Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Force 500 Review

Creator13 10 juli 2014, laatste update op 10 juli 2014, 339 views

Cooler Master Force 500

Dit is een mooie en stevige kast met veel uitbreidingsruimte, maar als compensatie voor de lage prijs is de kast iets minder mooi afgewerkt.

Pluspunten

• Mooi ontwerp (persoonlijk natuurlijk)
  • Veel ruimte voor uitbreiding
  • Goed te ventileren
  • Tool-free clips voor HDD, ODD en FDD drives
  • Front USB 3.0

Minpunten

• Afwerking is op sommige punten wat minder
  • Geen stoffilters
  • Fan gemonteerd op zijpaneel maakt veel lawaai
  • USB en geluidaansluitingen zitten vlak boven de bovenste optische drive bay

Ik heb de Cooler Master Force 500 gekocht vanwege zijn mooi uitziende ontwerp, hoewel dit natuurlijk persoonlijk is, front USB 3.0, iets wat zeldzamer is in deze prijscategorie, en de vele uitbreidingsmogelijkheden. En natuurlijk de zeer lage prijs.

Afgezien van de goedkope afwerking van het plastic aan de zijkant voldeed deze kast volledig aan mijn verwachting.

Er zitten zes plekken voor fans: één 120mm aan de achterkant (meegeleverd), één 140mm/120mm aan de linkerzijkant (links vanaf de voorkant), één 140mm aan de voorkant OF twee 120mm en twee 120mm aan de rechterzijkant. Deze kast is niet gebouwd voor snel draaiende fans die de kast in beweging brengen. Toen ik een extra fan wilde monteren aan de linkerzijkant begon deze heel veel lawaai te maken, veel meer dan wanneer ik dezelfde fan aan de voorkant monteerde. De meegeleverde fan is heel erg stil, zelfs wanneer deze op 100% draait.

Het installeren van de componenten is vrij makkelijk voor iemand die al eerder computers in elkaar heeft gezet, maar als je afhankelijk bent van de handleiding kom je niet ver. Het koste me erg veel tijd om uit te vogelen dat je de moederbord set-offs met een apart adaptertje voor je schroevendraaier moest vastzetten.

Zoals ik al eerder noemde: de afwerking is niet altijd even geslaagd, maar voor geslaagde uitwerkingen moet je in een hogere prijsklasse zoeken. De twee plastic banden aan de zijkant van het frontpaneel zien er aan de zijkant van de kast niet heel mooi uit. Ook is het niet aan te raden te veel PCI-uitbreidingssloten eruit te drukken, aangezien je deze er niet terug in kan zetten en er scherpe randjes ontstaan. Afgezien van de afwerking geeft de kast een robuust gevoel, alles zit lekker vast en je krijgt niet het gevoel dat je heel erg voorzichtig moet doen om hem in elkaar te houden. Het enige ding dat wat goedkoper aanvoelt is de plastic voorkant.

Van binnen ziet de kast er prima uit. Je staat misschien even te twijfelen bij de plastic klemmen van het tool-free systeem, maar deze blijken uiterst sterk en stevig. Je krijgt maar twee tool-free klemmen voor HDD's, van de in totaal zeven bays, maar voor de meeste mensen is dit geen probleem. De kabels naar het frontpanel zijn meer dan lang genoeg. Je kan alle kabels ook mooi wegwerken, hoewel dit wel in de weg kan zitten voor het monteren van fans aan de rechterzijkant. Er is ruimte voor een grote voeding en een lange videokaart. Je kan met de zeven PCI-uitbreidingssloten zelfs tot drie high-end videokaarten erin zetten. De maximale maat voor een moederbord is ATX, maar als je voor E-ATX zou gaan is de kans groot dat je ook een wat duurdere kast kan kopen.

Aan de voorkant heb je één USB3.0 poort, twee standaard USB-poorten, een microfoon jack en een koptelefoon jack en een resetknop. Je hebt direct daaronder twee 5.25" bays, bijvoorbeeld voor optische drives. Je hebt een 3.5" inch bay aan de voorkant voor een cardreader of floppydrive. De plaatsen van de 5.25" bays is niet heel strategisch want als je kabels verbonden hebt krijg je iets zoals in de afbeelding beneden.

Kortom, dit is een heel geslaagde kast voor zijn prijs, al krijg je niet de allerhoogste kwaliteit. Zeker voor alle mensen die een hoge performance uit een laag budget willen halen is dit model zeer aan te raden. Zelfs als je daarna nog wilt gaan upgraden naar zwaardere componenten is dit prima te doen; er kan bijvoorbeeld een voeding van een wat groter formaat of zelfs waterkoeling in. Ook videokaarten met lange koelers passen er makkelijk in. Ook de andere uitbreidingsmogelijkheden verwacht je niet voor deze lage prijs.

Heb jij ook een Cooler Master Force 500?

Waar wil je de bays dan plaatsen? Aan de zijkant? Nee, dit is gewoon een normale procedure, en ik heb het er ook mee eens dat niet niet handig is, maar ach: hoe vaak gebruiken we zo'n DVD drive nog?
Nee, ik dacht eerder dat je de USB/geluidspoorten onder de drives te doen. Maar inderdaad: je hebt er een nodig om Windows te installeren en dan ben je er wel klaar mee. (Of soms een film kijken)