Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

ZyXEL NBG-460N Review

Arjen8 13 juni 2011, laatste update op 13 juni 2011, 6.581 views

ZyXEL NBG-460N

Pluspunten

• doorvoersnelheid WAN-LAN hoog >400Mb/s => legt het nu echter af tegen nieuwere routers als de Asus RT-N56U en Cisco/Liniksys E4200
  • Torrent downloads en surfen gaat moeiteloos tegelijk

Minpunten

• afwijkende router interface
  • port forwarding wat moeilijk maar met portforward.com kom je er wel uit, model is dan de Zyxel X550N
  • Zyxel traag met essentiŽle firmware upgrades
  • Na router reset is de NBG-460N onbruikbaar geworden

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 3
Ik heb jarenlang een Asus SL500 gehad, maar elke router moet wel een keer vervangen worden. Het ging voor mij tussen een D link Dir 655 en deze relatief onbekende Zyxel. In Computer Totaal komt deze router echter goed uit. Best getest product.
Die test heeft ook meegewogen. Ik heb ook nog een vraag gesteld aan Zyxel Nederland over de functionaliteit en daarna besloten tot aankoop.

Verder kun je op hardware.info zien dat de doorvoersnelheid Wan-Lan heel hoog is. >400 Mb/s. Dat is ook een van de redenen geweest om dit product te kopen. Recent heb ik met het aansluiten van UPC Fiber Power daadwerkelijk gezien dat de router een thoughtput van meer dan 200 Mb/s makkelijk aan kan.

En technisch stelt de NBG460N niet teleur. Iemand schreef als reactie op een router website dat 120/10 UPC fiber zonder verlies over draad wordt doorgegeven. Dat geloof ik wel. Verder kan ik nu wel tegelijk torrents downloaden en ook surfen. Dat was met de Asus niet mogelijk. Er zit een krachtige processor in.

Het is echter de huidige firmware en de instelmogelijkheden die wat onder de maat zijn. De interface wijkt namelijk af van wat je bij andere routers gewend bent.

Dan heb ik met name over handmatige port forwarding wat je moet doen als de UPnP functie bij sommige programma's niet werkt. Zo kreeg ik uTorrent in eerste instantie onder OSX niet goed geforward. Ik denk dat de beta status van dit programma ligt onder OS X want met de nieuwe firmware (AMX4) kon ik voor dit programma nu wel een portforward instellen.

Ik heb Zyxel zelf geschreven dat ik het onbegrijpelijk vind dat ze handmatige portformwarding zo gebruiksonvriendelijk hebben gemaakt. Als de UPnP functie met een programma niet werkt dan kon ik op de Asus altijd met een allow regel in de firewall toevoegen. Hier niet dus, de firewall geloof het of niet heeft alleen maar een blocking functie.

Onder Network en dan Nat/Application zitten wel een handmatige instelmogelijheden maar daar kun je dan ook geen port type TCP, UDP ect. aangeven. Dta is echt gek want de meest routers hebben dit soort instelmogelijkheden wel.
Verder maar 10 regels aanwezig, met meerdere computers heb je er misschien te weinig. Met de nieuwe firmware is er echter op dit moment maar 1 programma waar ik handmatig een port forward regel voor moest instellen. De UPnP functie is dus verbeterd.
Een voorgaand model de NBG415 werkte wat dat betreft veel beter. Dit kun je zien op portforward.com.

Om een goed idee te krijgen van waar ik het over heb kun je de instelmogelijheden zelf zien via deze link naar een Duitse site. http://www.zyxeltech.de/p...460n360amx0_en/rpSys.html
Via je browser heb je dan de hele interface van NfunctieBG460N.

Op de support vraag werd binnen een dag geantwoord maar alleen per e-mail. Alleen werd ik voor het instellen naar een verkeerde plaats in de configuratie verwezen. Toch geeft ik ze vanwege de snelheid van reageren en bereidwilligheid om verder toe te lichten een voldoende.

Ook was er met de eerdere firmware af en toe verlies van draadloze verbinding met een laptop in de huiskamer (protocol 802.11 b). Dat probleem is met de nieuwe firmware verdwenen.

Gelukkig heef de nieuwe firmware een einde aan veel van de eerdere problemen gemaakt. Het is afwachten of de interface qua functionaliteit nog veel veranderen.

Geupdate op 14 april 2009

Laatste update 10 april 2011

Begin 2011 kreeg mijn zoon na een update van de XBOX 360 problemen met XBOX Live met een draadloze verbinding. Iedere keer disconnects. Na veel hulp van Microsoft support was het nog niet opgelost. Toen heb ik Zyxel Nederland gemaild en hierover gevraagd. Andere merken hadden ook problemen maar na een firmware upgrade waren die opgelost. Zyxel wist mij echter melden dat deze upgrade pas in het tweede kwartaal of later komt. Tot die tijd moeten we de router met draad aansluiten om geen disconnects te krijgen. Beta firmware was ook niet beschikbaar. Sorry is het enige wat men kan zeggen maar daar koop je niets voor. De upgrade is overigens nog steeds niet uit.

Het zo laat brengen van een dergelijk belangrijke update is onprofessioneel. Ik raad om die reden niemand aan Zyxel te kopen. Mijn nieuwe Asus RT-N56U doet het wel over draadloos en is bovendien veel sneller dan de mijn inziens achterhaalde NBG460N. Zet ook gestreamde video naar Boxee Box beter door. Ik hou NBG460N maar als accesspoint.

Support heb ik om bovengenoemde redenen afgewaardeerd naar slecht.

Inmiddels is de Zyxel na een reset gebricked. Er is niet meer in de webinterface van het router te komen. Ik heb nog een support vraag bij Zyxel neergelegd maar ik vraag me af wat dat oplevert.
Zal nog updaten hoe de support vraag uitpakt

Heb jij ook een ZyXEL NBG-460N?

Kleine vraag over de 460N, er zit Wireless Scheduler op zodat je kan aangeven op welke tijden hij het wireless uitschakelt. Werkt dit dan zo dat als je bv. aangeeft hij moet van 12 uur s'nachts tot 7 uur s'ochtends het wireless uitschakelen maar om 12uur word er nog wel gebruikt gemaakt van het wireless dat hij het niet uitschakeld?? En dat hij hem dan later uitschakeld als er geen activiteit meer is??

En werkt dit ook bv. als je hem uitgeschakeld hebt maar s'nachts dan nog probeert te verbinden via wireless dat hij hem weer inschakeld of zijn dit soort functies nog iets voor de toekomst?
Mooie review! Ook ik heb de router aangeschaft omdat deze zo goed uit de test kwam in de Computer Totaal. Ik gebruik de draadloze verbinding op een viertal laptops (protocol 802.11G) en heb tot op de dag van vandaag nog geen problemen ondervonden. Wat ik niet begrijp is waarom de firewall en de port forwarding zo onder de maat zijn en hoop spoedig op verbetering met een nieuwe firmware.
Ik begrijp je handmatige forwarding probleem niet precies, houdt dat in dat een bepaalde poort niet open te zetten is?
Werkt DMZ overigens wel dan?
Mijn probleem met wegvallen van de verbinding was met een oudere ibook die nog via 802.11b wordt verbonden. Er is een nieuwe firmware in de maak. Op dit moment is alleen een beta beschikbaar via ftp://ftp.zyxeltech.de/2.new_mirror/NBG-460N/firmware/. In de map met de naam beta zit deze firmware. Ik heb deze geÔnstalleerd en heb sindsdien geen verlies van verbinding meer.

Wel is de functionaliteit voor wat betreft de firewall/portforwarding hetzelfde gebleven. Er zijn wel extra functies bij maar ik weet niet precies welke. De port forwarding werkt wel met eMule op de PC maar alleen nadat ik bij de verbindingoptie Nat-PMP had uitgezet en alleen nog UPnP aangevinkt.
In de Mac omgeving is er een probleem met uTorrent deze is in eerste instantie wel groen maar wordt later amber, no incoming connections. De UPnP werkt niet omdat deze optie alleen gecombineerd met NAT-PMP kan wordt aangezet. Bij eMule kan dat afzonderlijk.
uTorrent for Mac OS X is echter beta en wellicht dat het in een latere versie geen problemen meer geeft. Zeker wanneer alleen UPnP kan worden geselecteerd.

Je kunt een port wel open zetten maar je kunt niet bepalen dat dit bijvoorbeeld alleen UDP is. Dat is een beperking. Ook vindt maar 10 regels voor handmatige instellingen. Het zal in de praktijk wellicht genoeg zijn maar waarom zou je dit beperken.

Voor zover ik weet beschikt de NBG460n niet over DMZ. Een discussie hierover kun je hier lezen http://www.dslreports.com...ter-link-in-post~start=20

[Reactie gewijzigd door Arjen8 op 9 maart 2009 20:22]

Koop deze router niet als je een Macbook hebt want dan werkt namelijk de Wifi niet goed, om de haverklap valt je verbinding weg omdat Zyxel niet aan de juiste Wireless N standaard voldoet.

Heb deze router nu al 1 maand in bezit maar vind het een slecht apparaat, te weinig kan je instellen, Wifi kan alleen maar AES en geen TKIP, traag met saven settings.
Het is vrij normaal dat je bij de verkopende partij terecht komt voor evt. supportvragen.
Maar geef me maar een PB / DM met een mailadres en ik zal eens kijken of ik je kan helpen.
Ik snap de eerste zin van je opmerking, gezien de context van de review, niet.
Het is ook niet voor jou bedoeld. Hij wil zeggen dat het normaal is dat je voor support bij de winkel/leverancier waar je het product hebt gekocht moet wezen. Dit is dus naast de producent ook nog een mogelijkheid om je problemen bij voor te leggen.