Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis Review

shejaidon 8 augustus 2014, laatste update op 4 december 2014, 8.087 views

BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis

Laptop met nette specs voor de prijs. bouwkwaliteit is goed met een mooie afwerking aan de achterkant van het scherm. Geheel aan te passen naar je eigen wensen.

Pluspunten

• full-hd IPS scherm.
  • GTX 850M voor gamen
  • alles naar eigen wens aan te passen (CPU, GPU, HDD/SSD, Netwerk)
  • gratis accessoires oa: goede muismat, muis voor onderweg, oordopjes en een draagtas.
  • geen bloatware
  • stereo speakers

Minpunten

• Toetsenbord is niet verlicht
  • 3-finger swipes worden slecht herkend door touchpad
  • speaker kwaliteit niet spectaculair

omdat ik aankomend schooljaar begin met een nieuwe studie moest ik een nieuwe laptop kopen.
Na veel rondspeuren kon ik eigenlijk geen goede laptop vinden voor 900 euro, er waren vaak toch wel onderdelen die ik niet kloppend vond of het design liet te wensen over. Uiteindelijk bij BTO aangekomen en daar alles zelf kunnen samenstellen dus voor mij perfect.

De bestelling

BTO heeft een lekker overzichtelijke site waar je keuze hebt uit ongeveer 20 modellen die je naar gelang nog aardig goed kan aanpassen. Bij de grafische kaarten heb je keuze uit meestal 2 of 3 modellen. Bij de andere onderdelen kun je echt nog alle kanten op. de processor kun je laten veranderen van een i-3 tot aan de snellere i-7. Ook ram kun je van verschillende merken krijgen maar je kan natuurlijk ook zelf nog bijprikken. Harde schijven idem dito, je kan er al meteen SSD's laten inbouwen (bij sommige modellen 4 stuks).

mijn keuze is uiteindelijke gevallen op de 15cl54, een laptop die je aardig snel kan maken maar zonder dat het uiterlijk een game-design krijgt, denk aan MSI gaming series etc.). standaard wordt dit model geleverd met een GT740 en i-7, ik heb er een GTX850M van gemaakt en de i-7 vervangen door een snelle i-5.

de speclijst bij mij is als volgt geworden.
Videokaart
1 x 15CL54 Full HD IPS Non Glare (mat scherm) met NVIDIA GTX850M 2GB + Intel HD videokaart W650SJ-GT850-IPS9C
Processor
1 x Intel® Core™ i5-4210M (3M Cache, up to 3.20 GHz) - 37Watt - Dual Core
1 x 8GB DDR3L (1600MHz) BTO Selected geheugen module DDR3-8GB1600BTO
1 x 120GB Crucial M500 2.5 inch SSD
1 x DVDRW Drive 8x (DVD+/+RW / DVD-/-RW)
1 x Intel Wireless-N 7260, Single band, 2.4GHz, 300 Mbps + Bluetooth WLAN-7260BGN
1 x Keyboard US / Nederland - isolated 15CL17 - 15CL54 KEY-US-CLEW650
1 x Besturingssysteem niet geselecteerd - optioneel WIN-OPTIE
Garantie
1 x 2 Jaar Carry in garantie GAR2JRCARRYIN
AKTIE - Geen verzendkosten + gratis BTO tas twv ¤ 44,95
1 x BTO Basic draagtas, t/m 17 inch, incl gratis aktiekit TAS-BTO-17BASIC
totaalprijs: 916 euro

De dag van bezorging

BTO verstuurt via DHL met track&trace code, persoonlijk vind ik de DHL T&T nou niet echt bepaald goed maar allé, ik was toch de hele dag thuis. over hun inpakkunsten kan ik niet klagen. De levering zit in 1 grote doos met 1 doos waar de laptop inzit en een gratis BTO tas die je altijd bij je bestelling krijgt . Deze tas ziet er overigens netjes uit en zal ik waarschijnlijk zelf ook nog gebruiken. de tas bevat naast de tas zelf ook nog een kleine muis voor onderweg (redelijke kwaliteit), een set oordopjes (ook redelijk geluid, verwacht geen super kwaliteit uiteraard) en een muismat van aardig goede kwaliteit. uiteraard allemaal met het BTO logo :p .
daarnaast krijg je nog een CD met Utilities en drivers voor de laptop als je besluit een ander OS te installeren. zo werken alle FN-toetsen meteen weer naar behoren, handig en netjes ook al kun je ze ook gewoon van hun eigen site downloaden.

In de andere doos die in de grote doos zit zit NOG een doos en daar zit de laptop pas in, je moet dus 3 dozen openmaken met schuimkussentjes voordat je bij je laptop bent, kudo's voor het inpakken. de laptop zelf zit in een anti-statische zak en tussen het beeldscherm en het toetsenbord zit een poetsdoek.

eerste ervaring

mijn eerste ervaringen met de laptop zijn simpelweg goed, de toetsen voelen stevig aan en geven goede feedback waardoor je er lekker mee kan typen. Het touchpad is naar mijn idee ietwat stug maar persoonlijk gebruik ik toch praktisch altijd een muis. Het scherm is een IPS-scherm wat ik toch wel zie als ik het scherm vergelijk met mijn TN gamescherm, de kleuren zijn simpelweg beter.
batterij gaat ook een aardig tijdje mee, 4-5 uur met internetten en wat netflix kijken. Met gamen op 75%-load gaat de batterij ongeveer 2 uur en 15 minuten mee.

De warmte wordt overigens weggevoerd via de linkerkant wat voor de gros van de mensen als prettig wordt ervaren. stresstests heb ik nog niet gedraaid dus ik durf niet te zeggen of de laptop zelf heel heet wordt zal nog worden toegevoegd.

4 maanden verder

ik heb de laptop nu al 4 maanden in mijn bezit (het is nu december).
ik heb er uiteraard ook maar even wat stresstests op los gegooit om wat hitte op te wekken. Met zowel de GPU als CPU op full-load wordt de behuizing in zijn geheel niet warm. ook niet bij de WASD knoppen waar de ventilator zit. De gpu komt bij full-load na een kwartier op een stabiele temperatuur van 65 graden, vrij netjes en dus niet zorgwekkend. Dit kan natuurlijk minder worden na verloop van tijd maar na contact met BTO heb ik te horen gekregen dat je met je laptop ten alle tijde langs kan komen bij hun winkel voor een gehele schoonmaakbeurt (1e keer is gratis).

ook even de vraag beantwoorden over het geluid. hij maakt naar mijn idee niet zoveel geluid en het is alleen blazende lucht die je hoort. er is dus geen hoog geluid van de fan die ronddraait, je hoort alleen een soort 'woesj' uit de grill komen die niet irritant klinkt en die je niet zult horen als je bijvoorbeeld een headset op hebt.

jup, na 4 maanden ben ik nog steeds helemaal happy met de laptop.
conclusie

voor mij is de BTO echt een topaankoop geweest en ik zal persoonlijk iedereen aanraden ook een laptop bij dit bedrijf te kopen. ze hebben een goede site en zeer ruime keuze van thuisgebruik tot zware workstationlaptops en de prijzen zijn naar mijn mening erg laag, althans ik ben geen vergelijkbare laptop met goede videokaart, snelle processor, 120GB ssd en full hd-ips scherm tegengekomen voor net iets meer dan 900 euro.

Heb jij ook een BTO P-BOOK 15CL54 FULL HD IPS, Basis?

Was ook naar dit model aan het kijken, kan alleen niet vinden of hij een verlicht toetsenbord heeft; is dat zo?
@sanction

Nee dit model heeft geen verlicht toetsenbord, ik ben namelijk ook in het bezit van deze notebook.
Hoe lang duurde het voordat je de laptop in huis had?
ik had hem na 4 dagen ontvangen.
Hoe zit het met de bouwkwaliteit van de laptop?
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar, maar omdat ik daar niet veel over op internet kan vinden ga ik deze week even naar die gasten toe is de bedoeling, om met eigen ogen de bouwkwaliteit te inspecteren.

[Reactie gewijzigd door Kluk-Kluk op 7 september 2014 15:14]

bouwkwaliteit is zeker niet verkeerd. toetsenbord veert niet snel mee of je moet er met flink gewicht tegen aan duwen. rest van de behuizing voelt ook goed aan. schermschanieren zitten goed stevig en het scherm voelt aan alsof het tegen een stootje kan. ik zou zeggen,ga erheen ik heb hem nu ongeveer een maand en tot nu toe voldoet hij zeker aan mijn verwachtingen voor een laptop van 900 euro. voor de geinteresseerden, gamen gaat ook zeer goed op deze laptop.
Ik ben gisteren even wezen kijken en alhoewel de behuizing plastic is voelt een en ander solide aan. Voor mij iig goed genoeg om tot bestelling over te gaan. Nu maar wachten tot hij binnen is. :)
Heb je inmiddels al een stress test gedaan?
Met games hoe presteert de videokaart dan?
Met welke games heb je getest?
Ik hoor het graag.
Wil ook een laptop gaan kopen bij BTO, heb alleen paar vraagjes.
Waarom voor een i5 gekozen, ik weet dat een i7 redelijk overrated is maar volgensmij is een i5 niet echt goedkoper bij BTO.

Ben ook benieuwd of je al wat games hebt getest.
Ik heb de i5 gekozen niet vanwege de lagere prijs inderdaad. Verschil was maar 25 euro. Maar de i5 draait op een hogere single core kloksnelheid en kan zijn turbo voluit gebruiken ten alle tijde. De i7 is dan misschien overall sneller maar in single of dual core processen is de i5 beter. Qua gamen speel
Ik voornamelijk ghost recon en dat is niet echt heel zwaar. Maar games zoals far cry 3 kun je steady spelen op high/ultra. Dus qua gaming perfoance zit het wel snor. Alleen de nieuwste en zwaarste games gaat hij op max settings niet trekken op een goede framerate
Uit je verhaal neem ik aan dat je er Windows op hebt draaien, denk of weet je hoe ze het met Linux doen?
ja ik gebruik er windows op. dus ik kan je niks vertellen over de linux performance sorry
Geeft niet, bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn BTO 15CL54 nu al een jaar, heb gekozen voor de i7 4700MQ en de GT 740 en 8gb (standaard bto) ram, 120GB ssd + 500 gb (bto) hard disk, standaard netwerkkaart, geen OS, maar zelf windows 8 geinstalleerd. Langdurige "Stresstests": gta4, Skyrim, half life 2/ ep1 / ep 2, portal 1/2, photoshop, webstorm, sql mgmt studio, vmware met soms meerdere vm's. Alles draaide zeer vlot, GTA4 was de enige was waarbij de settings wat lager moesten, maar dat komt gewoonweg omdat die game zeer slecht geport is van console naar pc.

Virtuele machines kunnen vlot draaien met vmware dankzij de 8gb ram die ik koos, maar dit kan zelfs uitgebreid worden tot 16 (niet nodig als je de laptop niet wil gebruiken voor veel virtualisatie van os/servers). Het grote voordeel (behalve de fantastische prijs) vind ik het feit dat hij (zoals alle andere bto's) zo gemakkelijk open te vijzen is zodat je alles makkelijk kan schoonmaken (stof) en bekijken, vervangen enz. als je dat wil. Een minpunt vind ik dat de "non-glare" niet écht is wat ik gehoopt had, je kan namelijk bij veel zon het scherm niet goed lezen, maar dat ligt gewoon aan de technologie natuurlijk. Wat wél duidelijk merkbaar is aan een of andere speciale technologie is dat "het zwart mooier is", en blijkaar minder verbruikt, omdat die pixels uitgeschakeld worden. Ook duurde mijn shipping wat langer (17 dagen ipv 14 max) omdat ze het azerty toetsenbord niet in voorraad hadden, zeiden ze via mail (ik woon in België). Ik vond ook de support zeer goed, enkele keren kort nodig gehad en ze konden me zeer vlug (<24 u) helpen via mail, de échte helpdesk (opsturen) heb ik nooit nodig gehad. Daarna heb ik ook ontdekt dat je elke toets apart kan uithalen door met een klein mesje eronder te gaan en de toets omhoog te duwen en de 2 plastick stukjes eronder voorzichtig los te maken. Voor de spatiebalk had ik wat hulp van youtube nodig, gelukkig is het blijkbaar redelijk standaard dus dat was makkelijk te vinden.

Je kan ook met de vga of hdmi kabel je laptop op je tv aansluiten om zo naar films te kijken bvb
De batterij heb ik nog niet moeten vervangen, hij gaat ongeveer 3 uur mee nu denk ik bij intensief gebruik (films), na een jaar constant opladen.

Voor de rest geen blueschreens of memory leaks veroorzaakt door de hardware, ik heb hem nog nooit laten vallen dus daarover weet ik niks.
Ik heb deze laptop 1 jaar constant op school en thuis gebruikt.

edit: de gratis muismat en muis gebruik ik nog altijd, de gratis oortjes vind ik niet goed en de sleeve die ik kreeg was 17 inch dus niet echt nuttig voor mij. De gratis tas gebruik ik ook niet maar die ziet er wel zeer stevig uit. Check ook bij je school(/bedrijf) of je gratis Windows 8 kan krijgen, dan hoef je dat er dus niet bij te kopen. Nog een voordeel van bto is dat er geen (volgens mij) nutteloze software op staat zoals bij de meeste ander merken.

korte versie:

mijne heeft 120gb SSD + 500gb hdd, i7, GT740
scherm: zeer mooi
prijs: zeer goedkoop
bouwkwaliteit: geen idee over wat hij echt aankan, maar kan tegen standaard dagelijks gebruik
temperatuur bij intensief gebruik: valt goed mee

andere voordelen:
zeer makkelijk te openen (2 vijzen = toegang tot ssd, ventilator, ram, netwerkkaart, processor, videokaarten, moederbord, 10 vijzen = al de rest, alhoewel het nog vast zit met een toetsenbord-kabel en een extra kabel, kan +- 1 cm geopend worden zonder die kabels los te maken)
goeie service bij bto

nadeel:
non-glare minder goed dan verwacht
geluid door de speakers vind ik niet zo goed (slechter geworden gedurende de gebruiksperiode), maar ik gebruik meestal mijn koptelefoon (thuis) of zonder geluid (school)

[Reactie gewijzigd door do not op 5 oktober 2014 00:24]

thanks voor je reply, heb hem zelf nog niet open geschroefd alhoewel ik er binnenkort nog wel een extra ssd in ga zetten en de cd speler ga vervangen voor een ssd drive. persoonlijk ben ik juist blij met de non-glare, glimmende schermen zien er bij goede omstandigheden 'mooier' uit maar ik merk toch dat bij wat zonlicht de non glare erg goed werkt.

goed punt over de software trouwens. er worden een paar programma's meegeleverd die je heel makkelijk kan weghalen indien je dat wilt. 1 daarvan is Sound Blaster Cinema en de andere is een quicktool en snel te schakelen tussen gebruikersprofielen (denk aan gaming, media en stil).

[Reactie gewijzigd door shejaidon op 5 oktober 2014 00:28]

Ik zou je persoonlijk aanraden om geen extra ssd te steken, maar zoals ik een normale harde schijf (aangezien je al een 120gb ssd hebt), dan kunnen je OS, games en programma's net op je ssd (klein beetje krap misschien als je games die je niet meer speelt niet opkuist) maar voor data die je niet veel gebruikt zoals films, oude games, school bestanden en virtuele machines, kan je dan je goedkope HDD gebruiken. De snelheidswinst van een ssd zie je vooral bij je OS en programma's, voor die andere dingen maakt het niet veel uit. Als je toch per zo veel ssd ruimte zou willen had je beter een grotere ssd gekozen (500 gb bvb), maar dat raad ik dus af.

Nog een opmerking over het besturingssysteem: ik koos "geen OS" op de website, en ik kreeg de gratis versie van windows 7 (zonder product key) erop geïnstalleerd
Ik zou er normalitair ook een HDD in steken maar ik heb mijn desktop weggedaan en daar zat nog een samsung 840 van 256 GB in dus die kan ik dan net zo makkelijk gebruiken :p
Ik heb nu een half jaar een BTO 15CL54 en ben tevreden over alles behalve het toetsenbord.

Ik heb gekozen voor de i7-4702MQ voor een half uur meer accuduur en de GT 740 en 2x4gb (standaard bto) ram, 120GB Intel ssd + 1000 gb hard disk, standaard netwerkkaart, Intel® Dual Band Wireless-AC 7260 wifi, Win 7 (net als op mijn werk).

Doel was fotobewerken. Het IPS scherm is daarvoor super! Hoewel slechts 80% van sRGB wordt gehaald. (De VAIO met 2880 pixels IPS bij ons thuis haalt 97%, evenals de externe HP en Dell monitoren met TN paneel. Maar mijn werk HP EliteBook met TN paneel haalt slechts 57% met een blauwe zweem). Helaas gebruikt Lightroom de GPU niet; de on-board intel 4600 was dus voldoende geweest voor mij.

Alles werkt goed, stil, stabiel en snel. Lekker formaat. Voldoende stevig; de professionele HP EliteBooks zijn meer hufterproof en torsiestijf maar de BTO is niet minder dan de ASUS en VAIO laptops die ik heb onderhoud bij familie.

Het geluid laat te wensen over. Dat heb ik opgelost met een externe TDK bluetooth speaker. Het enige minpunt vind ik het toetsenbord. Regelmatig tik ik een toets niet precies in het midden en voel ik wel een klikje maar 'mis' ik de letter toch. Erg irritant. De BTO helpdesk is snel en adequaat maar deze ultrabook kan geen dikker toetsenbord met betere aanslag kwijt. Jammer. Voor lappen tekst wijk ik dan maar uit naar een extern toetsenboard.

Misschien heb ik een slecht exemplaar. Heeft iemand betere ervaringen met het toetsenbord?