Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover Review

Opinion 31 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 834 views

Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover

Het toetsenbord is erg prijzig, maar onmisbaar voor de gebruikerservaring van de Surface 2 (Pro). Het is een cover en toetsenbord in een en beschikt over achtergrondverlichting. De toetsen zijn logisch ingedeeld en typen prima. Minder enthousiast ben ik over de trackpad & muisknoppen.

Pluspunten

• Achtergrondverlichting met 4 standen;
  • Zowel een toetsenbord als cover in een;
  • Gezien geringe afmetingen prima typervaring.

Minpunten

• Behoorlijk prijzig;
  • Track pad klein en stroeve textuur;
  • Muisknoppen moeten erg precies en hard worden ingedrukt.

Deze review is onderdeel van mijn review van de Surface 2. De gehele review kan je hier vinden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de type cover is onmisbaar. Voor een toetsenbord vind ik ¤ 130 (ten tijde van dit schrijven) erg prijzig, maar je kan je daar maar beter meteen op instellen. Als je een Surface 2 (Pro) wilt kopen, doe je dit vooral omdat je er productief op kan zijn (hoewel het verder ook een prettige tablet is) en zonder toetsenbord wordt dat erg lastig.

Hoewel Microsoft ook een touch cover aanbiedt die dunner is, vind ik die absoluut niet prettig typen en zou ik het daarom aan niemand aanraden. Er is ook een battery cover, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

De type cover zit vast met behulp van sterke magneten. Ze zijn zelfs zo sterk dat ze op een halve centimeter afstand al automatisch naar de juiste plek willen. Ik heb ook meerdere malen de tablet opgetild door het alleen aan het beeldscherm vast te houden en het toetsenbord bleef netjes hangen. Ook andersom gaat nog wel, maar daar zou ik erg voorzichtig mee zijn.

De type cover 2 is van een soort vilt-achtig materiaal gemaakt, wat heel lichtelijk ruw aanvoelt en daarmee niet snel weg glijdt.

De type cover is 5mm dun en dient ook direct als een bescherming voor het beeldscherm en daar ben ik echt enthousiast over: functioneel én functioneel. Voor op de langere termijn maak ik me wel zorgen hoe schoon dit materiaal zal blijven.

Hier zie je de indeling van het toetsenbord en de kleine trackpad met de twee kleine muisknoppen.

Over de trackpad ben ik niet enthousiast, terwijl ik erg gewend ben met het werken met trackpads. Ik snap dat deze niet heel groot gemaakt kon worden, maar dit is wel heel erg klein. Standaard staan de charm gestures van Windows 8 aan voor je trackpad. De combinatie met het mini oppervlakte maakte ik keer op keer charm gestures terwijl dit niet de bedoeling is. Gelukkig kan je dit uitzetten, maar ook het materiaal is niet ideaal. ik hou niet zo van een stroeve trackpad en dit materiaal houdt je lichaamswarmte vast.

De muisknoppen van de type cover vind ik nog wel het ergste. Je krijgt geen fysieke feedback of je een knop ingedrukt hebt of niet en je moet veel, precieze druk uitoefenen op de toetsen. Vooral het verslepen van bestanden is hier geen pretje mee. Ik hoop dat dit is verbeterd in de Type Cover 3, die overigens ook met de Surface 2 gebruikt kan worden. Als je dit overweegt, moet je wel beseffen dat de tablet dan niet automatisch in slaapstand gaat als je het toetsenbord dicht klapt, wat met de Type Cover 2 wel werkt.

En nu kan ik weer wat positiever zijn. Het hele toetsenbord is stevig, de toetsen zijn van een normaal formaat, ik vind dat de toetsen op een slimme manier zijn ingedeeld en niet onbelangrijk: de toetsen typen prima. De toetsaanslag is wel erg licht en de feedback is niet heel duidelijk, maar als je bedenkt dat het hele toetsenbord slechts 5mm dik is vind ik het erg knap.

Het toetsenbord beschikt over achtergrondverlichting, die maarliefst 4 standen kent: uit, zacht, iets feller en fel. Zo ziet het er uit:

Om af te sluiten over het toetsenbord: als alternatief kan je een extern toetsenbord of een toetsenbord-muiscombinatie aansluiten op de full-size USB3 poort. Ik heb dit uitgeprobeerd met een Logitech setje en dit werkte prima. Het is echter een stuk minder portable.

Heb jij ook een Microsoft Surface (Pro) (2) Type Cover?