Specificaties Tower, 14 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos II Review

pclinde 14 augustus 2014, laatste update op 21 september 2014, 5.653 views

Cooler Master Cosmos II

De Cosmos II is een tank met een zeer uniek design. Met een gewicht van 22 kilogram hebben we aardige afmetingen en features. De Cosmos II doet het in anno 2014 nog steeds prima t.o.v. cases die vandaag de dag op de markt komen.

Pluspunten

• Uniek design, wat een bakbeest!
  • Uit ieder oogpunt straalt de kwaliteit ervan af.
  • Features die het verschil maken: Slider Cover, Front panel en side panels.
  • Geweldig mechanisme vervaardigd uit metaal voor de side panels.
  • Een robuuste fan controller met ondersteuning voor negen fans.
  • Biedt ondersteuning voor een groot aantal moederborden, van Micro-ATX tot SSI EEB moederborden.
  • 11 Expansiesloten (10 horizontaal en 1 verticaal).
  • Quad SLI of CrossFire X support.
  • Twee X-Docks (hot swaps).
  • Kabelmanagement.
  • Ondersteuning voor 10 fans.

Minpunten

• 240mm of 360mm radiator kan wat problemen opleveren in de top van de case als de breedtemaat van de radiator groter is dan 30mm.

Kwaliteit voeding Score: 5

- Inbouwen
- Fan controller
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
Cooler Master Cosmos II pagina (Engels)
Cooler Master Cosmos II pagina (Nederlands)

De tank: een gepantserd militair gevechtsvoertuig. Het woord ‘gepantserd’ blijft zich herhalen in mijn hoofd. Ik vraag me soms af hoe? Iets wat zo groot, zwaar en machtig aanvoelt. En nee, ik ben niet in het bezit van een tank, maar stiekem heb ik toch wel dat gevoel. Een misschien wel wat ‘vage’ introductie, maar de Cosmos II van Cooler Master heeft ‘bijna’ alle eigenschappen van een tank.

De Cosmos II behuizing heeft een unieke uitstraling, en is zeker geen onbekende verschijning. Zo is de serie begonnen met de Cosmos 1000 in 2007, en kwam de Cosmos S in 2008 op de markt. Na ongeveer vijf jaar wachten was het dan eindelijk zover, de Cosmos II kwam in 2012 op de markt. Een Full- Ultra Tower met afmetingen en features om eng van te worden! Ik schrijf deze review nu in 2014, omdat ik het toch niet kon laten om de ‘tank’ een keer te omarmen. En stiekem verlangde ik al heel lang om een keer aan de slag te mogen gaan met de Cosmos II.

In de tussentijd is er ook een ‘kleiner’ broertje op de markt gekomen van de Cosmos II. Deze kast is beter bekend als de Cosmos SE. Een korte gewiekte variant van de Cosmos II, maar eigenlijk is deze kast nog groot en machtig in zijn klasse.

De Cosmos II heeft momenteel nog steeds een prijskaartje van rond de 300 euro. Misschien laat je nu per ongeluk je koffie vallen, maar kwaliteit en degelijkheid is gegarandeerd. En niet alleen kwaliteit is een onderdeel, maar de talloze mogelijkheden zijn in één woord: episch.

Mijn Cosmos II avontuur begon toen de UPS bestelbus voor de deur parkeerde. Daar stond ik dan, in de deuropening gefocust op de bestelbus. De ‘UPS man’ stapte uit en klapte de achterdeuren van zijn bestelbus open. Hij verdween al snel in de bestelbus, maar het duurde wat langer dan normaal. Met een sprintje vanuit de deuropening benaderde ik de achterkant van de bestelbus. Ik zag de ‘UPS man’ staan en vroeg: ‘gaat het?’ Waarop hij antwoordde: ‘Ja, ik heb je pakket, maar wat voor computer is dit?’ Waarop ik antwoord gaf: ‘Dit is alleen nog maar de kast, de inhoud ontbreekt nog.’ De ‘UPS man’ lachte en was erg verrast. We hebben samen de machtige grote en zware doos van 26 kilogram binnengebracht. Dit moet wel een hoogtepunt zijn van zijn dag, anders die van mij wel! Met ongeloof bekeek ik de doos, en toen begon ik me pas af te vragen waar ik moest beginnen.

Twee jaar na release en dan toch nog een review. Hoe voelt de Cosmos II vandaag de dag aan? Jullie lezen het verder in mijn review.

Dit zijn de officiële specificaties van de Cooler Master Cosmos II Micro site:

Belangrijke features van de Cooler Master Cosmos II:

• Stylish and streamlined race-car inspired design
• Brushed aluminum and steel for strength and elegance
• Airflow optimized design
• Supports up to 10 fans and 13 HDDs (2 from X-dock)
• Supports 4 Way SLI/CF
• Supports XL-ATX / SSI CEB / SSI EEB boards
• Advanced Control Panel

De Cosmos II weegt schoon aan de haak 22 kilogram. Met zijn afmetingen is het één van de grotere kasten op de markt, en dit zal je dadelijk zeker niet ontgaan op de foto’s. Met de afmetingen van (34.4 cm breed, 70.4cm hoog en 64.4cm lang) heb je zeeën van ruimte. Zo is er ruimte voor een XL-ATX moederbord, en kun je zelfs SSI CEB en SSI EEB moederborden kwijt. Met 11 Expansiesloten kun je ‘all-out’ gaan met een opstelling van maar liefst vier grafische kaarten. Er is ruimte voor kaarten van 38.5cm met de HDD cage in plaats, deze kun je ook verwijderen.

De Cosmos II bestaat uit twee lagen de ‘top cage en een bottom cage’. In de top cage waar we ook de moederbord tray vinden heb je ruimte voor vijf 3.5" drives. In de bottom cage is er nog eens plaats gemaakt voor zes 3.5" drives. Op iedere 3.5" bracket kun je een 2.5" drive bevestigen door middel van vier schroefjes. Aan de voorzijde van de Cosmos II vinden we drie lege 5.25” Drive Bays. Met daaronder nog twee X-Docks om twee 3.5” drives te plaatsen. De X-Docks zijn ook wel beter bekend als ‘hot swaps’, om drives snel en gemakkelijk te plaatsen en te verwijderen.

Aan de voorkant is het frontpanel te vinden. Deze is netjes verborgen onder een ‘Slider Cover’. Zo beschikt de I/O over maar liefst zes USB poorten, waarvan twee USB 3.0 en vier USB 2.0. Daarnaast vinden we ook nog een eSATA-aansluiting en een audio uitgang en microfoon ingang. Het frontpanel beschikt over een aan- en uit knop, een reset knop en verschillende knoppen voor de fan controller.

Aan voorkant komt standaard een 200mm fan van 700RPM, voorzien van een blauwe LED. Deze kun je eventueel vervangen met twee 120mm fans of twee 140mm fans. Aan de bovenkant vinden we een 120mm fan van 1200RPM. Hier is tevens ook ruimte voor één 200mm fan, een tweetal aan 140mm fans of drie 120mm fans. Aan de achterkant zit een 140mm fan van 1200RPM, deze is eventueel te vervangen met een 120mm fan. Op de zijkant (side panel) is er nog eens plek voor twee 120mm fans. Op de HDD Cage in het ‘top cage’ gedeelte is het optioneel om een 120mm fan te plaatsen. Zodat deze direct je grafische kaart(en) voorziet van verse lucht. En last but not least vinden we twee 120mm fans van 1200RPM op de HDD Cage in het ‘bottom cage’ gedeelte.

De ‘bottom cage’ biedt ook ruimte voor de voeding, met een extra bracket voor de voeding, zodat je extra ruimte kunt creëren. Deze behandel ik dadelijk verder in mijn review met extra foto’s.

Het zijn aardig wat mogelijkheden, maar met beeld is het uiteraard veel leuker! We gaan snel verder met de Look & Feel van de Cosmos II!

Ik heb aardig wat foto’s geschoten om een goed beeld te krijgen van de Cosmos II. Na aardig wat tijd was ik letterlijk kapot van het slepen met de Cosmos II. Hier kunnen de mannen in de sportschool nog wat van leren! We gaan lekker traditioneel van start met de verpakking. Deze is full color bedrukt en heeft een waslijst aan informatie over de specificaties en features van de Cosmos II.

Zo heeft Cooler Master ook nog eens nagedacht over onze veiligheid. En vertrouw me: het is een echte aanrader!

Zodra de Cosmos II uit de verpakking is denk je maar aan één ding: wat een bakbeest! Het vlaggenschip van Cooler Master heeft een unieke uitstraling. De metalen bars aan de boven- en onderkant doet de kast ‘zweven’, maar staat tegelijkertijd als een huis op de grond. De lijnen op de side panels sieren de kast, deze doen mij denken aan een tijger die zijn klauwen er even goed heeft ingezet. De ronde vormen die van de voorkant naar de achterkant lopen maken het af. De eerste impressie is zeer positief.

De voorkant is bedekt met honeycomb mesh waar we een stoffilter onder vinden. Het Front Panel (deurtje) waar de drie 5.25” Drive Bays achter te vinden zijn voelt prima aan. Deze is deels gemaakt van kunststof in combinatie met een metalen plaat waar het Cooler Master logo op siert. Met een eenvoudig duwtje glijdt het Front Panel naar beneden, zodat de Drive Bays zichtbaar worden. Je duwt het Font Panel weer gemakkelijk omhoog, die zich vervolgens vasthoudt met een magneet die in de bovenzijde van de kast verwerkt is. De ronde vormen van deze Cosmos II zijn vervaardigd uit hard kunststof, deze kunnen wel tegen een stootje.

Niet alleen vinden we aan de voorkant drie 5.25” bays met brackets, maar ook twee 3.5” bays met de X-Docks. Deze zijn netjes weggewerkt met 3.5” brackets met een sleutelgat. Zodat je drives netjes kunt opbergen en extra beveiligen van buitenaf.

Boven het Front Panel vinden we een Slide Cover waar het beeldmerk 'Cosmos' op beletterd staat. Als we de Slide Cover naar achter duwen is meteen het uitgebreide Control Panel zichtbaar met o.a: een powerknop, resetknop, LED knop en de fan controller. Daaronder vinden we het I/O met zes USB connectors, eSATA connector, audio uitgang en microfoon ingang. De combinatie van een Front Panel en Slide Cover is erg sjeik. Ze geven een positieve vibe aan de ‘Cosmos Look’.

Mocht je de Cosmos II op de grond hebben staan, en je hebt jonge kinderen. Dan kan ik mij voorstellen dat de Slider Cover een goede bescherming is voor kindervingertjes.

Op de bovenkant van de Cosmos II vinden we nogmaals een deel honeycomb mesh. De aluminium bars beter bekend als de handles maken het verplaatsen een stuk fijner. Hoewel je waarschijnlijk niet vaak gaat slepen met dit bakbeest. De handles zijn zwart gepowdercoat en dragen bij aan de unieke look.

Aan de onderkant vinden we de zelfde aluminium bars. Dit zijn letterlijk de ‘voeten’ van de Cosmos II, afgewerkt met rubberen strips.

De side panels zijn erg stevig en voorzien aluminium beplating in combinatie met kunststof. Dit maakt beide side panels erg stevig. Ze zijn voorzien van extra ventilatie sleuven met een honeycomb afwerking en stoffilters.

Aan de achterkant vinden we 3 holes voor custom waterkoeling, en plek voor één 120mm fan of een 140mm fan. Een dikke rij van tien Expansiesloten (horizontaal), en nog één verticaal. Nog verder naar beneden vinden we een PSU Bracket. Deze is perfect uitgelijnd met de totaliteit van de kast, zodat deze niet onnodig uitsteekt. Mocht je geen gebruik willen maken van de bracket, dan kun je deze gemakkelijk verwijderen door middel van vier thumbscrews. Wat betreft de achterkant: de mogelijkheden komen goed overeen met de ‘XXL maat’ van de Cosmos II.

Van het exterieur wil ik graag door naar het interieur van de Cosmos II, laten we eens kijken wat de tank in petto heeft aan de binnenkant. We blijven daarvoor nog even bij de achterkant, omdat hier de hendels zitten voor de side panels. Door de hendels te verplaatsen gaan de side panels zijwaarts open. Ik heb de Cosmos II tijdens het schrijven van deze review al ingebouwd met mijn huidige build, en tot zover heb ik ontzettend veel plezier gehad van dit mechanisme. Het is snel, stevig en toegankelijk. Het mechanisme maakt gebruikt van drie metalen pinnen op de side panels die zich borgen in de Cosmos II.

Laten we voor de grap toch maar even beide side panels volledig uitklappen met het mechanisme. Het is een tank, maar toch ook een beetje een Transformer.

Je kunt de Cosmos II ‘letterlijk’ laten afvallen door beide side panels te demonteren. Dit maakte het transporteren van de Cosmos II fijner, maar ook het bouwen van het systeem. Aan de voorzijde zitten de side panels aan een metalen frame geborgd. Het mechanisme laat een draaihoek van 90 graden toe. Zoals je kunt zien op de bovenstaande foto’s. Het metalen frame zit aan de binnenzijde van de voorkant, en blokkeert geen Drive Bays of andere mogelijkheden. De side panels zijn ieder geborgd met vier metalen pinnen die in het frame vallen. Je kunt een side panel verwijderen door deze op te tillen en naar je toe te halen. Wil je een side panel weer bevestigen dan plaats je de vier pinnen in de openingen van het frame, en laat je deze zakken zodat deze op hun plaats klikken. Het mechanisme is niet alleen deftig, maar ook zeer stevig.

Toch voelde dit nog een beetje aan als het exterieur, maar het waren de benodigde stappen om het interieur goed te kunnen bezichtigen. Eenmaal open valt het al snel op, en wat je verwacht van de Cosmos II: ruimte! En niet een beetje ruimte, maar zeeën aan ruimte!

In de top cage vinden we de moederbord tray die ruimte biedt voor maximaal een SSI EEB moederbord. Een SSI EEB moederbord heeft een afmeting van maar liefst 305 x 330mm. Waarbij een ATX moederbord (veelal gebruikt) een afmeting heeft van 305 x 244mm. We vinden ook een grote opening voor het installeren van een processor koeler of een waterkoeler, zodat je bij het demonteren van een nieuwe koeler niet heel je systeem uit elkaar hoeft te halen. Uiteraard is deze opening compatibel met het grootst mogelijke moederbord formaat: SSI EEB.

Aan de onderzijde van de top cage vinden we twee gaten voor kabelmanagement. Deze zijn voorzien van rubbers, zodat kabels beschermd blijven. Deze positie is zeer handig voor ‘kleinere’ kabels die rechtstreeks van het I/O panel komen.

Op de laatste foto zien we meteen de ruimte voor Quad SLI of CrossFire X ‘geweld’. Met tien Expansiesloten horizontaal en één verticaal. De Expansiesloten zijn netjes voorzien van brackets, die tevens airflow doorlaten. Je kunt de brackets verwijderen door middel van een thumbscrew. Ik ben zelf een groot voorstander van thumbscrews op Expansiesloten. In het verleden heb ik een behuizing gehad met een kunststof bevestigingssysteem. Deze gingen na een verloop van tijd kapot, maar waren ook lang niet zo stevig als een simpele schroefoplossing.

In de top cage vinden we een HDD cage die ruimte biedt voor vijf 3.5” drives. Je kunt er ook voor kiezen om de HDD cage te verwijderen voor extra airflow. Dit is natuurlijk geen probleem, omdat je voldoende ruimte hebt in de bottom cage voor drives. Iedere HDD bracket is voorzien van honeycomb mesh en heeft een toolless constructie. Je klikt drives gemakkelijk vast door middel van de pinnetjes die voorzien zijn van rubbers om trilling op te vangen.

Voor de HDD cage zit standaard een 200mm fan voorzien van een blauwe LED. Deze voorziet de drives direct van koeling, en uiteraard airflow in het algemeen. Je kunt de fan ook vervangen met twee 120mm fans of twee 140mm fans.

Boven de HDD cage vinden we de X-Docks en 5.25” Drive Bays. De drie Drive Bays zijn voorzien van een toolless oplossing. Deze zien er buitengewoon keurig uit en zijn voorzien van het Cooler Master logo. Ze werken uiteraard vrij ‘straight forward’ door bijvoorbeeld een DVD-Station in de Drive Bay te schuiven en deze vast te klikken. Oftwel "Push to lock & Push to release". De X-Docks zijn standaard voorzien van een SATA-Connector (female) en een SATA power cable. Zodat je geen extra kabels nodig hebt, en meteen gebruik kunt maken van de X-Docks.

Aan de achterkant vinden we nog één 140mm, die je ook kunt vervangen door een 120mm fan. Boven de fan vinden we 3 holes voor custom waterkoeling.

Van de top cage gaan we door naar de bottom cage. Hier vinden we nog eens twee HDD cages naast elkaar met ieder plek voor drie 3.5" drives. Uiteraard is het hier ook optioneel om SSD’s te plaatsen. Een mooie verschijning zijn de twee 120mm fans die de cages bedekken. Deze geven niet alleen extra koeling, maar ‘camoufleren’ de cages erg mooi. De 120mm fans zitten in een hard kunststof deurtje die je met je vinger kunt optrekken, zodat je toegang hebt tot de HDD cage. Uiteraard kun je de 120mm fans vervangen door fans naar keuze.

Het kunststof deurtje kun je 90 graden openklappen, zodat je eventuele drives kunt plaatsen of verwijderen.

De brackets zijn hier wederom voorzien van honeycomb mesh voor extra airflow Je kunt er ook voor kiezen om de HDD cages in zijn geheel te verwijderen. Hiervoor moet je wat schroefjes verwijderen, maar je krijgt dan wel de optie om een extra 240mm radiator te plaatsen.

Tevens is er in de bottom cage ook plaats voor de voeding. Hier kun je gemakkelijk een ATX voeding in kwijt met een grotere diepte dan 140mm. Voor de ‘die-hard’ gebruikers zal dit zeker wel van toepassing zijn, want als er een kast is voor een dikke Quad SLI of CrossFire X, dan is het de Cosmos II wel. Je kunt de kabels vanaf de voeding via de onderzijde netjes via de achterzijde laten lopen. Als het om kabelmanagement gaat, dan kun je een zeer ‘cleanen’ build creëren.

Voor de voeding is een verhoging aangebracht binnen de kast met een padding van schuim. Deze vangt eventuele vibraties op. Onderaan de kast vinden we nog een stoffilter die eenvoudig te verwijderen is.

We hebben tot zover aardig wat stappen ondernomen door het exterieur en interieur van de Cosmos II. We kunnen tot zover wel stellen dat ruimte geen probleem is. Misschien moeten we de kast toch nog maar wat verder uitkleden, zodat we nog een beter beeld krijgen van de Cosmos II.

Zonder side panels blijft deze kast nog steeds enorm in omvang. De metalen constructie voelt aan als een goed beveiligde kluis, met momenteel nog geen hardware erin. Hier heb ik dadelijk een specifiek onderdeel voor, maar eerst gaan we nog verder met wat kleine ‘inzoom’ momentjes.

Zo vinden we als eerder besproken aan de bovenkant een top cover. Deze is bedekt met honeycomb mesh en is te demonteren. Aan de achterkant vinden we één thumbscrew die los te draaien is, zo haal je de top cover er eenvoudig af. Er is plek voor één 200mm fan, twee 140mm fans of drie 120mm fans.

Toch vind ik het belangrijk om even een ‘radiator praatje' te doen. Omdat hier zeer veel onduidelijkheid over is bij de Cosmos II. Ik begin met een opsomming van de beschikbare mogelijkheden:

• Top (intern in de case) 240mm radiator – Let op: slim radiator 30mm met push & pull (4 fans)
• Top (intern in de case) 360mm radiator – Let op: slim radiator 30mm met push & pull (6 fans)
• Top (intern in de case) 360mm radiator – Radiator 40mm met High Profile Memory (push 1 fan & pull 3 fans) – Toelichting: je kunt maar 1 fan installeren anders kom je in de knoop met je memory + heatsinks en CPU power connector.
• Bottom (in plaats van de HDD cage) 240mm radiator – push & pull (4 fans)

Ik heb momenteel een 240mm (30mm) radiator geïnstalleerd, deze foto’s geven dadelijk meer informatie over de ruimte tussen het moederbord en de radiator met push & pull (4 fans). Je hebt dus wel rekening te houden met de breedtemaat van je radiator, informeer daarvoor duidelijk vooraf naar de breedtemaat van je radiator.

Natuurlijk vinden veel systeembouwers vandaag de dag kabelmanagement belangrijk. Gelukkig is dit bij de Cosmos II totaal geen probleem, aan de achterzijde vinden we 30mm aan ruimte voor kabels.

Dan sluiten we bij deze de Look & Feel af, en gaan we verder met de bijgeleverde accessoires.

Uiteraard zit er in de Cosmos II ook een klein lief kartonnen doosje met accessoires.

Zo vinden we een 8-pin CPU extension kabel, uiteraard erg handig om de grote afstand tussen de voeding en de 8-pin CPU power connector te overbruggen.

Nog wat extra kabelklemmen en tyraps, zodat we de kabels nog beter kunnen organiseren. Niks mis mee!

Een zakje met schroefjes waaronder: afstandsbusjes, 9mm thumbscrews, 6mm round head screws, 6mm flat head scews, M3.0 flat head screws en M4 50mm schroeven.

Voor de X-Docks hebben we sleuteltjes nodig, anders is het zo moeilijk om drives te installeren. Je krijgt in totaal vier sleuteltjes meegeleverd.

Dan hebben we nog een moederbord speaker, zodat je eventuele moederbord beeps kunt waarnemen. Vandaag de dag hebben veel geavanceerde moederborden LED codes met bijhorende codes, maar alsnog een leuke toevoeging.

En als laatste vinden we radiator brackets voor onderin. Deze kun je monteren als je de HDD cage verwijderd, zodat je eventueel een radiator kunt installeren.

We gaan inbouwen en kijken hoe de tank met wat hardware aan boord eruit ziet. Ik gebruik voor het inbouwen een ATX Form Factor moederbord van Gigabyte met de standaard ATX afmeting van 305 x 244mm.

Laten we eerst een plaatje bekijken van mijn 'vers van de pers' build in combinatie met de Cosmos II.

Waar we eerst nog een lege PSU bracket hadden, zit nu een ATX voeding. Ik heb ervoor gekozen om de PSU bracket te laten zitten, omdat deze niet onnodig uitsteekt aan de achterkant van de Cosmos II. Zo heb ik nog wat extra ruimte om mijn kabels te routen naar de achterkant.

Op de HDD brackets zijn tevens ook SSD's te plaatsen door middel van vier schroefjes.

Ik heb ervoor gekozen om custom waterkoeling te gebruiken. Hiervoor heb ik een 240mm radiator van 30mm gebruikt, in combinatie met een push & pull configuratie. Het voorafgaande 'radiator praatje' wil ik nu een vervolg geven met beeld. Ik had een opsomming gegeven met verschillende mogelijkheden voor radiator setups. Dit zijn setups die je direct kunt toepassen zonder modificaties.

Op de foto's kun je waarnemen dat er toch wat 'ruimtegebrek' is aan de bovenkant. Je kunt er mee bouwen, maar het voelt wel aan als een 'kleine' beperking. Omdat de Cosmos II eigenlijk gaat om ruimte. De High Profile Memory Modules zitten net voor de fans, en de 8-pin CPU power connector zit net verborgen achter de radiator. Wil ik deze nu verwijderen, dan moet ik eerst de radiator demonteren. Gelukkig hoef ik niet heel mijn loop uit elkaar te halen, en hoeft alleen de radiator van zijn plaats. En het komt zelden voor dat je je build om de 1 a 2 maanden helemaal uit elkaar schroeft. Voor de lezers die gebruik maken van een CPU koeler, de maximale hoogte hiervoor is 190mm.

Vanaf de zijkant blijft het een buitengewoon uitzicht. Voldoende ruimte, en uiteraard wil het oog ook wat.

Een korte samenvatting wat betreft het inbouwen. Je kunt eigenlijk bijna alle kanten wel op dankzij de ruimte van de Cosmos II.

De fan controller mag in dit verhaal zeker niet ontbreken. Zoals we al eerder in de review de fan controller zagen onder de Slide Cover. Op dat moment was er nog niks aangesloten, en waren de gebruikelijke LEDS niet zichtbaar. Voor nu heb ik ervoor gekozen om de top en HDD fans aan te sluiten op de controller.

Zodra je de computer opstart zijn de LEDS op de controller standaard blauw. Je hebt de mogelijkheid om een totaal van negen fans aan te sluiten, dat zijn er aardig wat! De negen fans zijn verdeeld over één aansluiting voor een front fan, drie voor de top fans, drie voor de HDD fans en twee GPU fans.

Er zijn drie standen waarop je de fans kunt instellen:
• Low = Blauw
• Medium = Paars
• High = Rood

De fan controller is een mooie extra feature, met een metallic look die solide aanvoelt. Dit zijn de kleine afwerkingen die de Cosmos II een geweldige stijl geeft.

Bij deze ook nog een foto van de front fan met blauwe LED, deze kun je in-en uitschakelen op de fan controller.

Na een lange rit zijn we eindelijk zover: de conclusie! Zoals ik al eerder aangaf: ik wilde de Cosmos II al langere tijd omarmen. En dan eindelijk in 2014 was het zover, twee jaar na datum van de release. Is het spannende gevoel, de verwachting van een eigen Cosmos II voldaan? Jazeker!

Het is gewoon een geweldige high-end case met dikke features. Uiteraard zit daar een prijskaartje aan, maar als we de kwaliteit en features pakken is dit naar mijn mening een zeer rechtvaardige prijs. De Slide Cover, Front Panel en de side panels vullen elkaar goed aan. Dit zijn kleine design keuzes, of misschien wel in het geval van de Cosmos II 'grote' keuzes, die de Cosmos II een eigen ziel geven.

Het design dat geïnspireerd is door race auto's, daar kan ik mij wel in vinden. Hoewel de 'tank' meer mijn persoonlijke gevoel over de Cosmos II vertaald. En dat is het eigenlijk ook gewoon. De Cosmos II is bizar groot en heeft voldoende ruimte voor je build, en die Xbox One en PlayStation 4 passen er ook nog wel in.

De volledige build maakt de Cosmos II nog zwaarder dan die al is. Op dit soort momenten heb je het gevoel van hoogwaardige kwaliteit in handen. De één heeft pijn in zijn rug, en de ander zegt misschien zijn sportschoolabonnement op. Zonder grappen en grollen: de Cosmos II is zwaar, maar dit zegt genoeg over het materiaal. De verfcoating op het aluminium ziet er gelikt uit, en het chassis is vervaardigd uit dik en degelijk metaal. En dit ook nog met een mooie en subtiele zwarte coating als afwerking.

Een klein minpuntje kan het plaatsen van 240mm en 360mm radiators zijn in de top van de Cosmos II. Met een grotere breedtemaat van 30mm kan je soms in de knoop komen te zitten met je 8-pin CPU power connector of geheugenmodules, maar met genoeg creativiteit kun je hierom heen bouwen.

Als we dan de pluspunten bekijken, dan is het duidelijk. De Cosmos II is 'twee jaar na dato' nog steeds een geweldige en unieke case. Iets wat met liefde op mijn bureau staat, en wat ik met trots mijn 2014 build kan noemen.

Is er toch nog iets onduidelijk? Misschien heb je een extra vraag? Reageer! Ik probeer zo snel mogelijk je vraag te beantwoorden. :)

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos II?

Mooie review! +2 van mijn kant.

Een klein puntje wat ik "mis" (misschien heb ik er overheen gelezen) is dat er in de voorkant onder de 200mm fan nog plaats is voor een 120mm (voor de HDD cages). Bijv. zo: linkje.

Ook miste ik bij de fancontroller wat uitleg over de bijbehorende bekabeling. De controller biedt ook bedrading voor het in en uitschakelen van leds in fans, zolang deze compatibel zijn met de controller (lees: fans die van CM afkomstig zijn). Voor elke fan is er een draad met een 2-pin aansluiting die op de fan gezet moet worden. Het andere eind gaat in de controller zodat je met de "LED" knop de verlichting aan/uit kan schakelen. De bedrading is aan beide kanten modulair, alleen is het een beetje rommelen om de slide cover er af te krijgen.

Nog een vraagje, in de laatste alinea: "Iets wat met liefde op mijn bureau staat". Jouw bureau is van gewapend beton? :D Ik kreeg hem net in de lift, laat staan op een bureau haha.

Alsnog een duidelijk geschreven review. Lees ze graag en zie er ook graag meer! :)

Edit: Overheen gelezen, aangepast!

[Reactie gewijzigd door thetrueman2 op 16 augustus 2014 11:36]

Hoi,

Mijn bureau kan aardig wat hebben ja! :p

Ik ga nog kijken wat ik voor je kan doen (eventueel een kleine update). Misschien kan ik dan alsnog een +3 van je verdienen haha. Ik had al een vrij uitgebreide review, dus ik wilde het aan het einde beperken (in verband met de huidige lengte).

Bedankt voor je feedback ik ga er in de loop van de dagen wat meedoen.

[Edit: de fan informatie (front) staat 2* in de review bij de specificaties en het interieur. Ik heb het nog wat duidelijker neergezet.]

Groet. Pim

[Reactie gewijzigd door pclinde op 16 augustus 2014 10:54]

Oops, dat is mijn fout! Alsnog bedankt voor de reactie! :)
Wauw mijn complimenten voor deze prachtige review. Mn vingers doen pijn van het scrollen zo lang :+ . Ik wil deze kast door deze review nu ook kopen. Alleen heb ik 1 vraag. Je hebt bovenin toch gewoon genoeg ruimte om daar je radiator in kwijt te kunnen in plaats van in je moederbord compartiment? Maar echt waar +3 _/-\o_
Hoi basie,

Bedankt! :D

Je kan bovenin ook een 240 mm radiator kwijt, maar met fans in een push en pull configuratie wordt dat moeilijk. Daarom heb ik de radiator aan de binnenkant zitten. Momenteel ben ik ook bezig met het vervangen van mijn 240 mm radiator naar een 360 mm radiator. Die staat nu test te draaien buiten de behuizing.

Groetjes, Pim
Gebruik je die x dock ook? En die 360 rad heb je die weer beneden zitten of kan die sowieso niet boven? Hoe zit het met de gpu fans, kan je die kabel een beetje mooi weg werken?
Hoi Basie,

Ik gebruik de Xdocks niet. Meestal trek ik de deur gewoon open en pak ik een SATA kabel en sluit ik deze rechtstreeks aan op mijn moederbord. Dit doe ik bij vrijwel iedere behuizing.

De 360 mm radiator gaat boven in de behuizing. Onderin is er ondersteuning voor maximaal een 240 mm radiator. De kabels voor de videokaart kun je goed wegwerken via de rubberen kabelgoten.
Wow snelle reactie.
ik bedoelde eigenlijk de fan aan de kant van gpu dus de fan aan de deur daar kun je er volgens mij ook 2 installeren. En vind hem zn geld nog steeds waard?
Ik ben toevallig online, dus ik help je graag verder. De fans aan het zijpaneel gebruik ik eigenlijk niet. Ik vind het idee van losse kabels aan het zijpaneel niet zo fijn.

Er zijn natuurlijk nieuwe behuizingen op de markt met misschien nieuwe mogelijkheden, of technische snufjes. Maar met de Cosmos II haal je wel iets episch in huis. Het is een echt bakbeest en voelt aan alle kanten goed aan. Ik ben mijn build opnieuw aan het doen, dus ik wil je binnenkort best wel wat foto's toesturen.
Dat zou leuk zijn
groet Bas
Mooie review. Vooral door het gebruik van de vele mooie foto's!
Bedank. :) Leuk dat je mijn review bekijkt! Nogmaals gefeliciteerd met je geweldige Lumia 930 review.
Een machtige , prachtige , Dokter Anders P. achtige review.
Goed gedaan leest lekker weg, dit zijn DE reviws die tweakers groot maakten en houden, Hulde!!
Bedankt Marty :D! Heeft aardig wat tijd ingezeten, maar ben blij dat je het kan waarderen! Bedankt voor de motivatie.
Goed je best gedaan! Kudos!!! Trouwens ook een mooi kasie.
Thanks :D Inderdaad, het is een indrukwekkende case! Dat is toevallig net je blog zitten lezen. :)
Hele nette review.
Love de foto met de doggie. _/-\o_
Niet geschikt voor LANparty's,( of je heet Arnie ) hoewel je er volgens mij een koelkast in kwijt kan voor je nodige Bullit drankjes tijdens zo'n party.
Thanks, Spike is een goede assistent! Als je de Cosmos II meeneemt naar een LANparty, dan is het waarschijnlijk je laatste. :p
Trouwens, met zo'n super uitgebreide en mooie review is deze:

[code=ubb][jump=reacties][/code]

Onmisbaar ;) .
Hahaha thanks :D Zal hem nog even toepassen!

[EDIT: aangepast, nog bedankt! :3]

[Reactie gewijzigd door pclinde op 17 augustus 2014 17:29]

Ik blijf het een gemis van Cooler Master vinden dat de ruimte tussen het moederbord en de bovenkant van de behuizing eigenlijk te klein is voor goede waterkoeling....

De HAF 932 die ik nu heb is er uitermate geschikt voor, maar heeft wat weinig ruimte tussen de HDD tray en mijn GPU's :/
Het is inderdaad wat jammer. Ik verwacht dat het in de toekomst geen 2e keer gebeurd. :D
Eigenlijk had ik dan al een revisie verwacht...

Is de doos overigens nog heel of heeft de hond die systematisch gesloopt?
Mijn Engelse bull terriër vind het geweldig om dozen uit elkaar te scheuren :)
Ah :o

Spike is nu 11 jaar, eigenlijk hadden we niet verwacht dat hij zo oud zou worden. Maar hij vindt het heerlijk om in dozen te liggen. :D Dan ligt hij erin als een baby in de wieg.
Super mooie review - Hartelijk dank hiervoor!

Ik zit zelf ook te denken over deze case, maar ik heb 1 vraag welke jij wellicht wil en kan beantwoorden:
Bij de X-Docks zijn de kabels bijgeleverd. Kun je deze ook vervangen door losse SATA- en power kabels? Ik zou deze namelijk graag willen aansluiten op een losse controller dmv breakout kabels :)
Hoi Xireon,

Ik moest even spieken, maar dit kan jammer genoeg niet. De SATA en power kabel zitten in één. :)

Groetjes, Pim
Mooie review. Ik weet hoe je je voelt, ik heb dit bakbeest namelijk ook. :)
Tof! Heb je een foto van je build? Ik ben wel benieuwd. :D
Geen foto, morgen eens kijken of ik er eentje kan maken. Maar ik heb een way overpowered behuizing voor wat ik er mee doe: ik wou gewoon een erg ruime behuizing waar het erg makkelijk in knutselen was. Ik heb niet eens waterkoeling ofzo, gewoon luchtkoeling :)
Je hoeft niet persee een overpowered build te hebben om de behuizing eer aan te doen. Ik heb ook geen QUAD SLI, hoewel SLI er wel aan zit te komen. ;)

Maar ik ben erg benieuwd! Zou een foto erg leuk vinden. :)
Zelfs SLI heb ik niet eens:

Intel Core i7-4790K
Scythe Mugen 4 PCGH Edition
MSI Z97 Gaming 7
4x 4GB DDR3-2133 GEiL
MSI GeForce GTX 780
SoundBlaster ZxR
Samsung 840 Pro 256GB
2x Western Digital WD20EZRX 2TB HDD's

Leuk voor gaming en een paar VMtjes die ik af en toe draai. :)
Inderdaad een mooie review!
Voor het posten van plaatjes van je build is trouwens een speciaal topic. Het zou leuk zijn als je hem daar ook zou delen, als je toch bezig bent ;)
Thanks! Ga ik doen :D! ]

Edit: staat erbij!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 15 augustus 2014 13:08]

Ohhhhh! Dat is krachtiger dan mijn build.

Intel Core i7-4790K
Custom loop
Gigabyte GA-Z97X-SOC-FORCE
4x 4GB DDR3-1600 Corsair Vengeance
Inno3D GTX 770 2GB
CM Silent Pro Gold 800W
MX100 512GB
1x Samsung Spinpoint F3

Erg leuk voor gaming! Je systeem is krachtiger dan je denkt.

Ik ga mijn bed opzoeken (versleten). Fijne avond, en hopelijk zie ik morgen een foto binnenkomen. :D