Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition Review

DBhellraiser93 15 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 2.355 views

Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition

Pluspunten

• snelheid
  • prestaties
  • hij wordt zeer goed gekoeld
  • en geluid kan je zelf instellen

Minpunten

• slechte driver ondersteuning van ATI
  • weinig mee geleverd in de doos
  • het flikkeren in 2D

Drivers en compatibiliteit Score: 2
algemeen

Ik kom van een van de eerste PCI kaarten namelijk de x1600 256mb die ik al een tijdje had.
en het is nu wel weer is tijd voor om een andere computer te bouwen.
Mijn eisen waren voor de videokaart,
dat het een direct x10 kaart is.
Met genoeg geheugen voor me toekomstige 22 inch scherm.
Dat ik de nieuwste spellen en die uit komen kan spelen.
En dat ik een fatsoenlijke benchmark kon draaien.
kortom genoeg redenen om deze kaart aan te schaffen
Bij het bouwen van de computer kwam ik erachter dat me videokaart langer is dan me moederbord
En dat ik 2,5cm speling had in mijn medium tower

prestaties

Het eerste keer toen ik ging benchmarken had ik gelijk al iets van dat kan hoger.
Dat bleek inderdaad ook zo te wezen EPU-6 engine had hem afgeremd in de mode Max power saving.
toen ik hem in turbo zette scheelde het me gelijk al ongeveer 7000 punten in 3dmark03.
De glimlach kwam gelijk weer Het werd toen maar is tijd om in CCC te kijken.
Wat me toen gelijk opviel is dat de gpu clock niet 800 was maar 780 je kan hem dus max clocken tot 800
Dat maakt voor de rest niet veel uit want de prestaties van deze kaart zijn met 1 woord gaaf
Grafisch is die mooi met een game op een source engine zit je gemiddeld op 150 FPS
als je zo stap maakt van een sapphire x1600 naar dit wil je niks anders meer
De snelheid is echt gigantisch van deze kaart dit valt mij niet op in games maar in vista

bijgeleverde materiaal

-CD ATI driver version 4.9
-dvi-d kabel
-crossfire bridge
-een poort om van digitaal naar analoog te gaan
-en 2x E.I.S.E kabels
-2 schroeven

benchmark

3Dmark03: 52021
3Dmark06: 13845
3Dmarkvantage: 7895

[b]drivers /b]
Ik heb hier nog niet echt veel over te vertellen,
Behalve dat Windows prestatie index je nieuwe driver niet altijd meteen herkent,
Dit is mijn ervaring hiermee, ik weet dus niet hoe het zit met andere mensen.
Het is een schone installatie Dus der zou weinig fout kunnen zitten.

een fout dat regelmatig voor komt bij de club 3D HD4870 1GB DDR5.

Zoals er veel positief is over deze kaart is er ook een nadeel.
Nadat vista erop stond met alle drivers en updates ging hij flitsen in 2D.
Zoals in lobby's van spellen,plaatjes openen,en op het desktop zelfs.

Een oplossing zou wezen hardware versnelling op 0 te zetten ik kon hier niet bij komen vanwege de ATI drivers en bleef dus alleen deze volgende oplossing over

Het probleem dat zich eigen voor doet is zijn memory clock
Standaard draait hij op 925 effectief draait het op 3700mhz zoals wel bekent is.
Vista schijnt hier op een of ander manier niet goed mee om te kunnen gaan omdat het DDR5 geheugen is.
De oplossing hier voor is om hem in CCC van het slot te halen en terug teclocken naar 900 mhz ,waardoor je effectief op 3600 uitkomt.
Het verschil tussen deze kaarten HD 4870 1GB en de Club 3D 4870 1GB,
Is dat de Club 3D 4870 1GB maar 30 GPU clock meer heeft .
waarvoor je dan toch 50 euro meer voor betaalt.

Dit probleem komt alleen maar voor met deze kaart en heeft voor de rest niks met 4800 serie te maken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou nog graag mijn excuses willen aanbieden voor mijn vorige review over deze kaart nadat ik hem zelf nog een paar keer had gelezen begrijp ik wat de mensen bedoelde in de reacties
en hoop ik hierbij dat deze review beter is.

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 1024MB GDDR5 Overclocked Edition?

Dat die kaart zo groot is valt wel mee hoor. Wees blij dat hier al een custom koeler op zit.
Ben van 2X een club3d 4870 512MB overgestapt op een xfx gtx 285 vanwege crossfirepijntjes. Ik heb mijn waterkoelblok van mn southbridge moeten halen anders past ie niet.
Dat is een tutorial hoe je met rivatuner zelf het toerental omlaag krijgt gebaseerd op temparatuur van je kaart. Echt een aanrader. Aangezien die club3d`s inderdaad standaard op 60% staan. En dat maakte mij teveel lawaai.
CD ATI driver version 4.9
Als dat catalyst 4.9 is (kan ik me haast niet voorstellen) zou ik toch echt s 9.1 installeren.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 15 februari 2009 09:44]

CD ATI driver version 4.9 is mee geleverd in de doos
nadat Windows prestatie index op 1.0 stond
Was ik gaan zoeken naar hoe dat kwam
inderdaad me ati driver was het probleem nu heb ik ook gewoon 9.1
De Problemen met het knipperen in 2d zijn op verschillende mannieren op te lossen.

1 oude drivers installeren (problemen zijn gekomen rond 8.11)
2 rivatune de snelheid van je geheugen laten bepalen (dan draait 925 wel, maar hoger natuurlijk ook :-)

Het is dus gewoon een driver probleem en niet een VISTA probleem.
Zelfde problemen zijn er namelijk ook onder XP met nieuwe drivers!
hai dbhellraiser93,
ja dat knipperen,flitsen deed de mijne ook...na je revieuw gelezen te hebben heb ik hem ook op 900 gezet...het lijkt beter te gaan..meestal zag ik het tijden kijken naar films in media player
flikkeren blijft een probleem dus..zelfs af en toe in xp.
in vista de klok snelheid aangepast...opgelost dacht ik maar de games draaien dan niet meer..het is wel een mooie kaart maar ik ga hem opruilen voor een andere...
aardige review, alhoewel ik wel wat vetgedrukte tussenkopjes en dat soort kleinigheden op prijs zal stellen, 3 sterren..

btw.. heb jij je fanspeed op 63% staan :? ik heb een Sapphire Radeon HD 4870 1GB, 20% fanspeed, hardstikke stil.. dit is dan wel een dual-slot koeler..
Ik heb zelf niks veranderd aan mij fan speed
ook heb ik een voorgevoel dat CCC niet de juiste snelheid aan geeft
aan gezien ik duidelijk het verschil hoor als ik hem in EPU-6 engine een andere modus geef
Dat je de GPU maximaal maar op 800 kan overklokken vind ik raar, ik heb precies dezelfde kaart en die van mij kan tot 850 :? Verder mooie review maar als eerder genoemd: misschien de tussenkopjes vet maken, leest beter door
semjon over jouw GPU zie je dat in CCC of in rivatuner?
Nee oude drivers helpen bij mij niet dat heb ik al geprobeerd.
hoewel dit probleem niet voorkomt met xp.
Xp kan wel overweg met deze drivers.
En terug clocken was enigste oplossing dat werkt bij mij 925 kan hij ook draaien,
maar komt de 2d probleem dus weer.
en alles wat er hoger zit dan 925 zelfde probleem en niet in xp
kortom een vista probleem

[Reactie gewijzigd door DBhellraiser93 op 14 maart 2009 23:47]

Nee, spreektaal leest niet lekker; ik moest elke regel meerdere malen lezen om te begrijpen wat er stond.
Drie kleine puntjes die voor verbetering vatbaar zijn: spelling, grammatica en interpunctie.
Dit klinkt ongetwijfeld zeikerig, maar ik vind het verschrikkelijk hoe op het internet alle taalregels lijken te vervallen.

Inhoudelijk is het een goede review. Ik heb de kaart zelf ook en ben er zeer tevreden over. Het enige probleem dat ik tegenkwam, was dat - door gebrekkige ondersteuning door Catalyst, zo bleek later - het beeld flikkerde. Dit bleek uiteindelijk eenvoudig te verhelpen door de snelheid van zowel het geheugen als de GPU terug te schroeven naar niet-overgeklokte waarden. Nadat ik dat had gedaan, presteerde de kaart nog steeds uitstekend, alhoewel het natuurlijk zonde is de kaart niet op volle capaciteit te kunnen gebruiken.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem? Ik gebruik Windows XP.

[Reactie gewijzigd door Hatseflatsert op 16 juli 2009 14:54]