Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E Review

Nixadus 15 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 3.337 views

Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Complete uitvoering en voorzien van alle essentiele accesoires
  • Goede balans tussen prijs en prestatie
  • Zeer uitgebreide featureset (niet nader hier omschreven)
  • Duidelijk verbeterde koeling op de 'zwarte" versie

Minpunten

• Wordt best wel warm
  • Drivers (versie 8.6) nog niet geoptimaliseerd voor deze kaart
  • Dual slot ontwerp

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene beoordeling:
Even voor de duidelijkheid, het gaat hier dus om de nieuwe (zwarte) versie met de verbeterde koeling.
De kaart voelt degelijk aan, de afwerking is prima en hij wordt standaard geleverd met alle wenselijke accessoires (CF-bridge, HDMi verloop, 2 verloop stukjes voor de voeding en wat andere kabeltjes). De prestaties zijn prima en de nieuwste driver (9.1) heeft nu eindelijk aanpasbare fanspeed en werkt stabiel. Voor het eerst vindt ik het dan ook terecht dat de driver score hier op zeer goed uitkomt.
In tegenstelling tot de HD4850 heeft deze kaart een aangepast koeling die zijn werk zeker naar behoren doet. De gemiddelde temperatuur (58-60 graden voor de 4850 bij idle met reference 1-slot koeler) zit bij de 4870 1Gb versie in idle op gemiddeld 44 graden. Een knappe prestatie als je bedenkt dat deze kaart juist om zijn warmte produktie bekend staat. Zelfs bij 100% load wordt hij niet warmer dan 75 graden.
Op het moment van schrijven is deze kaart rond de 200,- te verkrijgen. Voor die prijs heb je een geweldige kaart, die goed smoelt, prachtig beeld geeft, maar voor om zijn prestaties misschien wel de meest interressante kaart van dit moment is in zijn prijsklasse. Nogmaal, alleen natuurlijk als de "zwarte" versie neemt. Die heeft namelijk de duidelijk verbeterde koeling.

Reden van koop:
Sinds mijn review over de 3870 en later de 4850 is mijn systeem iets veranderd. Groter beeldscherm (24") en snellere processor hebben de behoefte opgewekt om ook een passende Videokaart te vinden.
Het moest sowieso een ATI worden en na wat gexperimenteerd te hebben met een 4850 CrossFire opstelling is het dan toch de 4870 met 1Gb geworden.

Systeem
• Dualcore 8400 - draaiende 4.0Ghz op air met Zalman CNPS-9900 (idle 34, load 46)
• Gigabyte P35-DS4
• 4GB DDR2 1066Mhz
• Sapphire HD4870 1Gb GDDR5
• 2 * WD 500GB SATAII in Raid - Maxtor 250GB SATAII
• Thermaltake Toughpower 750 Watt
• Creative X-Fi Platinum
• Cooler Master Stacker TC-01

Verpakking en inhoud
Verpakking is degelijk en compact, statig zwart zoals dat al bekend is van de Sapphire. In tegenstelling tot de staandaard (reference cooler) 1Gb versie heeft deze kaart een aangepaste koeler. Deze is geheel in het zwart hetgeen de kaart een mooi en stoer uiterlijk geeft. In de verpakking zit de grafische kaart, een summiere handleiding, cross-fire bridge, driversCD, enkele kabels, converters naar VGA en HDMI-uitgangen en ook nog twee power verloopkabels. Geen extra's dus zoals speciale games etc.

De installatie
De grafische kaart in de computer steken verloop vlot. Deze kaart lust nogal een slok dus vandaar dat er twee 6-polge voedingsstekker aangesloten moeten worden. Het installeren verliep prima. Het is wel te adviseren zeker de 8.12 of nog beter de 9.1 drivers te installeren. Als driver gebruikte ik de 9.1 drivers.

Prestaties (vergelijk tussen HD4850-512, HD4850-512 CF-opstelling en de HD4870 1Gb)

Windows Vista: 5.9 overall systeem index

3Dmark Vantage:
Ik heb het aantal testprogramma's verandert. Meer bij de tijd en ze buiten de mogelijkheden beter uit.

Singel HD4850 (stock speed)
1680 * 1050 : 3712 O3mark - avg. 62
1920 * 1200 : 2993 O3Mark - avg. 50

1680 * 1050 : 200.7
1920 * 1200 : 178.1

GPU : 6836

Idle : 142 Watt - Load (Furmark) : 255 Watt

CrossFire HD4850 (stock speed)
1680 * 1050 : 6055 O3mark - avg. 101
1920 * 1200 : 4962 O3Mark - avg. 83

1680 * 1050 : 219.3
1920 * 1200 : 199.6

GPU : 9368

Idle : 197 Watt - Load (Furmark) : 415 Watt

Singel HD4870 - 1Gb (stock speed)
1680 * 1050 : 5578 O3mark - avg. 93
1920 * 1200 : 2993 O3Mark - avg. 72

1680 * 1050 : 209.1
1920 * 1200 : 181.2

GPU : 8155

Idle : 174 Watt - Load (Furmark) : 276 Watt

Zoals jullie zien is het resultaat nogal wisselend. Een ieder moet er maar zijn eigen conclusies aan verbinden. Even voor de de duidelijkheid. De test is gedaan in een real-life situatie. Dus gewoon virusscanner en andere ongein ge´nstalleerd en werkend. Ik heb hiervoor bewust gekozen omdat je inde praktijk toch altijd een aantal basis programma's in de achtergrond werkend hebt.

Temperaturen:
In tegenstelling tot de HD4850 heeft deze kaart een aangepast koeling die zijn werk zeker naar behoren doet. De gemiddelde temperatuur (58-60 graden voor de 4850 bij idle met reference 1-slot koeler) zit bij de 4870 1Gb versie in idle op gemiddeld 44 graden. Een knappe prestatie als je bedenkt dat deze kaart juist om zijn warmte productie bekend staat.le. Ik zie in ieder geval nog geen reden om een 3rd party koler te pakken en erop te plakken.

Overclocken:
Ik heb deze kaart nog niet overclocked. Vond het nog niet nodig.

Prijs:
Dit kaartje is tussen de 200 en 250 Euri's te kopen. Qua prijs/prestatie is deze kaart een absolute aanrader om te kiezen. Stap je over van een 8000 serie Nvidia of een HD2xxx of 3xxx van ATI dan heb je een duidelijke verbetering. Let wel op de nieuwste drivers, want zoals bij ATI bekend lopen de drivers qua performance achter de introductie aan. Zeker als je deze kaart op resoluties van 1680 * 1050 draait met alle opties aan dan zul je merken dat hij meer in zijn mars heeft dan dat hij in eerste instanties laat zien. De CrossfireX en DirectX10.1 ondersteuning zijn natuurlijk ook pluspunten.

Product info:
Het betreft het model met SKU : 11133-04-20R

Heb jij ook een Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E?

Singel HD4850 (stock speed)
Voor de netheid, even aanpassen naar single uiteraard ;)

Leuke review, maar misschien leuk om wat foto's bij te plakken, aangezien je zegt dat ie vrij mooi is (mensen willen er graag een beeld van), en omdat je refereert naar "zwarte" willen ze wel eens weten hoe dat er dan uitziet;)
Dit is de stille zwarte versie waar de reviewer het over heeft (met foto).

[Reactie gewijzigd door mr. blue op 25 februari 2009 23:54]

- Per ongelijke post -

[Reactie gewijzigd door huub8 op 20 april 2009 20:14]

Heb je daar een produkt code van?
Ik bedoel verschillende codes voor de "normale" en de "zwarte" krijg er volgende week eentje binnen :+
Graviton12, ik heb de SKU in de review opgenomen. SKU is 11133-04-20R.
Prima review!

Mag ik vragen waar jij de zwarte versie heb gekocht?
Ik was nog niet op de hoogte van het bestaan van de nieuwe versie, maar heb deze wel gekregen. Besteld bij Zercom.
Ben het helemaal eens met de bevindingen van Nixadus. Kaart is erg stil (idle vrijwel onhoorbaar, GPUZ geeft fanspeed van 10-15% aan) en is veel koeler (zowel idle als load) dan wat anderen melden voor hun 4870. Ben wel benieuwd hoe dat gaat worden in de zomer als de luchttemperatuur in de ruimte waar mijn pc staat flink kan oplopen.
Ik zie dat de kaart prima funktioneert ;)

Mooie review, van een prima kaart.
Bedankt voor de revieuw, kan ik mooi meenemen in mijn zoektocht voor een
nieuwe kaart.
Alleen de warmte staat me nog iets tegen....