Specificaties Tower, 6 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Comrade Wit Review

melek-taus 5 juli 2014, laatste update op 28 september 2014, 3.220 views

BitFenix Comrade Wit

Zoek je dus een goedkope net uitziende behuizing met genoeg mogelijkheden dan is dit wellicht de behuizing voor jouw.

Pluspunten

• Uitbreidingsmogelijkheden
  • Stoffilters
  • Tool-free
  • Mogelijkheid plaatsing grote videokaart (30cm)

Minpunten

• Front paneel audio kabel te kort voor oudere moederborden waarop de audio connector niet in het midden zit, hiervoor zijn wel verlengstukjes te verkrijgen.
  • 4/ 8 pins CPU kabel gat in moederbord tray te klein
  • Geen verwisselbare PCI slot plaatjes

Review van de Bitfenix Comrade White

Inleiding:

Onlangs heb ik een nieuwe behuizing ontvangen, een witte Bitfenix Comrade.
Aangezien ik zelf enkele weken geleden een nieuwe computer heb gebouwd met een Bitfenix Ronin gaat de Comrade naar mijn broertje. Mijn broertje heeft een recente computer met nog een oudere USB 2.0 behuizing, aangezien de Comrade is voorzien van USB 3.0 ging mijn broertje met de vervanging akkoord. Hierbij mijn ervaringen met de witte Bitfenix Comrade en natuurlijk enkele leuke foto's van de behuizing. De Comrade is trouwens ook in het zwart en met window te verkrijgen.

Specificaties:

Het betreft hier een witte metalen behuizing met plastic front.

De behuizing is erg licht dus zal het ook van dun materiaal zijn waardoor geperforeerde delen zwakker/ beweegbaarder zullen aanvoelen. Dit zal echter geen nadelen hebben in het gebruik. Verder zitten er aan de buitenzijde een mic en audio jack, USB 2.0 en USB 3.0 poort. Meer USB poorten vind ik zelf niet noodzakelijk, de frontpaneel poorten gebruik ik zelf alleen voor een externe HDD en mijn telefoon.

De behuizing kan worden voorzien van 3 x 120mm fans waarvan 1 al standaard is meegeleverd. Wel kan in de behuizing nog eventueel een 120mm en 92mm fan worden geplaatst aan de HDD en SSD bays (met tayrips)
In de behuizing kunnen 3 x 3.5” HDD's, 3 x 2.5” HDD's/ SSD's en 3 x 5.25” ODD's of dergelijke worden geplaatst. Er is dus genoeg ruimte voor harde schijven en SSD's. Er zijn geen aparte brackets nodig voor een SSD aangezien er dus 3 x 2.5” bays aanwezig zijn, dit vind ik wel een groot voordeel van de behuizing.

Er zitten verder geen speciale functies aan deze behuizing, dat mag je vind ik dan ook niet verwachten voor deze prijsklasse. Wat ik wel extra wil aanduiden is dat de behuizing standaard al voorzien is van losse stof filters iets wat je niet vaak ziet bij behuizingen van deze prijsklasse en ook zijn er tool-free brackets voor de HDD en ODD aanwezig.

Aan accessoires zit er ook genoeg bij, zo wordt er een boekje meegeleverd, is er een zakje met zwarte schroefjes, tayrips en standoffs aanwezig, maar ook is er een verwisselbaar PCI slot plaatje meegeleverd.

Hieronder de specificaties zoals ze op de website van Bitfenix staan vermeld.

Materials Steel, Plastic
Color (Int/Ext) Black/Black, White/White
Dimensions (WxHxD) 185mm x 428.55mm x 470.5mm
Motherboard Sizes Mini-ITX, Micro-ATX, ATX
5.25” Drive Bays x 3
3.5” Drive Bays x 3
2.5” Drive Bays x 3
Cooling Front 120mm x 2 (optional)
Cooling Rear 120mm x 1 (1 included)
PCI Slots 7
1 x USB3.0, 1 x USB2.0, HD Audio
Power Supply PS2 ATX (bottom, multi direction)
Extra Front Dust Filter, PSU Dust Filter, Tool-Free Drive Locking

Verpakking:

Uit ervaring zorgt Bitfenix altijd voor een goede verpakking, zo ook in dit geval. De behuizing wordt geleverd in een vrij standaard bruine doos met het Bitfenix logo en de specificaties van de kast.

Maak de doos open en het eerste wat je ziet is het frontpaneel met het Bitfenix logo. Zo te zien is de behuizing erg netjes verpakt.

De behuizing zit in een plastic folie en wordt beschermt door piepschuim, er kan onderweg dus vrij weinig gebeuren.

Uiterlijk buitenkant:

Mooi wit is niet lelijk.
In eerste instantie wist ik niet wat ik moest verwachten. Een witte behuizing, zelf denk ik dan aan die oude vergeelde Pentium 3 behuizingen. Aan hand van foto's vind ik het zelf erg lastig om de kleur van de behuizing te beoordelen, in het echt ziet het er erg strak uit. Zelf zou ik nooit een witte behuizing nemen, maar dit laat mij toch twijfelen, ik had nooit verwacht dat het er zo mooi uit zou zien. Vooral het afstekende zwarte Bitfenix logo aan de voorzijde maakt de case toch echt af.

Het betreft hier een vrij simpele rechthoekige aluminium case met een plastic frontpaneel. Het frontpaneel is compleet recht met een ronding aan de onderzijde. De voorkant is voorzien van een zwart Bitfenix logo en inkepingen. De drie inkepingen aan beide zijdes van het frontpaneel hebben geen functie, eerst dacht ik dat dit voor de fans was bedoelt, maar de inkepingen zijn geheel dicht. Zelf had ik dit graag geopend gezien voor een betere lucht toevoer. De frontpaneel fans halen hun lucht nu vanaf de onderzijde van het frontpaneel waar een kleine inkeping in zit. Verder zien we natuurlijk de 3 kapjes voor de 5.25” Drive Bays aan de voorzijde. Het frontpanel is niet voorzien van softtouch maar het voelt wel stevig en glad aan.

Aan de rechter zijkant van de het frontpaneel vinden we de USB, audio aansluitingen en power/ reset knop. De knoppen voelen goed aan en zijn makkelijk te benaderen en ook goed in te drukken, niet te klein dus.

De rest van de behuizing is zoals al gezegd vrij simpel, het is een rechthoekige behuizing met zwarte plastic voeten. De behuizing staat vrij hoog op de voeten, ongeveer 2,5 cm wat voor een goede lucht toevoer voor je voeding zal zorgen.

Aan de achterzijde zien we de I/O poorten, externe waterkoeler gaten en een soort van plastic beveiliging voor de PCI poorten. Het geperforeerde metaal achter de fan voelt erg zwak aan, dit komt waarschijnlijk door het dunne materiaal.

De onderzijde is voorzien van een perforatie voor de voeding en ook is er een filter aanwezig. De filter kan vrij simpel los worden gehaald en weer terug worden geplaatst.

Het frontpaneel haal je los door deze middels de inkeping aan de onderzijde los te trekken, hiervoor is niet veel kracht nodig. Het front paneel is niet voorzien van kabels, de front aansluitingen zitten op de behuizing zelf.

Achter het frontpaneel zien we een grote stof filter voor 2 x 120mm fans. De stof filter wordt met 4 lipjes vast geklikt en kan ook zo weer worden los geklikt. De fans aan de voorzijden worden op de stof filter vast gezet.

Al met al vind ik het uiterlijk zelf erg geslaagd, het is een erg mooie nette verschijning welke op menig bureau een goed plaatsje zou hebben.

Uiterlijk binnenkant:

De binnenkant van de behuizing is geheel in het wit meegenomen wat ook erg mooi oogt.

Als eerste zien we natuurlijk de drive bays welke voorzien zijn van tool-free brackets. Plaats de HDD/ SSD in een de bracket en klik hem dan in de drive bay.

De ODD bays zijn voorzien van een draai en klik sluit mechanisme. Draai aan het oortje om het systeem los te klikken, plaats de ODD en dan kan deze worden vast gezet door het oortje de andere kant op te draaien.

Verder zien we een groot gat in het moederbord tray welke dus bedoelt is voor het geval er een zware koeler moet worden geplaatst middels een bracket/ plaatje aan de achterzijde van het moederbord. Het gat is groot genoeg en hier kwam ik geen problemen tegen met het plaatsen van een bracket/ plaatje.

De voeding kan met de fan naar onderen worden geplaatst zodat deze verse lucht van buiten gebruikt. De voeding wordt verder op zijn plek gehouden door twee metalen lipjes aan weer zijdes van de voeding.

Er is ruimte voor een grote videokaart van maximaal 30cm dit doordat er 3 x 2.5” bays aanwezig zijn,

De PCI sloten zijn bedekt met vaste plaatjes. Deze moeten worden losgebroken en kunnen dus niet worden hergebruikt. Dit vind ik zelf erg nadelig aangezien als je een PCI kaart plaatst en vervolgens weghaalt er altijd een opening aan de achterzijde blijft. Voor 1 PCI slot kan dit worden opgelost door het verwisselbare PCI slot plaatje dat mee is geleverd.

Bij het controleren van de breedte/ diepte van de kast kwam ik erachter dat de combinatie moederbord, CPU en koeler van mijn broertje niet in de kast zouden passen. De maximale ruimte voor een CPU koeler is in dit geval +- 155mm, wat de huidige goede koeler ruimschoots overschrijdt. Op de foto zie je het gemeten vanaf het moederbord tray, reken hier nog 6 a 7mm af voor je moederbord stand offs en moederbord

Inbouwen:

Ik kan de behuizing in dit geval niet voorzien van een compleet werkend systeem aangezien ik geen passende koeler heb. Wel zal ik een ander moederbord en voeding plaatsen voor deze review.

Bij het inbouwen van het moederbord ben ik verder geen problemen tegen gekomen. Het moederbord tray is al voorzien van stand offs voor ATX, deze in de vorm van uitsteeksels van de behuizing zelf. Het moederbord past perfect er zijn ook genoeg zwarte schroeven aanwezig. Voor Mini-ITX, Micro-ATX zijn er 3 koperen standoffs meegeleverd.

De tool-free HDD brackets doet zijn taak ook erg goed. Je klikt de bracket uit elkaar en plaatst de HDD dan klik je de bracket weer in elkaar en kan je deze in de bay duwen.

De voeding kan ook erg simpel worden geplaatst en vast gezet. Zoals te zien op de foto's zorgen de lipjes ervoor dat de voeding niet heen en weer kan schuiven.

Bij het aansluiten van de frontpaneel connectors kwam ik een probleem tegen, de HD audio kabel van het frontpaneel is te kort. De aansluiting op het moederbord zit links onder zoals bij de meeste moederborden echter de kabel is 2 a 3 cm te kort. Dit vind ik zelf geen groot nadeel, ik gebruik de frontpaneel audio aansluitingen nooit echter dit is natuurlijk wel een heel groot minpunt aangezien de frontpaneel audio aansluitingen niet te gebruiken zijn. Het lijkt mij hier om een ontwerpfout of productiefout te gaan. Of dit probleem bij al deze kasten aanwezig is kan ik niet aangeven, ik zal dit nog wel bij Bitfenix aangeven op de hoop dat zij dit gaan onderzoeken.

Update 7-7-2014, na contact te hebben gehad met Bitfenix blijken er verlengstukjes beschikbaar te zijn voor de frontpaneel audio connectoren. De kabel is in dit geval alleen te kort voor oudere moederborden, bij veel nieuwere moederborden zit de onboard audio connector in het midden en dan zou deze zonder problemen moeten passen.

Tijdens heen aansluiten van de 8 pins CPU voeding kabel kwam ik een tweede probleem tegen. Het gat is te klein voor een 8 pins CPU kabel. Op geen enkele wijze krijg ik de 8 pins CPU kabel door het gat. Ik zou het grote gat voor het achterzijde van de CPU socket kunnen gebruiken echter het moederbord is al geplaatst. Nou weet ik niet of elke 8 pins CPU kabel net zo groot is maar als dit het geval is dan is ook dit weer een ontwerpfout of productie fout. Gelukkig kan bij deze Corsair de 8 pins CPU kabel worden gesplitst naar 2 x 4 pins waardoor ik de kabels wel door het gat kon halen.

Voor kabelmanagement is er weinig ruimte achter het moederbord tray, de 24 pins kabel heb ik achter de HDD bays dubbel moeten vouwen. De rest van de kabels lastig kwijt achter het moederbord en je kan hier al helemaal geen overbodige connectoren kwijt. Je zou bijvoorbeeld geen sleeved extentions achter het moederbord tray kunnen verstoppen, de connectoren passen helaas niet tussen het zijpaneel en het moederbord tray. Er zijn natuurlijk verder wel alternatieven aangezien er genoeg gaten in het moederbord tray zitten.

Zoals je kan zien heb ik een 120mm fan tegen de HDD bays geplaatst, dit ging vrij makkelijk door enkele tayrips te gebruiken. De SSD bays kunnen maximaal worden voorzien van een 92mm fan, een 120mm past namelijk net niet. Zou je dus het idee hebben dat je componenten niet goed genoeg worden gekoeld zou je zo aan de binnenkant nog enkele fans kwijt kunnen.

Koeling en geluidsproductie:

Omdat ik geen werkend systeem kon inbouwen heb ik niet de mogelijkheid om de koeling en geluidsproductie te testen.

Conclusie:

Al met al vind ik dit een erg nette behuizing voor een gemiddelde prijs van 35 Euro. Voor de prijs vind ik zelf dat je niet veel mag verwachten van de behuizing, maar opties genoeg bij deze en ook zit het goed met de extraatjes zoals stof filters, tool-free aansluitingen en zelfs een 120mm fan. Zo is het mogelijk om grote videokaarten te plaatsen en kunnen er zonder benodigdheden ook SSD's worden geplaatst en is USB 3.0 op het frontpaneel aanwezig.

Heb jij ook een BitFenix Comrade Wit?

Ik zou even de foto's wat resizen, dit is niet bepaald te lezen/bekijken.
Aangepast, ik was nog bezig, had de verkeerde codes toegevoegd XD.
1 woord: Fantastisch!(e review)

Ik zit al een paar weken (maanden inmiddels) op een bijna-af review van de zwarte Comrade, maar ik zou bijna zeggen dat het geen zin meer heeft die af te maken ;) (Nou ja, ander kleurtje is reden genoeg toch?). Duidelijke foto's, een leuke en 'weer eens iets anders' approach van een case-review.

Dikke +3.
Bedankt voor de positieve reactie. Jij maakt naar mijn menig ook echt hele goede reviews en hierom waardeer ik deze reactie ook echt.
Ik vind het zien van iets belangrijker dan de beoordeling van iets. Ik probeer zoveel mogelijk foto's te combineren met een algemene beoordeling zonder hier te persoonlijk op in te gaan.
Helemaal mee eens. Met duidelijke inzichten kan iedereen zelf aardig een mening vormen zonder direct de ervaring te hoeven hebben, en als je dan echt voor de aanschaf staat heb je met de text erbij alle informatie die je nodig hebt. Niets ontbreekt ook, gewoon echt netjes en uiterst behulpzaam! :D

Kijk alvast uit naar je aankomende muis reviewtje ;)
Foto's en tekst geven goed aan wat de mogelijkheden zijn. Jammer dat er geen werkend systeem gemonteerd kon worden voor geluid en warmte resultaten