D-Link DIR-451 3G Mobile UMTS/HSDPA Router Review

Anton 12 februari 2009, laatste update op 12 februari 2009, 1.264 views

D-Link DIR-451 3G Mobile UMTS/HSDPA Router

Pluspunten

• 3G WLAN router combinatie ideaal
  • Meer dan 60 verschillende HSDPA modems ondersteund (USB en CardBus)
  • Doet wat die moet doen, niet meer, niet minder
  • VPN server
  • Uitgebreide (debug) logging
  • Tamelijk gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Default firmware erg slecht
  • Nieuwe firmware wel stabiel, maar met veel bugs
  • 3G performance niet geweldig
  • Lange boot-tijd (2 a 3 minuten)
  • Beroerde ondersteuning
  • Tamelijk prijzig

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Samenvatting
Het apparaat doet wat het moet doen, niet meer niet minder. Er worden heel veel (>60) types USB en CardBus HSDPA modems ondersteund. De performance is voldoende, niet geweldig. Uitgebreidere feature-set dan verwacht. Na een wereldwijde zoektocht naar de juiste firmware is die stabiel genoeg, ondanks vele nog aanwezige bugs. Support is slecht, maar in het algemeen krijgt het apparaat toch nog een voldoende vanwege de geboden funtionaliteit.

Aangezien ik inmiddels een aantal dagen dit apparaat stabiel heb draaien, nu maar een review. Ik was al tijden op zoek naar een WLAN router die ook 3G ondersteunt, omdat ik in die 2% van Nederland woon waar geen kabel en ADSL mogelijk is. Een zoektocht in de pricewatch levert maar een paar apparaten op. Mijn 3G modem is een Huwei E220, een USB dongel geleverd door de KPN. Op de Wikipedia pagina van deze modem staat dat de D-Link DIR-451 hier mee werkt, en deze router was als een van de weinige in Nederland verkrijgbaar. Dus vandaar aangeschaft.

Installatie
De installatie is heerlijk. Geen gedoe met software installeren, in de manual staat dat je een wired verbinding moet maken en het ip-adres van de router in moet tikken. Werkt perfect, en de wizard biedt voor beginnende gebruikers genoeg mogelijkheden. Wat je wel moet weten is de APN, PIN code van de SIM kaart en het type modem wat je hebt. De router biedt een lijst van landen en providers die bepaalde modems leveren, maar dat is alleen voor de keuze van de driver die door het apparaat geladen wordt. Na een provider gevonden te hebben die de E220 had, werkte het prima. WLAN instellen was ook niet moeilijk, alleen de meer geavanceerdere instellingen zaten niet in de wizard. De WLAN antenne is overigens afschroefbaar en waarschijnlijk te vervangen voor een andere.

Firmware en stabiliteit
De problemen begonnen na exact 3.7 minuten internet connectie: die werd toen verbroken. En weer opgebouwd en na 3.7 minuten weer verbroken. De (overigens erg uitgebreide) log-meldingen leken erop dat een keep-alive server niet reageerde, en dat daarom de verbinding maar verbroken werd. Die keep-alive was niet uit te zetten :( Zo was er niet mee te werken, dus ik op zoek naar nieuwe firmware.

D-Link blijkt wereldwijd een stuk of 15 ftp servers te hebben, met allemaal een andere inhoud. Uiteindelijk vond ik in Zuid Afrika versie 1.20, een stuk nieuwer dan de 1.02 of 1.03 beta die in Nederland aangeboden werd. Met 1.20 was linux kernel 2.4 door 2.6 vervangen en zijn een hoop nieuwe HSDPA modems toegevoegd. De ondersteunde lijst is op dezelfde ftp server te vinden. Er was een VPN-server toegevoegd (!!) en er waren veel meer instellingen te maken.

Hiermee werd de web-interface een stuk soepeler maar ook onnauwkeuriger. De pagina's lieten vaak na een refresh pas zien welke instellingen ik gemaakt had. Ook bleek poort 1 op de switch niet bruikbaar te zijn, en zitten er talloze andere glitches in de web-GUI. Belangrijker: de keep-alive is op 999999 seconden te zetten en doet alleen nog maar een ping naar www.dlink.com, en die werkte wel. Mijn verbinding bleef dus werken!

De ondersteuning vanuit D-Link is slecht: op de Nederlandse website staat al aangegeven dat formulier niet actief is, en dat je een 0900-nummer moet bellen. Een formulier wat ik op de internationale site heb ingevuld leverde een mailtje op dat ik dat 0900 nummer moest bellen. Verder ben ik maar niet eens gegaan.

Nadat je de juiste instellingen hebt gevonden, moet je daar niets meer aan wijzigen. Dan blijft alles werken. De zoektocht naar firmware was gelukkig succesvol, anders had ik het apparaat terug gestuurd. Toch zitten er nog veel bugs in die eigenlijk opgelost moeten worden. Uiteindelijk ben ik wel in mijn opzet geslaagd: ik heb een 3G router met mijn bestaande HSDPA dongel. Dus al met al een krappe voldoende voor het apparaat.

• Huawei E220 USB HSDPA modem

Heb jij ook een D-Link DIR-451 3G Mobile UMTS/HSDPA Router?

Bedankt voor deze review. Ik ben ook op zoek naar een 3g router voor in de auto (montage auto). De boot-tijd van 2 3 minuten zou de enige reden zijn dat ik dit apparaat niet zou aanschaffen.

Is daar een reden voor ? Duurt het lang voor hij verbinding maakt? Of duurt de algehele POST gewoon zolang?