Specificaties 13,3" (1366x768), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Toshiba CB30-102 Review

svennd 27 juli 2014, laatste update op 27 juli 2014, 982 views

Toshiba CB30-102

Prachtige Chromebook voor een leuke prijs met correcte specs. Had hij een beetje beter afgewerkt geweest was hij zeker 5* waard. Met zo'n batterij duur kom je echt een eind ver en dat is een heuse verademing in deze prijsrange!

Pluspunten

• Accuduur, 52kWh
  • Scherm
  • Snel
  • Toetsenbord indeling

Minpunten

• Toetsenbord indeling
  • Afwerking behuizing
  • Mist slow interface USB2

Ten eerste wil ik verwijzen naar de reeds bestaande reviews van dit product, die mij geholpen hebben deze Chromebook te kiezen. Alsook een verklaring voor de korte review, in herhaling vallen heeft weinig zin!Waarom Chromebook ?
Nog niet zo kort geleden snapte ik niet waarom iemand een Chromebook zou kopen. Vandaag ben ik zelf compleet verkocht. Het is de perfecte mix tussen prijs/kwaliteit/mobiliteit/mogelijkheden. De meeste Chromebooks zijn te koop voor de prijs van de middelmaat tablets (250-350) terwijl ze veel meer bieden voor die prijs. Mensen zien een scherm met een vast toetsenbord en vergelijken meteen met laptops (en zelfs desktop replacement laptops) en dat zijn ze niet. Zodra je dat besef hebt snap je dat 16Gb eigenlijk net zoveel (of meer) is dan de tablets die je nu koopt en dat Chromebooks een moderne versie van de oorspronkelijke netbooks waren, maar nu is het i-net een stuk meer volwassener.

Waarom ik een Chromebook zocht en heb gekocht ?
Ik pendel dagelijks +/- 4-5 uur met trein en bus, ik lees veel, maar soms wil je gewoon domweg de hersenen uitschakelen en een simpel spelletje spelen of een serie zien, of soms (heel soms) wil ik verder werken waar ik aan bezig was. In een creatieve bui wil ik ook een wel eens een stukje verhaal typen. Een tablet is dan de goto keuze omdat die muug batterijduur hebben ... althans de duurdere modellen. Ook games zijn er wel in overvloed voor, maar het typen op een touchscreen is toch echt wel de grootste pijn. Ook verder werken (linux, code kloppen, ssh, svn, ...) is vrijwel onmogelijk. De keuze is dan een laptop, maar in budget modellen is vaak bespaart op de accu, ook het scherm en snelheid zijn vaak (i.c.m windows) behoorlijk brak. (Ik heb een Eee PC van Asus en die houd het +/- 1,5 uur vol, en heeft +20 seconden nodig om te booten). Dan zijn nog die gekke Chromebooks, die steeds internet moeten hebben... om te browsen, ja, maar voor video kijken, code te kloppen en games ? Nope! Als ik een vergelijkbaar systeem zocht die boot in enkele seconden, een accuduur heeft van +/- 8 uur en waarop ik alle dingen kan doen wat ik wil, dan zat ik met een normale laptop al snel boven de 1000 euro ... Naast Chrome OS heb ik ubuntu ge´nstalleerd en die kun je live switchen ... beide systemen lopen vlot naast elkaar en ik kan alle linux tools installeren die ik maar wil. Ik heb dus een chromebook gekocht om 90% van de tijd offline mee te werken en dat doet het perfect !

Waarom Toshiba ?
Ik volg bijna volledig de keuze van de tweaker "gezondekeuze"; In vergelijk naar modellen groter dan 11,6 (dus vanaf 12,4 en groter) zijn maar 3 spelers op dit moment; Samsung die wat mij betreft afvalt omdat ze ARM gebruiken. Veel tools zijn niet beschikbaar voor ARM en ondanks ARM energie zuinig is, komen ze niet goed uit de verf met hun accuduur; De bouwkwaliteit lijkt wel beter, maar ARM is voor mij een no-go. De andere twee zijn HP en Toshiba, met HP-14 en deze 13,3 inch modellen als keuze. Bouwkwaliteit denk ik dat HP een veel stevigere chromebook aflevert, maar hun accuduur is veel minder goed en hun scherm komt er ook minder goed uit. Dat samen met het prijsverschil gaf de Toshiba duidelijk de voorkeur. Ik vind de kleurtjes van HP wel leuk en dat gaf me nog even twijfels, maar 13,3 is net iets meer portable en samen met de veel grotere accu is de keuze op de Toshiba gevallen. Bij de HP-14 is de diskruimte vervangbaar, maar om dat te doen moet je wel 1) de garantie breken en 2) het gaat om een M.2 SSD waar de keuze beperkt is en de prijs behoorlijk hoog. Vergelijk dat met sticks van 128 Gb voor 50 euro en de keuze is snel gemaakt. (USB3 is op beide beschikbaar, alsook SD kaart)

Hardware en layout ?
De Toshiba Chromebook ziet er niet slecht uit, maar alles is plastic. De afwerking is matig en de spleetjes tussen de bovenste en onderste mold zijn duidelijk zichtbaar (zie afb 1) en dat is wat jammer, ik heb een foto genomen die duidelijk toont dat er een vingernagel tussen kan. Dat is een beetje spijtig, maar voor een toestel van nog geen 300 euro (op 27/08) mag je wel iets door de vingers zien; Echt storen doet het trouwens niet. Er zijn onderaan 4 rubbertjes en die doen op een wiebelende trein goed hun taak. Het scherm is met 2 schroeven bevestigt en die durft nogal wiebelen op diezelfde trein, maar echt storend is het niet, ik denk dat de doorsnee laptop of tablet-in de hand dit ook doet. (als de trein van spoor wisselt)

TOETSENBORD
De layout van het toetsenbord, dat is een echte verandering, ik kocht hem met Qwerty, omdat (als belg) er geen Azerty variant beschikbaar is, dat is niet zo erg, gezien het verschil beperkt is en ik beroepsmatig vaak "blind" ook moet switchen naar Qwerty. Wat wel opvalt is een aantal ontbrekende keys, voornamelijk mis ik delete, insert, page up, page down keys. (er zijn er nog zoals shift-lock, maar die mis ik minder) Toch heeft het toetsenbord indelingen ook voordelen zo zijn er geen F* keys, maar zijn het systeem keys, waarvan de nuttigste de lichtintensiteit, geluidsniveau zijn, er zit ook een instant full-screen toets op en dat is toch wel handig. Sommige vendors hebben dit al default zo ingesteld (lenovo flex 14 heeft bijvoorbeeld de systeemtoetsen eerst en F* toetsen zijn met FN te bedienen). Maar mijn dell inspiron 15r se heeft dit niet en hierdoor gebruik ik de toetsen nauwelijks. Een gemis is hierdoor wel bijvoorbeeld de alt-F4 maar die is in Chrome OS vervangen door de ctr-w toets. (althans die werkt ook :P)

De kwaliteit van het toetsenbord, vind ik best okÚ, het zijn lichte toetsen en je hoeft er dus niet zo hard op te slaan als bijvoorbeeld mijn dell insipron 15r se, maar echt soft zijn ze ook niet, ik typ graag op het toetsenbord, maar dat zal ook sterk afhankelijk zijn van de reviewer, hier op tweakers vonden ze het matig, maar ik vind het eerder goed.

TRACKPAD
Het trackpad daarentegen heeft tweaker's reviewer in gelijk, hoewel bewegen met de muis goed zijn en correct registreren van meerdere vingers, is de "klik" echt goedkoop aanvoelend en durf ik eerlijk gezegd geen "klik" zo snel mogelijks spelletjes te spelen. Hoewel ik tap-to-click vaak gebruik, werkt dit niet overal. Echt storend is het niet en voor echt zwaar werk gebruik ik liefst een muis. (ouderwets, I know)

CONNECTIES
Wat betreft aansluitingen zijn er 2* USB 3 aansluitingen, graag had ik een USB 2 aansluiting gezien aan de andere zijde, voor bijvoorbeeld een draadloze muis. Het kingston slot (noemt dit zo?) is wat mij betreft nutteloos en had er niet in gemoeten, maar voor business klanten zal dat mogelijks een dealbreker zijn, alsook uitstal ruimten natuurlijk. Er is een SD slot (een eis van me) en hierin past een SD helemaal, zoals op de foto ook zichtbaar, Chrome OS herkent die automatisch en kon meteen lezen en schrijven ervan. (dat is beter dan bijvoorbeeld mijn oude HP die zonder firmware en bloatware nauwelijks wil praten met z'n ingebouwde kaartlezer) Chrome OS kan ook overweg met partities, maar Formateren zit er (nog?) niet op. Partitioneren zit er nog niet op.

ACCU
Accuduur; hij is door tweakers goed gereviewd en ik kan beamen dat dit klopt, ik kan makkelijk 8 uur film kijken zonder dat hij klaagt.

RAM
Er is maar 2Gb ram ge´nstalleerd, dit kan ook niet worden ge-upgrade, maar ondanks de mening van de doorsnee consument is 2Gb best ruim op een Chromebook, ik heb nog niet tegen issues gelopen, ik heb altijd enkele tabs open, waaronder spotify, m'n linux staat open en draait enkele scripts en enkele editors ... Ik veronderstel dat de volgende generatie wel met 4Gb RAM komt, maar dat zal enkel zijn om consumenten te overtuigen, niet omdat er echt nood aan is. (Net zoals een i3 per definitie slechter is dan een i5 volgens de verkoper...)

HDMI
Ik heb voor deze review de HDMI van m'n tv (samsung 42 inch) even eraan gehangen en chrome OS toonde mij direct een uitbreiding, ik vermoed dat de uitbreiding ook de schermresolutie aanneemt die het aankan. (1080p tv, gaf -denk ik- 1080p chrome OS terug)

Crouton
Chrome OS draait reeds op een Linux kernel, hierdoor kan je "chroots" aanmaken, dat gaat vlot en snel. Het enige wat je moet weten is dat je het toestel in dev. mode moet zetten en dat verwijderd alle user data op je Chrome OS (eenmalig). Gezien je reeds een kernel draait kost dit weinig performance en kan je eenvoudig weg in twee systemen tegelijk werken, Chrome OS als browser en Ubuntu als ontwikkelruimte. (de keys zijn trouwens, alt-ctrl-forward -forward, forward systeemtoets en alt-ctrl-refresh + alt-ctrl-reverse) Op ubuntu draaien de meeste tools, enkele uitzonderingen hebben kleine hacks nodig omdat de kernel van chrome OS reeds geboot is en dus bijvoorbeeld upstart scripts niet meer worden geladen. (voor LAMP)

Meer info over Crouton : https://github.com/dnschneid/crouton

Een klein nadeel van dev. mode is het feit dat hij een extra scherm geeft tijdens boot en als je dan op spatie duwt, hij zichzelf hersteld; minder leuk is dat als je per ongeluk op de spatie duwt natuurlijk. (de grootste toets op je keyboard) Naast dat nadeel, werkt crouton & linux zonder enig probleem op deze laptop; (meestal komen er nog uren fixen & fix zoeken bij kijken, deze deed alles wat ik wou out-of-the-box)

ChromeOS
Door de review heen, blijkt wel dat ik niet 100% op ChromeOS terugval, maar met wat meer onderzoek, zou dat voor mij grotendeels mogelijks zijn. Enkele tools zoals SVN en LAMP zijn niet beschikbaar, maar code kloppen, fotobewerking en andere zijn mogelijks, waarvan reeds een deel ook offline. Wat video betreft, de formaten die ik geprobeerd heb werkten, (mkv) maar ondersteuning voor bijvoorbeeld ondertiteling zat er niet in. (of enige andere opties) Voor normaal gebruik is dat voor mij voldoende, zoniet, kan ik nog altijd op VLC in m'n Chroot terugvallen.

Wat mis ik aan deze laptop ?
Wel niks is perfect dus maar even een lijstje waar Toshiba op kan verbeteren :
  • Bouwkwaliteit, voornamelijk het trackpad is de boosdoener, het spleetje tussen de twee lagen is beetje vuil, maar echt storend is het niet
  • Een LAN poort zou handig zijn, zeker als je wat verder zit van de router is zo'n kabel wel handig
  • Een extra usb 2.0 is nooit mis, zeker als je zo'n dikke usb stick erin wil, zitten de usb poorten dicht bij elkaar...
  • Een premium model met 1080p zou zeker leuk zijn, die mag dan ook perfect wat meer kosten wat mij betreft.
  • 3G/4G module als optie ? Nu gebruik ik m'n telefoon hiervoor, maar ideaal ...

Heb jij ook een Toshiba CB30-102?

Reviews door de redactie

Mooie review!
Wellicht interessant om te weten dat deze functies er via toetsencombinatie wel op zitten, maar hardware knoppen was zeker handig geweest.
Bedankt! Klopt, ze zitten er inderdaad in, maar ik moet er nog allemaal een beetje aan wennen. Pas nu merk ik hoevaak ik "home" en "end" gebruik. Lijkt me beetje vreemde keuze om die weg te nemen en ook niet echt nodig. (mogelijks in een 11,6 inch -wat zo'n beetje de standaard is voor chromebooks- wel nuttig om grotere toetsen mogelijk te maken ...)