Specificaties 10,6" (1920x1080), Win RT, WiFi - Bekijk alle specificaties

Microsoft Surface 2 32GB Zwart Review

Opinion 26 juli 2014, laatste update op 29 augustus 2014, 7.680 views

Microsoft Surface 2 32GB Zwart

De Surface 2 is tablet waar je werkelijk productief op kan zijn. Het heeft een een bijzonder stevige behuizing en een mooi beeldscherm. Ook gaat het systeem erg lang mee op een enkele acculading. De type cover is wel een echte must en daarvan werken de muisknoppen niet prettig.

Pluspunten

• Tablet waarmee je werkelijk productief kan zijn;
  • Office RT 2013 meegeleverd;
  • Bijzonder stevige behuizing;
  • Kickstand;
  • Full size USB3.0 poort;
  • Accuduur;
  • Mooi beeldscherm.

Minpunten

• Windows RT is beperkt (hoewel dit begrijpelijk is);
  • Type cover is onmisbaar waarvan muisknoppen niet prettig werken.

Met de Surface 2 belooft Microsoft een tablet te bieden waarop je productief kan zijn. Office wordt standaard meegeleverd en het apparaat moet wel tot 10 uur mee gaan op een enkele batterijlading.

Microsoft heeft zich vastgelegd om een devices & services bedrijf te worden. Voorheen focuste Microsoft zich niet op de hardware, maar twee jaar geleden heeft het de eerste Surface tablet aangekondigd, Nokia overgenomen en de ontwikkelingen staan niet stil. In deze review bespreek ik de Surface 2 (RT), die inmiddels meer dan een maand niet van mijn zijde is geweken.

Inhoudsopgave
07. Specificaties
08. Conclusie
09. Versiebeheer

01. Windows RT
Bij het uitbrengen van de Surface reeks zijn steeds twee varianten uitgebracht: de Pro variant en de RT variant. De Pro variant bestaat uit zuinige laptop onderdelen en draait op een volwaardige versie van Windows. Het is dus eigenlijk een laptop in een (wat dikke) tablet behuizing.
In de RT varianten zitten processors die speciaal voor tablets zijn ontworpen. Daarmee zijn ze goedkoper (op het moment van schrijven net geen ¤ 400) en is de behuizing wat slanker. Omdat tablet processors minder krachtig zijn, heeft Microsoft beperkingen gelegd op het besturingssysteem. Zo kan je zelf geen programma’s installeren en zal je het met het aanbod in de Windows Store moeten doen. Voordat ik de Surface 2 binnenkreeg, vroeg ik mij af of ik hier veel hinder van zou ondervinden, maar in de praktijk is dit erg meegevallen omdat er zoveel programma’s worden meegeleverd.

Dat je zelf niets mag installeren dat niet in de Windows Store voorkomt, heeft wel als voordeel dat je in een relatief veilige omgeving werkt. Microsoft scant namelijk alle apps op virussen etc. voordat deze in de Store terecht komen. Om te compenseren voor een beperkt besturingssysteem, heeft Windows haar best gedaan om de tablet zo compleet mogelijk te leveren. Zo staat er standaard een versie van Office geïnstalleerd.

Office 2013 RT
In dat Office 2013 RT pakket zit Microsoft Excel, OneNote, Outlook, PowerPoint en Word. Ik heb gekeken of Microsoft beperkingen heeft gemaakt in de functionaliteiten, maar dit is niet het geval. Zo bevat Excel gewoon de mogelijkheid om draaitabellen te maken en functies te gebruiken zoals verticaal zoeken. Ook het aantal rijen is niet beperkt.
De toevoeging van Office vind ik een slimme zet. Microsoft zegt namelijk dat het een tablet is waarmee je ook productief kan zijn. Als Office niet meegeleverd zou zijn en je geen andere alternatief programma kan installeren, wordt het lastig om productief te zijn. Daarnaast voegt het extra waarde toe aan het apparaat: de meest vergelijkbare variant van Office kost lost ¤ 139,00.

Uiterlijk
De behuizing van de Surface 2 is gemaakt van het zogeheten VaporMg, wat je uitspreekt als Vapor-Mag. Dit is een speciaal proces waarbij magnesium wordt gesmolten en vervolgens middels injectie in de gewenste vorm gegoten. Hierdoor is het omhulsel van de tablet slechts 0.65mm dik en gigantisch stevig.
De Surface 2 heeft een licht zilveren uiterlijk. Onderaan staat het Surface logo, in het midden kan je kan de lijn van de kickstand zien lopen en bovenaan zie je de 5.0MP camera, een wit LED lampje dat je vertelt dat de camera aan is en een microfoon.

Hier zie je dat de tablet schuin afloopt vanaf het beeldscherm. Aan de linkerkant vanaf het beeldscherm gezien zie je van links naar rechts: de inkeping om de kickstand uit de klappen, de volume knoppen, de 3,5mm koptelefoon jack en een van de twee stereo luidsprekers. De stereo luidsprekers kunnen overigens voldoende hard en het stereo effect is van dichtbij zeker merkbaar.

Als je de kickstand opent, zie je de slot voor de micro-sd kaart. Deze mogelijkheid om het geheugen uit te kunnen breiden is erg welkom, aangezien maar 25,2GB benaderbaar is, waarvan de directory Program Files en Windows samen al 13GB in beslag nemen.

De bovenkant van de tablet is redelijk sober gehouden, hier zit alleen de aan/uit knop. Ook zie je hoe ‘dik’ de tablet is inclusief type cover.

Aan de rechterzijde vanaf het beeldscherm gezien bevinden zich van links naar rechts: de tweede stereoluidspreker, een speciale Surface video poort, een full-size USB3.0 poort en de aansluiting voor de oplader.

Zoals je ook aan de aansluiting kan zien, heeft de oplader een speciale vormgeving. Met behulp van magneten klikt het namelijk vast aan de vijf kleine pinnetjes die in de behuizing zitten. De oplader blijft stevig zitten en geeft via een wit lampje aan dat hij prik aan de tablet geeft.

Dankzij de VaporMg pikt de achterkant geen vingerafdrukken op en de afwerking voelt prettig aan. De behuizing is ook nergens noemenswaardig in de drukken. De bouwkwaliteit behoort echt tot de top van de tablet markt. En de tablet weet dat zelf ook..
Af en toe zoek ik de Surface 2 en dan zit hij in een hoekje naar zichzelf te kijken.

Kickstand
Op bovenstaande foto zie je de kickstand al in actie, maar deze verdient wat extra aandacht. Zoals gezegd is er een speciale inkeping onderaan de linkerkant bij het beeldscherm om de kickstand uit te kunnen klappen. Omdat dit vanuit een hoek gebeurt, is het belangrijk dat de scharnieren stevig zijn en het materiaal zelf stug, en dat is het dan ook.

Ten opzichte van de Surface 1 is de kickstand aanzienlijk verbeterd. De vorige kickstand kende namelijk maar een stand (26 graden), waar de Surface 2 er twee kent (24 en 40 graden).

Als je de kickstand opent, klikt deze uit zichzelf vast in de hoek van 26 graden. Deze stand is erg geschikt voor gebruik op een bureau. Om in de hoek van 40 graden te komen, moet je gewoon de kickstand wat verder naar achter duwen. Omdat alles zo stevig voelt, werkt dit systeem prettig. Ook heb ik er vertrouwen in dat dit niet snel zal verslappen.

Met een gewicht van 630 gram is de Surface 2 niet de lichtste tablet op de markt, maar dankzij de kickstand zet ik de tablet eigenlijk altijd neer, waardoor ik de tablet bijna nooit in mijn handen hou.

Op schoot staat de tablet minder prettig. Niet alleen omdat het minder stabiel zit (vooral het toetsenbord), maar ook omdat de kickstand zo dun is dat het een tekening in mijn bovenbeen achter laat. Het merendeel van het gewicht staat daar namelijk op en de kickstand is nogal dun.

Type cover 2
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de type cover is onmisbaar. Voor een toetsenbord vind ik ¤ 130 erg prijzig, maar je kan je daar maar beter meteen op instellen. Als je een Surface 2 wilt kopen, doe je dit vooral omdat je er productief op kan zijn (hoewel het verder ook een prettige tablet is) en zonder toetsenbord wordt dat erg lastig.

Hoewel Microsoft ook een touch cover aanbiedt die dunner is, vind ik die absoluut niet prettig typen en zou ik het daarom aan niemand aanraden. Er is ook een battery cover, maar daar heb ik geen ervaringen mee.

De type cover zit vast met behulp van sterke magneten. Ze zijn zelfs zo sterk dat ze op een halve centimeter afstand al automatisch naar de juiste plek willen. Ik heb ook meerdere malen de tablet opgetild door het alleen aan het beeldscherm vast te houden en het toetsenbord bleef netjes hangen. Ook andersom gaat nog wel, maar daar zou ik erg voorzichtig mee zijn.

De type cover 2 is van een soort vilt-achtig materiaal gemaakt, wat heel lichtelijk ruw aanvoelt en daarmee niet snel weg glijdt.

De type cover is 5mm dun en dient ook direct als een bescherming voor het beeldscherm en daar ben ik echt enthousiast over: functioneel én functioneel. Voor op de langere termijn maak ik me wel zorgen hoe schoon dit materiaal zal blijven.

Hier zie je de indeling van het toetsenbord en de kleine trackpad met de twee kleine muisknoppen.

Over de trackpad ben ik niet enthousiast, terwijl ik erg gewend ben met het werken met trackpads. Ik snap dat deze niet heel groot gemaakt kon worden, maar dit is wel heel erg klein. Standaard staan de charm gestures van Windows 8 aan voor je trackpad. De combinatie met het mini oppervlakte maakte ik keer op keer charm gestures terwijl dit niet de bedoeling is. Gelukkig kan je dit uitzetten, maar ook het materiaal is niet ideaal. ik hou niet zo van een stroeve trackpad en dit materiaal houdt je lichaamswarmte vast.

De muisknoppen van de type cover vind ik nog wel het ergste. Je krijgt geen fysieke feedback of je een knop ingedrukt hebt of niet en je moet veel, precieze druk uitoefenen op de toetsen. Vooral het verslepen van bestanden is hier geen pretje mee. Ik hoop dat dit is verbeterd in de Type Cover 3, die overigens ook met de Surface 2 gebruikt kan worden. Als je dit overweegt, moet je wel beseffen dat de tablet dan niet automatisch in slaapstand gaat als je het toetsenbord dicht klapt, wat met de Type Cover 2 wel werkt.

En nu kan ik weer wat positiever zijn. Het hele toetsenbord is stevig, de toetsen zijn van een normaal formaat, ik vind dat de toetsen op een slimme manier zijn ingedeeld en niet onbelangrijk: de toetsen typen prima. De toetsaanslag is wel erg licht en de feedback is niet heel duidelijk, maar als je bedenkt dat het hele toetsenbord slechts 5mm dik is vind ik het erg knap.

Het toetsenbord beschikt over achtergrondverlichting, die maarliefst 4 standen kent: uit, zacht, iets feller en fel. Zo ziet het er uit:

Om af te sluiten over het toetsenbord: als alternatief kan je een extern toetsenbord of een toetsenbord-muiscombinatie aansluiten op de full-size USB3 poort. Ik heb dit uitgeprobeerd met een Logitech setje en dit werkte prima.

Beeldscherm
De Surface 2 heeft een 10,6″, full-HD (1920 x 1080 pixels) beeldscherm. De kijkhoeken zijn uitstekend, het beeldscherm kan lekker fel (handig voor onderweg) en redelijk donker. Zonder vergelijkingsmateriaal ben ik erg tevreden met de kleurweergave, maar met vergelijkingsmateriaal zie je dat wit een beetje een rode gloed heeft. Dankzij de full-HD resolutie is het scherm ook lekker scherp.

http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/backlight2-150x150.jpg http://www.elektronica-reviews.nl/wp-content/uploads/2014/07/backlight3-150x150.jpg
Hier zie je de mate waarin de verlichting van het beeldscherm gelijkmatig verdeeld wordt. Het is niet perfect, maar relatief goed. Je ziet het met name als de omgeving erg donker is en het scherm een effen kleur weergeeft.

Prestaties
De Tegra 4 is een bekende processor, die in het tweede kwartaal van 2013 is uitgekomen. Het is een quadcore processor waarvan de rekenkernen op 1.9GHz kunnen draaien. De Tegra 4 heeft nog een vijfde rekenkern die simpele taken, zoals muziek of video kan verwerken. Doordat slechts die enkele rekenkern actief is scheelt dit potentieel veel stroom.

De Tegra 4 beschikt over een geïntegreerde GPU die is geclockt op 672MHz, waarmee moderne spellen goed speelbaar zijn.

In het alledaags gebruik vind ik de tablet vlot en merk ik niet dat de processor een bottleneck zou vormen. Ik geloof dan ook dat het geen slecht besluit is geweest van Microsoft om het besturingssysteem te beperken.

Accuduur
Microsoft claimt dat de Surface 2 tot wel 10 uur mee kan op een enkele lading. Dit zal ongetwijfeld onder de meest gunstige omstandigheden zijn, zoals ook onder ‘Prestaties’ beschreven.
De 10 uur heb ik zelf niet meegemaakt, maar elke acculading weer viel het mij op hoe lang het duurde voordat hij op was. Ik heb het niet gemeten met een stopwatch of iets dergelijks, maar ik durf te beweren dat bij normaal gebruik minstens 6-7 uur te behalen valt, wat ik een geweldige score vind.

Specificaties
De specificaties van de Microsoft Surface 2 zijn als volgt:
Afmetingen: 275mm x 173mm x 8,9mm;
Gewicht: 645 gram (gek genoeg volgens Microsoft 676g en volgens Tweakers 630g);
Scherm: 10,6″ full-HD (1920 x 1080 pixels) beeldscherm met een 16:9 verhouding;
Accu: 31,5 Wh;
Opslag: 32GB of 64GB eMMC geheugen;
RAM: 2GB;
SoC (System On a Chip): NVIDIA Tegra 4, quadcore processor met max. freq. 1,9GHz en GPU op max. 672MHz;
Connectiviteit: Wi-Fi (802.11 a/b/g/n), Bluetooth 4.0
Camera: achterkant 5MP camera, voorkant 3,5MP camera, twee microfoons.

Het besturingssysteem is beperkt, maar als je het bekijkt vanuit het perspectief van een tablet is het systeem behoorlijk compleet.
De type cover is een echte must. Het is behoorlijk aan de prijs en niet perfect, maar qua gebruikerservaring onmisbaar voor deze tablet.

Versiebeheer
26-07-2014: eerste versie online.

Ik schrijf reviews omdat ik het leuk vind. Feedback door middel van een beoordeling en/of bericht kan ik waarderen.

Heb jij ook een Microsoft Surface 2 32GB Zwart?

Meer dan prima review kerel! Hij leest lekker weg en je hebt er serieus moeite in gestoken, petje af! +3. :)
Mooie en informatieve review, mijn complimenten. Ik ben zelf al een tijdje in het bezit van een Surface 1 32 Gb die ik voor weinig kon aanschaffen tijdje terug (199,=). Ik ben er (met Type cover 2) erg gelukkig mee eerlijk gezegd.

Mijn iPad 4 blijft voorlopig nog de grab tablet voor lezen en consumeren van info maar zodra ik zakelijk iets moet gaat de Surface mee. Het is overigens wel grappig om te zien hoeveel interesse er is voor de Surface wanneer ik hem op tafel zet. De meeste mensen kennen alleen de iPad en Samsung tablets en zijn verbaast over de compleetheid van Windows 8.1 op een Surface Met Type cover. USB stickje? geen probleem, HDMI? zit erop.

Het Type 2 toetsenbord vind men helemaal te gek. Een volwaardig toetsenbord op die dikte MET verlichting en magneetkoppeling verdient applaus. Er is geen betere en mooiere tobo/tablet combi te koop (my humble opinion).

Enige nadeel van de Surface 1 is de schermresolutie, die mag tegenwoordig wel wat hoger (Opgelost bij jouw Surface 2). En hij zou natuurlijk ietsje sneller mogen zijn (Ook opgelost in de 2) maar dat is inherent aan de hardware generatie.

Mijn volgende tablet wordt waarschijnlijk een Surface 2 of 3 Pro. Ik hoop dat ik de iPad dan kan gaan afschrijven, één tablet is namelijk wel genoeg :-)
Leuk om de vergelijkingen met de gen 1 Surface te lezen. Ik hoop binnenkort ook wat over de Surface 3 Pro te kunnen vertellen, dus ik zou zeggen hou mijn reviews in de gaten ;)
Dat ga ik zeker doen, mijn interesse is groot!
Heb je zakelijk niet ontzettend het gevoel dat Windows RT je beperkt in je mogelijkheden?
Je zit voornamelijk in je Windows desktop ivm Office (wat overigens super is!), maar vervolgens kun je vrij weinig.

Surface RT nee, PRO graag :D
Hulde voor je review heerlijk weg zitten lezen met een bakkie koffie dit zijn de reviews waar ik voor op Tweakers kom.
Hier zouden wat meer reviewers een voorbeeld aan kunnen nemen de meeste komen niet boven 30 woorden uit en vertellen niet meer als dat ze in bezit zijn van het produkt.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Lekker geschreven. Geeft goed zicht van hoe de tablet eruit ziet. Toetsenbordje lijkt me inderdaad ook een must have!

Hopelijk is het 64gb model minder ijdel ;)
Een kleine opmerking: Die 'kleine surface video poort' is eigenlijk gewoonweg een micro HDMI poort.
Ik heb op dealextreme een micro HDMI naar HDMI kabeltje gekocht voor praktisch geen geld en dat voldoet prima om de surface bijvoorbeeld op een TV aan te sluiten.

De officiële Microsoft accesoire is echt overpriced en je bent gek als je daar je geld aan uitgeeft.
Beste Surface recensie tot nu toe. Goed gedaan. :)

Zelf inmiddels bijna een jaar een gebruiker van de Surface 2 (16gb) editie. Hoewel ik het apparaat nog steeds echt fantastisch vind (Dat gevoel met de iPad 2 toen dat nog niet mainstream was ;)) zijn er toch een aantal punten waar ik, bij nader inzien, toch een Surface 2 Pro had gekocht. Je kunt daar dan toch net effe wat meer mee. Een aantal van mijn eigen ervaringen na bijna (sinds eind oktober 2013) een jaar zeer intensief gebruik. Ik gebruik hem vooral voor zeer veel aantekeningen (Universiteit) en internet browsen.

- Het VaporMg is nogal kras gevoelig. Inmiddels heb ik een sleeve en dat kan ik voor elke Surface gebruiker aanraden. Het zijn geen diepe krassen, maar allemaal 'surface' krasjes.
- De Type/Touch Cover 2 gaat na een dag van zeer zwaar kantoorgebruik een beetje naar 'gympie' stinken. Elke dag grondig schoonmaken is een goed advies. Ook de randen zijn na een jaar van zwaar gebruik een beetje 'ezelsoren'.
- De 16gb versie is eigenlijk gewoon te weinig. Vooral met de pre-load van een berg updates in februari had ik nog maar 2gb schijfruimte over met al mijn documenten erbij. MicroSD kaart is bijna een must.
- Ik merk nu na ongeveer een jaar dat het apparaat langzamer opstart. Het lijkt er bijna op dat het interne flash geheugen een beetje aan het verouderen is. Als je het apparaat dus elke dag zeer zwaar gebruikt is het beter om alles op de MicroSD kaart te zetten.
- Batterijduur was toen 'ie nieuw was met zwaar gebruik ongeveer 9 a 10 uur. Ik merk nu dat dit toch wat meer richting de dikke 8 uur gaat. Nog steeds indrukwekkend (en beter dan de iPad) maar ik heb het idee dat de batterij een beetje aan het aftakelen is.
- Standby batterijduur blijft indrukwekkend. Op de achtergrond checkt 'ie periodiek voor nieuwe mails en notificaties.
- Je geeft aan dat de prestaties met games erg goed zijn. Ik sluit me hierbij aan voor 'sommige' games zoals Hydro Thunder Hurricane, Blitz Brigade en Halo die het niveau van Xbox 360 games benaderen. Aan de andere kant heb je games die afschuwelijk slecht zijn geoptimaliseer (GTA: San Andreas) die op minimum nog last hebben van zware slowdowns. Het ligt dus heel erg aan de optimalisatie. Windows RT/Windows Phone is gewoon nog wat minder populair waardoor veel games nogal 'lazy' worden gepoort van Android/iOS naar Windows.

Ik blijf het toch een erg fijn apparaat vinden om op te browsen. Die ervaring vind ik persoonlijk veel beter dan iOS en het is ook zo dat bijna 100% van de websites werken op de Surface. Bij iOS is dat wel anders.

Ik kijk uit naar je recensie van de Surface 3 Pro. :)

[Reactie gewijzigd door Harsh Critic op 29 juli 2014 12:01]

Zelf ben ik sedert december vorig jaar trotse eigenaar van een Surface 2 en ik kan mij zeker en vast terugvinden in jouw opmerkingen :)
Soms is dat wel zo lekker, gewoon een machine waar je aan kan werken. Met een leuk toetsenbordje en een groot genoeg scherm. De jacht is altijd naar iets dat licht en klein is maar niet te licht of te langzaam. Dus ik zie voor bepaald gebruik een Surface 2 wel zitten.

Het zal zeker een stukje lekkerder werken dan een blue-tooth keyboard bij een tablet.
Ik vind die Surface apparaten schitterend, maar ik zou hem graag ook als laptop op schoot willen gebruiken en daar is ie niet enorm geschikt voor, zoals hier is geschreven.
Mocht er ooit een cover uitkomen waarmee je hem kan ombouwen tot "laptop" waarbij de hoek van het beeldscherm net zo flexibel in te stellen en het toetsenbord lekker stevig is, dan ga ik sterk overwegen om er 1 aan te schaffen.
Ik kan je wel vertellen dat de stabiliteit van de type cover 3 is verbeterd en de Surface Pro 3 heeft veel meer hoeken waarin de kickstand gezet kan worden, dus dat zou wel eens interessant voor je kunnen zijn ;)
Dank je, maar nee.
Het toetsenbord is licht buigzaam en dat is op je schoot niet fijn.

Verder, zoals de schrijver schrijft:
Klasse recensie! en een heel mooi apparaat ook.
Ik heb laatst een Targus Lap Chill Mat gekocht voor net geen 2 tientjes. Eigenlijk gekocht voor een werk-laptop, maar eerst even uitgeprobeerd met m´n Surface Pro 1. De perfecte accessoire!
Als je de Surface een beetje aan de achterkant eraf schuift steunt ie op de USB-kabel voor de koelers. Die gebruik je overigens natuurlijk niet voor de Surface want die zou dan alleen de cover koelen.
Dan kun je zelfs de Surface 1 op schoot zetten met een perfecte kijkhoek, de scherpe kickstand snijdt dan niet in je benen én het toetsenbord veert niet meer door. Wellicht dat ik nog even een veertje uit een pen als bescherming om de USB-draad doe, maar zo staat de Surface opeens echt als een huis op je schoot! Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere Surfaces. En je kan 'm ook nog gebruiken voor een gewone laptop.
Een Surface werkt trouwens ook goed met een Rapoon toetsenbordje, een aanrader voor diegenen die bijv. een gratis touchcover erbij kregen en een typecover te duur vinden.