Specificaties 55" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 55LB870V Zwart Review

wauskeTestpanel 21 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 1.143 views

LG 55LB870V Zwart (Testpanel)

Ik vind het een heel erg mooi apparaat, veel aansluit poorten en functies waarmee je het nieuwste van het nieuwste in huis krijgt (op het moment van schrijven natuurlijk). Daar staat tegenover dat sommige functies naar mijn idee weinig toevoegen, soms problemen geven en niet altijd even goed zijn uitgewerkt.

Pluspunten

• Top kwaliteit geluid vanwege de soundbar in de voet
  • Beeld is super
  • Volop HDMI en USB poorten

Minpunten

• Menustructuur instellingen soms erg traag
  • Ingebouwde functionele handleiding is niet erg nuttig
  • Ik zie het nut niet van sommige functies

Voorwoord:
Laat ik vooraf duidelijk stellen dat ik de TV niet heb aangeschaft maar dat dit een review is in navolging van de Testpanel.
Ik ben echter wel zeer tevreden met de TV. Hij ziet er strak uit en is van behoorlijke kwaliteit.

Heb je inhoudelijke vragen, laat dan een reactie achter dan zal ik daar op antwoorden.

Voordat je verder gaat met lezen, ik heb dit apparaat niet uitvoerig (!!!) getest op de volgende punten:
  • Digitale HD televisie
  • 3D weergave
  • Beschikbare Apps
Ik heb met bovenstaande wel gespeeld maar ik heb er niet super veel aandacht aan besteed.
Waar ik wel veel tijd aan besteed heb is:
  • Analoge TV
  • Youtube App/li]
  • LG Apps/Smartshare
Het prille begin
Praktische tip: Als je jezelf geen hernia gunt, haal er dan iemand bij om je te helpen. Echt, gewoon doen!
Het apparaat weegt met voet ruim 20 kilo. Ik heb deze in eerste instantie zelf in elkaar geschroeft, het verbaast me nog steeds dat dit goed is gegaan. Een kwestie van geluk denk ik achteraf, vooral dat ie niet omkiepte toen ik de voet aan het monteren was, of toen ik ‘m oppakte om op het kastje te zetten.

De voet is overigens een verhaal apart, toen ik deze monteerde viel het me op dat deze een soort van connector had naar de horizontale balk. Deze balk blijkt een set speakers te bevatten naast een grotere speaker aan de achterkant.
Het geluid dat uit deze combinatie komt beviel me zo goed dat ik tijdens het testen het geluid continue via de TV speakers heb laten verlopen waar ik normaal gesproken mijn Home Cinema set gebruik.

Kleinigheidje (mijn inziens) is overigens dat de TV geen gebruik maakt van een standaard PC stroom connector (C14) maar van een Mickey Mouse-aansluiting (C6). De kabel was bijgeleverd maar ik had liever niet heel mijn bestaande kabelbunder overhoop gehaald.

Instellen en eerste indruk
Bij het uitpakken zat er naast de standaard (te verwachten) afstandbediening ook een maanvormig apparaat bij. De Magic Remote, bij de eerste keer aanzetten wordt dan ook duidelijk kenbaar gemaakt dat je dit apparaat moet gebruiken. Ik vermoed dat het met de reguliere afstandsbediening ook was gelukt maar dit heb ik niet geprobeerd.
Het instellen van het apparaat was kinderlijk simpel, gewoon de instructies volgen en de juiste keuzes maken (satteliet/antenne/kabel, Wifi/Ethernet e.d.). Binnen enkele minuten was de TV gekoppeld aan Wifi en klaar voor gebruik.

Bij het instellen zocht ik zenders op de kabel, mijn abonnement loopt bij Ziggo maar ik heb geen HD ontvanger/CI+ kaart dus ben ik gebonden aan analoge TV. De TV vond vervolgens 102 kanalen, huh?!
Wat blijkt, de TV zocht automatisch zowel digitaal als analoog, inclusief (digitale) radio. Dit is voor mij een nieuwigheid en ik weet niet of andere apparaten dit standaard ook doen tegenwoordig. Omdat Ned 1 standaard ongecodeerd wordt doorgezonden in HD heb ik deze ingeschakeld naast de analoge zenders. Bij het zappen viel met op dat er geen vertraging was bij het schakelen van de Digitale Ned 1 naar de analoge Ned 2 en andersom.
Na het instellen van de analoge TV heb ik vervolgens als eerste linea recta de “Tru motion” functie uitgezet. Ik had het gevoel dat er iets niet klopte aan het beeld en na het aanpassen van diverse instellingen bleek dat dit de oorzaak was. Ik weet niet was het was maar ik vond het afgrijselijk! Het TV beeld werd vervolgens stukken beter, de kwaliteit ervan was vanaf mijn bank gezien stukken beter wat uitzonderlijk is aangezien de vorige TV een 32” betrof. Ik zou verwachten dat deze veel grotere TV juist aanmerkelijk slechter beeld zou geven wanneer alle overige factoren gelijk zijn. Ik vermoed dat de hoofdreden hiervan een veel beter ontvanger is naast een stukje post processing.

Qua beelkwaliteit (kleurweergave, contrast en helderheid): Het apparaat heeft diverse opties om deze aan te passen maar ik heb deze op (hoofdzakelijk) standaard laten staan. De helderheid heb ik op een gegeven moment wel teruggeschroefd omdat dit wel erg fel was.
Grappig is overigens dat de TV een “voetbalmodus” heeft. Deze heb ik voor de grap eens aangezet tijdens een WK wedstrijd om vervolgens niet snel genoeg deze weer uit te kunnen zetten. De TV presentatoren hadden tijdens deze weergave bijna een paars gelaat, niet om aan te zien. Tevens was de helderheid flink opgeschroeft en (ik denk) de kleurverzadiging ook.
Ghosting en pixeldefecten heb ik niet geconstateerd.

Smart menu: Het Smart menu is duidelijk en simpel opgezet, mijn inziens niet te druk of afleidend maar goed te gebruiken terwijl je iets zoekt om aan te passen of wanneer je overschakelt naar een andere modus.

Afstandsbediening - Magic remote
De Magic Remote kenmerkt zich door het opzichtig paarse pijltje dat over het scherm beweegt zoals je van een Wii-mote eventueel gewend zou zijn (ofwel via een accelerometer wordt de beweging van de afstandsbediening op het scherm geprojecteerd). Groot verschil is dat de Magic Remote niet gebonden is aan de randen van het scherm, dit was erg wennen maar het grote voordeel is dat je, in tegenstelling tot een Wii-mote, niet recht naar het scherm hoeft te wijzen maar ook al lui op de bank liggend haaks op het scherm.

De beperkte knoppen op de afstandsbediening maakte het makkelijk om met 1 hand alles te bedienen. De knoppen voelen stevig aan en je moet ook echt drukken. De vorm was net wat te groot waardoor deze soms wat onhandig vastpakt als je de knoppen aan de uiterst rechtse kant wil indrukken (uiterst links voor rechtshandigen); dit ondanks mijn relatief grote handen. Voor alleen bewegen en de OK knop indrukken werkte het echter prima, het apparaat was erg accuraat en als het mis ging was dit omdat ik de neiging had bij het OK indrukken nog net te bewegen.
Mijn ega is echter wat minder technisch onderlegd en had zichtbaar moeite met de bediening via de Magic Remote.

Al met al vond ik het grootste minpunt dat de bewegingssensor soms wel, soms niet inschakelde. Naar mijn idee was het schakelpunt hiervoor niet consistent. Gevolg was dat plots dat paarse pijltje in beeld had wanneer iemand op de bank ging zitten waar de remote in de buurt lag. Ik weet niet of dit is aan te passen, ik vond het ook niet dusdanig hinderlijk dat ik er iets aan wilde doen.

Aansluitingen
Allereest viel het me op dat de TV geen SCART ingang had. Na wat pluizen blijkt dat deze wel een ingang heeft maar dat deze via een verloopstekker gaat. Deze verloopstekker vond ik nogal klein en ik was bang dat deze wellicht zou beschadigen. Gelukkig werkt deze prima en bleek het enige probleem dat ik ermee had aan de DVD speler te liggen, niet de TV zelf .

HDMI en USB aansluitingen zijn volop aanwezig, 3 USB en 4 HDMI. In het verleden liep ik wel eens tegen problemen aan door een gebrek aan poorten (vooral USB) maar gelukkig is dat voor deze TV helemaal top.
De ARC HDMI optie heb ik functioneel niet getest.

Functies, extra’s en apps
Laat ik nogmaals aanstippen dat dit een beperkte test is, de problemen die ik ervaarde kunnen wellicht met een update opgelost worden (aan de TV kant of aan de Android kant). Wellicht dat anderen er zelfs helemaal geen problemen mee hebben.

Geintegreerde camera:
De TV heeft bovenop in het midden een geintegreerde camera. Deze kan worden gebruikt door Skype maar ook voor gebaren bediening. Vooral dat laatste heb ik geprobeerd echter kreeg ik het niet voor elkaar om hiermee iets te bereiken. Het enige wat ik voor elkaar kreeg was om na wat armgewapper het smart menu naar voren te halen.

Miracast:
Ik heb een Nexus 4 die Miracast ondersteunt dus dit was 1 van de allereeste dingen die ik meteen wilde proberen. Tot mijn grote teleurstelling is dit ook de enige functie die ik echt niet aan de gang heb gekregen, vermoedelijk ging er iets mis met de Wifi-direct verbinding. Ik weet niet waar de oorzaak ligt maar in de handleiding van LG staat letterlijk dat deze functie waarschijnlijk niet werkt in combinatie met niet LG apparatuur.
Om bovenstaande opgelost te krijgen heb ik uiteindelijk en twitterbericht naar LG Webcare gestuurd, daar kwam na 3 dagen een reactie op. Dit vond ik vrij lang, ik had onderhand net zo goed de klantenservice kunnen bellen ;)

Wifi-direct:
Mijn Nexus 4 wilde naast Miracast ook geen Wifi-direct verbinding opzetten, gelukkig wilde mijn Samsung Galaxy Tab dit wel. Vervolgens was het mij een raadsel wat ik hiermee kon. Ik probeerde via de tablet familie kiekjes en filmpjes naar de TV te sturen maar daar gebeurde niets mee.

Youtube (TV):
De Youtube TV app heb ik wel uitvoerig gebruikt, uren na uren zelfs. Ik vond het zo enorm gemakkelijk om vanaf ieder willekeurig apparaat in huis een verbinding met deze TV op te zetten. Voorwaarde is volgens mij dat je hetzelfde GMail account gebruikt voor al deze apparaten.
Het enige wat me op een gegeven moment irriteerde was dat de verbinding af en toe weg viel. Dit ligt waarschijnlijk in het feit dat ik Wifi gebruik in een overbezet gebied.
Als ik zoek op beschikbare wifi netwerken dan laat mijn laptop er 25 zien in het 2.4GHz spectrum. Ik heb inmiddels een Chromecast aangeschaft die dit probleem ook vertoont bij dezelfde functies.

3D brillen/weergave:
Ik heb hier zeer beperkt naar gekeken, de bijgeleverde (passieve) brilletjes zaten op zich prima en werkte naar mijn idee redelijk. Ik heb alleen ervaring met 3D in de bioscoop dus hierover verder niets zinnigs.
Het enige wat ik nog wel wil opmerken is dat ik het idee had dat de beide glazen niet goed filteren. Het leek alsof beeld dat voor het ene oog in beperkte mate ook zichtbaar was via het andere oog. Dit maakt bijvoorbeeld de ondertitels van een video soms erg lastig leesbaar.

Overige dingen:
De Tv heeft ook nog een voice optie. Functioneel lijkt deze echter weinig te doen anders dan zoekacties op de gesproken tekst. Ik heb 3 keer iets geprobeerd maar ik vond dit 0 meerwaarde hebben.

Opmerking:
Tijdens het spelen constateerde ik dat de TV naadloos van het ene naar het andere apparaat overspringt dat verbinding maakt met de TV. Zit je dus TV te kijken en 1 van je huisgenoten wil een Youtube filmpje of een Smartshare filmpje starten dan schakelt de TV direct over naar die stream. Voor mij was dit niet hinderlijk omdat ik de enige in huis was die hier iets mee deed. Mocht je meerdere jeugdige nakomelingen hebben dan zou dit echter een probleempje kunnen worden ;)

LG Apps (Android en Windows)
Smartshare (Android):
De app was beschikbaar maar in de omschrijving stond dat dit een test-versie is die in de 2e helft van het jaar zou worden bijgewerkt. Na installatie blijkt dat de App functioneel niets doet en verwijst naar de LG webOS remote App. Dit vond ik erg jammer, zeker gezien de ervaringen met Smartshare voor Windows hieronder

LG TV Remote-webOS (Android):
Deze App maakt het mogelijk de bediening via je smartphone te laten verlopen. In de basis werkt dit prima maar mijn inziens niet uitzonderlijk.

Smartshare (Windows 7):
Persoonlijk vond ik het grootste nadeel in deze applicatie dat het refreshen van de database erg lang duurde, daarnaast vond ik de layout en response erg slecht. Wanneer deze eenmaal bijgewerkt was bleek ook een deel van mijn content niet beschikbaar te zijn, het waren allemaal specifieke formats (MKV, 3GP).Ik vermoed dat de performance problemen deels in mijn laptop (met Core i3 2310M) zitten, als dit inderdaad een DLNA streamer is dan kan ik me voorstellen dat deze laptop niet voldoet.
De App laat me echter met weinig positieve gevoelens achter.

Youtube(Windows/Android):
De TV kan worden gekoppeld als Youtube TV. Dit werkte dusdanig goed dat dit de functie is die ik het meeste heb gebruikt. Enige wat ik opmerkelijk vond is dat de TV 2x in de lijst naar voren kwam (1x als LG TV, 1x als Youtube TV), ik ben er niet achter gekomen wat hiervan de oorzaak was.

Nawoord:
Zou ik deze TV zelf hebben gekocht? Nee, maar dat is niet omdat ik het geen fijn apparaat vind. Integendeel. Voor mijn situatie is de TV simpelweg te groot. Het apparaat stond tijdens het testen op een kastje van 120cm breed, daarvan had ik nog zo’n 1,5cm ruimte over (totaal, niet per zijde).
Zou ik de TV aan iemand anders aanraden? Als iemand zou vragen naar een (zeer) grote TV die geheel compleet is en eigenlijk zonder andere randapparatuur kan werken dan is dit zeker 1 van de candidaten die ik zou aanbevelen.

Heb jij ook een LG 55LB870V Zwart?