Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define Mini Review

br00ky 11 augustus 2014, laatste update op 2 januari 2015, 1.972 views

Fractal Design Define Mini

Een schitterende, strakke behuizing met legio mogelijkheden tot het plaatsen van SSD's en HDD's, ruime koeling en zeer degelijk dempend materiaal.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit materialen
  • Zeer stil
  • Ruime opzet
  • Stille stock casefans, mits niet op volle belasting

Minpunten

• Groot voor micro-ATX
  • Kabel van fancontroller is niet weg te werken
  • I/O opening fancontroller is lastig geplaatst ten opzichte van de achterste casefan
  • Overdwarse plaatsing van meerdere SSD's/HDD's kan problemen geven als dezelfde sata/power kabel gebruikt moet worden

Voor mijn redelijke oude i7-860 setup was ik op zoek naar een nieuw huisje. Ik zocht iets met een strakke, onopvallende uitstraling. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van de Fractal Design R4, heb ik persoonlijk meer dan genoeg aan een micro-ATX case. Meer dan 2 hardeschijven en 1 Ó 2 SSD's zal ik nooit inbouwen en ook meerdere videokaarten - als dat had gekund op het moederbord - is voor mij niet nodig. De keus voor de Fractal Mini, hoewel geen echt kleintje, was dan ook snel gemaakt.

Cases die ik heb overwogen:
pricewatch: Cooler Master Silencio 352: kabelmanagement schijnt niet heel ruim te zijn
pricewatch: Corsair Obsidian 350D: mooie case, maar persoonlijk esthetisch minder dan de FD Mini.
pricewatch: Fractal Design Core 1100: voor mij te basic, maar de prijs is ook navenant.

Unboxing
De case komt in een vrij grote, stevige kartonnen doos die ergens op de route naar mij toe extra is verstevigd met bruin tape langs de randen. De case zelf zit in in een dikke plastic zak met daaromheen 2 stevige piepschuimen omhulsels. De voorzijde wordt nog extra beschermd door plastic folie.

Verder wordt de case geleverd met een vrij summiere handleiding en een doosje met alle schroeven en toebehoren:
• 4 schroeven voor de zijpanelen
• 6 tie-raps
• 1 haakse schroefsleutel, compatible met alle schroeven die bij de case komen
• 1 fan-controller
• 1 adapter cover

Alle schroeven zijn geborsteld zwart uitgevoerd en voelen erg stevig aan.

Uiterlijk
Zoals aangegeven is de case voor micro-ATX begrippen vrij fors (h*b*l = 395*210*490mm). Hij is dan ook een stuk groter dan mijn vorige case (Dell XPS 8600), maar daarvoor krijg je ook wat.

De voorkant is uitgevoerd in mat, stevig kunststof. De voorkant is tevens een stevige deur met het scharnierpunt links en die een flinke lap dempend materiaal bevat. Afgezien van de blauwe power-led is er met de deur dicht niks te zien aan de voorkant. In het voorpaneel zit een witte (120mm) intake-fan voorgemonteerd. De foto is overigens gemaakt met het beschermfolie er nog op.

De bovenkant kenmerkt zich door een flink rooster, waar eventueel nog een extra casefan onder kan worden gemonteerd. Vooraan vinden we de powerknop met de genoemde led en een blauwe led-ring eromheen. Genoeg kleur om te laten zien dat die aanstaat zullen we maar zeggen. Rechts van de powerknop zien we de jack voor een microfoon en een koptelefoon, rechts 2 USB2.0 en 1 USB3.0 aansluitingen.

Aan de achterkant zien we de grote, witte (120mm) outtake fan al door het rooster heen schijnen. Het I/O gedeelte van het moederbord zal door het ontwerp iets verzonken liggen ten opzichte van de rest van de backplate. De verticale sleuf die rechts te zien is kan eventueel gebruikt worden voor de meegeleverde fancontroller.

De zijpanelen zijn van erg stevig, zwaar metaal met een 5mm dikke laag dempend materiaal. De moederbord-zijde is geheel dicht (zie foto, het dempende materiaal is duidelijk te zien), de andere kant bevat een rooster.

Optioneel kan er aan de voorkant nog een extra 120mm fan worden gemonteerd. Ditzelfde geldt voor de bodem. Aan de bovenkant en het recht zijpaneel kan optioneel een 120 of 140mm fan worden geplaatst.

Indeling
Zoals gezegd is de case ruim opgezet. Hoewel het een micro-ATX kast is, past het moederbord er makkelijk in. Het moederbordpaneel is erg stevig en heeft een grote uitsparing wat de installatie van een eventuele backplate van een koeler erg vergemakkelijkt. Er zijn ook legio mogelijkheden tot kabelmanagement. De gaten zijn afgewerkt met rubberen ringen. Zoals te lezen valt in de andere review kunnen die makkelijk uit de case vallen. Aangezien ik dit al wist heb ik hier extra op gelet, waardoor er uiteindelijk geen enkele ring uit is gevallen. Er zijn voldoende plekken om kabels doorheen te leiden en ze zijn ook slim gepositioneerd.

De powerkabel en kabels voor de front I/O zijn al in de fabriek weggewerkt achter het moederbordpaneel.

Zoals te zien, zijn de HDD/SSD trays alsmede de casefans en backslots uitgevoerd in wit. Door manipuleren kunnen deze wat krassen gaan krijgen. Ik heb hier zelf niet zoveel problemen mee. Ik kijk haast nooit in de case. De case biedt plaats aan maximaal 6 schijven en 2 optische stations. De schijven liggen overdwars in de kast. Dit kan problemen opleveren met het aansluiten van de sata en/of voedingskabels als je zowel een optisch station als meerdere schijven hebt. De HDD trays zijn overigens voorzien van rubberen dempers bij de schroefopeningen die trillingen moeten dempen. Een leuke bijkomstigheid.

Het enige minpuntje voor wat betreft de indeling is de plaatsing van de optionele fancontroller. De schroef bevindt zich vlak onder de outtakefan, waardoor die moet worden losgehaald als je de controller wil inbouwen.

Inbouwen
Van het inbouwen heb ik geen foto's, maar dat gaat in deze case, door de ruime opzet, heel eenvoudig. Ik heb zelf niet veel ervaring, maar zelfs dan was het eigenlijk een fluitje van een cent. De meeste kabels zijn goed weg te werken achter het moederbord. Daar is een ruimte van ongeveer 1cm overgelaten voor de kabels. Ik ben zelf nog niet helemaal tevreden met het resultaat, maar dat ligt eerder aan mijn gebrek aan bouwervaring dan aan de case.

Alle schroeven zijn keurig aangegeven op de doos, dus je weet precies welke je waar voor nodig hebt.

Het moederbord tray heeft een grote opening voor het installeren van de backplate. De Scythe Mugen 4 PCGH was dan ook snel ge´nstalleerd. Toen ik op een later moment de opstelling van de fans van die koeler nog wat wilde aanpassen vond ik genoeg ruimte om die, terwijl die reeds ge´nstalleerd was nog los te halen, zonder uiteraard de koeler te beschadigen. De case biedt in ieder geval voldoende ruimte voor een grote towerkoeler als de Scythe.

Hoe de case zich gaat gedragen in het dagelijks gebruik (30% gamen, 70% idle), moet nog blijken. Ter zijner tijd zal ik een aanvulling schrijven. De eerste indrukken zijn in ieder geval zeer positief.

Wie een stille case wil met een ruime opzet en een erg goede bouwkwaliteit met dito afwerking zit met deze case goed.

Binnen de micro-ATX kasten neemt deze case evenwel een vreemde plaats in door zijn grootte. Er zijn immers ook ATX kasten te vinden die net zo groot zijn. Dat, in combinatie met de prijs, verklaart waarschijnlijk voor een deel waarom die een stuk minder populair is dan zijn grote broer. Tevens denk ik dat er bij veel mensen een angst bestaat toch voor een micro-ATX kast te gaan, "want stel je voor dat ik straks uitbreidingsruimte te kort kom". Wellicht kan deze case dan die niche vullen.

Gebruikerservaring
Update 2-1-2015
Inmiddels heb ik de case 4,5 maand in gebruik en ik moet zeggen, hij voldoet compleet aan mijn verwachtingen. Ik was indertijd op zoek naar een degelijke, onopvallende, stille case. En die heb ik gekregen.

De stock casefans zijn nagenoeg onhoorbaar, mits het toerental naar minimaal is gedraaid met de fancontroller. Onder load is blijven zowel mijn processor als videokaart mooi koel, dus de airflow in de case is ook met de fans op lage snelheid goed in orde. Hierbij staat de case op de grond, +/- 30cm van mijn voeten verwijderd.

Ook van de twee (oude) HDD's die ik heb ingebouwd hoor ik niks. Of dat komt door de HDD-bays met dempende ringen, of het dempend materiaal in de zijpanelen, ik weet het niet, maar het werkt wel.

Al met ben ik dus een tevreden gebruiker!

Heb jij ook een Fractal Design Define Mini?

Wanneer komt het vervolg.
Ik ben ook erg benieuwd naar het vervolg! :)