Transcend JetDrive Lite 130 128GB Review

MenN 18 augustus 2014, laatste update op 19 augustus 2014, 5.970 views

Transcend JetDrive Lite 130 128GB

Een mooie oplossing voor als je ruimte te kort komt!

Pluspunten

• Snelle performance
  • goede support voor OSX (automatisch mounten & unmounten voor slaapstand)

Minpunten

• SD kaart lezer is dus bezet.

Mijn SSD van mijn Macbook Air begon een beetje vol te raken, dus ik zocht een oplossing om wat extra ruimte te creŽren. Een usb schijf/stick vond ik niet handig, ik zocht iets dat meer een permanente oplossing is die niet de mobiliteit van mijn laptop in de weg stond.

Dus een SD kaart oplossing. Grofweg zijn er twee mogelijkheden. Een micro SD kaart naar Macbook slot adapter of een gespecialiseerde SD kaart voor de mac. De adapter optie is wel veelzijdiger aangezien je de micro SD kaart ook voor andere toepassingen kunt gebruiken. Maar het nadeel is dat je de micro SD kaart en de adapter moet aanschaffen, ook zijn de prijzen voor micro SD kaarten met een grote opslagcapaciteit (128gb+) ook erg prijzig.

Dus mijn ook viel op een gespecialiseerde Macbook Air SD kaart, en ik kwam uit op de Transcend JetDrive Lite 130 128GB.

Gebruik van de kaart
De jetdrive past prima in de sd kaart lezer. Steekt maar 1 of 2 millimeter uit dus perfect om er in te laten zitten zonder dat je bang hoeft te zijn ergens aan te blijven haken. Maar is met je nagels wel makkelijk weer eruit te krijgen.

Performance
Dan de performance van het kaartje. De aangegeven snelheid van 60 & 90 Mbps wordt gehaald :)

Maar er is ook minder positief nieuws wat betreft de performance. De eerste 4 tests ofzo in Blackmagic Disk Speed Test haalt de kaart een stuk minder goede cijfers.

Nu weet ik niet of dit aan de kaart ligt of dat er een verschil is in de tests die blackmagic afloopt. Maar kijk ik naar real world performance heb ik nog niet het moment gehad dat de kaart te langzaam is. Ik heb er voornamelijk media op staan. Mijn itunes libary en wat films. Het kopiŽren ervan ging duidelijk met USB3 snelheden, snel genoeg.

Software
Dan even het euvel van mounten en dismounten van de drive om osx in deep sleep te krijgen. Ik had hierover veel gelezen dat het een ramp zou moeten zijn. En dat je telkens zelf je kaart moet mounten en unmounten. Maar gelukkig heeft Trenscend zelf een tool gemaakt om dit op te lossen.

Dit werkt zoals je zou verwachten. De drive mount en un-mout automatisch en als ik de Air dicht klap en uren later weer open maak is er geen noemenswaardig gebruik van de accu te bespeuren. Dus ik denk dat deep sleep gewoon werkt.

Dit is hoe het zou moeten. Kaartje erin en vergeten maar. :D Heerlijk om wat extra ruimte te hebben :D

Heb jij ook een Transcend JetDrive Lite 130 128GB?

Met behulp van de [img]<url>[/img] functie kan je afbeeldingen ook in de review weergeven, kijk ook even op de UBB FAQ van Tweakers, dat doet veel voor het oog! Verder leuk dat je je ervaringen deelt :)
Jah ik heb het aangepast. In eerste instantie had ik de tweeakters faq gebruikt om de plaatjes te plaatsen. FAQ

"Om de aantrekkingskracht van je review verder te verhogen kun je deze opfleuren door relevante afbeeldingen in de tekst te gebruiken. Plaatjes kunnen via het bewerkingsscherm in Productreview Manager toegevoegd worden en in de tekst gezet worden door de tag [afbeelding1] tot en met [afbeelding4] te gebruiken."

Maar zo te zien werkt de [afbeelding1] ect tag niet. Heb ze nu vervangen door de img tag.

[Reactie gewijzigd door MenN op 19 augustus 2014 09:44]

heb ook even een icon gemaakt zodat het er wat leuker uitziet in OSX.

[Reactie gewijzigd door MenN op 18 augustus 2014 16:45]

Heeft het een merkbare impact op je accuduur als je zo'n sd kaart constant in de sd lezer laat zitten?
hmmm ik heb er eigenlijk niet op gelet, ik heb altijd te veel programma's open staan dus ik haal de aangegeven accuduur sowieso niet. Maar ik heb niet de indruk dat met de SD kaart permanent erin het een merkbare impact op de accuduur heeft.
Ok, dat is mooi. Zodra er een 128 GB versie uitkomt voor de macbook pro retina 13", ga ik hem ook halen.
Fijne review! Ik denk erover om er ook een aan te schaffen voor mijn 2015 MBP.
Wat ik mij echter afvraag is het volgende:

Ik gebruik zowel Windows 10 als OSX op mijn Macbook, en het zou ideaal zijn als Google Drive vanaf beide installatie zou kunnen synchroniseren met de Google Drive map op de SD kaart. Enig idee of dat mogelijk is en of dat goed gaat?

Edit: Ik zie net dat ik de 330 nodig zou hebben, maar dat moet voor mijn usecase niet veel verschil maken :)

[Reactie gewijzigd door Therach op 21 februari 2016 13:24]

Goede review!

Ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn 120GB SSD vol begint te lopen van de MacBook Air.
Ik zit te twijfelen tussen de Transcend JetDrive en een Nifty Minidrive oplossing.

Zijn er verder nog specifieke redenen dat je voor de JetDrive hebt gekozen? Of puur alleen de prijs?

Weet je of de data op de JetDrive wordt meegenomen in de TimeMachine backup van Apple?
Ik kocht de JetDrive aangezien deze software meeleverde voor het goed mounten en demounten van de drive als je je macbook dicht klapt. Bij een regulier sd kaartje is deze daarna vaak niet meer bereikbaar via de finder, en moet je deze weer eruit en erin doen. Met de Jetdrive gaat dat wel goed.

Met de backup via Time Machine denk ik wel dat dat goed zit. Ik heb deze express niet meegenomen in de backup omdat ik er allerlei niet essentieel informatie op heb staan. Dus zeker weet ik het niet.
Bedankt voor je reactie. :)
Die software om te mounten is wel handig. Ik moet nog even uitzoeken of er ook zoiets voor de Nifty MiniDrive bestaat.

Hoe zit het met geopende bestanden als je je MacBook dicht klapt? Raken deze dan corrupt of wordt hier goed mee omgegaan?
Omdat je plaatjes het niet meer doen ben ik wel benieuwd naar de snelheid die je gehaald hebt. Ik heb ook een Nifty MiniDrive erin zitten, maar 14MB/s is ongeveer het maximum, dus ik was benieuwd naar deze oplossing.
ja helaas doen de plaatjes het niet meer. Sinds dropbox hun public folder uitgezet doen al mijn plaatjes bij mijn reviews het niet meer.

Anyhoe, de snelheid van de jetdrive is een behoorlijk hoog. Nooit problemen mee gehad en ik heb het ding nu al zo'n 3 jaar