Origen AE S10V Review

Eddo-79 9 juli 2014, laatste update op 10 juli 2014, 371 views

Origen AE S10V

Top kast, die absoluut in het zicht mag staan in een AV-meubel. Zeer strak afgewerkt, met goede meegeleverde accessoires. Aan de andere kant mag dat ook wel voor het geld.

Pluspunten

• Uiterlijk;
  • Bouwkwaliteit;
  • Meegeleverde cardreader;
  • Display heel mooi;
  • Afstandsbediening;
  • Stille fans.

Minpunten

• Duur.
  • Power SW kabel te kort om mini-ITX moederbord connector te bereiken

Kast gekocht om als high-end HTPC in het zicht te staan in mijn AV-meubel.

In combinatie met:
Be Quiet! 430W L8 CM voeding
Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI
AMD A6-6400K
Noctua NH-9LA low-profile koeler
4GB DDR3 Geil LP geheugen
OCZ Vertex 3 120GB SSD
Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart

Lang gezocht naar een passende kast die voldoet aan mijn wensen. Uiteindelijk had ik een Lian Li op het oog, maar daar los een afstandsbediening + IR-module + cardreader bij kopen, maakten de OriginAE S10V ineens interessant.

Inbouw van de elementen:

1. Voeding - Be Quiet L8 CM 430W

Aangezien een gewone ATX voeding past, niks bijzonders. Enige waar ik rekening mee hield is dat de fan van de voeding naar beneden is gericht, zodat lucht door het rooster in de bodem van de kast wordt aangezogen.

2. Moederbord - Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI

Een micro-ATX moederbord zou passen, maar ik had dit mini-ITX bord al aangeschaft. Op mijn bureau de AMD A6-6400K + Noctua NH-9LA koeler + geheugen gemonteerd en die in de kast geschroeft. Ging prima, al is het wel krap bij de 2 uitgaande fans.

3. Bluray Speler - Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart
Ik heb uiteindelijk voor een bluray combo gekozen van Streacom, die ook nog slotin is.Eject bediening aan de linkerkant van de drive. Inbouwen ging prima. De bracket kan los gehaald worden uit de kast, waarna de combodrive opgebouwd kan worden. De bij de kast meegeleverde schroefjes zijn wel echt ontzettend klein. Priegelwerk dus en een heel klein kruiskop schroevendraaiertje is nodig.

Ik had geen Slimline SATA - SATA adapter gekocht, dus die alsnog aangeschaft. 5 euro.

4. SSD - OCZ Vertex 3 120GB
OriginAE heeft een heel mooi inbouwsysteem voor HDD's. Ik heb de SSD op een bracket geschroeft en middels rubberen schroefklemmetjes zitten die heel snel in de kast. Er is ruimte voor 2x 3,5" drive-bays in de kast. Persoonlijk had ik er graag ook nog een 2,5" SSD bay bij gezien. Het past prima kwa ruimte en daarmee zou extra ruimte over blijven voor normale HDD's.

Alles aansluiten:
De 4 ingebouwde 60mm koelers (2 inflow, 2 outflow) doen hun werk stil, maar als je een mini-ITX bord hebt zoals ik, heb je te weinig fan-connectoren op je moederbord. Dus moet er wat tweaking plaatsvinden van de stroomkabels, zodat uiteindelijk 4 fans gecontroleerd kunnen worden. Ik had nog een oude fancontroller liggen, dus die is ingebouwd,

Een voeding met Cable Management is aan te raden, om de flow in de kast zo goed mogelijk te houden. Het aansluiten van de voeding op het moederbord is erg krap naast de outflow fans, dat vergt delicate actie.

Het aansluiten van de ingebouwde display vergde mij wel wat uitzoekwerk. Niet alle standaard connectors op het moederbord worden op de reguliere manier gebruikt. In mijn geval was de Power SW kabel te kort. Daarvoor heb ik een nieuwe moeten kopen. De USB3.0 connector is wel lang genoeg en past prima. Zelfde voor de Audio connector. Toen kwam ik nog een 4-pins connector tegen die ik niet gelijk herkende. Dat bleek de USB2.0 connector te zijn.

Uiteindelijk heb ik alle kabels in een mesh gestopt en weggewerkt met klemmetjes. Mijns inziens bevordert dit de luchtstroom en uiteindelijk verdient de mooie buitenkant van de kast ook een mooie binnenkant.

Bij installatie zal ik de review aanvullen en getallen geven over temperatuur e.d.

Heb jij ook een Origen AE S10V?

Mooie, stijlvolle kast, staat nu bij Tones (B) voor 320 , zal iets voor vlg. maand zijn. Groeten