Specificaties 11,6" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Chromebook C720 Review

Lixwulf 9 augustus 2014, laatste update op 9 augustus 2014, 2.063 views

Acer Chromebook C720

Prima hardware (zeker voor de prijs) voor wie er Linux op wil zetten. Met alleen ChromeOS niet slecht, maar wel wat beperkingen in het gebruik.

Pluspunten

• Klein
  • Accuduur
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• ChromeOS beperkingen
  • Kleine SSD

Hoewel mijn oude 17” bakbeest z’n werk in veel opzichten nog wel aardig deed/doet heeft het ding geen noemenswaardige accuduur meer (30 minuten is inmiddels lang voor die accu). Bovendien is het een nogal lomp ding om mee te nemen in bijvoorbeeld hand baggage in het vliegtuig. Toen ik vervolgens ook nog wat geld overhad was de conclusie dus dat er wel een nieuwe laptop mocht komen.

Mijn criteria waren:
  • Klein
  • Licht
  • Goede accuduur
  • Goed Linux kunnen draaien
  • Liefst zonder Microsoft Belasting (overbodige windows licentie…)
  • Liefst goedkoop (was wel wat geld over, maar geen bergen)
Ik was deze chromebook al een paar keer in de pricewatch tegengekomen. Toen ik besloot toch ‘ns aan google te vragen hoe het zou zitten om een ‘echte’ Linux distro erop te zetten was één van de eerste hits een wikipagina van Arch Linux (al jaren mijn standaard distributie) met instructies. Vanaf dat punt was de keus makkelijk gemaakt en kon de chromebook een dag later worden afgehaald bij Coolblue.

Hardware

Met 11,6 inch is het een kleine laptop, maar (voor mij belangrijk) het toetsenbord is groot genoeg dat mijn zeker niet te dunne vingers er toch comfortabel op kunnen typen. Ik heb vroeger we ‘ns 10 inch EEE PCs van vrienden gezien/gebruikt, en die zijn voor mijn handen echt te krap (vingers strak tegen elkaar typt niet lekker…).

De meegeleverde 16GB SSD is klein als je meer wilt draaien dan ChromeOS (meer daarover in het Arch Linux deel van de review). 2GB RAM is niet spectaculair, maar voor een licht systeem voor gebruik onderweg & op vakantie is het voor mij genoeg.

Het scherm heeft voor mijn gevoel een heel redelijke kijkhoek, en toetsenbord en touchpad doen wat ze moeten doen. Als ik iets anders had willen zien was ‘t een extra USB poort geweest. De twee die erop zitten (1 USB2 en 1 USB3) doen wat ze moeten, maar voor de keren dat je extern toetsenbord en muis eraan wilt hebben was een extra poort handig geweest. Da’s verder geen groot probleem en prima met een hubje op te lossen als ‘t moet.

Er zit een Celeron processor in. Niet ontzettend sterk natuurlijk, maar met de Haswell architectuur behoorlijk wat performance en weinig energie gebruik. Voor mij ook belangrijk dat het ‘gewoon’ x86 is. Ik heb eerder wel naar ARM Chromebooks gekeken, maar daarop zijn sommige programma’s zelfs nadat je ChromeOS door een volledige Linux vervangt niet te draaien (bijv. Skype en Steam).

ChromeOS

Hoewel het dus altijd mijn plan was om Arch op deze Chromebook te zetten heb ik ‘m natuurlijk wel wat getest/gebruikt met ChromeOS. Als je dan toch kans hebt om met een nieuw OS te spelen...

De belangrijkste conclusie over ChromeOS: het viel me mee, maar blijft erg basic. Handig als je toch alleen maar even het internet op wilt, en waarschijnlijk ook prima voor mail als je primair gmail (of een andere webmail) gebruikt. Google Docs doet het heel aardig voor ‘gewoon’ een stukje schrijven, of een spreadsheet aanpassen. Filmpje kijken (youtube/netflix) muziek luisteren (spotify) doet het allemaal wel.

Maar er zijn toch ook echt dingen die missen. Geen Skype is voor mij misschien het grootste probleem. Ik heb met een aantal vrienden contact voornamelijk via skype. Ik kan niet iedereen gaan vragen te switchen naar google hangouts. (De kettingreactie waar zij dan weer allerlei andere skype contacten ook moeten vragen etc. gaat nooit lukken). Een aantal zou mogelijk nog wel om mij een plezier te doen twee programma’s naast elkaar willen draaien, maar handig is het niet.

De tweede grote misser: samba/cifs (aka windows file sharing). De extra google drive ruimte die je gratis bij de chromebook krijgt is leuk. Maar dan moet je wel alles in ‘de cloud’ willen hebben. Bovendien: ik heb al zo’n 2 terrabyte aan spul op een netwerk harde schijf staan. (Heb o.a. ooit al mijn DVDs geript naar die schijf zodat ik ze ‘gewoon’ via mijn RasPi met XBMC op TV kan kijken zonder steeds met schijfjes bezig te zijn.)

Het feit dat ik in ChromeOS niet bij die schijf kan, en dus niet bij de films, foto’s, muziek en ook spreadsheets & tekst documenten die op die schijf staan is voor mij toch echt problematisch. Er zijn wel extern pogingen gaande om hier iets voor te bouwen, maar echt soepel werkt het niet direct. (Je moet mounten bovenop een al gemounte USB drive of SD card en bovendien werkt dit alleen als je Developer Mode inschakelt.)

De accuduur is onder ChromeOS wel uitstekend. Bij licht gebruik, en de backlight op een procent of 50 is de 8,5 uur die Acer claimt op het de sticker op de laptop mogelijk haalbaar. 6 á 7 uur bij licht gebruik moet lijkt mij zeker kunnen, al heb ik dit niet heel uitgebreid getest met ChromeOS.

Ook beter dan verwacht: offline bruikbaarheid. Er zijn nog altijd veel dingen die je niet offline kunt doen met ChromeOS, maar ik had uit verhalen verwacht dat zo ongeveer de hele laptop gebrickt zou zijn zonder internet. Dat valt nog wel mee. Door bij Google Drive ‘Offline’ in te schakelen blijven een aantal bestanden en bij mij ook GoogleDocs zonder verbinding gewoon beschikbaar. Even simpel tekstverwerken kan dan (mits je er op een moment dat je wel verbinding had aan had gedacht die offline modus aan te vinken) dus ook zonder internet.

Ook lokaal (of op SD-kaart/usb stick) opgeslagen foto’s, videos en muziek kunnen nog gewoon worden afgespeeld. Wat apps wel of niet kunnen zonder verbinding verschilt (natuurlijk) per app…

ChromeOS conclusie

ChromeOS is beter bruikbaar zonder verbinding dan ik had verwacht, maar heeft zowel online als offline nog wel beperkingen. Voor mij is het gebrek aan samba/cifs ondersteuning een probleem (zeker op een machine met zelf weinig schijfruimte). Ook mis ik skype en een aantal andere applicaties. Ik zou prima een aantal dagen met ChromeOS kunnen werken als het zou moeten, maar voor permanent gebruik zijn er teveel programma’s die ik zou missen.

Arch Linux

Zoals al gezegd, even in google C720 Linux intypen en de Arch Linux wiki staat bijna bovenaan de lijst. Ook elders zijn genoeg instructies te vinden ik zal hier dus niet ingaan op de stappen om het te installeren. Mijn uiteindelijke installatie was een combinatie van die instructies, de chrubuntu repartition scripts en wat dual boot instructies die her en der te vinden zijn.

Hardware Vervolg

Zoals beloofd nu het vervolg van het hardware punt. Omdat ik ‘t systeem dualboot wilde houden heb ik eerst een tijdje met een Arch installatie op een 64GB USB stick gewerkt. Dat werkt best aardig, maar de USB stick is toch traag in read en (voornamelijk) write en de io delays zijn helemaal irritant.

Na een tijdje op die manier te hebben getest heb ik de knoop doorgehakt en een passende 64GB SSD besteld. (Had ook voor 128 of 265 kunnen kiezen, maar 64 is voor wat ik met dit systeem doe genoeg zeker aangezien de 64GB USB stick nog altijd voor het meenemen van video en audio bestanden onderweg dienst kan doen.

Het installeren van de grotere SSD is makkelijk genoeg, ook hier zijn online genoeg instructies voor te vinden. Voor het vervangen van de SSD heb ik eerst onder ChromeOS een recovery USB stick gemaakt. Daarmee heb ik na het installeren van de nieuwe SSD chromeos weer terug gezet. Vervolgens heb ik de chrubuntu repartition scripts gebruikt om vrije ruimte te maken voor de nieuwe Arch installatie en vanuit de live USB omgeving die ik nog op de 64GB stick had Arch op de SSD geinstalleerd.

Arch Linux performance

Met Arch op de nieuwe SSD draait ‘t systeem mooi soepel. Ik heb momenteel KDE draaien en dat werkt mooi vlot. Een lichtere desktop, bijvoorbeeld LXDE, zou mogelijk nog sneller zijn, maar ik merk geen lag of performance problemen in KDE. Dankzij de SSD starten programma’s natuurlijk ook mooi snel op.

De Celeron processor is natuurlijk niet de sterkste, maar is goed genoeg voor wat ik met een kleine laptop wil. Video’s, muziek, Netflix (via pipelight), youtube, LibreOffice, Skype, IRC, Thunderbird, etc. het werkt allemaal prima. Zelfs simpel foto's bewerken met GIMP (direct onderweg white balance etc. bijstellen als het moet) heeft de laptop geen moeite mee.

Steam had ik eerst eigenlijk voornamelijk geinstalleerd ‘omdat het kan’ en om een beetje te testen. Ik heb niet heel veel Linux games in Steam, maar het lichte FTL: Faster Than Light draait (zoals verwacht) prima op de laptop, en ook Bastion doet het bij mij aardig. Wie het nodig vindt in de trein of op vakantie ook games te kunnen doen heeft dus ook wel wat mogelijkheden.

Wat ook werkt (mits de netwerkverbinding goed is) is Steam In-Home Streaming. Mijn eerste idee hierbij was ‘leuk, maar waarom zou ik spellen persé op 11,6 inch willen spelen? Totdat ik mij bedacht dat ik de laptop met z’n HDMI poort ook aan mijn TV kan hangen. Met even kort testen blijkt: ik moet wel bijstellen voor overscan bij mijn TV, maar het werkt zeker.

Ik heb als test Total War: Rome II en XCOM: Enemy Unknown op de TV gedraaid met mijn game PC, (het enige systeem in huis met Windows) hard aan het stampen in mijn werk-/computerkamer. Draait mooi soepel, al verwacht ik niet dat het voor mij een veel gebruikte functie zal worden.

Accuduur e.d.

Zoals al gezegd was één van mijn criteria voor deze laptop dat ik een goede accuduur wilde hebben. Dus hoe houdt dat zich onder linux?

Heel in ‘t kort: de accu houdt ‘t voor mij lang genoeg uit. Maar om het wat precieser aan te kunnen geven heb ik twee accuduur testjes geïmproviseerd. De tests en resultaten staan hieronder. Het enige bijzondere dat ik tot nu toe qua instellingen heb gedaan is het aanzetten van audio-device powersaving. Andere instellingen zijn tot nu toe ‘out of the box’ zoals ze bij het installeren van Arch waren.

Als eerste test heb ik de laptop gewoon aan laten staan met het scherm op 100% en alleen af en toe (als ik er toevallig langs kwam) een webpagina opgezocht. Ook werd zo nu en dan een bestand dat op een andere computer opnieuw werd opgeslagen door SpiderOak gesynchroniseerd. Met op die manier draaien duurde het 6 uur en 52 minuten voordat het ‘Low Battery’ alarm (bij 10% accu over) kwam.

Om meer normaal gebruik te simuleren heb ik als tweede test het scherm op 50% gezet, een script gestart dat om de 10 minuten een bestandje download om browsen/internet activiteit te simuleren en om te beginnen zo’n 45 minuten youtube fullscreen 720p afgespeeld. Met die test kwam het ‘Low Battery’ alarm na 6 uur en 31 minuten.

Verder heb ik, ook wanneer de processor hard aan het werk moest, nooit gemerkt dat de laptop erg warm werd, of dat de ventilator echt hoorbaar werd.

Hoewel ik met alleen ChromeOS niet alles dat ik graag doe met deze laptop zou kunnen is het met Arch Linux erop een hele goede laptop voor een zeer leuke prijs geworden. Voor rond de 300 euro (inclusief de grotere SSD) is het een lichte machine die genoeg kan en die het ook nog 'ns meer dan 6 uur (mogelijk nog langer als ik nog wat meer instellingen aanpas) zonder stroom toevoer uit kan houden.

Heb jij ook een Acer Chromebook C720?

Als je wat plaatjes en SSD benchmarks had toegevoegd had ik je wel en +2 gegeven. Vooral plaatjes, als ik een review lees dan baseer ik mijn koop het of koop het niet beslissing om gedetailleerde plaatjes. Maar goed uitleg dat dan weer wel!
Bedankt voor je reactie. SSD benchmarks zitten niet in deze review omdat ik nog met een aparte SSD review bezig was (die is inmiddels ook geplaatst). Als ik vragen mag: waar had je graag plaatjes van willen zien?

Ik zag zelf geen toegevoegde waarde in foto's maken voor bij de review, met het idee 'het is een laptop die eruit ziet zoals op de foto's van de fabrikant'. Ben dus benieuwd hoe ik dat in de toekomst beter zou kunnen doen.
Heb je nog meer instellingen aangepast om accuduur te verbeteren? Ik heb een c720p waar ik een mts400 256gb in heb gezet en die crasht als chrome os de ssd in 'accu stand' zet.

In arch linux zit dat onder laptop mode tools en zet de configuratiefile /etc/laptop-mode/conf.d/intel-sata-powermgmt.conf hem in "min_power". Het schijnt dat de mts400 van transcend niet goed uit deze stand komt waardoor sommige mensen verminderde prestaties hebben en andere mensen crashes.

Zit zelf te kijken of ik dit in chrome os uit kan zetten.
Het is alweer even geleden, maar bij voor zover ik mij herinner heb ik eigenlijk de instellingen van Arch nauwelijks aangepast. Ik heb laptop-mode-tools er niet eens op geïnstalleerd. (Ik was het indertijd wel van plan maar denk er nu pas weer aan doordat ik je reactie lees...)

Ik heb het kennelijk getroffen met mijn exemplaar van de mts400 want ook onder ChromeOS heb ik er geen problemen mee. Kan je dus helaas niet richting een oplossing helpen.
Bedankt voor de goede review, echt top!!!!