Panasonic Viera TX-P50VT50 Review

san.okk 30 juli 2014, laatste update op 18 februari 2015, 198 views

Panasonic Viera TX-P50VT50

Heb de VT50 zo'n 1,5 jaar in gebruik (met een kort uitstapje naar de VT60) en ben overall zeer tevreden. Afgezien van de Smart functies bied deze plasma veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit onovertroffen t.o.v. LCD
  • Design (tijdloos)
  • Zwartwaarden
  • Instel/calibratiemogelijkheden
  • Verlichting remote
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Energieverbruik
  • Warmteproductie
  • Ventilatie hoorbaar
  • Viera Smart functie (loopt achter op concurrentie)
  • Inbrandgevoeligheid (verschilt per panel)

Inbrandgevoeligheid Score: 2
Deze plasma heb ik zo'n 1,5 jaar in gebruik. Oorspronkelijk had ik een VT30 staan die na korte tijd ernstige sporen van inbranden vertoonde. Hierop is door panasonic besloten om het toestel te vervangen voor het opvolgende model. Ook hiermee heb ik soortgelijke problemen ondervonden waarna er wederom een omruil heeft plaatsgevonden voor het model daarop (de VT60). Ik had toen nog maar een beperkte periode recht op garantie waardoor ik besloten had om deze te verkopen en een VT50 terug te kopen (en het resterende bedrag in een mac mini te stoppen).

Dit toestel staat nu zo'n 1,5 hier en gedraagt zich zoals je mag verwachten. Het enige punt waaraan ik mij stoor is het geluid wat van de ventilatie aan de achterkant afkomt. Ik gebruik de VT50 i.c.m. een mac mini waardoor regelmatig het geluid hoorbaar is. Hier schijnt een fix voor te zijn vanuit panasonic. Voordat de garantieperiode verstrijkt zal ik hier nog over bellen.

Qua ontwerp valt er weinig aan te merken op het toestel. Het is mijn idee een tijdloos ontwerp wat weinig vragen oproept. Eerlijk gezegd vind ik het design mooier dat van de VT60 waarbij de 'voet' erg in het oog springt en de TV een stuk hoger staat. De speaker ligt mooi verscholen aan de onderzijde waardoor het geluid recht op de kijker afkomt. Hierover geen bijzonderheden te vermelden. Redelijk vlak maar dat geldt voor de meeste tv's (uitzondering daargelaten).

De aansluitingen aan de achter zijn op een vreemd plaats gepositioneerd. Hierdoor is lastig om de kabels te bundelen. Het aantal aansluitingen is ruim voldoende te noemen (4x HDMI en 2x USB, ethernet). Indien je gebruikt wil maken van de opname functie zal er een externe USB disk aangesloten moeten worden. Internet kan zowel via de bedrade als de wifi worden geconfigureerd. Ik gebruik de wifi optie zonder problemen. Ik hoef echter geen content te streamen.

De afstandsbediening is eenvoudig maar netjes afgewerkt. Daarnaast word er een remote met een touchpad meegeleverd. Deze gebruik ik zelf niet en is meer een gimmic te noemen.

Het instellingenmenu is overzichtelijk en logisch ingedeeld. De 3D functionaliteit is iets waar ik geen oordeel over kan geven daar ik dit nog nooit gebruikt heb. Ik kan niet wennen aan een 3D bril.

Mijn conclusie is dat deze VT50 veel waarde bied als het gaat om de beeldkwaliteit en uitstekende zwartwaarden. Ik verwacht hier de komende jaren nog plezier van te hebben en hoop dat tegen de tijd dat deze aan vervanging toe is, er een goed alternatief is aangezien Panasonic is gestopt met de productie van plasma panelen.

Update:

Heb het toestel nu zo'n 2 jaar in gebruik. De laatste tijd begon ik me te storen aan de retentie (door gebruik vd PS4 met vaak hetzelfde spel) Door Panasonic is besloten om het toestel te crediteren. Zal nu dus op zoek moeten naar een LED alternatief. Gelukkig heeft die ontwikkeling niet stil gestaan

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT50?