Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB Review

Opinion 15 augustus 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 1.314 views

Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB

De Kingston HyperX 3K is een SSD gericht op budget-georiŽnteerde gamers. In de SSD markt is dit een combinatie waar logica in zit: programma's en games laden namelijk veel sneller met een SSD, maar de prijs per GB is nog altijd hoog vergeleken met traditionele harde schijven. Lees meer..

Pluspunten

• Upgrade kit is zeer compleet;
  • De hele kit heeft een verzorgd uiterlijk;
  • Prestaties zijn dik in orde.

Minpunten

• Concurrentie levert iets betere prestaties;
  • Concurrentie is net iets voordeliger.

In deze uitgebreide review bespreek ik de Kingston HyperX 3K 120GB upgrade kit (type SH103S3B), maar de SSD zelf is uiteraard dezelfde. Vandaar dat ik de review ook onder deze uitvoering plaats.

Inhoudsopgave
Unboxing en uiterlijk
Cloning software
Prestaties

Kingston heeft mij de Kingston HyperX 3K 120GB upgrade kit (type SH103S3B) gestuurd om te reviewen. Deze SSD is al sinds april 2012 op de markt en is ontworpen om te concurreren op het gebied van prijs.

De SSD is gericht op budget-georiŽnteerde gamers. In de SSD markt is dit een combinatie waar logica in zit: programma's en games laden namelijk veel sneller met een SSD, maar de prijs per GB is nog altijd hoger dan bij traditionele harde schijven.

De 3K in de benaming slaat op de slijtvastheid van het geheugen (dat kan drieduizend p/e cyclussen doorstaan). De schijf moet tot wel 290TB aan schrijfacties kunnen doorstaan en Kingston biedt drie jaar garantie. Een zoekopdracht op onze favoriete zoekmachine levert ook geen schokkende verhalen op, dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed.

De Kingston HyperX is verkrijgbaar in capaciteiten van 120GB / 240GB / 480GB. De prijzen van de losse SSD's zijn op het moment van schrijven respectievelijk § 73 / § 120 / § 262 inclusief BTW en verzenden.

Met de opslagcapaciteit moet je er wel rekening mee houden dat je in Windows geen 120GB beschikbare ruimte gaat zien, maar eerder 111GB. Dit heeft te maken met een verschil in de berekeningsmethodiek tussen de geheugen fabrikant en Windows.

Unboxing en uiterlijk
De Kingston HyperX 3K 120GB komt in de volgende doos:
De hele gerichtheid op gamers is ook terug te zien aan de verpakking. Op de doos staat ook vermeld dat de SSD een SandForce controller gebruikt, drie jaar garantie heeft en dat er gratis tech support wordt aangeboden. Deze tech support heb ik ook actief terug zien komen tijden het checken van de duurzaamheid van de schijven en dat is altijd positief om te zien.

De SSD zit veilig vastgeklemd in een soort schuim met daaronder de X van het HyperX logo.

De schijf is afgewerkt met geborsteld aluminium. Ik kan haast niet de enige zijn die gek is op het uiterlijk van geborsteld aluminium.

Bij een upgrade kit zitten een aantal extra's om een upgrade van een traditionele harde schijf naar een SSD makkelijker te maken. Maak kennis met de HyperX familie:

Zoals je ziet is het een kleine maar hele complete verpakking. Er zit in:
- De SSD;
- Een multifunctionele schroevendraaier;
- 4x 6/32" pan head screws;
- 4x M3 platkopschroeven;
- Een HyperX sticker.

Dit is nou waarom een upgrade kit zo'n § 15 - § 20 duurder is dan een losse SSD. Hiermee heb je verder niets nodig om de upgrade naar een SSD te maken. Hoewel de montagebeugel lichtere kleuren heeft, zijn alle onderdelen geheel in stijl met de HyperX en ook niet onbelangrijk: ze zijn degelijk uitgevoerd.

Cloning software
Op de bijgeleverde DVD staat Acronis True Image HD software om de overstap naar de SSD te vergemakkelijken. Als je deze DVD laadt terwijl je computer aan staat, zie je slechts twee bestanden staan: de Acronis User Manual en de HyperX installatiehandleiding. Beide documenten zijn ook in het Nederlands geschreven.
De DVD is echter bootable: als je je computer opstart terwijl de DVD er in zit, zal hij als het goed is automatisch daarvan opstarten. Als dit niet gebeurt moet je even kijken naar de bios boot settings (meestal open je deze door aan het begin van het opstarten op F12 te drukken).

Met Acronis kan je je oude harde schijf clonen naar de nieuwe SSD, waardoor je dus helemaal geen programma's op nieuw hoeft te installeren of bestanden kwijt raakt. Een logische voorwaarde is wel dat alle inhoud van de oude schijf op de SSD past. Als dit niet het geval is dan kan je via de software een selectie maken welke mappen of bestanden je wel/niet wilt meenemen in het clonen.
Ik heb dit zelf uitgeprobeerd en in minder dan 10 minuten was ik al aan het opstarten vanaf de HyperX 3K, dus het werkt hartstikke gebruiksvriendelijk en snel. Daarnaast is de gebruikershandleiding duidelijk te begrijpen, dus ook zonder enige voorkennis moet dit goed te doen zijn. De Acronis software is echter alleen in het Engels beschikbaar.

Omdat de computer opstart vanaf de DVD heb ik helaas geen printscreens kunnen maken. Kingston geeft zelf wel een hele duidelijke uitleg (in het Engels):

Een belangrijk detail: de Acronis software biedt geen ondersteuning voor het clonen van RAID of Spanned disk arrays.

Verder beschikt de Acronis software over de mogelijkheid om de SSD te trimmen en is er de mogelijkheid om een harde schijf veilig te wissen. Voor het veilig wissen is de keuze tussen de volgende algoritmen:
- U.S. Standard, DoD 5220.22-M
- Fast
- Custom..
- Load from file..

Prestaties
De HyperX 3K moet een relatief goedkoop aanbod zijn en richt zich, zoals eerder gezegd, op gamers. Om te achterhalen of Kingston ook daadwerkelijk een aantrekkelijk product biedt, heb ik de nodige tests losgelaten op de SSD.

ChrystalDiskMark resultaten en benchmarks
Allereerst heb ik ChrystalDiskMark gedraaid om een eerste indruk te krijgen van de prestaties:
Het is nog niet direct de 550MB/sec sequentiŽle schrijfsnelheid of de 510MB/sec sequentiŽle leessnelheid die Kingston belooft, maar die geadverteerde snelheden zijn natuurlijk onder optimale omstandigheden.

Eerst de prestaties in vergelijking zetten. De SSD's die ik kon vinden heb ik allemaal aan dezelfde tests onderworpen. Voor het perspectief heb ik ook de testresultaten van een traditionele harde schijf toegevoegd: de 2,5" Western Digital Black (7200RPM), wat best een rappe schijf is.

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-seq-read-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-512K-read-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-4K-read-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-4K-QD32-read-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-seq-write-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-512K-write-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-4K-write-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/Benchmarks-ChrysyalDiskMark-4K-QD32-write-150x150.jpg

De Kingston HyperX 3K blijkt qua prestaties een middenmoter te zijn. Bij het lezen en schrijven van kleinere bestanden presteert de HyperX echter bovengemiddeld.

PCMark8 benchmarks
Een echte real-life scenario benchmark is de PCMark8 benchmark. Hierbij zijn een aantal traces opgenomen van het laden van een aantal spellen en applicaties. Met het laden van die traces worden de prestaties gemeten en aangezien die traces onveranderlijk zijn, kunnen de prestaties goed met elkaar vergeleken worden.

Met het laden van spellen zet de HyperX goede prestaties neer. Het verschil met een normale harde schijf is gigantisch en in de praktijk merk je dat ook duidelijk: laadschermen worden drastisch minder lang weergegeven.

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/10-Microsoft-Word-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/11-Microsoft-Excel-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/12-Microsoft-PowerPoint-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/5-Photoshop-light-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/6-Photoshop-heavy-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/9-Adobe-Illustrator-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/8-Adobe-After-Effects-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/08/7-Adobe-InDesign-150x150.jpg

Met de applicaties is de grootste concurrent de Samsung 840 EVO, die eigenlijk in alle gevallen net weet te winnen van de HyperX 3K.

ATTO Disk Benchmark
Om af te sluiten wil ik nog een blik werpen op de beloofde lees en schrijfsnelheid. Kingston belooft namelijk 555MB/sec sequentiŽle leessnelheid en 510MB/sec sequentiŽle schrijfsnelheid. Op de verpakking staat vermeld dat deze resultaten zijn behaald met ATTO Disk Benchmark 2.41.
Zelf draai ik versie 2.47 maar dat mag de pret niet drukken. Om de maximale resultaten te behalen kies ik voor een overdrachtsgrootte van 8.192KB. Hierbij kwam ik uit op een sequentiŽle leessnelheid van 535MB/sec en een sequentiŽle schrijfsnelheid van 502MB/sec.

SSD als externe harde schijf
Met de 2,5" externe harde schijf behuizing kan de SSD natuurlijk ook als super snelle externe opslag gebruikt worden. Als je dat van plan bent om te doen wil ik nog wel benadrukken dat je absoluut altijd 'hardware veilig verwijderen' moet gebruiken, omdat je anders de SSD op zijn donder geeft.
De behuizing ondersteunt USB 3.0 dus daar moet ook een redelijke snelheid uit te behalen zijn. De volgende resultaten van ChrystalDiskMark onderschrijven dat:

Je kan wel zien dat de prestaties minder zijn dan als je de SSD als een interne harde schijf gebruikt, maar dit zijn zeker geen slechte scores. Het zoeken naar een externe harde schijf behuizing die wel volledig de snelheid van SSD's weet te benutten is sowieso lastig op het moment. De interne aansluiting moet namelijk SATA III zijn maar helaas zijn fabrikanten daar niet erg helder in. Zo wordt bijvoorbeeld de term SATAIII 'compliant' gebruikt, maar dat kan net zo goed SATAII zijn, aangezien een SATAIII schijf ook draait op een SATAII poort, maar lagere snelheden behaalt.

Kingston levert met de HyperX 3K upgrade kit een enorm compleet product af dat qua prestaties zijn mannetje staat. Kingston geeft merkbaar aandacht aan ondersteuning en uitleg, wat ik alleen maar kan toejuichen.

De HyperX 3K is een absolute upgrade ten opzichte van een traditionele harde schijf, maar in veel alledaagse scenario's legt hij het nipt af tegen de Samsung 840 EVO. Ook is de concurrent voor iets minder geld te vinden op dit moment, wat het lastig maakt om de HyperX 3K aan te bevelen.

Mocht je echter de Kingston HyperX 3K ergens in de aanbieding vinden, zou ik deze SSD van harte aanbevelen.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een bericht kan ik waarderen.

Heb jij ook een Kingston HyperX 3K SSD 2.5" 120GB?

Reviews door de redactie

Ja, daarom ben ik deze review ook begonnen met de volgende dikgedrukte melding:
Edit: nog een stukje achtergrond dat gebruikersreviews niet zichtbaar zijn bij andere varianten van hetzelfde product: Gebruikersreview en producten in meerdere kleuren

[Reactie gewijzigd door Opinion op 15 augustus 2014 11:12]

Nette review en leuke extra's voor die prijs.