LG G3 16GB Zwart Review

MartijnAbelTestpanel 1 augustus 2014, laatste update op 11 augustus 2014, 7.319 views

LG G3 16GB Zwart (Testpanel)

Goede tot met grote regelmaat zeer goede telefoon die het vuur aan de schenen legt van de Galaxy S5. Bang for buck de beste telefoon van dit moment in het High-end segment.

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Accuduur
  • Display(QHD)

Minpunten

• Wake-locks (FW: V10e-EUR-XX)
  • Kortstondige lag in menu (FW: V10e-EUR-XX)

Ik ben als één van de 15 gelukkigen aangewezen hier op Tweakers.net om de LG G3 te reviewen en dan vooral in te gaan op de vergelijking met de Samsung Galaxy S5. Daarnaast ga ik jullie ook nog voorzien van een aantal benchmarks/testen.

Veel leesplezier!

We beginnen met iets wat meteen in het oog springt, namelijk het design van beide toestellen.
Hierin valt meteen op dat het design van beide toestellen nogal van elkaar verschilt, zowel qua display als behuizing.

Beide toestellen zijn vervaardigt uit een robuust kunstof, waarbij glas de volledige voorkant beslaat.
Het leuke is dat beide toestellen ruwweg gelijk zijn qua afmetingen (G3: 146.3 x 74.6 x 8.9 mm S5: 142 x 72.5 x 8.1 mm) maar LG het toch voor elkaar heeft gekregen om een 5.5 inch display te plaatsen.
De achterkant is van kunstof waarbij Samsung gebruik maakt van een putjes relief om de achterkant wat minder glad te maken. LG heeft gekozen voor een RVS look afwerking wat de glibberigheid dan weer niet ten goede komt.

De Samsung heeft de knoppen op de gebruikelijke plek zitten, namelijk aan de zijkanten.
LG heeft hier gekozen voor een iets minder traditionele aanpak en deze aan de achterkant geplaatst.
Ik kan hierbij aangeven dat dit even wennen is, maar zodra je dit meerdere malen gebruikt hebt werkt het heerlijk. Tevens heb je de knoppen weinig nodig door de LG geintroduceerde Knock On.

Vervolgens gaan we eens kijken naar het beeldscherm wat ik hierboven al even aanhaalde.
Wat toch zeker enige verbazing schetst als je de G3 in gebruik neemt is het gigantisch grote scherm, terwijl het toestel nauwelijks voelbaar groter is dan de Galaxy S5 en de HTC One M8.
Pak ik nu de S5 of mijn nog oudere Xperia Z terug dan voelt dit ook letterlijk als een stapje terug. met name bij dual screen gebruik is elke 0.1 inch mooi meegenomen.
Druk je het scherm aan dan valt meteen op dat de kleuren in mijn ogen heel natuurgetrouw overkomen.
Dit is zeker het tegenovergestelde op het moment dat je de Galaxy S5 aanzet en je een bak met licht en overgesatureerde kleuren tegemoet komt.

Het natuurlijke kan mij toch iets meer bekoren en is wat rustiger aan de ogen dan de felheid van de Galaxy S5. Hierbij moet ik wel aangeven dat als je de beeldscherm-instelling op de Galaxy S5 veranderd naar 'Bioscoop' dit al aanzienlijk rustiger en ook natuurgetrouwer is.
Tevens viel mij op dat bij de Galaxy S5 een wat gelige gloed ontstond op het moment dat je onder een hoek van 75 graden van onderen naar het scherm keek FOTO 2. dit bleek bij de LG G3 niet voor te komen, hierbij bleven de kleuren hetzelfde.

QHD QHD wasda?

Ik zelf wist inmiddels gelukkig al wel wat QHD is en was, maar menigeen zal zich de hersenen breken over de afkorting QHD (Quad High Definition). Dit betekend ruwweg 4x zoveel pixels als het vroegere HD Ready. Hierdoor komt het display tot een gigantische 534PPI, waar de Galaxy S5 blijft steken op 432PPI. Laat ik wel duidelijk zijn, dit zijn beide gigantische getallen waar men zich niet voor hoeft te schamen.

DIt is ook meteen wel terug te zien zodra je de ultra uber super vette marketing filmpjes gaat bekijken die meegeleverd worden op het toestel. menigeen zijn/haar mond valt open bij het bekijken van dit soort filmpjes, maar als tweaker kijken we natuurlijk wel wat verder dan allen de marketing filmpjes.
Zelf de proef op de som genomen en eens wat goede foto's op beide toestellen geplaatst om te kijken of het verschil daadwerkelijk zo groot zou zijn. Verbazingwekkend genoeg was er zeker verschil zichtbaar op het moment dat er gezoomed gaat worden op het toestel. Dan komen de extra pixels zeker tot zijn recht en zie je de kwaliteit van het QHD scherm.
Bij stukken text is dit verschil in dezelfde mate zichtbaar waarbij de Galaxy S5 toch wat kartels laat zien, is dit bij de G3 nauwelijks tot niet zichtbaar.

Op het moment dat je met de schermen aan de slag gaat komt natuurlijk ook de interface aan bod.
Hierbij heb ik gekeken naar gebruiksgemak en fabrikantstoevoegingen die ook daadwerkelijk nut hebben.

Wat bij beide toestellen meteen opvalt is dat de interface rustiger en platter is geworden met de komst van Android 4.4 KitKat.
Hierbij zijn wel meteen de eerste verschillen aan te merken, waar Samsung nog wat meer rust op de oudere, ronde, 3D icoontjes, loopt LG alvast voorop door te kiezen voor de plattere look van Android Lollipop.
Door het grote scherm wat LG gebruikt op hun G3 is er tevens een extra rij icoontjes bijgekomen op 1 display. Dit kan ervoor zorgen dat de menu structuur wat drukker over kan komen dan bij de S5.

LG heeft gelukkig geleerd van de G2, waarbij het notification center te druk was om mee te werken, want bij de G3 is het grootste gros van de extra opties achterwege gelaten en zijn ze terug te vinden in het quickmenu wat opzij scrollt.

Kijken we vervolgens in het instellingenmenu, dan zien we terug dat beide fabrikanten gekozen hebben voor een andere aanpak.
LG kiest voor de welbekende lijst weergave, of tabbladweergave, terwijl samsung juist kiest voor een gigantische lijstweergave met 57! verschillende opties. Dit maakt het werken zeker niet makkelijk en men mag dan ook blij zijn dat je het kopje 'snelle instellingen' zelf in kunt delen zodat je niet de hele lijst door hoeft.

Een leuke kleine toevoeging die LG heeft gedaan in hun FW, is het kunnen veranderen van icoontjes.
DIt kennen we natuurlijk al sinds jaar en dag in het hele Windows gebeuren, maar ik ben dit nog niet eerder tegengekomen op een Android toestel.

Dit was hetgeen wat mij eigenlijk nog het meeste verbaasde. Waar de camera's op de meeste LG's het nogal gauw af lieten weten qua scherpte, belichting e.d. was het een aangename verrassing dat dit bij de G3 zeker goed aangepakt is.
Haarscherpe foto's, waarbij ieder detail goed vasgelegd kan worden. De belichting laat op sommige witte achtergronden alleen iets te wensen over, te zien aan de ietwate donkerdere foto's t.o.v de Galaxy S5.
Hieronder heb ik een aantal foto's geschoten op exact dezelfde plek, met dezelfde lichtinval en standaard fabrieksinstellingen betreffende de camera.

Galaxy S5

G3

De verschillen in de foto's zijn niet immens, maar zeker wel zichtbaar. Waar bij de Galaxy S5 de foto's wat lichter zijn, is het detail in mijn ogen bij de camera van de G3 beter in orde.
Beide zijn het fenomale lenzen die stuk voor stuk nette plaatjes afleveren aan de eindgebruiker.
Wat wel meteen merkbaar is, en LG ook mee adverteert, is de Laser Focus. Dit zorgt ervoor dat de camera sneller scherp kan stellen en daardoor dus ook makkelijker snelbewegende objecten kan fotograferen. Ik merk bij het maken zeker wel dat de camera van de G3 vlot kan scherpstellen en dus ook een foto kan schieten. Pak je daarna de Galaxy S5, dan voelt het scherpstellen en een foto maken nogal loom aan i.t.t de G3. zeker een pluspuntje en ook iets wat we hopelijk terug gaan zien op meerdere telefoons.

Kort zal ik het even hebben over de accuduur. Hierbij heb ik ervoor gekozen om alleen de accuduur van de LG G3 te testten, aangezien de S5 slechts een leentoestel is.
De screenshots hieronder geven wel aan dat het wel snor zit met de accuduur van de G3. Ik lees her en der dat de accuduur nogal tegen zou vallen en men soms moeite zou hebben om een hele dag vol te krijgen.

Dit is met gemiddeld een uur of 3 per dag waar het scherm toch zeker aanstaat, Exchange Activesync, 4 e-mailadressen PUSH, Whatsapp, Facebook & surfen.
Hiermee is in mijn geval 2 dagen mee vol te maken.
Ik ben in iedergeval van mening dat de accuduur conform uitspraken LG is en ruim voldoende zal zijn voor de gemiddelde gebruiker.

En, natuurlijk, omdat we Tweakers zijn kunnen een aantal benchmarks ook zeker niet achterblijven!

L: S5 R: G3

Deze Tweakers titanenstrijd brengt zich met de laatste foto's tot een einde, de strijdbijl is nog zeker niet begraven, maar ik ben wel van mening, ook na uitvoerig testen dat de LG G3 voor mij de uiteindelijke winnaar is.
Een fantastisch & groot scherm, goede accuduur, prachtig design en vernuftig stukje FW hebben er bij mij voor gezorgd dat ik voor het eerst in tijden weer eens echt tevreden ben met een telefoon.

Thanks voor het lezen & feedback mag altijd!

Heb jij ook een LG G3 16GB Zwart?

Hmm, ben net op zoek naar een ander toestel. Ik heb de OnePlus One nog geen week gehad en heb hem vandaag weer verkocht. Ik vond het toestel toch wel een beetje te groot en voelde te lomp. Als ik nu naar de maten en het gewicht van de G3 kijk, scheelt dat behoorlijk. Ik heb echter nog steeds een beetje last van mijn Optimus 2x syndroom waarbij LG de gebruikers flink in de kou liets staan voor wat betreft updates. Ik heb dan ook nog een beetje koudwatervrees om weer een LG te nemen en heb ook de Z2 of de S5 in overweging.

Ik vind het echter wel een erg mooi toestel, dus misschien gaat het hem toch nog worden.
Wat bedoel je met wake-locks, want dat heb ik verder niet kunnen lezen? In hoeverre heb je las van lag in de menu's?

Bedankt voor je review. Was prettig om te lezen.

[Reactie gewijzigd door patje01 op 6 augustus 2014 16:33]

Met de updates zit het tegenwoordig wel goed, de optimus G laatst nog naar 4.4 gegaan, de g2 ook mooi wat updates gehad en met de G3 ook al een update gehad en er zit nog 1 aan te komen.

Wake locks is dat soms het scherm even niet aangaat als ik 2x tik.
Het kan zijn dat dat in de sw mis gaat...

Lag weinig tot niet meer sinds de update, minimaal in iedergeval. Als ik dat vergelijk met de stock sw, dan is dit al duizend keer beter.

Thx voor je bericht!

Edit:

Nu net weer een update, gaat goed dus ;)

[Reactie gewijzigd door MartijnAbel op 6 augustus 2014 19:20]

Ah, klinkt goed dat ze hun leven gebeterd hebben voor wat betreft updates. Geeft me in ieder geval het voel dat ik hem daarvoor niet hoef te laten liggen :)

Voor wat betreft de wake locks, gebeurde dat ook bij de OnePlus meerdere keren per dag hoor :? , dus de G3 is dan zeker niet de enige en ook niet iets waar ik me zorgen over zou maken (wist alleen even niet dat dit wake lock heette |:( ).
Het veranderen van icoontjes heb ik eerder gezien. In mijn 2012/13 LG 4X HD
dat ia dan weer net een toestel wat ik niet heb gehad :p
Ik heb een vraag waarop ik het antwoord op internet en de handleiding niet kan vinden. In het instellingen menu van de camera app staat een icoontje met twee gezichtjes, als je er op klikt gaat het linker gezichtje de andere kant op, weet je toevallig wat deze instelling doet?
Het rechter gezichtje, neem me niet kwalijk, het is het 1e icoontje in het instellingen menu.
Ik kan die instelling niet zo snel vinden, kan zijn dat ik er overheen lees/kijk. Heb je toevallig een screenshot voor me? Thx!