TP-Link TL-WN823N Review

Luxicon 21 juli 2014, laatste update op 21 juli 2014, 1.317 views

TP-Link TL-WN823N

Voor de prijs is dit een top adapter. Zeker als je laptop van zichzelf geen goed signaal oppakt, is deze adapter aan te raden. Deze is iets groter dan de nano variant, maar wel dubbel zo snel. Voor 15 euro is dit het helemaal waard naar mijn mening.

Pluspunten

• Snel (max 300Mbps)
  • Sterk signaal
  • Makkelijk geÔnstalleerd
  • Vervanging voor laptop adapter

Minpunten

• Geen nano formaat
  • Windows 8 wordt niet direct ondersteund

Deze adapter heb ik gekocht, omdat ik waardeloos bereik had. In eerste instantie dacht ik dat de modem / router het probleem was. Ik had met de router / modem recht naast de laptop namelijk 2 a 3 van de 5 strepen bereik! Om die reden heb ik een TP-Link WR1043ND router aangeschaft. Dat bracht meer snelheid en mogelijkheden. Daarna had ik 1 streepje meer bereik. Dat vroeg om een andere oplossing...

Dat is de adapter.

Dit is wat er in de verpakking zit.

De oplossing was om deze adapter aan de sluiten. Na een snelle installatie (Windows doet alles eigenlijk al zelf) had ik vol bereik op 10 meter afstand en 2 muren verder. De snelheid schommelt tussen de 150 en 180Mbps. Dichterbij de router wordt dit rond de 300Mbps. Ik vind het zelf erg keurig, want de router en adapter kostte bij elkaar 35 euro.

Het signaal nabij de router.

Het signaal 10 meter en 2 muren verder.

Op de doos van de adapter wordt aangeven dat de adapter Windows 8 compatible is. Dat is ook zo, maar er worden geen drivers voor Windows 8 meegeleverd en de installatie voor de tool van TP-Link werkt alleen door de comptabiliteit op Windows 7 in te stellen. Dat is dus best vreemd. Momenteel ziet de computer de adapter als een Realtek en werkt verder uitstekend. Ik ga intussen op zoek naar officiŽle Windows 8 drivers.

Windows 8 compatible staat erop aangegeven..

Misschien zorgt dat voor nog beter ontvangst, maar dat zal denk ik niet het geval zijn. Ik kijk dit trouwens na met inSSIDer, dat is een heel handige netwerktool om je ontvangt van jouw netwerk en die van de omgeving te checken!

Dit is wat de adapter ontvangt nabij de router.

Dit is wat de router ontvangt op 10 meter en 2 muren verder.

Het is voor de prijs echt een aanrader om deze adapter aan te schaffen. Ik denk dat de nano versie ook prima is hoor. Mijn internetsnelheid komt bij lange na niet aan de snelheid die ik nu gebruiken kan, maar misschien zal dat in de toekomst wel handig zijn in combinatie met andere apparatuur en misschien is de ontvangst van deze adapter beter dan het nano broertje.

Heb jij ook een TP-Link TL-WN823N?

Hier wordt de connection speed weergegeven. Dit heeft helaas niets met de doorvoersnelheid van data te maken. Ik heb de adapter in gebruik op mijn windows 10 / 64 bit systeem. Met appspeed en met de windows 10 tasc manager meet ik tussen de 4 en 5 Mbit/sec.
Precies, maar test jij hierbij de internetsnelheid? Ik kan hier draadloos met zo'n 40 Mbit/sec downloaden. En dat is ongeveer de limiet van mijn internetconnectie (ASDL). Ik maak ook gebruik van Windows 10 64-bit inmiddels.

[Reactie gewijzigd door Luxicon op 11 januari 2016 14:24]

Welke drivers gebruik je onder win10/64?
Ik zie op de site alleen voor win8.1 staan.

Denk dat ik deze ga halen te vervanging van mijn Realtek kaartje, die onder Win10 niet wordt ondersteunt.
Eerlijk gezegd heb ik geen idee. Zonder drivers te installeren, herkend Windows (10) de adapter als een Realtek RTL8192CU. Dat was volgens mij ook zo bij Windows 8.1. Dit werkt prima, en eerlijk gezegd kan ik de drivers niet via de website terug vinden. Het lukt mij enkel om de handleidingen te downloaden via de officiŽle website. Zie jij ze wel staan? Ik heb hier overigens wel een CD met drivers, maar ik heb geen CD / DVD speler.
Ik heb zojuist versie 1.2 van deze gekocht, die zou gewoon zonder installeren van drivers met wn10/64 moeten werken, volgens de site van TP-link.
Schrik wel dat er een Realtek chip in zit, zit nu ingebouwd in m'n Brix, wel een ander type.... ;)
Waarschijnlijk wel, maar Realtek kreeg ik standaard in beeld bij Windows 8.1 bijvoorbeeld. Nadat ik de officiŽle drivers installeerde veranderde de naamgeving. Hopelijk bevalt de adapter, hier wel in ieder geval!
Wat is jou snelheid, gemeten met b.v. netwerk speedtest van Microsoft?
Ik zit met al m'n apparatuur rond de 13mbps, maar met mn Brix op 2-3mbps, en vreselijk instabiel.
Vreemd, daar kan ik maar met 14mbps downloaden. Met draad is dit 46mbps. Voorheen had ik minder snel internet, maar toen kon ik met 20mpbs downloaden. Het lijkt me handig om de drivers van TP Link te installeren.
Sorry, onduidelijk...met m'n huidige wifi kaart heb ik die snelheid, vanavond de TPlink proberen...was even nieuwsgierig.
14mbps klinkt iig goed ;)
Ja, als dat jouw maximale snelheid is, is daar niks mis mee natuurlijk. :)
Helemaal top deze adapter.
In de Status overzicht, staat 24Mbps , maar de snelheid die ik meet is uiteindelijk +/- 10Mbps.
Geen laag vlieger, maar ik ben tevreden zolang t stabiel is.