Specificaties 7" (1280x800), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Colorfly E708 Q1 Wit Review

R-O-Y 14 juli 2014, laatste update op 21 augustus 2014, 376 views

Colorfly E708 Q1 Wit

De Colorfly is een zeer handzaam apparaat. Vanaf het moment dat de tablet uit de doos gehaald is voelt het aan als een degelijk ding. Het gewicht van 260gram zorgt ervoor dat het aanvoelt alsof het ding van lucht gemaakt is. Dat komt ook door de bescheiden accu van 2300mah.

Pluspunten

• Vlotte interface
  • Weegt erg weinig
  • Heel mooi scherm, goede kijkhoeken en helderheid (1280*800)
  • Aansluitingen aan n zijde
  • Micro-hdmi poort
  • Android 4.4 beschikbaar (officieel)
  • Micro-sd slot
  • De prijs!

Minpunten

• Korte accuduur
  • 1GB geheugen, nog geen problemen mee gehad maar veel is het niet.

Algemeen

De Colorfly is een zeer handzaam apparaat. Vanaf het moment dat de tablet uit de doos gehaald is voelt het aan als een degelijk ding. Het gewicht van 260gram zorgt ervoor dat het aanvoelt alsof het ding van lucht gemaakt is. Dat komt natuurlijk ook door de bescheiden accu van 2300mah. Dat is gelijk z'n grootste zwakte.

Het display

Indien je op zoek bent naar een 7" tablet met een goede resolutie en beeldkwaliteit kun je stoppen met zoeken. De E708 Q1 geeft echt een verbluffend mooi beeld, de kijkhoeken zijn prima in zowel landschap als portret orientatie. De resolutie van 1280*800 is niet meer bijzonder hoog naar huidige maatstaf maar het is zeker nog scherp te noemen. Voor een tablet in deze prijsklasse is het overigens wel bijzonder. Meestal krijg je 800*480 of 1024*600. Die beide resoluties vind ik 'net niet'. Vandaar dat ik nu deze tablet ook review ;)

De processor

In de tablet zit een Allwinner A31s soc. Dit is een quadcore model welke niet bijzonder snel is maar zeker vlot genoeg om de tablet aangenaam te maken. De processor is aan 1GB geheugen gekoppeld wat in combinatie met android 4.4 geen haperingen oplevert. Ik laat de tablet mijn netflix streams weergeven en dat gaat uitstekend. Of alles zonder haperingen blijft moet nog blijken. Daarvoor heb ik de tablet nog te weinig gebruikt met ook niet al te zware taken. Ik heb de tablet ook open gemaakt, dit gaat redelijk makkelijk omdat de plastic achterkant er met een special tooltje zo af te klikken/ritsen is.

De soc is gekoeld met een aluminium plakker die ongeveer 4x het oppervlak van de soc zelf is. In de behuizing levert dit plakkertje een aardige hotspot op. Bij gebruik kun je duidelijk voelen waar het koelplaatje zit. Dit is een warme plek, terwijl de rest van de tablet redelijk koel blijft. De warmte voel je wel en is het is ook een redelijke temperatuur. Je eraan branden gebeurt gelukkig niet. Helaas kan ik niet van die fancy IR-foto's maken. De hotspot zit aan de kant waar ook alle aansluitingen zitten, daar zul je het mee moeten doen :P

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit ligt een stuk hoger dan ik gewend ben van chinese tablets. Dit komt vooral door de stevige plastic achterkant die rondom vastklikt op de rest van het apparaat. De tablet is uiteraard in te drukken en te buigen maar dit zal niet gebeuren als je 'm normaal gebruikt. Verder sluit de behuizing mooi aan op de knoppen en de poorten. Dit alles zorgt ervoor dat de tablet beter aanvoelt dan z'n prijs zou doen vermoeden.

De software

De tablet is verkrijgbaar met android 4.4 al geinstalleerd. Het ding is waarschijnlijk ook verkocht met 4.2 voordat 4.4 beschikbaar was want deze zie je ook aangeboden worden. Het is in ieder geval mogelijk te updaten naar de nieuwste versie.

Aan de android versie zelf is weinig veranderd door de fabrikant. Het lijkt zeer sterk op een AOSP rom. Dit is voor mij geen nadeel. Hoe dichter je bij de google-versie zit hoe beter je zelf aanpassingen kunt doen. Mijn aanpassingen beperken zich tot Nova-launcher, Xposed en Gravitybox. Als de fabrikant te veel veranderd heeft werken die laatste twee soms niet.

Er staan een paar applicaties voorgeinstalleerd, de chinese apps kun je sowieso verwijderen. Dit zijn 'gewone' apps en zijn niet als systeem-app erop gezet. Als de tablet van root voorzien is kun je natuurlijk alles verwijderen wat je niet wilt hebben.

Op de tablet heb ik Xposed geinstalleerd. Dit gaat prima en zorgt niet voor een bootloop oid. Ook gravitybox werkt uitstekend en daar ben ik erg blij mee. Hiermee kun je de tablet aan je eigen wensen aanpassen en worden functies beschikbaar die normaal niet te kiezen zijn. Met Xposed kun je uiteraard nog veel meer dingen installeren die allerlei leuke toevoegingen geven. Voor de geinteresseerde:

Daar kun je wat meer informatie vinden. Via deze review wil ik laten weten dat het werkt. Stel dat het apparaat wel in een bootloop komt is het fijn dat van te voren te weten. Wil je meer weten over Xposed of Gravitybox, klik eerst op de links :)

Kunnen we de tablet rooten?

Jazeker! Met Vroot heb ik de tablet van root voorzien. Omdat na het rooten er een of andere vage chinese app op staat kan ik iedereen aanraden deze te vervangen met SuperSu. Als je van die laatste een systeem-app maakt zal hij automatisch die chinese app eraf knikkeren. Hier heeft iemand een kleine how-to gemaakt:

De tablet heeft een zeer goede prijs/prestatie verhouding. De specs ga je in nederland niet vinden voor dit geld. Dat de tablet android 4.4 draait is ook een groot pluspunt tov van alle modellen die op 4.1 of 4.2 blijven steken. Hiermee zal de tablet in ieder geval nog wel even vooruit kunnen. De interface is zonder haperingen, hopelijk blijft dit ook zo met toekomstige apps/updates. Dit ding is zeker een aanrader voor de mensen die niet zoveel geven om accuduur maar verder een prima tablet (met hdmi!) zoeken. Wil je uren gamen zonder lader aangesloten kun je beter een ander zoeken met wat meer accucapaciteit.

Heb jij ook een Colorfly E708 Q1 Wit?

Idd jammer van de accu, daar kijk ik nu toch ook naar. Heb ook een goedkope android nu in gebruik en alles werk prima, maar na 1 uur is de accu compleet uitgeput. En wetende dat dat alleen maar minder gaat worden in de loop der tijd is een sterkere accu idd gewenst.
Bedankt voor de goede review !
Wat voor mij ook heel belangrijk is is hoe vol de accu blijft als de tablet niet gebruikt is. Met een 2300mah accu (m'n tweede heeft een 2400mah! :D) zit je aan de ondergrens. Opzich doet deze tablet het prima, alleen met zo'n lage capaciteit kan het ook nooit bijzonder worden.

Ik gebruik naast deze ook een Pipo M6 Max. Deze heeft een 10000mah en doet het erg lang op een lading. Ook is de ontlading bij 'stilstand' laag. M'n vriendin heeft een Chuwi VX8 van mij gekregen en ik ben echt verbaasd over dat ding. Heel vloeiend, gaat erg lang mee op een accu (4000mah) en dat ding lijkt zichzelf stiekem op te laden. Mocht je er een nieuwe tablet overwegen zou ik zeker even in Azi shoppen (ebay, aliexpress). Er is erg veel moois te koop voor een stuk schappelijkere bedragen dan hier in Europa.

Die andere tablets staan helaas niet in de pricewatch, anders kon daar ook een soortgelijke review bij :)