XNotebooks Titan SA17 Review

notsonewbie 7 augustus 2014, laatste update op 22 september 2014, 1.209 views

XNotebooks Titan SA17

LET OP: betreft inferno HW17 'Naar diens waarde', een snelle laptop, welke met een gapend gat geleverd is. Ssd/hdd caddy (ipv dvd) is gewoon los in doos bijgeleverd. Beige van kleur. Door gekozen hardware een zeer vlotte laptop, en plastic in geborsteld aluminium staat wel aardig.

Pluspunten

• Snel, door de i7, samsung 250 evo msata ssd en een hybrid 1 TB met 64 MB cache en 8 GB SSD. En natuurlijk de gtx850m graka met 2 GB ddr-3, 16 GB crucial 1600.
  • Al is de laptop behuizing plastic, er is met enig succes geprobeerd het op geborsteld aluminium te laten lijken, dus qua uiterlijk ziet hij er weliswaar niet uit " als 1500, maar 1000 euro zou kunnen "

Minpunten

• 1. Xnotebooks levert de notebook met een schotwond in diens zij.
  • Ik wilde namelijk geen DVD, maar een hdd/ssd 'slee', die zit er LOS bij.
  • Net als 2 plastic plaatjes, 1 van het dvd station, duidelijk zichtbaar aan de opdruk, en een niet te definiëren waar het voor kan dienen/past klein rechthoekig stukje plastic. De slee is licht beige, de laptop is zwart/grijs.LET OP, de caddy sluit aan op sata 2 dus SSD of moderne hdd er in monteren is ergens zonde.
  • 2. Ondanks gamut glans full hd scherm, toch tegenvallende kijkhoeken, gelukkig wel een vooruitgang op mijn vorige, een acer aspire 5 serie.
  • 3. keyboard, Fn een functie (weet ff niet meer welke) werkt 0,0.
  • Tikt niet lekker, maar dat is wennen want hij tikt wel wat ik wil, de spatie balk echter, die lijkt wel een gebroken latje, die voelt raar aan, maar ook voor deze telt, er komt toch een spatie al voelt het vaak niet zo.
  • 4. De mSATA ssd werd in no time 50 graden (volgens xnotebooks normaal, kan ook wel 60 worden) en bleef rond die temp. hangen, heter dan de hdd die 45 haalde als hoogste temp. (Zoals te lezen valt verderop, de SSD ontzie ik notabene inzake lezen en schrijven! , foutje in cooling opzet/msata plaats?)
  • 5. ondanks i7 en gtx850M graka, staat in instellingen de cooling op passief !! Daar kwam ik achter omdat ik video ging bewerken en de boel warm werd, maar geen ventilator.... dus ff checken..

LET OP dit betreft een XNOTEBOOKS® INFERNO in HW17 behuizing, echter deze kon ik als te reviewen product niet vinden. "Het is mijn eerste laptop op maat"
Sowieso komt er meer info, want ik zit achter desktop, en moet screencaps van bijv. speccy en temperaturen nog mailen en plaatsen.

Update 22-9-2014
Sinds de laatste, ik gok, 10 keer moet ik de laptop xnotebooks HW17 2 x aanzetten wil hij 1 maal aan blIJven.
Dus druk op power, even scherm, en ploep weer uit. Dan wacht ik 3 tellen.
Weer een druk op power, dan start ie in 1 keer door naar windows 8.1
Het is altijd 2 keer, niet 3, en niet soms wel of soms niet. Sinds dit begon is het dus elke keer weer.
Vooralsnog werkt de laptop nog wel goed.
Balen dat ik geen software voor de hybride seagate SHDD kan vinden, deze powersaved om de haverklap... Ik heb liever dat hij gewoon blijft draaien en pas powersaved, op 220 volt, na bijv. 2 uur niets doen. Naar de windows energie settings 'luistert ie niet'. Overigens heb ik wat tegen seagate, en dit (merk) stond ook niet bij de shdd op de xnotebooks website vermeld, want dan had ik deze er zeker niet in laten zetten.

Update: 11-09-2014
De koeling staat in settings uiteraard niet meer op passief.

Edit en update 04-09-2014
Wat is en blijft ie stil zeg!
Ik denk omdat in settings die ik toch maar even ging checken bij processor de boel op passief gekoeld staat !! en dat met een upgrade i7 (zeg de middelste uit 5 keuzes, 47 watt) en een gtx850m video graka !!

Edit en update 13-08-2014 i.v.m. samsung evo Msata 250 GB ssd:
Voor wie net als ik de ssd optimaal in wil stellen, dus naast windows' trim ook wil optimaliseren eens in de week/maand (of snelheids/i/o tests wil doen, overprovisioning) :

Edit en update:
Iemand van xnotebooks belde, de naam Richard meen ik gehoord te hebben,
Hen gebruikte caddy is geen slee/lade, maar gewoon een vaste unit, en sata 2 (twee) !! aansluiting, ja gaaf voor je sata3 ssd/hdd...
Om deze caddy te plaatsen is notebook openen noodzaak. Ook de caddy zelf moet e.e.a. aan bevestigd worden. Had ik dat geweten dan had ik de dvd wel laten zitten. Als de sh/dd toch niet hot swappable is..
Die backups kunnen ook extern over usb 3 op ext. hdd. 3 HDD's kunnen er in, mja, 1 sata3, msata en een sata-TWEE... maar dat staat stond er niet bij, bij de caddy. (Website is ietwat aangepast qua tekst na telefoontje en gesprek gisteren)

Accu:
Accu was nog ingepakt en net valt mij op, bij het naar de onderkant kijken, dat de pin-connectoren in de laptop niet allemaal even ver uitsteken.

Alle waarde naar diens geld ? :
Om eens met de prijs te beginnen, m.i. krijg je waarde naar je geld.
Zoals in dit geval een laptop met helaas niet-ingebouwde caddy voor de hdd/ssd en dus een gapend gat aan de zijkant. (Zie gehele foto via thumbnails onderaan deze pagina)

Update en edit, in reactie per email is mij verteld dat wie de dvd niet wil maar een caddy dat ze er van uit gaan(!) dat de klant dat zelf doet. De klant is helderziende...
Dit zegt mij, en menigeen lijkt me, toch een ander idee te geven:
Daarbij niet elke klant kan/wil diens nieuwe laptop openen en er wat inbouwen.
De vraag of de caddy er gewoon in geschoven kan worden, of dat men met gereedschap aan de gang moet, beantwoordde xnotebooks na 2 mails nog steeds niet.
Edit en update: caddy is aansluitende op sata 2 dus niet erg handig voor performance met ssd/hdd, en is inderdaad niet te plaatsen zonder de laptop bodem te openen. Het is geen slede, dus vaste unit.

Behuizing en verpakking:
Al staat de laptop er mooi bij met zijn plastic 'geborsteld aluminium' behuizing, ik heb goedkopere gevoeld die steviger aanvoelden.
Echter kijken we naar de asus msi en dell's, dan heb je daar voor 1500 euro geen laptop met 17 inch gamut full hd glans scherm, samsung evo msata 250 GB, 1 TB seagate hybride / 64 MB / 8 GB ssd, gtx850m 2 |GB ddr-3 hasswell en 16 GB crucial 1600 werk.mem. Anderzijds zal daar de ssd/hdd caddy er wel ingebouwd zijn gok ik zo.
Er is geen 'slotje' voor het scherm, deze lijkt via klem veer, of misschien magnetisch gewoon 'los' tegen het keyboard/touchpad te klemmen. Xnotebooks heeft er zelf een laag foam, met op de hoeken nog een extra padje foam, gelegd, ik gok dus dat dit slijt plekken zijn als je dit als gebruiker niet ook doet. Jammer.
Xnotebooks verpakte de laptop super strak, letterlijk, goed : http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/101478/27520.jpg

Daar ik hem bestelde met windows 8.1 NL, kon ik gelijk aan de slag. Uiteraard valt het snelle opstarten op.
In mijn desktop pc zit ook een samsung (830) SSD voor windows 8.1, echter bij laptops zijn er vaak minder interne self tests. En het is natuurlijk een vers systeem, dus hij start behoorlijk snel op, sneller dan de desktop.(Ook i7, 16 GB snel geheugen enz.)

Scherm:
Daar ik meer wel- dan niet las dat een glans scherm levendiger is qua kleuren, meer contrast ook dan mat (in dit geval 500:1) en met 'gamut' helemaal hedendaagse techniek is, koos ik daar voor , dat zette me wel 69 euro extra terug.
De kijkhoek is echter tegenvallende, ondanks dat xnotebooks reageerde met dat deze AUO glans met gamut de beste zijn die ze ooit hadden.
Echter gezien de laptop die ik vervang (acer aspire 17 inch, 5 serie) en die nog behoorlijk minder kijkhoek heeft, is het net geen deal breaker.
Zit er verticaal en horizontaal recht voor en het valt amper op, best beeld dan.
Als ik wel eens bij een film/serietje in slaap val, dan is het zelfs rustiger voor de ogen, hoewel dat ook aan de video kaart en/of de gamut-techniek kan liggen.
Het is in elk geval allemaal net ff echter, en de lichsterkte kan op zeg 70% voor prima beeld.

Audio:
Het geluid dan... game laptop, ja, maar film/serie media en muziek plezier, minder.. ik was er al bang voor toen ik de onkyo sticker op de doos zag, op de website staat dit meen ik niet of ik las er overheen.
De oude aspire, met 'soundbar' achter F keys onder scherm en klein 'bass' speakertje klinkt '2 x beter'. Minder hiss, ronder, zuiverder, natuurgetrouwer. Ik heb nooit een betere laptop gehoord. Dus dit is voor mij jammer, kom je van een soortgelijke laptop als de xnotebook dan maakt het weinig uit.

Uitrusting:
Ik bestelde als extra een flashdrive, 16 GB daarop staat windows en de drivers, dit zou een eventuele her-installatie 5 maal sneller (dan ik gok dvd) doen gaan.
Een accu, 62.16Wh, windows 8.1 enveloppe met serial, en uiteraard de 220 v kabel, adapter en snoer naar laptop.

Keyboard:
Het 'leuke' aan build to order laptops is dat je keuzes hebt. Dus gewoon een vs/nl keyboard, en dan ook nog met LED verlichting in 3 standen (geen kleuren, witte LED) uit / soft / ietsje feller.
Keyboard is wennen, voelt (nog?) niet lekker maar is wel goed, de letter die je tikt verschijnt.
De spatiebalk is een mini-ramp, voelt extra naar, je denkt telkens, die spatie staat er vast niet, maar die is er dan ook gewoon.

Touchpad:
Dit lijkt me een persoonlijk iets, dat weet ik van familie en vrienden, klanten enz.
Zelf vind ik de gladde touchpad heerlijk en geef hem een 8 uit 10. De knoppen zitten op de hoeken onder de pad. Eerst schrok ik, ik zag geen links/rechts knoppen, maar die hanteer je door de grote touchpad (die ook multi vinger- en gesture functies in win 8 heeft) well vertical scroll rechts, en van rechts in-swipen is charms bar) op de linker of rechter onder hoek in te drukken.

Cooling:
Ik heb diverse build to order bedrijven en types bekeken, sommigen hebben 2 fans / dubbele cooling.
Echter net als mijn desktop ben ik gegaan voor zuinige hardware, die als het nodig wel bij kan schakelen tot snelheidsbeest. Hierbij ook gekozen voor de 4e koelpasta, de 'meest koelende' voor graka en cpu,
"Freeze­ ( hoogste koelprestaties voor gaming en foto / videobewerking ) "
Toch gek dat de msata van samsung een evo 250 GB, dan 50 graden word(!) en de hybride HDD, 1 TB seagate, maar 45 c .

Wifi:
Ik heb niet de standaard wifi, maar de goedkoopste extra keuze, een AC variant, dus met 2 frequenties. In combinatie met mijn tp-link ac1750, waarbij ik zowel 2,4 als 5,2 op low heb staan qua power, kom ik +-'s 10 meter verder, door 1 vloer op 78 MBps download uit en al schokt het wat na de 9 MB, ook de 10 a 12 MB up haal ik er af en aan mee. De upspeed ligt uiteraard aan de grote of kleinere files.

Diverse:
Net als op de desktop wil ik de msata SSD zo lang mogelijk laten mee gaan, er wat op zetten, maar geen onnodige schrijf en delete acties.
Swap file, temp en tmp dir's, omgeving variabelen, documenten, zoek-index files, e.d. staat allemaal in een map "cache" (met submappen, bijv. voor ie11, live mail archief map enz.) op de 1 TB hybride hdd.

Aansluitingen:
1 x Monitor ( VGA ) : 15 pin D-Sub
1 x HDMI 1.4a (HDCP)
1 x USB 2.0
(plus een optionele extra 2.5" SATA HARDDISK / HYBRID of SSD via Caddy, sata-2 / 300
2x USB 3.0
1 x E-SATA (Combo met USB 3.0)
1 x Koptelefoon-uit
1 x Microfoon-in
1 x RJ45

Opsomming van de basis:

Intel Core i7 - 4710MQ Quad Core (2.5GHz -3.5GHz) 6MB cache­ (Haswell)

FULL HD (1920 x 1080) GAMUT GLANS HIGH CONTRAST scherm­
* HIGH QUALITY * AUO B173HW01 V3 72% kleurechtheid Contrast 500 : 1

GTX850M Maxwell architecture, Optimus Technologie 2GB GDDR3­

16GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 8GB )­ EXTREME PERFORMANCE (1e klas)

Harddisk / SSD 1000 GB HYBRID (HDD/SSD Combo) ­ Sata-600, 64Mb cache + 8 GB SSD

250 GB mSATA Samsung 840 EVO SATA 6Gb/s

Harddisk / SSD CADDY exclusief HDD/SSD

WINDOWS 8.1 - 64 Bit - NEDERLANDS - DVD Inclusief installatie + drivers + updates
Windows Media

Media = USB STICK 16GB­ (Alleen in combinatie met bestelling van een Windows versie !)
Windows + Drivers op een USB STICK waardoor installeren 5 maal sneller gaat ! NIEUW !

De onkyo audio word gewoon niet genoemd. Niets over een 'bas speakertje', kortom, geluid omschrijving doet Xnotebooks maar niet. Gelukkig is het koptelefoon uitgangetje wel in staat tot meer dan prima geluid op mijn in ear's of headset.

Heb jij ook een XNotebooks Titan SA17?

Reviews door de redactie

Dan nog geen oordeel geven, maar paar puntjes voor je terwijl je er mee bezig bent :P. Dit hoeft je oordeel niet te veranderen, maar wou het even uitleggen / zeggen:

De High Gamut optie heeft ook niks te betekenen met kijkhoeken. Het is en blijft een TN paneel, en zal dus altijd tegenvallende kijkhoeken hebben. Dat gaat pas beter worden als je naar IPS en VA panelen gaat en zo. High Gamut heeft meer te maken met het kleurbereik wat weergegeven kan worden. De optie is niet voor iedereen automatisch de beste. Als je werkt met AdobeRGB kleuren in foto applicaties en zo kan je meer en betere (natuurlijke) kleuren er mee op het scherm toveren, maar voor de standaard desktop in sRGB zal het out-of-the-box lijken alsof de kleuren 'te saturated' zijn, een beetje het oude Samsung Galaxy effect zeg maar. Sommige vinden het niks, anderen vinden het geweldig (heb zelf de high-gamut non-glans op de mijne). Maar een zin als 'ondanks high gamut toch slechte kijkhoeken' klopt niet echt, want het heeft weinig met elkaar te maken :).

De caddy los is ook zoals het hoort eerlijk gezegd. Als je echt kiest voor een optie van 2e-hdd-in-een-caddy-ipv-dvd dan zit hij er voor je af gemonteerd in, als je alleen kiest voor een lege caddy bij de accessoires (en dus niet in de uitrusting) dan krijg je inderdaad een losse caddy erbij. Wat ik dan niet snap is waarom er niet gewoon de stock DVD speler in zit bij je? Bij mij was het geen optie om _niet_ een DVD speler te kiezen, tenzij ik gelijk voor een 2e-hdd-in-caddy koos. De enige optie die ik had was een caddy er los bij doen bij de bestelling, en dan krijg je de laptop gewoon met DVD er in afgeleverd en de caddy los in de doos. Klopt inderdaad niet dat je je laptop krijgt zoals nu. Of DVD er in en zelf caddy doen, of caddy er in en DVD los in doos, maar groot gat kan niet inderdaad :).

Ik kreeg hem dus met 1 standaard HDD en DVD er in (standaard configuratie) maar een losse caddy erbij, welke trouwens bij mijn model wel precies paste en de juiste kleur en afwerking had en zo. Blijkbaar iets om op te letten.

Daarbij zijn er een heleboel reports dat juist _die_ msata drive (Samsung 840 EVO) werg warm wordt. Andere mensen praten over 60 graden idle, en meer tijdens acties. Sommige van die reports gaan over Sager laptops en zo (andere OEM namen voor dezeflde Clevo die jij hebt zover ik weet) maar ook over compleet andere HP en Dell laptops. Het lijkt dus alsof het iets is wat bij de Samsung EVO Msata range hoort.

Belangrijker, het schijnt zo ook gewoon te kunnen. Die msata drive zit direct bij je mobo zonder direct in de airflow te zitten natuurlijk. Zolang de chips ontworpen zijn voor < 80 is het OK. Je moet je alleen afvragen hoeveel van die warmte nog te voelen is bij jou op je schoot, en of het niet de performance / temp van je CPU en GPU beïnvloed.

High performance laptop met high performance _msata_ drive horen hoge temps een beetje bij. De HDD zit (als het goed is) wat verder weg van de hitte-genererende onderdelen op het mainboard.

En de Clevo's blijft een verhaal van 'je krijgt performance onderdelen, maar wat lever je er voor in'. Dat soort specs voor zo'n prijs komt altijd ten koste van iets anders. Zolang je dat weet en accepteert, zijn het fijne dingen :). Mijn keyboard van mijn 15" model is ook niet de fijnste, maar voldoet voor wanneer het nodig is, en het is geen ultra-stil model. Zolang hij op een bureau staat met een extern keyboard+muis er op is het een geweldig apparaat. Dat wist ik van te voren, en ben er dus ook blij mee. Maar het kan dus heel veel verschillen per persoon wat je er van vind :).

Once again, dit is niet als kritiek op je review, meer als puntjes om te beseffen. Of je het laat meewegen of niet is helemaal up-to-you.
Bedankt , ik ga wat met je opmerkingen doen, eerst dit, zag net de reactie op het gapende gat, ze gaan uit van helderziende klanten kennelijk, die ook nog eens allemaal laptops kunnen 'aankleden'.
Mijn vraag of ik die caddy er zo in kan schuiven of niet, daar komt 0,0 reactie op...
Verder is hun eigen zegswijze, dusdanig als de rest, dat menigeen net als ik lees: dvd er uit, caddy er in. Met of zonder ssd/hdd is weer een stap verder die men wel of niet neemt...
[IMG]http://i.imgur.com/7vvVBze.jpg[/IMG]

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 7 augustus 2014 17:09]

ja, die optie stond 'er in mijn tijd' nog niet bij zo :).

Als je dat zo ziet verwacht ik dat ie is ingebouwd inderdaad (en netjes afgewerkt is / lijkt).
Wel een beetje slordig inderdaad.

Ik kon echt alleen kiezen tussen 'dvd' of 'caddy met ssd er in' of 'caddy met hdd' er in (en dan verschillende hdd/sdd keuzes natuurlijk).

De optie 'geen DVD i.p.v. caddy' had ik gewoon niet. Dus in mijn geval vond ik het logisch dat hij er los bij kwam, ik had tenslotte een laptop aangeklikt met DVD er in, en bij de accessoires een losse caddy bijbesteld.

In jouw geval is het een optie in de configuratie voor een losse caddy. Dus moet ie ook er in.

Enige puntje waarvan ik denk 'ja maar': Het is een BTO laptop, je moet zelf een beetje verstand hebben van de keuzes die je maakt (niet alles kan zomaar of is een goed idee, en dat is ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid). Dus in dit geval: Wat is handiger, caddy standaard er in, maar het eerste wat jij moet doen is de caddy er uit halen om een HDD in te bouwen (aan een lege caddy heb je niks :P) of caddy gelijk los in de doos zodat je je HDD naar keuze er in kan doen en dan inbouwen... valt wat te zeggen voor alle twee :)
Wel een beetje slordig inderdaad.
Mijn eerste gedachte was: wat een lelijke grote warme luchtafvoer danwel inake.
Het punt is, en dat zal ze weg-klikkende klanten kosten! dat ze beter moeten omschrijven wat een item wel of niet kan. Zo is deze caddy sata2 (twee) en dan zijn de SSD GB's wel erg duur voor hun lagere prestatie.
Verder ging ik er van uit, dat net als bij mijn desktops het zo een handige slee-poort is.
Dus dat je met 3 caddy's, bijv. 2 hdd's voor backups kan gebruiken en een versleutelde ssd of zo. Maar ja, 3e harddisk, op sata 2, had ik dat geweten, alleen dat sata2 al... dan zou ik gedacht hebben: dat doe ik wel over de usb 3 poort.
Zoals je al schrijft is het nadeel dat als je dan wel een sata2 hdd in wil bouwen moet ie er eerst weer uit.
Aan de andere kant zie je dan wel hoe het zit nu moet ik maar met gesproken instructie zien of ik dat ding ga/kan plaatsen.
Had ik dit geweten (fout van de uitleg op de website dus ook) dan had ik de dvd laten zitten.
Oneens, uitleg is key, gaat ook op voor duurdere aanschaffen zoals een auto.
Waar 1 iemand de moeite tot feedback geeft zijn er 10 tot wel 1000 die hetzelfde denken maar niks durven schrijven/zeggen. Luiheid is steeds vaker troef en die zoeken en website waar ze (denken...) iets te kopen dat ze wel 100% lijken te snappen.
En ze doen het deels ook hoor, (koelpasta, 4 soorten, met uitleg bijv.) ik zou gewoon altijd de beste doen, 1 product inkooop, koeler is beter en gaat langer mee (garantie) dus ik snap wat je zegt maar zij snappen hoe ik denk, en andere gevorderde eindgebruikers, dus hier en daar staat wel degelijk extra uitleg. Ook bij de schermen.
Je snijd heel erg in je eigen omzet(dus winst) als je alleen laptop experts als klant wil.
Om het even, goede uitleg is de sleutel.
Welk product dan ook, de gebruiker moet er na een week nog blij mee zijn met de aankoop. Dat wat ie niet snapt, moet na uitleg nog steeds ' meerwaarde' blijken te zijn.

V.w.b. de caddy zou ik er dus iets bji zetten van ' door u zelf te voorzien van hdd/ssd, maar let op dit is sata2 en deze caddy is geen slee, maar een te monteren vaste unit.'
De kunst van het weglaten voor verkoop kost je meteen al klanten, levert klachten op, en last but not least: bad publicity.
Ik heb -2- zussen die altijd een laptop hadden, zelfs al is dat niet optimaal foto bewerken, idem voor videootjes, wat ze beiden graag doen.
Ook zij kunnen een xnotebook betalen, hebben gezien hoe snel de mijne is, toch ga ik hen nu anders adviseren en vooraf zwart op wit vragen laten beantwoorden bij 3 andere laptop bouwers. Zodat ze t.z.t. krijgen wat ze verwachten, en snappen, en kloppende laptops kochten zonder verrassingen achteraf..
'het er van uit gaan dat de klant zus en zo weet' zet xnotebooks ook niet op de website en is een ergerlijke respons.
Ik ging er van uit dat ik een gratis externe dvd speler kreeg, maar helaas, zat er niet bij...(dit ter voorbeeld, ik dacht het niet echt uiteraard)

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 8 augustus 2014 10:39]

Na de review, opslaan als 'werk in uitvoering', kon ik hem niet meer bewerken.
Dus maar geplaatst, AUB NOG GEEN OORDEEL GEVEN, foto's volgen indien ik alsnog in bewerking mode kom
Wie heeft er ook zo een xnotebook, HW17, klopt het dat de accu zonder klep verders er gewoon 'lelijk' in geklikt zit?
Bekijk aub de updates van 4-9-2014 ivm koeling die mij op passief stond standaard !!