Specificaties 10,2" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NC10-KA06 Review

edjex 15 februari 2009, 3.351 views

Samsung NC10-KA06

Pluspunten

• Batterijduur
  • Toetsenbord
  • Geen bloatware meegeleverd
  • Windows xp

Minpunten

• speakergeluid
  • vrij klein touchpad

Ik heb sinds begin november 2008 een zwarte nc10 in gebruik.
Ik gebruik 'm dagelijks voor verschillende zaken: internet, mailen, games, binaries downloaden.
Ook gebruik ik xbmc (atlantis) voor het bekijken van films/afspelen van mp3'tjes vanaf mijn NAS via wifi. Dit gaat zeer vloeiend.
Het gebruik van de desktop wordt steeds minder. Het gemak van werken op de bank in de woonkamer is toch wel lekker.
De snelheid van de nc10 is boven verwachting. Windows xp werkt soepel en reageert vlot.
Linux, OSX, Vista en Windows 7 zijn ook te installeren op de nc10 al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Ik heb de volgende software geinstalleerd en het werkt allemaal naar behoren: office 2003, mcafee, radmin viewer 3, warblade, namco museum 50th anniversary.
Installatie van office 2003 heb ik gedaan door de dvd speler van de desktop te delen in mijn netwerk.

Het scherm is voldoende groot met een resolutie van 1024x600. Al zou een 11 of 12 inch met een resolutie van 1280x800 nog beter zijn. De nc20 is net op de markt en heeft deze eigenschap.
De helderheid is met 8 stapjes in te stellen en kan zeer fel worden ingesteld. Ik gebruik 'm meestal op 2 of 3 streepjes binnen. Buiten is het scherm ook goed leesbaar.

Het toetsenbord is in vergelijking met de concurrentie voorzien van grote toetsen. Je kunt er best lekker op typen. Ook de indeling is logisch en overzichtelijk. Er zit een anti-bacterieel laagje op (nano-zilverdeeltjes) maar dat had van mij niet gehoeven. De meningen over het gezondheidsaspect ervan zijn nogal verdeeld.
Het touchpad is vrij klein al is er best mee te werken. Je moet er wel wat feeling voor hebben.
Ik heb na een tijdje toch een draaloze lasermuis gekocht met een nano (mini) receiver dus geen bluetooth.
Deze is van het merk Ednet en werkt zeer goed.

Het speakergeluid is erg matig. Ondanks het instellen van de equaliser blijft het imo erg slecht. Slechter dan menig mobieltje. Wil je goed geluid dan ontkom je niet aan externe speakers. Ik gebruik een logitech LS 11 setje. Ook zijn er USB powered luidsprekers te koop maar het vermogen daarvan is meestal gering. Ook zijn die een stuk duurder.
De ingebouwde webcam is van redelijk goede kwaliteit. Ik gebruik 'm verder niet.
De aansluitingen op de nc10 zijn verder standaard: 3xUSB, 1 netwerk aansluiting, MIC, SPEAKER, VGA, kensington beveiliging.
De accu is van het 6 cells type en gaat ruim 5 uur mee. Dat is inclusief continue gebruik van wifi voor internet. Dit is zeer netjes in vergelijking met andere netbooks.

Wat betreft lawaai van de ventilatoren: dit is bijna niet te horen, zeker niet storend. De warmteproduktie is acceptabel.

Mijn conclusie is dat de nc10 boven verwachting presteert en zeker z'n geld waard is!

Tips:
Zoek op Youtube eens op nc10 en je zult veel filmpjes vinden waarin de nc10 een hoofdrol speelt. Je kunt dan mooi zien hoe bijv. OS X moet worden geinstalleerd. Ook kun je zien hoe verschillende games draaien op de nc10 of hoe je het apparaat uit elkaar kunt halen zonder het te slopen.
Een andere tip: druk op F11 in internet explorer voor een groter scherm.

Heb jij ook een Samsung NC10-KA06?

Slim, zelf nog niet aan gedacht :9