Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.300dpi sensor - Bekijk alle specificaties

BenQ Zowie EC2 eVo CL Review

hmr 10 september 2014, laatste update op 9 juli 2015, 500 views

BenQ Zowie EC2 eVo CL

Deze muis doet precies waarvoor die zichzelf in de markt zet, namelijk goed en precies reageren in games. Zonder poespas, drivers en super hoge DPI's, is het een trouw beestje. Een echte aanrader!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Ergonomie
  • Precisie

Minpunten

• Je kan last van zweethanden krijgen
  • zij-knoppen minder bereikbaar
  • niet compatible met elke muismat

Na veel te hebben gehad aan een review van een medetweaker, heb ik besloten zelf ook een review te schrijven over de Zowie-muis die ik heb aangeschaft. Nu dit mijn eerste review is hoop ik niet dat jullie verwachten dat ik het zelfde niveau zal aantikken als de andere reviews. But i can try ;-)

Wat gebruikte ik eerst en waarom een nieuwe muis?

Mijn oude Intellmouse explorer (Wireless) van Microsoft begon steeds vaker kuren te vertonen en bleef wel eens hangen als ik een klik maakte. Dit is natuurlijk helemaal niet ideaal - zeker niet in FPS Shooters, maar daarover zometeen meer. Het was voor mij dan ook tijd om na ongeveer 10 (!) jaar eens uit te kijken naar een nieuwe muis.

Ik gebruik mijn muis voornamelijk voor het spelen van spelletjes, naast natuurlijk het browsen van het web, het kijken van filmpjes, het wegklikken van banners, julllie kennen het allemaal wel!

Welke spelletjes gaat het dan om? Dat kan ik precies vertellen aangezien het niet het meest uitgebreide lijstje is, namelijk:

- World of Warcraft
- Counter-strike Global Offensive

Dit brengt wel met zich mee dat ik dus kan vertellen of de muis geschikt is voor een MMO alsmede een FPS Shooter.

Allereerst zal ik vertellen over de verpakking en de bouw van de Zowie, alvorens ik al ingaan op het gebruik van de muis in de praktijk en eventuele op- en/of aanmerkingen.

Verpakking

De Zowie EC2 eVo CL (hierna: Zowie) zit verpakt in een simpele verpakking die de muis tentoonstelt in het midden van de verpakking. Het is niets bijzonders en de verpakking bevat eigenlijk alleen de muis en een Zowies-sticker.

Nu ben ik iemand die niet zoveel geeft om verpakkingen en dergelijke, dus zal ik hier niet teveel aandacht aan besteden. Zodra ik de tijd heb zal ik wel wat foto's maken, dan kunnen jullie allemaal de verpakking even bewonderen.

De muis zelf

Dat de verpakking in orde is is één ding, uiteindelijk gaat het om het product wat erin zit. In andere reviews is al te lezen dat er niet zoveel verschil zit in tussen de EC1 en de EC2. Nu ik heb gelezen dat de EC2 wat geschikter is voor kleine handen, was voor mij de keuze snel gemaakt.

De Zowie is een goede en degelijk gebouwde muis, waarbij opvalt dat hij inderdaad lekker in de hand ligt bij iemand met kleine handen. Het materiaal, of beter gezegd de coating, voelt ietwat rubberig aan, maar zorgt wel voor een comfortabele grip. Wat opviel is dat bij het spelen van een uur of langer de muis wel - bij mij in ieder geval - ervoor zorgde dat ik een beetje zweet handjes kreeg. Het stoorde me niet heel erg, maar normaliter heb ik daar geen last van. Als je daar snel last van hebt is het wellicht iets om rekening me te houden.

De muis heeft een scrollwiel met klikfunctie, twee hoofdknoppen en twee knoppen aan de zijkant. Een veel gehoord probleem op internet is het scrollwiel, maar ik vind dit juist een verademing na het k*twieltje van mijn oude muis.

De twee hoofdknoppen drukken fijn in, en registeren goed en snel. Niets mis mee dus!

Min punt vind ik de plaatsing van de twee zijknoppen. Bij WoW staan daar mijn cooldowns op gebind en ik kan er nu minder makkelijk bij dan bij mijn oude muis. Hierbij moet ik dan wel weer zeggen dat ik natuurlijk ruim 10 jaar met mijn oude muis heb gespeeld en daardoor het wellicht wennen is.

Performance (dat is hip voor hoe hij nou eigenlijk preseert)

Voor de specs verwijs ik jullie allemaal naar de site van Zowie. Maar in het kort heeft de Zowie drie DPI standen. Uit mijn hoofd 450, 1150 en 2500 (even te lui om het precies op te zoeken).

Wegens ruimte gebrek op mijn kamer speel ik tegenwoordig op mijn 42" TV en ik weetn iet precies in hoeverre dat invloed heeft op het besturen van de muis, dat gezegd hebbende wil ik kwijt dat op de 450 DPI stand de muis niet geschikt is voor normaal gebruik binnen windows. Ik heb echt de halve muismat nodig om van de een naar de andere kant te komen van het bureablad.

Ik gebruik dan ook de middelste stand, waardoor de muis zowel in WoW als in Windows goed functioneert. Voor CS:GO speelt iedereen met 450, maar binnen de menu's enzo kan ik dan echt niet omgaan met de DPI.

Ik speel inmiddels niet meer op die tv, maar op een benq 24" en 450 functioneert echt top!

Voor de geintreseerde, mijn sensitivty in CS:GO staat op 1.1 en in windows op 6/11 (standaard).

Drivers

Die zijn er niet _/-\o_

Accessoires

Sinds jaar en dag had ik een muismat van fUNC, namelijk de Surface. Een leuke klassieke gamingmuismat. Toen ik de Zowie net binnenkreeg wilde ik meteen enthousiast aan de slag, maar helaas pindacheese - de muismat fUNCtioneerde niet met de Zowie.

Meteen even een Steelseries Qck+ gehaald - overigens zonder me te beseffen wat voor huge muttafucker dat is - en de Zowie deed het als een zonnetje!

Heb gelezen dat de Zowie het ook niet zo goed doet op gekleurde muismatten met een patroon erop, BEWARRREEEEEE.

Ik gebruik de muis nu twee weken ofzo en ik moet zeggen dat ik niet meer terug wil. Hij speelt heerlijk en ik heb het gevoel dat ik zeker een paar stapjes omhoog ben gegaan. Ben je een fanatieke gamer en opzoek naar een muis zonder poespas, die gewoon doet waarvoor je hem hebt gekocht - dan is de Zowie echt iets voor jou!

Heb jij ook een BenQ Zowie EC2 eVo CL?

Leuke toevoeging :D Zweethandjes zelf totaal niets van gemerkt, misschien als iemand van nature wat zweterige handen heeft, al is dat volgens mij wel een beetje inherent aan de wat meer rubber-feel/soft-touch coatings?

In elk geval ben je er blij mee, dat telt :D Ik zit overigens ook een beetje op CS:GO op zn tijd (onlangs gekocht nadat ik in CS 1.3 ben gestopt), kunnen wel eens zien of die muizen ons een beetje verder helpen :D Bij flaters kunnen we de muis iig niet de schuld geven :D