Specificaties 13,3" (1280x800), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung X360 AA02 Review

Am1g0 18 februari 2009, laatste update op 27 juli 2009, 1.534 views

Samsung X360 AA02

Pluspunten

• Ultra Low Voltage Intel Core 2 Duo processor
  • LED scherm
  • Silver Nano anti-baceriėle coating op toetsenbord
  • Geisoleerde toetsenbord layout
  • Gewicht minder dan 1,3 kilo
  • Geļntegreerde webcam
  • Samsung Recovery Solution III
  • Tikcomfort
  • tot 10 uur gebruiksduur
  • Fingerprintreader en Trusted Platform Module (TPM)

Minpunten

• Piano-lak afwerking 'vlekt aardig'
  • Geluid is relatief flets
  • Ventilator neigt soms naar het luidruchtige

Introductie

Een laptop is voor mij vooral een 'beestje' wat je moet kunnen gebruiken als je onderweg bent en dus een redelijke accuduur heeft en een goed draagbaar gewicht.
Een oplossing is dan natuurlijk de Apple MacBook Air. Echter ik ben geen Apple-fan en vind de MacBook Air heel erg aan de prijs.
Wat is dan een variant? Een laptop die door Samsung in de markt wordt gezet als 'lighter than air'!
Aangezien deze variant met 128 SSD in Nederland moeilijk leverbaar is en zonder externe DVD-schrijver wordt geleverd, heb ik besloten om mijn laptop uit UK over te laten komen. Inclusief een 'dode pixel-check' etc. was deze ruim ¤150,- goedkoper dan de gemiddelde verkoopprijs van bijna ¤1.800,- in Nederland.

Deze review is dus gebaseerd op de Samsung NP-X360-AA01UK die te vergelijken is met de Samsung X360-AA02NL.

Featureset
Als we in gedachte houden dat Samsung relatief nieuw is op de laptop-markt, dan moeten we concluderen dat ze een flitsende start maken.

Even de specificaties op te sommen:
  • Intel Core 2 Duo SU9300 / 1.2 GHz
  • DDR3 SDRAM - 1066 MHz (1 x 1 GB + 1 x 2 GB)
  • DVD±RW (+R double layer) / DVD-RAM - external (niet in Nederlandse versie)
  • 7 in 1 card reader
  • 13.3" TFT LED-backlit, Super Bright Gloss
  • Intel GMA X4500 128MB
  • Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11a, IEEE 802.11g, IEEE 802.11n (draft), Bluetooth 2.0 EDR
Aansluitingen En Knoppen Rondom
Aan de linkerzijde vinden we een ethernet port, een USB port, een 34mm ExpressCard slot en de headphone en de microphone uitgangen.
Als we doorgaan naar de rechterzijde vinden we een memory card reader, nog twee USB ports, een HDMI aansluiting en een VGA port. Het Kensington lock en de stroomaansluiting zitten beiden aan de achterzijde. De onderzijde biedt het docking station port.

Software
De NP-X360-AA01UK / X360 AA02 komt volledig geļnstalleerd als je voor ¤40,- dollar de 'verzend en check optie' neemt. Voor verzending wordt het apparaat geheel klaar gemaakt voor verzending en is meteen gereed voor gebruik. Aangezien het voor mij een overzeese verzending betrof, heeft men ook gechecked op dode pixels zodat je er zeker van bent dat de laptop heel aankomt.

Naast Microsoft Windows Vista Business / XP Professional downgrade is de volgende software standaard geļnstalleerd: drivers & Utilities, McAfee VirusScan, Adobe Acrobat Reader, Samsung Update Plus, Magic Doctor, CyberLink DVD Suite, Microsoft Office Professional 2007 (60 days trial), Samsung Easy Battery Manager, Samsung Easy Network Manager, Samsung Easy Display Manager, Samsung Easy Speed Up Manager, Samsung Recovery Solution III.

Prestaties
De prestaties voelen goed aan, maar taken als video-editing zou ik niet gaan uitvoeren.
De batterij daarentegen heeft door de SSD en de Ultra low Voltage processor een gebruiksduur tussen de 5 en 10 uur (afhankelijk van je instellingen). Met je scherm op 40% brightness en 'normale werkzaamheden' kom je als snel boven de vijf uur uit.

Geluid
Over het geluid kunnen we rap zijn. Blikkerig is het nog net niet, maar het is wel duidelijk dat Samsung hier niet zo'n grote aandacht aan heeft besteed.

Beeldkwaliteit
Resolutie
Op het 13,3"inch scherm is de maximale resolutie in te stellen op 1280 x 800 (WXGA). Voor mij is dit genoeg.

Inkijkhoek
Over de inkijkhoek valt ook niet veel te zeggen: goed.

Kleurenweergave
De kleurenweergave ziet er goed uit. De letters zijn haarscherp en erg goed leesbaar.

Licht Inval
Door de grote helderheid van het scherm is het ook in scherp zonlicht nog goed te zien.

Bouwkwaliteit
De Behuizing
De behuizing ziet er enorm flashy uit. De rode brushed metal look op de bovenzijde is absoluut een blikvanger. Verder zit-ie redelijk degelijk in elkaar. Dat wil zeggen dat het plastic hier en daar indrukbaar is, maar met de piano-lak geeft het een mooie en luxe uitstraling. Overigens blijf je met de piano-lak wel poetsen :+

De Harde Schijf
De 128 SSD harde schijf heeft een soepele toegangstijd en het starten van de laptop gaat lekker rap. De verwerking van gewone data loopt perfect, maar ik heb mijn twijfels bij de moeilijkere taken...

Ergonomie
Qua ergonomie kunnen we constateren dat het feit dat de toetsen van het toetsenbord niet tegen elkaar liggen een prettige manier van werken geven. De afwerking van het toetsenbord is, zoals je wel vaker ziet, 'geļsoleerd'. Zodoende kun je er bij wijze van spreken een klop thee overheen gooien.
De toetsen reageren snel en soepel op aanrakingen.

Warmte En Geluid
Af en toe is de ventilator redelijk te horen, maar over het algemeen issie heerlijk stil. Zeker als de radio aan is of er mensen om je heen zitten.
Qua warmte merk je bijna niet eens dat-ie aanstaat!

Mobiliteit En Accuduur
Mobiliteit
Met een gewicht van 1.3 kg is dit een echte laptop. Je neemt hem makkelijk mee en hebt eigenlijk niet eens door dat je hem draagt.

Accuduur
Met een accuduur tussen de 5 en 10 uur heb je een grote actieradius voordat je het eerste stopcontact weer moet opzoeken!

De prijs ligt in Nederland tussen de ¤1.799,- incl. BTW (Laptopshop) en ¤1.902,81 incl. BTW (Misco).
Ik heb hem uit Ierland voor ¤1.501,44 incl. VAT (excl. verzendkosten) (Laptopsdirect) echter ik heb er nog het eea aan verzekeringen en checks bij gedaan (ivm de verzending).

Heb jij ook een Samsung X360 AA02?

Goede review!

Ik vraag me een paar dingen af:
Wat waren je criteria voor het uitzoeken van een laptop? Was het je vooral om accuduur en gewicht te doen?
Ik vraag me ook af wat de afweging is geweest om niet voor bijvoorbeeld voor de NC20 te gaan van samsung. Dat scherm is maar 1 inch kleiner en heeft dezelfde resolutie. Waarschijnlijk is de processor (Via Nano 1Ghz) wel trager en zit er minder geheugen in (kan worden uitgebreid?)
Verder is de NC20 slechts 200 gram zwaarder.

Er zowat alle punten is de X360 beter, maar mijn vraag is eigenlijk of het prijsverschil van meer dan 1000 euro (3x zoveel) kan worden gerechtvaardigd?
Goede vraag!

Bij een laptop ga ik altijd meteen voor iets waar ik lang profijt kan hebben.
In dit geval waren ook lange accuduur en gewicht van belang omdat ik er nog wel eens mee wil reizen.
Qua scherm stel ik 13" inch zo'n beetje als ondergrens omdat het anders wel een heel klein schermpje gaat worden en daar werk je niet lang handig op.
Dus feitelijk zijn in dit geval gewicht, goede bruikbaarheid (niet te licht qua specifcatie) en lange gebruiksduur de criteria geweest.

De nc20 is in mijn optiek overigens geen netbook maar een ondermaatse laptop :)
bij een laptop kopen gaat het ook zeker om de prijs we moeten allemaal op de kleintjes letten, ik had een een website gezien voor goedkope laptops maar ook een goede service zie www.laptopkopen.biz