MSI GP60 2PE-035NL Review

NextGenOscar 26 juli 2014, laatste update op 14 augustus 2014, 2.492 views

MSI GP60 2PE-035NL

Lees de uitgebreide review.

Pluspunten

• Snel (Apps opstarten zoals de Mail app gaat binnen 5 seconden) / Mooi 1080p scherm (reflecteert niet) / speelt games zoals Mafia 2 & Battlefield 3 zonder problemen / gewicht maar ongeveer 2.5 kilo

Minpunten

• Er zit redelijk veel MSI bloatware op, maar is makkelijk verwijderbaar / van de 750gb is maar ongeveer 550 nog over voor de gebruiker / batterijduur (ongeveer 3 a 4 uur normaal gebruik)

Foto's: https://plus.google.com/p...lbums/6041417763491713681

Aan de slag
Op zaterdag 26 juli bij de Paradigit deze MSI GP60 afgehaald.
Tijdens het unboxen van deze laptop viel mij gelijk op dat de laptop zeer goed verpakt is(veel bobbeltjes plastic en zachte doeken om de laptop heen en tussen het scherm).
De laptop zelf zit in een zeer fraaie zwart met rode doos.

Nadat ik de laptop had geconfigureerd naar mijn behoefte, en alle drives etc heb geinstalleerd (meegeleverd op DVD) ben ik maar aan de slag gegaan met het verwijderen van de MSI bloatware. Dit is echter zeer gemakkelijk door Windows 8.1 (Startmenu > rechter muis knop > verwijder).

Extra functies
Bij deze laptop heeft MSI gelukkig niet bezuinigd op de toeters en bellen. Deze laptop heeft namelijk 2x USB 3.0, 2x USB 2.0, HDMI, VGA en een goed verborgen SD kaart lezer (voorkant, onderin). Ook beschikt deze laptop over een speciaal toetsenbord gemaakt door SteelSeries, dat erg fijn typt. Boven het toetsenbord vind u nog meer knoppen. De aan/uit knop, wifi aan/uit knop, scherm aan/uit knop, disk tray uitwerpknop, een knop om de ventilator op 100% te laten draaien (zeer handig) en een knop om de dragon control center te openen. Met de dragon control center kunt u bijv. Zien hoeveel % van de CPU of GPU word gebruikt. Echter heeft dit nooit meer gewerkt bij mij na de eerste keer. (Nog geen oplossing gevonden).

Beeldkwaliteit
Dit viel mij ook gelijk op, de kwaliteit van het beeld! Met een resolutie van 1920x1080 word zeer fraai beeld gegeven. Er valt eigenlijk niets aan op te merken, omdat alles goed is (de kleuren, contrast etc.).

Prestaties
Ik ben zelf een beetje boos dat ik niet de variant heb genomen met de 128GB ssd, want het opstarten van Windows duurt laaaaang! (Windows ik snel opgestart, maar het duurt nog even voordat je een programma zonder haperingen kan gebruiken). Als de laptop voldoende is opgestart, dan het het een uitstekende laptop voor dagelijkse taken. Word documenten typen gaat snel en bijv de mail app opstarten gaat binnen 4 seconden.

Nu over naar de Gaming prestaties.

Ik ben wel tevreden met de gaming prestaties van deze laptop. De laptop produceert niet veel geluid/warmte, maar je moet wel vrijwel elke 3D game op 766p zetten, anders haal geen degelijke framerates. Een paar voorbeelden:

-Battlefield 3 op 1376x766 met alles op High : 30-40 FPS
-Mafia II op 1376x766 met alles op High : 50-60 FPS
-South Park TSOT op 1080p : 30-35 FPS
-Call of Duty 4 1080p alles op het maximale: 45-60FPS
-Tom Clancy's Ghost Recon Phantoms op 1600x900 op High: 55-60FPS

Game Video's: https://www.youtube.com/c...leMj7vrb7WINFLk05g/videos

Bouwkwaliteit & ergonomie
De bouwkwaliteit van deze laptop is zeer goed. Het zit goed in elkaar en ziet er mooi uit (voornamelijk zwart met wat donkerrode stukken). De behuizing zelf is gemaakt van een soort plastic, en hierdoor kan het goedkoop aanvoelen. Ikzelf heb hier geen last van.

Ergonomie is wel een minpunt, want als je de laptop dichtklapt, dan is het nou niet bepaald één mooi geheel. Dit komt mede doordat MSI de laptop wat hoger heeft gezet, zodat er meer lucht kan worden toegevoerd (lucht gaat er via de onderkant in). Zie afbeelding.

Geluid
Deze laptop is voorzien van 2 zeer luide speakers, die deze laptop zeker een groot pluspunt erbij laat krijgen. Op de computer staan standaard 2 programma's om het geluid te boosten. Ze heten: Audio Boost en Sound Blaster Cinema. Ik raad u aan deze programma's niet te verwijderen omdat ze zeker het verschil maken (ik heb getest zonder en met deze progr).

Warmte productie
Deze laptop word bij het normale gebruik van Windows en het browsen op het internet zeker niet warm (een paar YouTube pagina's open, en nog steeds geen warme lucht), Maar bij het gamen is dit een heel ander verhaal. Als je een game start, dan zal je ook merken dan de fan gelijk op ongvr, 70% gaat draaien. Dit is echter ook nodig, want er komt enorm veel warme lucht uit de laptop. Gelukkig heeft MSI ook een knop op de laptop gezet om de fan 100% te laten draaien, maar dit maakt wel heel veel geluid!

Accuduur
Over de accuduur ben ik niet tevreden. met normaal gebruik moet je nog hopen de 4 uur te halen.
Ik heb het niet uitgebreid getest, maar na één uurtje browsen met Google Chrome is de batterij alweer 30% minder.

Zoek je een (mooie) laptop waarmee je kan gamen maar niet op zijn hoogste settings? En zoek je een laptop met een mooi Full HD scherm en een mooi prijskaartje? Dan is dit de Laptop voor jou.

Foto's: https://plus.google.com/p...lbums/6041417763491713681

Heb jij ook een MSI GP60 2PE-035NL?

Leuk voor je dat je met de wereld wilt delen dat jij er ook een hebt maar...

zou je wat meer kunnen vertellen??: bijvoorbeeld
-Wat voor processor zit er in
-Hoe groot zijn de harde schijven.
-Hoeveel usb (3) poorten zitten er op.
-Hoe lang gaat de batterij mee bij normaal gebruik.
-Wat is het gewicht van de labtop.
-Spiegelt het scherm of juist niet.
-Tikt het toetsenbord fijn.

Kortom mijn reactie heeft al meer woorden als jouw review
Beste,

Sorry van mijn niet zo uitgebreid de review.
Lees a.u.b. mijn nieuwe review. Ik hoop dat dit u betere informatie geeft. Heeft u nog meer vragen? Stel ze dan gerust.
Weet je ook of er op dit model nog wel een msata connector zit zodat je nog steeds wel een SSD erbij kan prikken?
Ik weet het niet, maar denk dat ie het niet heeft.
Allereerst bedankt voor de uitbreiding op je review. Tav het wel of niet mSATA een kleine opmerking; op de 6e foto staat duidelijk een pictogram van mSATA, dan zou je toch verwachten dat die connector er zit?

[Reactie gewijzigd door itsonu op 3 augustus 2014 18:54]

Van wat de gasten van 4launch me vertelden heeft die hele GP series zo'n connector erop, dus maar bestellen.
Is er inmiddels al zekerheid over de aanwezigheid van een extra (dus: leeg) mSata slot wat het inbouwen/toevoegen van een SSD mogelijk maakt bij deze laptop? Ik hoor het graag.
Vaag dan, lijkt toch dat verder gewoon dezelfde is als het duurdere model. Maar ja dan zal hij wel open moeten om te zien of je bij die drive bay kan komen.
Juist omdat ie het niet heeft, gaan mensen sneller het duurdere model kopen. Dat is wat MSI in gedachten had/heeft denk ik.....
gaat de goede kant op....
netjes, hiervoor neem ik ook de moeite om het te lezen.
ga zo door, en je zult vanzelf positieve reacties krijgen.
Ik wil deze laptop ook gaan kopen, 4Launch had hem een paar dagen geleden voor 749,- euro op hun website staan, helaas was dat feest snel over lol....had ik hem toen maar besteld 8)7 . Aan de andere kant zit ik te kijken naar een 15" laptop model van MSI met een iets zwaardere GPU, maar ja....die prijs die ze dan vragen is belachelijk :( .

Nu ongeveer 800,00 euro voor deze config, iets dat je bij Alienware waarschijnlijk niet gaat redden voor die prijs (maar goed, dan heb je wel de beste game laptop ter wereld....). Die duurste modellen van MSI zijn trouwens bijna net zo duur als Alienware zie ik. Maar ja, waarom zou je dan voor MSI kiezen denk ik als je dat bedrag op de plank hebt liggen. Decisions decisions.......
MartyXL oscarmacho, fijne review en lekker vlot geschreven.

Ik heb een paar vraagjes.
  • Hoe bevalt het scherm, het is een mat scherm maar heb je echt geen last van spiegeling.
  • De accu is snel leeg, maar laadt deze ook weer snel op?
  • Hoe is je wifi verbinding?
Ik ben van plan om de MSI GP60 2PE-068NL aan te schaffen. Dat is dezelfde maar dan met SSD, een SSD is bijna een must. Maar dat geef jij ook aan in je review.
Het laptoptype met SSD is wel 100 euro duurder, dat is duurder dan een losse SSD van 128GB erbij kopen. Maar ik kies toch voor het gemak zodat Windows 8 al is voor geinstalleerd

[Reactie gewijzigd door Yotta op 14 augustus 2014 10:54]

Hallo,

Ten eerste, ik ben degene die de review heeft geschreven, maar dat maakt niet uit ;).

Het scherm is helemaal top. Geen weerspiegelingen of dergelijke en ook geen rare kleuren die op het scherm tevoorschijn komen.

De accu ben ik zeer ontevreden over. Beetje 'Google - Chromen' en na 3 en een halve uur is de batterij 0%.

Wifi verbinding is uitstekend. Al zit ik een paar kamers/verdiepingen verderop van mijn router, dan heb ik alsnog een goede '4-bar connectie'.

Meer vragen? Stel gerust.

(En ik raad inderdaad de SSD variant aan :) )
Dat van de accu (6-Cell Li-Ion(4400mAH)) is dus wel een stevig minpuntje, maar laadt de accu net zo snel op als die leeg gaat?
Daarnaast bij het gamen gaat toch de adapter eraan :D
Opladen gaat inderdaad ook snel, maar bij gamen heb ik gewoon de stekker erin ;)