijk vind ik de vormgeving erg mooi. Het is strak en minimalistisch. De bovenkant heeft een geborsteld staal look met een spiegelend Acer logo met licht zichtbare diagonale streepjes.
Als je hem opendoet zie je eenzelfde kleur grijze bezel rond het scherm met onder in het midden het Acer logo in een lichtere grijze kleur en aan de bovenkant de webcam met een klein lampje er naast als de webcam aan staat.
Als we bij het toetsenbord aankomen zie je dat de toetsen een soort tussenvorm zijn van de toetsen van een 'ouderwetse' laptop en die waar veel ulrabooks mee zijn uitgerust. De toetsen liggen ook vrij diep verzonken in de behuizing en als ze ingedrukt zijn vormen ze een geheel met de behuizing.
Er zit een groot touchpad links van het midden met 2 geÔntegreerde knoppen aan de onderkant. Het lijkt in eerst instantie een volledig glad touchpad maar dat is het niet. Als je eroverheen gaat met je vinger zal je voelen dat bij bewegingen naar de zijkant het touchpad gladder voelt dan bij bewegingen van je af en naar je toe.
Verder vinden we links van het touchpad een Intel i5 sticker, een Nvidia Geforce GTX 850m sticker en een Nvidia optimus technology sticker. Aan de rechterkant vinden we recht de tekst Aspire|V en een sticker met de specificaties waar ook energy star, het dolby logo en een logo van ultra thin <1''.
Aan de linkerkant vind je een USB 2.0 poort en de aan/uit knop.
Aan de voorkant vind je alleen de microfoon.
Aan de rechterkant vind je een USB 2.0 poort, een SD kaart slot en een combislot voor hoofdtelefoon en microfoon.
Aan de achterkant zit een Lan-slot, een HDMI poort, een USB 3.0 poort, een kensington-slot gleuf, een Acer coverter poort waarmee je een extra willekeurige aansluiting kan maken als je een accessoire erbij koopt en twee ventilators.
Aan de onderkant die bestaan uit zwart plastic vind je de speakers die stereo geluid geven, ventilatie gaten en een batterijresetknopje.

De bouwkwaliteit vind ik over het algemeen in orde. Het enige echt minpunt vind ik dat als je onderaan het scherm ter hoogte van het Acer logo drukt het erg ver indrukt. Het beeld verkleurt hierdoor niet en je krijgt ook geen kringen, maar erg netjes vind ik het niet.

Mobiliteit en accuduur

De laptop geeft zelf aan dat als de accu volledig opgeladen is dat deze negen uur meegaat. De verwachte tijd veranderd niet als je toetsenbord verlichting aan of uit hebt. Verder is het natuurlijk erg verschillend per gebruiker hoe lang de accu mee zal gaan. Ik heb mijn instellingen standaard op gebalanceerd staan zoals de computer staat als je geen instellingen veranderd. Even later met de batterij op 88% geeft de computer aan dat er nog maar voor 4 uur en 32 minuten is. Dit is erg apart omdat het enige wat ik in de tussentijd gedaan heb is m'n startscherm aanpassen en wat door documenten gezocht. Na dit en nog een paar andere aanvullingen in de review te hebben geschreven geeft de computer weer aan dat er nog voor 8 uur en 40 minuten stroom in de laptop zit en dat op 85%.

Prestaties

De laptop is redelijk snel, al is wel duidelijk te merken dat Windows op een HDD en niet op een SSD draait. Bij de voorganger van dit model was er de mogelijkheid om een mSATA te plaatsen, ik ga er van uit dat dat ook in deze laptop kan omdat er weinig is veranderd. Ik ben dit van plan binnenkort uit te gaan zoeken en het dan te overwegen om er een te plaatsen. Meer informatie volgt nog...

De grafische kaart wat een Nvidia Geforce GTX 850M is met 4gb ram kan eigenlijk alle huidige spellen minimaal op medium en meestal op high tot ultra high spelen. Omdat het de M versie is word de kaart ook uitgeschakeld wanneer deze niet in gebruik is en heeft Nvidia nog wat energiebesparende features toegevoegd wat de accuduur ten goede zou moeten doen komen. Nu kom in van de Playstation 3 af en ben ik misschien niet zo veeleisend als de hardcore pc gamer maar die mensen hebben meestal een computer uit een duurdere prijsklasse. Op het moment van schrijven zou je naar alle waarschijnlijkheid geen betere GPU in een laptop van minder dan §800,- vinden dan deze.

M'n vorige laptop had ook een i5 processor al was het van de vorige generatie. Tot nu toe merk ik weinig snelheidsverschil. Misschien dat je het verschil in benchmarks zou zien maar in de praktijk merk je er in ieder geval weinig van. Edit: Vooral bij het opstarten en afsluiten van zwaardere software als games merk ik dat dit sneller gaat. Als de software eenmaal opgestart is merk ik nog steeds weinig verschil.

Warmte en geluidsvorming

Wat een vooruitgang in vergelijking tot m'n vorige laptop. De laptop is stil en je hoort de ventilator alleen bij zwaardere taken als het verder stil is. M'n vorige computer maakte altijd lawaai en je kon de harde schijf en ventilator horen in de gang als de deur dicht zat. De eerste keer dat de laptop opgestart werd was de harde schijf duidelijker hoorbaar en stond de ventilator constant aan. Gelukkig is dit alleen de eerste keer geweest. Tijdens het gamen draait de ventilator (natuurlijk) wel de hele tijd maar deze maakt vrij weinig geluid. Tijdens het gamen wordt het boven het toetsenbord vrij warm. Dit is best normaal en ik vind dat hier goed over nagedacht is om dit gedeelte niet onder je polsen te plaatsen wat vroeger vaak zo was. De grootste ventilatieroosters zitten achteraan de laptop en hier is weer goed over nagedacht na een laptop die dat aan de rechter kant had en je altijd een zwetende rechterhand had.

Overige features

Microfoon
Over de microfoon ben ik aangenaam verrast. Het geluid klinkt helder en je hoort geen ruis. Nu gebruik ik de microfoon zelden maar voor dingen als Skype gesprekken en spraak opnemen is het zeker voldoende.

Webcam
De webcam is standaard en niet heel veel beter dan die uit mijn Sony Vaio uit 2010. Wat wel een voordeel is dat je hier geen aparte software bij nodig hebt van een extern bedrijf wat bij m'n Vaio wel nodig was.

Scherm
Het scherm is een Full-HD IPS scherm. Dit houd in dat je veel grotere kijkhoeken hebt dan bij een gewoon scherm. Op het scherm heb ik verder niet zo veel aan te merken. Het ziet er prima uit maar er valt niks bijzonder op.

Toetsenbord
Zoals al eerder vermeld hoeven de toetsen niet heel ver aangeslagen te worden. De toetsen liggen deels verzonken in de behuizing en als je ze indrukt liggen ze op hetzelfde niveau als de behuizing. Volgens Acer mag je het toetsenbord tijdens het gebruik niet afdekken omdat de computer deels koelt via het toetsenbord. Ik heb hier nog niks van gemerkt, al heb ik ook nog weinig echt zware taken uitgevoerd op de computer. Het toetsenbord beschikt over toetsenbord verlichting die makkelijk aan en uit gezet kan worden door de sneltoets ~~~~~~~~~~~~~~~[Fn]+~~~~~~~~~~~~~~~[F9]. Via zelfde soort sneltoetsen kan je o.a. het geluid regelen, het contrast instellen, het scherm uitzetten, het touchpad uitzetten, vliegtuigmodus activeren en de computer in slaapstand zetten. Met de toetsencombinatie met de Fn toets kan je ook het contrast regelen en media afsperlen, pauzeren en er door bladeren. Het viel me net op dat de knop die menu's oproept los zat. Waarschijnlijk is deze al los geweest bij aankoopt van de computer en heb ik het nu pas opgemerkt omdat ik de toets nooit eerder gebruikt heb. Gelukkig viel de toets zo er weer op te klikken.

Geluid
Wat me als eerste opviel was dat het geluid erg hard kan. Omdat de speakers onderop zitten laat het de ondergrond als klankkast ook meedoen. Dit kan minder handig zijn als je bijvoorbeeld een klas met een lepeltje op tafel hebt staan, die trilt dan ook gezellig mee. Er is dolby software actief voor de speakers, al weet ik niet precies wat dat precies zou moeten doen. Het geluid is erg helder, de diepe bass-tonen ontbreken wel zoals op bijna elke laptop. Toen ik voor het eerst de hoofdtelefoon ingang gebruikte was er een krakend geluid als er geen geluid speelde. Na een herstart heb ik dit probleem niet meer. Mocht dit probleem terugkomen houd ik jullie op de hoogte.

USB poorten
Er zitten twee usb 2.0 poorten op de computer aan de zijkanten en een usb 3.0 poort aan d achterkant. Het was natuurlijk mooi geweest als het allemaal usb 3.0 poorten waren geweest maar een erg groot nadeel vind ik het niet. Buiten het gebruik van een externe harde schijf of een groote usbstick zijn er weinig apparaten die er echt baat bij hebben. Mijn ervaring is dat je eigelijk nooit meer dan ťťn externe harde schijf op een laptop aansluit en dus is dit naar mijn mening voldoende. Volgens Acer kan je usb apparaten opladen via de usb poorten zelfs als de computer uit staat of in slaapstand staat. Dit kan je uitschakelen en je kan kiezen op welk batterijniveau dit automatisch moet stoppen. Ik heb het zelf nog niet uitgetest en zal dit stukje dus aanvullen als ik dit heb gedaan.

Software

Deze computer draait Windows 8.1. Naar mijn mening is dit prima en heb er nog geen problemen mee gehad (ook niet op andere Windows 8.1 apparaten). Het installeren duurde me een half uurtje en alle instellingen konden worden gekopieerd van m'n Surface tablet. Wat me wel op viel is dat er een hele hoop meegeleverde software op staat waar je niks aan hebt. Zo word de cloud-dienst van Acer standaard ingesteld terwijl je er geen informatie over krijgt hoe je er weer bij kan, wat de (privacy) voorwaarden zijn en hoeveel opslag het bevat etc. Ik heb dit dan ook gelijk verwijderd, ook omdat ik al Onedrive gebruiker ben. Verder staan er apps van Ebay, Kindle en Booking.com op en nog een paar Acer apps die je de mogelijkheid bieden instellingen te doen via die apps in plaats van de default Windows instellingen. Ook staat Pokki start menu standaard geÔnstalleerd om fans van het startmenu een beetje tegemoet te komen. Ook staat er standaard de volledige versie van McAffee op gedurende 30 dagen.

Heb je nog vragen, tips of aanvullingen? Laat het me weten in de reacties. Een positieve moderatie zou leuk zijn :)

Updates:
24/08: Klein beetje info over de accu toegevoegd, wat typefouten verwijderd en een paar kleine toevoegingen.

Heb jij ook een Acer Aspire V5-573G-54218G50aii?

Heeft de laptop een optisch schrijf om dvds af te spelen?

Graag antwoord
Nee, daarvoor zul je een externe oplossing moeten aansluiten. De laptop is hierdoor wel aantrekkelijk slank.
Vormt de enigzins trage cpu geen bottleneck bij games? Zit te twijfelen tussen deze en de Y50.

[Reactie gewijzigd door Hoiz op 26 augustus 2014 17:51]

Voor games maakt het weinig/niet uit of je een i5 of een i7 gebruikt. Als je doelt op dat het de zuinigere u versie is dan kan ik zeggen dat het met de games die ik tot nu toe heb gespeeld geen probleem is. Ik verwacht dat dit in de toekomst ook niet zo'n groot probleem zal worden met de meeste games, maar dat is mijn verwachting ;). Als ik de keuze zou moeten maken tussen deze Acer en de Lenovo Y50 zou ik qua prijs/kwaliteit voor de Acer gaan.
Ik gebruik verder ook geen programma's die veel CPU slurpen behalve wat games. Ben gewoon bang dat ik met de Acer binnen korte tijd plotseling geen games meer kan spelen omdat de (zuinige) cpu ze niet kan handelen. Welke spellen speel je zoal?

Als de Y50 ook zo draagbaar was en zo'n mooi scherm had had ik het in ieder geval gelijk geweten. :)
Tot nu toe heb ik vooral Skyrim gespeeld (ultra settings en een aantal mods) en Battlefield 3 (high). Dit ging allemaal vlekkeloos. Verder heb ik nog weinig games kunnen testen omdat ik op m'n vorige pc amper games speelde.
Als het Skyrim en BF3 prima redt dan zal het idd wel goed zitten. Ik heb verder nooit ervaringen gehad met laptops en de rekensnelheid ervan dus het is nu nog even gissen. :)
Nette review, ik hoop dat je er makkelijk een ssd in kan plaatsen en de accuduur een beetje redelijk is want dan zou deze laptop ideaal zijn voor mij.
Ik heb een beetje info toegevoegd over de accu. Ik denk dat als je deze niet al te gek gebruikt zeker 6 a 7 uur mee zal gaan, maar pin me er niet op vast ;) Als ik hier meer over weet zal ik het in de review zetten.
Eens SSD zou kunnen maar dan moet je de HDD er uit halen en deze plaatsen in plaats van een HDD. Een mSATA kan waarschijnlijk wel, maar weet dat dus nog niet zeker zoals ik ook in mijn review aangaf. Als ik hier meer over weet update ik de review.

[Reactie gewijzigd door jojobos op 24 augustus 2014 21:36]

Ik ga deze laptop ook bestellen en over een tijdje ook een Samsung EVO 840 mSATA 250GB erbij.
Heb je zelf al een SSD geplaatst en met succes Windows gecloned? :)
Ik heb zelf nog geen msata geplaatst. Dit vanwege dat ik het eigenlijk niet nodig vind en omdat m'n budget aan de krappe kant is ;). In de review van hetgezegde waar ik in de review ook naar verwijs staat het uitgebreid beschreven hoe je het moet doen. Ik zag ook dat in een andere review can deze pc het in het kort beschreven staat. Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
Ja ik heb de review van HetGezegde gelezen en zag inderdaad dat je daar al gereageerd had.
Ik was gewoon even benieuwd of het je al gelukt was :)
Met m'n beperkte studenten budget studente moet ik soms even sparen ;)
Ik ben bekend met dat probleem, zit er zelf ook in :P
Daarom ga ik over een tijdje pas die SSD aanschaffen. Als alles gelukt is dan zal ik m'n ervaringen delen :D
Ik ben wel benieuwd hoe jij de afwerking ervaart. Ik vind het tegenvallen bij de kieren aan de zijkant waarmee de laptop is dicht geklikt.
Ik vind de laptop prima afgewerkt. Bij mij sluit alles netjes aan en zit alles stevig vast. Enige minpuntje vind ik dat het scherm niet 100% glad is aan de onderkant en dat ter hoogte van het Acer logo onder het scherm deze in te drukken is. Het probleem met niet aansluitende kieren is bij mij niet bekend.