Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.300dpi sensor - Bekijk alle specificaties

BenQ Zowie EC1 eVo CL Review

Foritain 20 juli 2014, laatste update op 26 mei 2017, 1.879 views

BenQ Zowie EC1 eVo CL

Een vertrouwd vormgegeven muis met bijzonder goede sensor prestaties. Een game-muis pur sang die serieuze die-hards zeker aan zal spreken, echter de spartaanse uitvoering zal voor de wat mildere consument wat te 'kaal' kunnen aanvoelen.

Pluspunten

• Perfecte prestaties voor games en andere nauwkeurige taken
  • Presteert onafhankelijk van je gebruikte ondergrond uitstekend
  • Minimale lift off distance
  • Vertrouwde vorm
  • Materiaal een goede balans tussen grip en comfort
  • Voelt kwalitatief prima
  • Switches/Knoppen prettig in balans
  • Geen Software = Plug & Play, waar je ook bent.

Minpunten

• 5 Knoppen kan evt. een beperking zijn
  • Niet voor linkshandigen
  • Niet voor high-sense gamers (>2300 DPI gebruikers)
  • Geen software = Geen customisation

Productpagina @ Zowiegear.com
pricewatch: Zowie EC2 eVo CL

Review: Zowie EC1 eVo CL / EC2 eVo CL

Specificaties
Uitpakken
In de Praktijk
Sensoren enzo…
Het G-TF Muispad

Gezien de EC1 en EC2 variant praktisch gelijk zijn heb ik er een gezamelijke review van gemaakt, mocht je n van de twee hebben gelezen kan je de ander overslaan!

Ondanks dat Zowie sinds 2008 actief is was het 2013 voor dat ik, als ‘casual’ gamer, de naam voor het eerst hoorde vallen. Niet heel vreemd, want Zowie richt zich puur op e-sports, oftewel de serieuze/pro Gamer. En dan moet je niet denken aan grafische kaarten of andere hardware vereist om een spelletje mee te spelen, maar vooral randapparatuur welke je normaliter naar een LAN party of game event verwacht mee te nemen: Ze hebben voornamelijk muizen en mousepads in het assortiment, met een enkel toetsenbord en nog twee headsets. Niet heel veel dus, maar een groot of klein assortiment zegt weinig over de kwaliteit.

De naam kwam regelmatig zeer positief naar voren bij (voornamelijk buitenlandse) reviews en bij productervaringen van gebruikers, dus ik keek al enige tijd uit naar de kans om met hun producten aan de slag te gaan. Toen de kans uiteindelijk kwam om hun muis te testen was ik uiteraard ook zeer benieuwd naar het resultaat. Een onderbelicht merk, met een focus op prestaties voor de serieuze gamer? Klinkt goed.

Deze review gaat over de Zowie EC eVo CL. De eVo CL is een nieuwe variant op de iets oudere eVo, en krijgt zijn naam van de, en ik quote “Quake Legende” Anton “Cooller” Singov. Waar de eVo in het geheel wit of zwart kwam, komt de eVo CL in een gecombineerde kleurstelling met een zwarte top, en witte zijkanten. De eVo CL komt in twee varianten, namelijk de EC1 en de EC2. Het verschil tussen deze twee varianten is de maatvoering, de EC1 is iets groter dan de EC2, maar verder zijn ze gelijk.

Het is niet de eerste keer dat ik twee zeer vergelijkbare producten uit dezelfde serie review, en normaliter probeer ik ook producten een individuele review te geven, echter de EC1 en EC2 zijn dusdanig vergelijkbaar dat een gecombineerde review onvermijdelijk was.

Voor ik aan het echte reviewen begin vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Zowie website:

Hoewel de EC eVo CL op de foto een wat klassieke vormgeving lijkt te hebben, is er wel degelijk sprake van een voor rechtshandigen gevormd ontwerp. Waar de vormgeving verre van exotisch is, zal het kleurenschema vanaf een afstand wel goed herkenbaar zijn. Wat betreft knoppen heeft de muis er 5: links, rechts, het scroll wiel, en 2 knoppen bij de duim.

Polling rate varieert van 125 tot 1000 Hz, waar je zelf tussen kan kiezen. Hetzelfde geldt voor de DPI instelling, je kan kiezen tussen 450, 1150, en 2300 DPI. De lift-off distance, een echt gamer-puntje, is ca 1.5 tot 1.8mm, afhankelijk van de ondergrond. Uiteraard kom ik hier straks op terug.

Verder staat er dat het scroll wiel van de eVo CL nu 24 stappen heeft, of “clicks”, om een heel rondje te maken. Daarmee is hij iets sneller, en lichter, dan de 16 staps wiel van de oude eVo.

Omdat er niet meer onder specificaties staat vermeld op de eVo CL pagina pak ik er even de specs bij van de ‘oude’ eVo, die zijn verder vergelijkbaar.

We zien deels dezelfde informatie, maar ook enkele nieuwe zaken: Zo is de USB kabel 2 meter lang, en we zien de afmetingen van de eVo, die dus gelijk zijn aan de eVo CL. Hoewel de EC1 dus de ‘grotere’ muis is, is een gewicht van 97 nog altijd relatief laag, en ook de lengte is niet opvallend lang of langer dan de concurrentie. De EC2 is daarentegen wel wat kleiner, en ook nog iets lichter dan de rest van het veld.

Het belangrijkste onderdeel van een competitieve game muis is natuurlijk de sensor. Vreemd genoeg wordt die niet in de specificaties vermeld, want de gekozen Avago ADNS 3090 staat juist bekend als uitstekend, of eigenlijk als "perfect", bij gamers en kritische gebruikers. Je zou verwachten dat ze dat luid en duidelijk verkondigen. Voor mensen met ervaring met de 3090 zal de maximale DPI van 2300 waarschijnlijk opvallen, deze sensor heeft in de meeste implementaties namelijk een maximum DPI van 4000. Zowie maakt echter gebruik van een eigen ontwerp lens om de prestaties naar wens te krijgen, wat positief moet zijn voor o.a. de lift-off distance, maar gevolgen heeft voor de maximale DPI. Met enige ervaring met muizen achter de rug ben ik blij dat er is gekozen voor prestaties waar Zowie achter staat, in plaats van dat er gekozen is voor de meer gebruikelijke marketing-onzin: Absurd hoge DPI muizen maken omdat de onwetende consument denkt dat meer DPI een betere muis maakt. Uiteraard straks ook meer over de sensor.

Het uitpakken

Eerst maar even het hele setje waar ik het vandaag over ga hebben, De "His and Hers" EC1 en EC2, met de G-TF muispad die straks ook even aan bod komt.

De verpakkingen zijn eenvoudig en zonder fratsen. Enkel de 1 en 2 verschilt tussen de dozen, al kan je uiteraard direct zien dat de EC1 iets groter is.

Bij het openen krijg je direct een leuk extratje, een flinke glimmende Zowie sticker. Kan je mooi over je apple logo plakken als je zo'n macbook geval hebt ;) Deze zal in ons huis z'n weg naar de baby-auto vermoedelijk wel vinden.

Ondanks dat de muizen vrijwel identiek zijn zal ik ze toch even hun eigen rondje geven. Als je denkt enig uiterlijk verschil te zien, voor het oog het valt wel mee, maar de EC1 lijkt op de foto's inderdaad iets meer reflectief, waar de EC2 iets meer mat lijkt. Bij de daglicht lijkt dat effect op de foto's versterkt. Ik heb voor mijn eigen gemoedsrust een mailtje gestuurd om te vragen of dit in orde is, en het antwoord was dat er soms kleine verschillen in de coating kunnen zitten en dat dit geen gevolgen heeft voor de kwaliteit. De materialen voelen in elk geval gelijk aan.

Eerst even de EC1. Naast de muis en de sticker zit er een extra setje glijders voor de onderzijde.

Aan de onderkant zien we de rode DPI-switch knop.

Even een rondje om de EC1. Zwart van boven, wit van de zijkanten, een rood logo en rode knoppen. Vind het geen verkeerde kleurstelling. Zoals je kan zien is de muis licht gevormd voor de rechterhand. Met links kan je er best mee overweg als dat tijdelijk nodig is, maar een muis voor linkshandigen is het niet.

En dan de EC2, iets kleiner, maar gezien het marginale verschil valt het niet mee ze op de foto van elkaar te herkennen. Hij is net iets 'boller', waar de EC1 wat meer uitgerekt is, maar ook dat valt mij alleen maar op omdat ik ze daadwerkelijk naast elkaar kon leggen.

En dan eventjes naast elkaar, het lijkt op het oog geen heel groot verschil, wat de illusie geeft dat het in de praktijk ook weinig uit maakt. Dat laatste is echter niet helemaal juist, want een muis die te groot is voor je handen is niet fijn, en in de hand kan je het verschil wel degelijk goed voelen. Kom ik straks onder 'in de praktijk' op terug.

Wanneer je de muis in je computer plugt licht het scrollwiel op. Rood staat voor 450 DPI, Roze/Paars voor 1150 DPI, en Blauw voor 2300 DPI. Opties om kleuren aan te passen of iets dergelijks ontbreken.

Een wat sober 'unboxing', want het zijn muizen zonder fratsen. Bij deze dame en heer (laat ik het maar een stelletje noemen) gaat het puur om het gebruik.

In de Praktijk

Als je rustig door het uitpakken scrollt lijk je met een vrij standaard muis te maken te hebben. Het kleurenschema is welliswaar wat opvallender dan gebruikelijk, maar de vorm is zeker niet exotisch, en je vindt ook geen reeks aan aparte knoppen of uiterlijke features. Hoewel de muis op serieuze / tournament gamers is gericht heeft Zowie duidelijk niet gekozen voor een (helaas te) veel voorkomende marketing techniek: Geef er een exotische vorm aan en noem het “Gaming Gear”. Niet dat daar per definitie iets mee mis is, maar het voegt lang niet altijd iets toe.

De keuze om de echte belangrijke zaken voorop te stellen is een compliment waard, want wat wil je in een gaming muis? Comfort en prestaties, en de rest is van ondergeschikt belang. De prestaties van de muis kom ik in het volgende hoofdstuk op terug, dus eerst maar even kijken naar het comfort: De vorm lijkt goed doordacht (of eigenlijk: goed gevolueerd), want de muis ligt prima in de (rechter)hand (ik kom zo nog even terug op de formaten), is niet te hoog of te laag, en de kleine aanpassingen aan de traditionele vormgeving geeft een heel klein, maar toch merkbaar prettige grip in je hand. Het gewicht is ook vrij gemiddeld, en je moet echt een voorstander zijn van extreem lichte of zware muizen om er over te vallen, maar je merkt wel dat de muis soepel glijdt. Zowel op een muismat als op verschillende tafels werkt (en trackt) hij prima, maar een muismat blijft zoals altijd toch wat soepeler glijden dan een oppervlak wat niet primair voor muizen is gemaakt.

De coating lijkt ook voornamelijk op functie gekozen. Waar de eVo nog volledig ‘rubberized’ was heeft de eVo CL meer een ‘Soft Touch’ coating. Deze is ietsjes gladder dan vol rubber, maar geeft nog altijd een aardige grip om lekker te spelen, de coating is overigens gelijk aan de Zowie FK als je daar bekend mee bent. Het is een fijne en gebalanceerde coating (gebalanceerd tussen grip, een prettige feel, en niet te plakkerig of zweterig) die zowel op de witte als zwarte delen is toegepast, en ook iets eenvoudiger is schoon te maken dan full-rubber. Dat laatste kan ook geen kwaad als je de muis er tip top uit wil laten zien na weken of maanden gebruik, want als je er een keer met wat vettere vingers aan zit zie je dat wel vrij snel.

De knoppen hebben een fijne positie, een fijne hoeveelheid travel, een goede feedback, maar ze zijn gelukkig niet te luid. Ze zijn zwaar genoeg om onbedoeld klikken te voorkomen, maar niet te zwaar dat je er last van zult krijgen als je een serieuze FPS gamer bent. Ook het scrollwiel is prima, ze stellen dat hij iets lichter en sneller is dan de standaard eVo, echter maakt hij nog altijd iets grotere en stevigere stapjes dan de meeste muizen waar ik regelmatig mee werk. Vind het geen slecht idee eigenlijk, want tijdens het gamen merkte ik al snel dat ik met de eVo CL minder snel mijn doel voorbij scrollde, wat mij met een heel licht en snel scrollwiel nog wel overkwam. Dat zal vermoedelijk ook de bedoeling van een esports muis zijn.

De hoeveelheid knoppen lijkt echter duidelijk bewijs dat deze muis niet voor alle takken esports is gemaakt, want ‘slechts’ 2 knoppen aan 1 van de zijkanten is geen vetpot voor bijvoorbeeld MMO gamers. Of het een probleem is zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen, maar het moge duidelijk zijnd at Zowie hiermee een aardige groep buiten spel zet.

Een goede vorm, fijne coating, prettige knoppen. Allemaal leuk en aardig, maar wat is hier nu ‘esports’ aan? Geen zorgen, want dat wordt snel genoeg duidelijk. Helaas heb ik de bron niet meer, maar ik kwam enige tijd geleden een reactie tegen van Zowie, een uitleg waarom zij bepaalde keuzes maken: Omdat deze muis voor esports is ontworpen is de keuze gemaakt om geen software te gebruiken; in die scene kan je namelijk niet zo maar altijd software op de systemen waar je achter zit installeren. Ook voor toernooien waar je op veel verschillende systemen moet spelen willen zij dat je muis altijd op dezelfde manier aanvoelt en werkt. Door opties weg te nemen, weet je in elk geval altijd exact hoe de muis gaat presteren. Echt puur "Plug and Play" dus. Een interessant punt, maar je moet je af vragen of dat voor jou een voor- of nadeel is.

Je moet het doen met 3 DPI niveau’s, en dat is het eigenlijk wel wat betreft features. Je kan de polling rate wel selecteren, al is dat in de praktijk zelden nodig. Mocht een systeem niet goed werken met de standaard 1000 Hz / 1 ms van de EC eVo kan je tijdens het inpluggen van de muis door de duimknoppen in te houden kiezen voor 500 Hz of 125 Hz. De DPI wissel je overigens met een knopje aan de onderkant van de muis, niet aan de bovenkant wat de meer gebruikelijke keuze is. Even snel DPI swappen in-game kost je dus een paar seconden, maar ook dat stond in de reactie van Zowie vermeld als een bewuste keuze: de bedoeling is dat op deze manier onbedoelde DPI-swaps uitgesloten worden, en volgens Zowie is deze beslissing gemaakt na overleg met de game pro’s die in de praktijk de DPI switch gedurende matches niet gebruiken.

Wat unieke keuzes dus van Zowie. Als niet pro-gamer vroeg ik mij af of deze features nu een verbetering zijn of niet, want voor een leek lijken ze het er op deze manier wat goedkoop vanaf te brengem. Maar als je goed stil staat bij de uitleg dat deze hardware gemaakt is voor een klein en specifiek publiek met zeer specifieke wensen dan klinkt het allemaal nog wel begrijpelijk, je wordt tenslotte ook niet verplicht deze muis te kopen. Voorop staat dat de muis een fijne vormgeving heeft, en dat de materialen uitstekend aan voelen, en dat is een plus voor iedereen. De beperkte feature-set zal je zelf moeten beoordelen afhankelijk van je gebruik.

Het bovenstaande gaat op voor zowel de EC1 als EC2, het verschil in formaat is echter wel belangrijk te onthouden. Zodra je een stevige hand hebt dan merk je wellicht niet zo gek veel verschil, als ik een flinke kerel een EC1 of EC2 geef zonder de ander als vergelijking, zal het formaat niet direct ter discussie komen. Pas wanneer je ze naast elkaar gebruikt wordt het verschil goed voelbaar. De balans light iets anders dan je zou verwachten wanneer een fabrikant met een grote en kleine variant op de markt komt. Je zou verwachten dat de EC1 net iets groter dan gemiddeld is, en de EC2 iets kleiner. In de praktijk zou ik echter stellen dat de EC2 gewoon een lekker gemiddeld formaatje heeft, in lijn met de vele game muizen van welk merk dan ook. De EC1 heeft de meer opvallende maatvoering, en heeft m.i. enkel de voorkeur als je van jezelf vooraf al weet dat je graag een forse muis wil. Ben je niet zeker, of heb je eigenlijk geen idee, dan is de EC2 zeker de veiligere keuze.

Met mijn forse handen vond ik ze beide prima, maar ik vond de EC2 zeker niet onder doen voor de EC1, en zelfs voor mijn eigen gebruik zou de keuze op de EC2 vallen (Detail: Ik ben 1.96m met proportionele handen). Voor de dame was de EC1 gewoon echt te groot wat in de praktijk niet lekker werkte, en ook wat toevallige passanten in huis gaven aan dat de EC2 fijner voelde. Gegeven: Geen van die mensen had echt hele grote handen of ervaring met game muizen, maar het zegt wat over de verhoudingen tussen de twee modellen.

Even de wall-of-text opbreken met even iets heel anders. Helaas wil de ontwikkeling van de EC3 nog niet helemaal lukken..

Sensoren enzo

En dan het onderwerp waar Zowie kenners wellicht direct heen zullen springen: De sensor. Er is gekozen voor een Avago ADNS-3090 optische sensor, de sensor die eigenlijk als 'perfect' bekend staat. Hoewel deze sensor in de regel een maximale DPI heeft van 4000, heeft de EC eVo CL een maximale DPI van 2300. Laat ik direct voorop stellen: Een hogere maximale DPI is in tegenstelling wat de gemiddelde flapdrol denkt GEEN indicatie van betere prestaties. De misvatting dat een muis met een DPI van 8000 of 10000+ beter of nauwkeuriger is is gewoon onzin.

Zo, dat lucht op (het blijft een frustrerend puntje, net als voorstanders van bagger voedingen van 700-900W etcetera). Maar toch heeft de keuze voor 2300 DPI als hoogste setting wel een praktische consequentie: Hoewel het gros van de gamers low tot medium sense is (Gamers die normaliter niet boven de 2300 DPI settings zullen komen), zijn er wel gebruikers die (soms) wat hogere settings willen gebruiken. Hoewel een beperkte max DPI dus geen indicatie is van mindere prestaties, is het voor liefhebbers van zeer hoge sensitivity levels wel een belangrijk puntje.

Dat terzijde, de gekozen lens en firmware presteren in de praktijk uitstekend. Er is geen enkele afwijking te vinden in het gedrag van de muis. Op grove ondergrond, hoogglans tafels, muizmatten, velletjes papier, een half-behaard bovenbeen, een baby hoofdje, het maakt allemaal niets uit, hij trackt geweldig. Geen jitter, geen prediction, geen acceleratie: De Avago 3090 laat wederom zien dat het een goede basis is voor een extreem nauwkeurige muis, en Zowie stelt niet teleur met de uitvoering.

Een ander element wat goed is uitgevoerd is de Lift-off-Distance, oftewel de LoD. Voor de zeer serieuze gamer is het vaak een grote plus als deze minimaal is; dit houdt in dat de muis stopt met tracken zodra de muis ook maar een beetje wordt opgetilt. Bij het verplaatsen en 'terug landen' van de muis heb je dan geen of beperkte beweging van de cursor. Het valt niet mee dit 100% nauwkeurig te meten, maar op de geteste oppervlaktes kwam ik met een verhoging van ca 2mm al boven de tracking uit. De geclaimde 1.5-1.8mm lijkt dan ook correct, en dat is zo'n beetje het minimale wat je in welke muis dan ook gaat vinden. Als je hem ook maar een beetje op tilt bij het verplaatsen is de tracking al weg, en het gebruikte oppervlak heeft daar dus niet of nauwelijks invloed op. Gewoon helemaal prima.

Over de prestaties valt er dus niets af te dingen, die zijn gewoon dik in orde. Ik betwijfel of je spontaan een betere gamer zal worden, maar als je een serieuze gamer bent hoef je je geen zorgen te maken dat je muis je in de steek laat op de spannende momenten, en daar draait het bij deze beestjes om.

Het G-TF muispad

Misschien dat ik er nog eens een losse review van maak, maar heel veel valt er niet te vertellen of te laten zien bij een muispad. Vandaar dat ik hem eerst maar even in deze review aan haal. Ik heb in het verleden vaak wat goedkopere muismatten gekocht, en hoewel ik er niet ontevreden mee was kon ik daar ook niet heel warm van worden. Omdat ik wel van merk-matchen hou besloot ik eens een Zowie muispad een kans te geven, en gezien deze beviel krijgt hij bij deeze dus een klein beetje aandacht. Het zorgt natuurlijk ook voor wat andere plaatjes met de muizen.

Ik heb gekozen voor de Zowie G-TF "Rough". De "G" variant omdat deze een lekker fors formaat heeft van 44 bij 32 centimeter, en de 'Rough' variant omdat deze een wat ruwer, steviger materiaal zou moeten hebben, momenteel werk ik op een zware bureaubeschermer, en ik wilde de ruwe ondergrond waar ik aan gewend was niet kwijt. Het pad zelf geeft het gevoel van stevig textiel, maar zou wel de eigenschappen van een snel plastic pad moeten hebben. Het kost wel even meer dan een muispad van stof, maar kwalitatief voelt dit vele malen beter aan.

Het design is sober, voornamelijk zwart, met klein het Zowie label rechts boven. De enige indicatie dat het een gamer-pad zou moeten zijn is het bescheiden 'Spawn' logo links onder. Niet te veel fratsen dus, iets wat beter bij mijn opstellingen past dan extreme prints.

De muizen glijden opvallend soepel over dit muispad, en na een ondergrond te gebruiken die minder goed glijdt is dat een verademing, en komt de vraag op waarom ik zo lang zonder mousepad heb gewerkt. Dat een soepel muispad de levensduur van je muis positief beinvloed zal de meeste van jullie bekend zijn, je slijt de onderzijde namelijk minder snel. Welk pad voor jou ideaal is blijft persoonlijk, maar ik ben zelf erg te spreken over de keuze voor een lekker groot model met een wat ruwere texture.

Kwaliteit op de lange termijn moet blijken, maar de G-TF geeft in elk geval de indruk dat de kwaliteit dik in orde is. Zo zijn de randen keurig afgewerkt en afgerond, dus lijkt de kans dat hij daar los gaat laten of rafelen minimaal, en er is zo geen weerstand wanneer je je arm er langs beweegt met het risico dat een laagje los laat zoals bij plastic pads vaak het geval is.

Al met al tevreden over de Zowie G-TF, vandaar dus ook de kleine plug tussen de muisjes door. Hij werkt/glijdt erg lekker, ligt zelf prima stevig op tafel, ziet er an sich goed uit, en past ook goed bij het EC eVo CL kleurenschema. Met 25 euro zit hij wat hoger in de markt, maar de kwaliteit en afwerking is er zeker naar.

En dan nog wat willekeurige foto's:

De Zowie EC eVo CL is zoals veel van de producten die ik dagelijks op zoek een gevalletje apart. Hij heeft een specifieke doelgroep, en als je daar niet binnen valt: jammer. En dat steekt Zowie overigens niet onder stoelen of banken. In het geval van de EC eVo CL richt Zowie zich namelijk op de pro-gamers, esports enthusiastelingen, lan-party gangers, en wellicht ook nog net op de groep gebruikers die graag een product koopt omdat "pro gamer xxx" dat ding gebruikt. Zeker niet de massa dus, en hoewel er niets mis is met een kleine doelgroep moet je dat wel in je achterhoofd houden wanneer je zaken beoordeeld.

De EC eVo CL komt als gevolg van de doelstelling met een stevig pakket aan 'beperkingen'. Je hebt naast je 2 standaard (links/rechts) knoppen en muiswiel slechts 2 extra knoppen bij je duim; je moet dus niet alleen een serieuze gamer zijn, maar het type games spelen waarbij je daar voldoende aan hebt. De DPI/CPI knop zit aan de onderzijde, dus gamers die frequent tijdens het gamen van gevoeligheid willen wisselen vallen ook buiten de boot. Als je graag software ziet met allerlij tweak-functies, ook die krijg je hier niet (iets wat overigens voornamelijk bij laser sensoren voorkomt, minder bij opticals zoals deze). Linkshandigen vallen ook nog even af, en ook mensen die regelmatig op high-sens gamen kunnen aan de maximale 2300 DPI wellicht niet genoeg hebben

Het enige wapen dat ze nog zouden kunnen hebben om het aan het grote publiek te verkopen zou een zeer lage prijs zijn, en (vermoedelijk) gezien de kleinschalige productie kunnen ze ook op dat aspect de concurrentie lastig aan met mainstream muizen lastig aan. ik vind 50 euro niet gek duur gezien de prestaties, maar een echte prijsvechter is het niet.

Wat blijft dan over? De Zowie EC eVo CL is een zeer spartaanse oplossing is voor de kleine groep fanatieke gamers die op dit punt van de review nog niet zijn afgehaakt, gamers die een lekker comfortabele, en vooral echt perfect presterende game-muis willen hebben. De feel is top, de nauwkeurigheid is absoluut top (want er is geen sprake van welke mogelijke afwijking dan ook), en ook de lage LoD zal bij de fanatieke gamer zeker in de smaak vallen. Al met al volle punten voor de uitvoering van de primaire elementen van een pure game-muis.

Het is ook gewoon een heerlijke muis in de praktijk, daar kan ik ook zeker niet om heen. Zolang je met de feature-beperkingen kan leven, of als je daadwerkelijk iemand uit die echte doelgroep bent, zal je vermoedelijk zeer gelukkig zijn met de Zowie EC eVo Cl. Mocht je uieindelijk nog twijfelen tussen de EC1 en EC2 variant: De EC2 is wat betreft maatvoering vergelijkbaar met de meeste gangbare muizen op de markt, en daarmee het best geschikt voor de meeste handen. Enkel de mensen (en jullie weten wie jullie zijn) die echt een lekker grote muis willen zullen de EC1 prefereren, voor de rest zou ik het lekker bij de EC2 houden.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een BenQ Zowie EC1 eVo CL?

Wederom een pracht van een review :)

Het stukje over de sensoren vond ik ook erg nuttig. Mijn oude MS opticals beginnen na zo'n 7 tot 10 jaar dienst toch echt af te takelen. De ene klikt niet meer zo lekker, de andere lijkt last te hebben van kabelbreuk. Van de 3 die ik heb liggen kan ik met wat mazzel nog wel 1 goede maken, maar ben toch echt op zoek naar iets anders.

Zelf heb ik de FK1 op 't oog. Deze EC1 en EC2 zouden niets voor mij zijn, want ik wil per se een ambidextrous muis hebben (omdat ik de rare eigenschap heb ook nog wel eens met links te willen muizen. Maar deze review maakt me in elk geval duidelijk hoe Zowie muizen kwalitatief in elkaar steken.
Een verse muis op zn tijd maakt inderdaad een flink verschil. Met een aantal Avago 3090 sensoren achter de rug blijf ik er zeer over te spreken, de nieuwere 3310 uit o.a. de FK1 lijkt echter een mooi stukje evolutie, en die staat dan ook zeker op mijn wenslijstje. Hij (FK1) komt er zeker aan, maar ik wacht nog even op wat andere onderdelen (ivm verzendkosten), dus het zal denk ik nog even duren voordat ik hem heb, laat staan aan een review toe ga komen. Kan je wel een kort berichtje sturen of een foto oid zodra ik die heb mocht je dat willen?

En zoals altijd, dank voor je reactie, blij dat het iets heeft kunnen betekenen! :D
Ik heb net een FK1 besteld, maar nu zie ik dat de levertijd doorgeschoven is van 1 tot 4 dagen, naar 5 augustus (en dat is te laat, want ik moet voor Campzone eigenlijk wel een nieuwe hebben). Dus vanavond maar eens kijken of ie nog ergens anders leverbaar is zodat ik 'm voor 1 augustus heb.
Top revieuw weer Foritain.
Ben opzoek naar een vervanger voor me g700s, jammer dat deze te weinig extra (zij)knoppen heeft.
Voor de rest lijkt het me een super muis.
Wederom mijn dank :D Weet niet of er nog eens een reviewtje gaat komen met een veel-knoppen-muis, staat nu iig niets in de planning. (Maar je weer maar nooit toch? :D ) Ik zag wel een mooie review van de Proteus Core, ook die lijkt veelbelovend met zn sensor en vele knoppen?
Daar had ik ook al naar gekeken.
Net als de G602.
Ik vind het nl fijn om de rpg, knife reload en brander snel te kunnen pakken en niet eerst de juiste toets op het tobo te zoeken.
Ik zag dat ge G602 een dpi tot 2500 heeft.
Zo een hoge DPI als de G502 ( 12000DPI) is tog alleen voor mensen die snipen?
Wat ik nooit doe.
Anders word het de G502.
Dergelijke max DPI is marketing-blaat. De Proteus kan je ook gewoon prima op gangbare DPI instellingen zetten. 12000 DPI zou betekenen dat je op een full-HD scherm in minder dan 5mm muisbeweging je hele scherm over bent.

Maar je kan inderdaad stellen dat een DPI onder de 800, of boven de 2300, enkel voor specifiek gebruik bedoeld is (als is voor snipen juist een lagere DPI fijn). De nieuwe zowie komt met iets van 3000 max DPI geloof ik, en dat zijn echt waardes die meer dan zat zijn.

Helaas helpt het je niet veel, en zal je alsnog moeten bepalen welke je fijner vindt :p
Ok, bedankt voor de uitleg :)
Dat betekend dat de G602 ook een goede keus is.
Deze heeft 2 knopjes meer op de zijkant dan me oude g700s.
Vragen mag altijd he :D

Als je die knopjes allemaal gaat gebruiken is de keuze wat beperkter, en heb je daar volgens mij wel een goeie aan...
/offtopic
Kwam toevallig via het grote mechanische toetsenborden topic bij je reviews uit en zag deze staan!
Dacht die moet ik bekijken, want volg de Zowie muizen nu toch al een tijdje...
Dit was dan wel vaak in het engels via overclock.net/f/375/mice. Dus ben blij dat je deze nederlandse review hebt gemaakt! Maar ik zit dus ook al een tijdje te twijfelen om misschien toch maar eens een betere muis te kopen, game nu toch al 5 jaar met een cheapass acer muisje, doet het trouwens nog perfect maar de wil om een wat betere muis te kopen is er toch wel. Alleen is het die 50-60 euro waard om de upgrade te maken naar een Zowie eVo/FK muis?

/ontopic Mooie review! Niks op aan te merken.
Hoi hoi :D Leuk dat je dat zegt, want! Zoals ik eerder al (ergens, geen idee meer waar overigens) zei is dat er een FK1 in de planning staat! Het was even wachten tot ik een wat grotere bestelling had, maar die zal normaliter deze week of begin volgende week worden geplaatst. Hoewel een review tijd kost, kan ik je altijd een kort berichtje achter laten hoe de FK1 bevalt.

Of het de moeite is een degelijke muis te kopen? Ik zeg 100% JA. Een scherpe sensor maakt voor mij een wereld van verschil, of het nou gamen is, of nauwkeurig werk in werk applicaties. Matige sensoren (Die je overigens soms ook vindt in muizen van 50 euro of meer, daar niet van) wordt je dan al heel snel ziek van als je beter gewend bent. Wat de sensors betreft doet Zowie het gewoon uitstekend, over de nauwkeurigheid, de LoD, etc valt niets aan te merken. Het software-loze plug&play gebeuren heeft een duidelijke insteek, en kan voor een koper zowel een voor- als nadeel zijn. De enige echte beperking voor iemand die niet precies weet wat 'ie wil zou de geringe hoeveelheid knoppen kunnen zijn, maar als jij aan die 2 duimknoppen genoeg hebt is het een heerlijke muis. Je zou overigens evt. je wensen op een rijtje kunnen zetten om wat preciezer advies te kunnen geven? Zoals wat je speelt / wat je er allemaal mee doet, hoe je je muis normaliter vast houdt, welke andere features je zoekt? Ook zaken als een voorkeur voor een lichte/zware/grote/kleine/linkshandige muis spelen en rol, en ook het budget is een handig uitgangspunt.

Een grote groep zweert bij Zowie, en ik heb daar inmiddels wel begrip voor gekregen. Ben zelf inmiddels zeer benieuwd naar de FK1 en of ik het verschil kan voelen tussen de 3090 sensor in deze EC eVo, en de 3310 in de FK1.
Als je toch van plan bent de FK1 ook te testen, zou ik dat wel leuk vinden als je een klein berichtje zou achter laten, eventueel met de grootste verschillen die jij opmerkte!

Die plug&play daar houd ik wel van, lekker simpel met niet teveel programma's erom heen.
Ik denkaan twee duimknoppen wel genoeg te hebben, de muis die ik nu heb heeft er toch ook maar twee + scrollwiel ;-)
Ik speel vooral FPS games, dus zou ik inderdaad wel toekomen met 'maar' 5 knoppen. Vroeger was dat vooral CoD4, nu is dat meer BF4 en ArmA 2 (Dayz/Wasteland).
Ik zelf heb volgensmij ook wel redelijk grote handen (1.90m) groot. Maar speel nu dus met een redelijke klein muis in fingertip grip. (Misschien wel omdat het niet anders gaat)
Maar mijn voorkeur zou denk ik wel uitgaan naar een wat grotere muis.
Speel op moment met een muis van 65 gr denk dat wat zwaarder wel fijn aanvoelt. :)
Budget zou max 60 EUR zijn.

TL;DR Ik ben Zowie fanboy :+ Alleen de vraag is ga ik voor de eVo CL ec1 of voor de FK1 :D

[Reactie gewijzigd door bal130 op 31 juli 2014 09:54]

Ik laat het je wel weten wanneer ik hem heb, hoor je nu volgende week nog niets, herinner maar even!

Fingergrip, of hybride vormen grip waarbij je in elk geval niet je hele hand op het muisje rust, kan natuurlijk een voorkeur zijn, maar ook een gevolg van het kleine muisje wat je zelf hebt. Ik vermoed dat de FK1 met een iets smaller (En volgens mij compacter) formaat iets beter voor de fingertip grip zal zijn, maar we zullen het zien. Ik heb zelf een flinke collectie muizen en ik werk afhankelijk van mijn bui / de game / etc met veel verschillende grips, en sowieso is het lastig te beoordelen wat iemand fijn vindt.

Mbt de EC eVo zou ik denk ik wel de kleinere suggereren voor je, want met mijn 1.96 en passende klauwen kwam de kleinere toch net even lekkerder uit. Grote variant m.i. enkel als je 100% zeker weet dat je een grote muis wilt, beide zullen ongetwijfeld een stuk beter in de hand liggen dan die acer :P Maar als je geen haast hebt volgt er asap een foto van de muisjes naast elkaar!
Dan heb ik nog even geduld :)
Hi,

Wat een goede review. Goed en helder geschreven en het is erg fijn om een review te lezen waar correct Nederlands in wordt geschreven. :)

Ik ben zelf ook opzoek naar een nieuwe muis aangezien mijn muis alweer bijna 8 jaar oud is volgens mij en kuren begint te vertonen.

Mijn oude muis is een microsoft intellimouse explore wireless en ik wilde eigenlijk weten of deze dezelfde maat is als de kleine versie van de door jou geteste Zowie muis. Zelf kan ik wel zeggen dat ik behoorlijk kleine handen heb, maar heb toch vele jaren gegamed met deze muis en het formaat bevalt me wel.

Kan ik btw de Zowie's ergens makkelijk kopen in een winkel? De Zowie site leidt me naar een webwinkel die ze alleen op bestelling verkoopt (?).

Thanks!

Groet,

hmr
Ik heb nog wel ergens zo'n intellimouse liggen, als je wilt kan ik ze naast elkaar leggen voor je en dan een fototje maken. Maar het komt aardig overeen vermoed ik, de Zowie is iets meer gevormd voor de rechterhand, maar een noemenswaardig verschil in maat verwacht ik niet. Ik moet wel even zoeken, zal dat vanavond proberen te doen. Ik laat het je sowieso even weten dat je niet voor niets zit te wachten

Mbt aankoop van de ec2:
pricewatch: Zowie EC2 eVo CL

Twee shops die hem op voorraad hebben? Anders kan je altijd via CaseKing.de kopen, daar shop ik ook veel omdat ze veel leuke dingen verkopen die je niet in de gemiddelde winkel ziet liggen.

En dank je voor de complimenten. Ik doe mijn best op de taal te letten, maar met het grootste deel van mijn middelbare school in Engeland te hebben gedaan, mijn gehele studie in het Engels te doen, en nu in huis ook dagelijks Engels spreek valt het niet mee om de fouten er uit te vissen. Toch leuk om dan te horen dat het schrijven bevalt!
Dank voor de snelle reactie. Aangezien ze ongeveer verlijkbaar zijn heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en hem meteen besteld.

Wil van het weekend weer even lekker gamen en mijn oude muis is toch echt te gaar aan het worden.

Ik zal even een reactie achterlaten zodra ik hem getest heb.

Groet
Spannend :D laat maar horen hoe hij bevalt! Hoe dan ook ga ik die oude muis even opzoeken, denk dat het een goed referentiepunt is voor anderen ook.
Wellicht schrijf ik ook wel een review. Game nu echt al heel veel jaar en kan denk ik wat vergelijkingsmateriaal bieden voor mensen.

Speel er CS:GO mee en ook WoW dus wie weet!
Ik vermoed dat die sensor je niet teleur gaat stellen dan ;) Zeker voor CS:GO moet het een flinke stap beter zijn dan de oude MS series. Als echte MMO muis zou ik nog enige waarde kunnen zien in extra knoppen, als is het ook maar net wat je zelf prettig vindt. Heb jarenlang zelf nooit de noodzaak gezien van meer dan twee duimknoppen, maar ik ken er ook een paar die aan 15 knoppen nog niet genoeg hebben.

Een extra reviewtje lijkt mij natuurlijk altijd leuk om te lezen :D
Ben alleen bang dat het afstellen van de nieuwe muis even wennen gaat worden. Met de MS muis, die volgens mij een DPI van 400 heeft, speelde ik altijd op een sensitivity van 1.3 of 1.6 binnen CS (zowel 1.6 als CS:GO).

Oei, spannend allemaal :). Voor wat betreft de extra knopjes; ik doe het al jaren met maar 5 knoppen op me muis en 41290184019 bindings op het keyboard. Komt goed!

[Reactie gewijzigd door hmr op 28 augustus 2014 16:52]

Hij is binnen! :D Een review volgt snel!
En en en en en?? :D Eerste indrukken willen we!
Zit nog op werk :p en heb zo personeelsfeest. Eerste indrukken zijn of dronken of pas in weekend ;)
Heb de muis uitgepakt en even aangesloten op mijn computer vanochtend.

De eerste indruk is dat de muis een goed formaat heeft voor mijn relatief kleine handen. De vorm is iets minder ergonomisch dan mijn Intellimouse, maar hij ligt toch goed in de hand.

Toen windows eenmaal opgestart was merkte ik dat ik tegen een tweetal problemen aanliep. 1) de laagste DPI stand zorgt ervoor dat de muis erg traag is in windows. Ik moet hem minimaal naar de tweede stand zetten want anders heb ik om en nabij 2 meter nodig om de overkant van het scherm te bereiken. De reso staat op 1920x1080 op mijn 42" monitor. 2) De muis heeft tracking issues op mijn 12 jaar oude fUnc surface mousepad. Dit kan komen doordat de muismat gewoon aan het einde van zijn latijn is, of wellicht door andere redenen.

Zojuist daarom ook maar een Steelseries Qck+ mousepad gekocht om vanavond verder te testen. Ik zal dan meteen wat foto's maken en beginnen aan de review.
Dat fUnc mousepad ken ik niet, maar ik probeer alle muizen uit op de oppervlaktes die ik heb, hard hout, lamineerbudgetikeameuk, bureauleggers (vrij grof), muismatje uit de review, en daar werkte alles als een tierelier. Hoe werkte het gewoon op tafel e.d.?

De laagste DPI stand is inderdaad niet voor dagelijks gebruik, 450 DPI lijkt mij enkel een toevoeging voor snipen e.d.? Ik gebruik dergelijke lage DPIs ook nooit, maar er zal wel vraag naar zijn.

Ben benieuwd naar je update!
Wat een top muis! *zie onder.
Heb een weekend lang CS:GO gespeeld met mijn nieuwe Zowie en moet zeggen dat het een verademing is.

Wat speelt deze muis lekker weg en ik merk het verschil wel degelijk! Moet denk ik nog wel even de perfecte settings vinden voor ingame maar tot nu toe gaat het lekker. Af en toe het gevoel dat ik nog iets te hoge sensi heb.

De muis voelt goed aan en het opvlak ligt lekker in de hand. Wel een beetje last van warme handen, maar dit is niet irritant. Hij gaat goed samen met de Steelseries Qck+ mousepad.

De knoppen aan de zijkant moet ik wel aan wennen want die zitten op een andere plaats dan dat ik gewend ben.

Al met al is de eerste indruk fantatisch. Ik kan deze muis aanraden aan iedereen. De EC2 is voor mij het goede formaat; ik heb echter wel kleine handen.

Zodra ik wat meer tijd heb zal ik een review schrijven.