Dell Precision M4800-2991 Review

tdw 13 augustus 2014, laatste update op 13 augustus 2014, 1.091 views

Dell Precision M4800-2991

Stevige laptop, zowel qua prestaties als bouwkwaliteit als prijs, maar onder welke omstandigheid ook: de M4800 schiet niet tekort

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Krachtig
  • Snel

Minpunten

• SSHD
  • Flink aan de prijs

Inhoudsopgave
Uitstoot
Energie
Onderhoud
Extra

De Dell Precision Mobile Workstation M4800 is, zoals de naam al doet vermoeden, een mobiel precisie-instrument met de typenaam M4800. Voornamelijk gebruikt door mensen die onderweg een krachtige computer nodig hebben voor CAD-werk of gehecht zijn aan een stabiele pc - de M4800 voorziet in beiden gevallen.

Het model dat centraal staat in deze review is de "4800-2991," uitgerust met een Core i7 4900-MQ (2.8Ghz, turbo tot 3.8 Ghz), een Nvidia Quadro K2100M met 2GB GDDR5, 16 GB (4x4GB) RAM, 1TB SSHD , een Full HD scherm en als draadloze netwerkkaart is een Intel 7260ac-kaart gekozen. De accu is een 9-cels 97Whr model, en in deze configuratie weegt de laptop 3,25kg. Standaard is Windows 7 Professional ge´nstalleerd.

Behuizing
De behuizing is gemaakt van geborsteld aluminium met een bruine tint, wat helaas vingerafdrukgevoeliger is dan ik persoonlijk had gewild. De hoeken van de laptop zijn afgerond, waardoor geen scherpe randen ontstaan. Aan de binnenkant vinden we een gerubberiseerde palmsteun, een volwaardig QWERTY-toetsenbord met numeriek gedeelte en een paar knoppen voor volume, en een paar mediaknoppen.

De laptop voelt, zoals verwacht mag worden in deze prijsklasse, erg steving aan. Onderdelen laten zich alleen indeuken als je er exorbitant veel kracht op zet. Het chassis kraakt niet, en ook het deksel is niet makkelijk vervormbaar. Het toetsenbord geeft ook nauwelijks mee, wederom alleen onder extreme druk die je in dagelijks gebruik niet gaat meemaken. Bij mijn model was de bezel rond het toetsenbord niet goed aangedrukt, maar dit is exemplarisch en doet niets af aan de bouwkwaliteit. Het scharnier gaat niet erg stroef, maar houdt het scherm wel dusdanig stevig vast dat het scherm niet wiebelt.

Connectiviteit
De linkerkant
De laptop biedt omvangrijke verbindingsmogelijkheden aan. Aan de voorkant is de laptop strak, dat wil zeggen dat hier geen aansluitingen gevonden worden. Aan de linkerkant kunnen, van achter naar voor, een Kensington-slot, twee USB 3.0 poorten, een 3,5mm microfoon- en een 3,5 mm speakerplug, een SD-kaartlezer, een SmartCard-lezer, een ExpressCard 54mm-slot en de slot-loading dvd-drive gevonden worden. Aan deze kant vindt je ook status-LEDjes voor hdd-activiteit, de batterij en de aan/uit-led.

De achterkant
Aan de achterkant kunnen, van links naar rechts, de DC-jack, HDMI, eSATA/USB 2.0-combipoort, een VGA-poort, en Gigabit Ethernet ingestoken worden.

De rechterkant
Aan de rechterkant vinden we, wederom van achter naar voor, een DisplayPort, wederom twee USB 3.0 poorten waarvan 1 "always on," de HDD-sleuf en een hardware radio switch om de draadloze verbindingen met ÚÚn knop uit te zetten.

Aan de onderkant van de laptop is een dockingpoort te vinden. Deze kan gebruikt worden voor een dock, of voor een extra accu. Mocht je de laptop, met extra accu, op een dock willen zetten, dan zul je dus eerst de extra accu weg moeten halen.

Als draadloze oplossing is gekozen voor een Intel 7260ac-wireless kaart, die 2.4 GHz en 5GHz netwerken ondersteunt, evenals Bluetooth 4.0. De theoretische maximumsnelheid van de netwerkkaart is 867 Mbps. De bedrade oplossing is een 1Gbit Intel I217-LM netwerkkaart.

Over de aansluitingen is goed nagedacht. Dingen die je gebruikt als je de laptop voornamelijk "stationair" gebruikt zitten aan de achterkant, uit het zicht, en zorgen dus ook niet voor kabelrommel op je bureau. Ook de aansluitingen op de zijkant zijn allemaal zo ver mogelijk naar achter geplaatst, zodat, mocht je een externe muis gebruiken, je ook daar zo min mogelijk hinder van ondervindt.

In de buik van het beest is ook nog ruimte voor uitbreiding: een mSATA WWAN kaart voor mobiel internet (die, voor zover ik weet, in elke M4800 is voorbereid, dus plug&play) en een 1/2 MC PP slot.

Invoerapparaten
De M4800 mobiel gebruiken is een genot. Er is een volledig QWERTY-toetsenbord aanwezig met numeriek gedeelte, en tevens een knopje voor Calc en rewind/play&pause/forward-mediatoetsen. De laptop is verder voorzien van een touchpad met multi-touch en gestures ondersteuning, en ook een pointstick ontbreekt niet.

Het toetsenbord voelt goed aan, en heeft een wit backlight, welke je in 5 niveau's in kunt stellen. Omdat het toetsenbord een normale grootte heeft, zal eenieder die dit apparaat koopt snel kunnen wennen aan het toetsenbord. De toetsen hebben voldoende travel en geven goede feedback. De spatie laat zich, zoals verwacht mag worden, ook in de uiterste randen indrukken. De Page Up en Page Down toetsen zijn bij de pijltjestoetsen geplaatst, wat voor surfen heerlijk werkt. Helaas tik ik zelf nog wel eens op Page Up/Down terwijl ik de pijltjestoetsen wilde bedienen als ik een document aan het typen ben, wat grotendeels ook te maken heeft met het externe toetsenbord wat ik normaal gesproken gebruik. Een ander nadeel is dat mijn horloge vaak schraapt op de metalen zijkant, iets wat ten eerste geen lekker gevoel/geluid is en ten tweede ben ik bang voor krassen. Vaak doe ik mijn horloge af of losser tijdens het typen.

Het touchpad is relatief klein, maar Dell heeft gekozen voor een ouderwets design met hardwareknoppen in tegenstelling tot de W540 van Lenovo. Het touchpad heeft een lichte textuur, maar je vingers (en ook zweterige vingers) glijden er makkelijk overheen. Multitouch werkt prima, maar soms wordt omhoog scrollen ge´nterpreteerd als omlaag en vice versa. De knoppen registreren goed, misklikken zal dus niet vaak gebeuren.

Dit is mijn eerste laptop met pointstick. Hij doet zijn werk prima, denk ik, maar referenties heb ik dus niet. De hardwareknoppen voor de pointstick werken prima. Helaas registreert de rechtermuisknop niet altijd. Daar waar de linkermuisknop, gelukkig, altijd registreert, registreert de rechter knop soms niet bij ongeveer gelijke druk.

Scherm
De M4800 kan worden geleverd met een Full-HD scherm of een FHD+ IPS scherm. Het model wat her ter bespreking staat heeft een Full HD-paneel gemaakt door AU Optronics. Het is een mat TN-paneel van goede kwaliteit. Het scherm heeft een helderheid van 270cd/m▓, en grote kijkhoeken: links/rechts is bijna 180 graden met lichte verkleuring. Boven/beneden geeft aanzienlijk sneller slechtere kleuren. Als ik moet schatten denk ik dat dit zo rond de 60 graden zit. De kleurweergave lijkt goed, maar ik bezit zelf geen apparatuur om bovenstaande claims te testen/ondersteunen.

Het scherm kan erg fel worden gezet, en mede door de matte coating, kan zelfs in vol zonlicht gewerkt worden. Als het systeem op de accu gebruikt wordt gaat de maximale helderheid niet omlaag. De openingshoek van het scherm bedraagt meer dan 180 graden.

Performance
Hier is waar het om draait bij deze laptop. De Intel Core i7-4900MQ is een van de snelste processoren die momenteel op de markt is voor laptops. De laptop scoort "721 cb" in Cinebench R15 multi-core, terwijl de M4800 "141 cb" scoort in single-core modus. . wPrime 2.10 doet 240.734 seconden over de 1024M test. Tijdens de tests clockt de processor op 3,6 GHz terwijl de temperaturen rond de 80 graden blijven hangen.

De K2100M uit Nvidia's Quadro-lijn scoort 69.39 fps in Cinebench R15. De volgende resultaten worden behaald in SPECviewperf 12.0:
TestResultaat
Medical-0116.51
Showcase-0111.23
Snx-0220.79
Sw-0323.87

Het grootste nadeel aan de M4800 is de harde schijf. Er is gekozen voor een 1TB SSHD van Seagate. Hoewel de computer, zeker in de eerste instantie, niet traag aan voelt, is het jammer dat een machine van dit kaliber wordt neergehaald door de harde schijf. Daarom heb ik vˇˇr aanschaf al besloten om een Samsung 840 EVO van 250GB te plaatsen. Reviews daarvan kun je hier vinden.

Uitstoot
De ventilatoren draaien altijd, maar gelukkig is het systeem onder lichte load zo goed als onhoorbaar: je moet je oren op de ventilatiepoorten houden om ze te horen draaien. Af en toe draaien de fans wat harder, omdat ook tijdens lichte load de temperatuur oploopt. De ventilator produceert hierbij meer geluid, maar zeker niet storend - de wind van buiten overstemt de laptop nog steeds. Zodra de laptop weer voldoende is afgekoeld, draaien ze weer op hun langzaamst.

Onder medium load worden de fans duidelijker hoorbaar. Ook hiervoor geldt dat dit niet storend is.

Onder volle belasting laat de M4800 weten dat hij bezig is ook. Notebookcheck.net mat 52.7 dB(A), wat erg duidelijk hoorbaar is en erg storend kan worden over lange tijd.

De temperaturen blijven goed in de perken. Idle is de CPU zo'n 40 graden (fan slaat aan bij ong. 50). De GPU schakelt alleen in bij intensieve applicaties, waardoor deze het grootste deel van de tijd niks doet en dus geen warmte produceert.

De temperaturen aan de buitenkant van de laptop zijn erg goed, zelfs na langdurige stresstests. Ik wil niet zeggen dat de laptop dan erg koud is, maar echt heet ook zeer zeker niet. Ik zou de temperatuur omschrijven als "aangenaam warm." De koeling doet zijn werk erg goed. De CPU klokt onder full load vrolijk op 3.6GHz op alle cores en ook bij de GPU is niks van temperatuurthrottling te merken, hoogstwaarschijnlijk omdat zowel de CPU als de GPU door een eigen ventilator worden gekoeld. De hoogste temperaturen die ik heb gemeten waren 85 graden voor de CPU en 70 graden voor de GPU.

De dvd-brander laat de laptop sterk trillen. Hij is aan de rumoerige kant, maar doet zijn werk verder prima. Het is een slot-loading drive (geen laatje), dus het gebruik van kleine cd's en dvd's is in deze laptop helaas niet mogelijk.

Energie
De M4800 is een beest van een laptop - iets wat duidelijk te merken is aan de adapter. Er wordt een adapter meegeleverd die maar liefst 180W kan leveren. De afmetingen zijn een overweldigend: 15 cm lang, 7 cm breed en bijna 3 cm hoog en het gewicht bedraagt 477 gram. De laptop zelf verbruikt onder full load nog geen 110W, waardoor de adapter ruimte over heeft om naast maximale prestaties ook maximale oplaadcapaciteit te geven. Idle ligt het verbruik onder de 10 Watt, mede dankzij Nvidia Optimus wat de K2100M GPU uitschakelt mocht deze niet nodig zijn. Het systeem draait dan op de ge´ntegreerde HD4600 in de Intel CPU.

Door het lage verbruik kan de laptop makkelijk 6 uur mee op 1 lading bij normaal surfgedrag, waarbij het scherm op 40% helderheid staat - mijns inziens is dat fel genoeg. Belast je het systeem tot het uiterste, dan gaat de laptop niet langer mee dan 1 uur en 25 minuten. Als je op de accu werkt worden de CPU en GPU iets teruggeklokt om "over-ontlading-schade" tegen te gaan. De prestaties zakken hiermee met 20 tot 30%.

Onderhoud
Met twee schroeven trek je de onderste kap los
Over het onderhoud is erg goed nagedacht. Op de site van Dell kun je instructies vinden om welk onderdeel dan ook van je M4800 te vervangen. De hele laptop zit simpel en doeltreffend in elkaar: zo haal je bijvoorbeeld de accu en 2 schroeven los, en je schuift zo de hele onderkant eraf. Hiermee krijg je toegang tot de twee ventilatoren, die vanuit hier makkelijk los te schroeven zijn, het mSATA slot, de draadloze netwerkkaarten, de dvd-brander en twee van de vier RAM-sticks.

De harde schijf is een speciaal geval: mocht je het willen dan is de HDD letterlijk toolless te verwijderen. Je haalt de accu los en met een vergelijkbaar schuifje wat onder de accu zit duw je de harde schijf er aan de zijkant uit. De laptop moet hier wel speciaal voor "klaargemaakt" worden: normaal gesproken zitten er vier schroeven in de harde schijf en ÚÚn in het schuifje waarmee je de HDD kan uitwerpen, om "per ongeluk" uitwerpen van de harde schijf te voorkomen. Een erg simpel systeem, maar het werkt prima.
De twee schuifjes voor het uitwerpen van de HDD

Extra
Hierbij een klein verhaaltje over waarom ik specifiek deze laptop heb aangeschaft, en nog andere punten die niet onder een ander kopje passen.

De Lenovo ThinkPad W540 is bij mij om meerdere redenen afgevallen, hoewel het toch mijn favoriet was. De ThinkPad T- en W-serie staan over het algemeen bekend als de sterkste laptops die je kunt kopen. Helaas lees ik steeds vaker dat Lenovo besloten heeft om de kwaliteit iets naar beneden te schroeven, en dat ze ook niet meer luisteren naar wat hun klanten te vertellen hebben. De twee grootste missers zijn het clickpad wat ze gebruiken (MacBook stijl, zonder hardware knoppen) welke niet altijd fijn schijnt te werken en het gemis van status-LEDjes. Zo is onder andere het accu-lampje weggelaten en het hdd-activiteitslampje. Onbewust gebruik ik dat vaker dan je denkt.

Een andere grotere fabrikant van mobiele workstations is HP, waarbij ik zowel de Zbook 14 als Zbook 15 heb bekeken. Een van mijn eisen tijdens het kopen van een laptop was onder andere stilte. Notebookcheck.net reviewde een exemplaar, waarbij de fan constant draaide op een te luid niveau. Dit, gecombineerd met het feit dat mijn oude HP laptop ook niet was bevallen, heeft mij besloten van HP af te stappen.

De M4800 wordt geleverd met 4 schermen. Het FHD+ scherm (3200*1800 pixels) viel bij mij direct af. In de eerste instantie omdat de pixeldichtheid gewoon te hoog is, en ik dat met mijn ogen gewoon nooit goed zal kunnen zien. Ten tweede ondersteunt het FHD+-paneel geen Optimus. Dit heeft te maken met de manier waarop Dell het scherm heeft aangesloten. Dit betekent dat de ge´ntegreerde Intel HD4600 graphics permanent is uitgeschakeld, wat dan weer direct terug te zien is in de accuduur. Waar mijn M4800 vrolijk 6 uur blijft gaan op een accu, mag je met een M4800 met FHD+ scherm in je handjes klappen als je 3 uur redt met surf en mail.

De overige 3 schermen zijn allemaal Full HD (1920*1080), maar van verschillende fabrikanten. In mijn M4800 zit een AU Optronics B156HW02 V4 , die 95% sRGB gamut heeft. Andere schermen kunnen onder andere van LG komen: dat paneel schijnt veel fletser te zijn, en heeft maar 55% sRGB gamut. Ook zijn de kijkhoeken niet denderend. De laatste panelen kunnen door Chi Mei zijn gemaakt - hier heb ik te weinig info over om een oordeel over te kunnen geven. Aan de doos of de buitenkant van de laptop is niet te zien welk scherm gemonteerd is. Dit zul je met HWiNFO64 moeten controleren. Het is erg jammer dat Dell het durft om zulke goedkope LG-panelen in zo'n dure machine te stoppen.

Ik zal de laptop gebruiken voor mijn studie Werktuigbouwkunde. Daarom was het voor mij belangrijk om een Quadro-GPU in de laptop te krijgen. Hoewel die niet super-geschikt is om te gamen, hoop ik dat ik het gemis daarvan terug krijg in applicaties als Inventor.

Alle M4800's worden geleverd met 3 jaar On-Site garantie, wat betekent dat, mocht de hardware kapot gaan binnen de garantietermijn, er de volgende werkdag een monteur van Dell staat om eerdergenoemde defecte hardware te vervangen, een geruststellend idee voor iets waar dagelijks mee gesleept gaat worden.

Als je naar "M4800 problems" zoekt op internet kom je een 33-pagina tellend topic tegen op Spiceworks. Hierin worden een aantal negatieve aspecten van de M4800 belicht. Zo zou de machine onder andere niet "uit slaap" willen komen, hebben ze willekeurige freezes bij periodes van inactiviteit en heel veel BSOD's. Dit ligt mogelijk aan de Intel Rapid Storage Technology driver, maar niemand weet het zeker. Zelfs Dell weet niet waar ze het moeten zoeken. Persoonlijk ervaar ik geen enkel probleem in welke vorm dan ook. Wel valt op te merken dat ik de Intel RST driver niet heb ge´nstalleerd na plaatsing van de SSD, omdat deze voor mij geen toegevoegde waarde heeft.
Terug naar de inhoudsopgave

Heb jij ook een Dell Precision M4800-2991?

Nette review :)

[Reactie gewijzigd door naam op 19 augustus 2014 12:37]

Knappe review, heel uitgebreid. Ben ook van plan om een precision aan te schaffen, moest wel effen schrikken van de LCD panelen.
Kan er helaas niks anders van maken. :P Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten :)