HP Proliant Microserver N54L Review

19JM81 3 juli 2014, laatste update op 31 januari 2015, 2.097 views

HP Proliant Microserver N54L

Degelijk gebouwde stille goedkope server, 4 harddisk slots, ruimte voor een DVD/Blu-raydrive. Er wordt geen OS meegeleverd maar met openelec draait hij als een zonnetje.

Pluspunten

• De machine oogt erg degelijk, de verpakking is in orde.
  • Voldoende slots voor uitbreiding met extra harde schijven.
  • Is stiller dan verwacht.
  • Veel bang for buck.

Minpunten

• Helaas alleen ruimte voor een low-profile videokaart die niet meer dan 25W mag verbruiken.
  • 1 netwerk 1Gb netwerk aansluiting.
  • Geen wireless.
  • Standaard kleine 250GB harddisk meegeleverd.
  • Transcoderen i.c.m. Plex van 1080P materiaal niet mogelijk, 720P gaat best aardig.

Features Score: 5
Jaren geleden begonnen met nieuwsgroepen, allerlei externe hardeschijven aangesloten om alles op te zetten. Beetje omslachtig en extra CPU belasting.

Vervolgens een Qnap NAS gekocht, echter tijdens een software update was mijn configuratie ALLE data kwijt. Er zat niets anders op dan de NAS opnieuw installeren. Ik was eigenlijk wel klaar met Qnap na deze fiasco.

Ik heb mijn heil toen gezocht bij een HP MediaSmart Server EX490, was een erg fijne machine. Zelfs de software van microsoft en de diverse plugins voor Homeserver waren best prima in gebruik. Echter na het besluit om te stoppen met Homeserver en het afnemen van de actieve support van de community besloten om toch maar weer een NAS aan te schaffen. Een synology 214 i.c.m. een aparte HTPC (Zotac ID 41). Deze heb ik ruim 1 jaar naar volle tevredenheid gebruikt. Echter wilde ik toch iets meer tweakbaar en krachtiger. Een apparaat met XBMC, en met meer dan 2 slots voor mijn harddisks.

Na een zoektocht naar een goedkope oplossing met meer dan 2 slots, en de mogelijkheid om dedicated als xbmc op de TV aan te sluiten kwam ik uit bij de Microserver N54L.

Ik heb er uiteindelijk een low-profile videokaart ingezet, een ATI Radeon 6540. Deze ga ik nog vervangen door een Nvidia variant aangezien deze beter wordt ondersteund door Openelec. De huidige videokaart heeft problemen met 1080P (bijv. Avatar), hij heeft een voldoende hoog framerate maar vloeiend is het niet. Dat schijnt een bekend probleem te zijn bij de ATI kaarten.

Er zijn nog maar weinig videokaarten met CEC ondersteuning, maar met de CEC adapter van Pulse-Eight kan ik alles via de TV bedienen. Dit maakt mogelijk dat de server in een audio meubel met gesloten deur staat.

Transcoderen gaat helaas niet m.b.v. Plex. Gelukkig gaat het streamen van 1080P naar mijn iPad i.c.m. de app Transfuse perfect! Overal in huis (en het belangrijkste op bed ;-) ) films streamen!

Kortom erg tevreden met mijn aanschaf, misschien dat ik hem nog van VMware ESX ga voorzien om nog flexibeler te zijn. Maar voorlopig voldoet Openelec prima.

Er volgen nog meer foto's.

Heb jij ook een HP Proliant Microserver N54L?