Specificaties 8,9" (1024x600), 8GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A110-Ab Review

gerbenvandijk 15 mei 2009, 3.204 views

Acer Aspire One A110-Ab

Pluspunten

• Gewicht, prijs, scherm.

Minpunten

• Accu gaat niet lang mee voor een netbook.

Deze review is nog onder constructie! Heb het apparaat nog maar 1 dag in bezit.

Featureset

Nette featureset, voldoende usb poorten, 2 cardreaders (eentje alleen voor SD, de rest voor meerdere typen), en ingebouwde webcam en mic. Verder nog microfoon en koptelefoon aansluitingen, een vga uit, en een utp aansluiting.

Prestaties

De prestaties uit de doos met linux zijn goed, ik heb echter direct windows XP erop gezet. De prestaties uit de doos zijn daar minder, ik kan je dan echt een RAM upgrade aanraden. Er staat op veel plaatsen vermeld dat er max 1GB RAM ingaat, ik heb er echter een balkje van 1GB in gestopt, en hij pakt 1,5GB dus prima.

Onderin deze review een benchmark.

Beeld

De beeldkwaliteit kan ik niet veel over zeggen, ik ben een zeurpiet op dit gebied maar er valt weinig te zeuren, het is een mooi helder scherm met een pittige resolutie voor zon klein apparaat. De resolutie gaat tot 1024x600, waarop ik prima fullscreen films kan kijken. Wat ik zelf wel jammer vind is dat ik het video geheugen niet kan vergroten in het BIOS, ik vind 8mb zelf toch niet een tikkie krap.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is prima, bij de ram upgrade heb ik het hele apparaat open moeten halen, en er is niks wat niet goed zit. Wel is er weinig ruimte om mee te werken maar dat mag je verwachten bij zon klein apparaat. het schermscharnier zit goed, voelt solide aan. Zodra je het scherm hebt uitgeklapt zakt het niet verder weg, het blijft precies in de stand waar jij hem wilt.

Ergonomie

Qua ergonomie is het een perfect apparaat. Ik kon na een kwartiertje wennen aan de iets kleinere enter en backspace feilloos blind typen, en dat heb ik met andere apparaten uit deze klassen niet ervaren. Het apparaat tiept goed, vrij lichte aanslagen, maar niet te licht. Je moet de toetsen wel echt indrukken bij wijze van. Het apparaat is iets groter dan de concurrentie (25mm breder dan bijvoorbeeld de EEEPC), maar dit is naar mijn mening geen slecht punt, aangezien het komt om het grotere toetsenbord te huisvesten. Waar ik wel erg aan moet wennen is de plaatsing van de muisknoppen. Deze zijn respectievelijk aan de linker en rechterkanten van het mousepad geplaatst, waardoor je de hele tijd heen en weer moet gaan of met twee handen moet werken. Ook zijn de knoppen vrij klein. Ik ervaar dit niet als storend, aangezien ik meestal een muisje gebruik, maar een ander zou dit wel kunnen hinderen.

http://www.gport.nl/files/2.jpg http://www.gport.nl/files/3.jpg

Warmte

Na de RAM upgrade word het apparaat iets warmer. Zo uit de doos is er niks mis met de temperatuur. Ik ervaarde het als storend en heb een fan control applicatie gebruikt om de fan iets eerder in te laten kicken, wat het probleem oploste.

Dit stukje software is speciaal voor de aspire one geschreven en is hier te downloaden: AA1 Fan Control

Mobiliteit/accuduur

Mobiliteit is perfect, niks op aan te merken, mooi klein en draagbaar apparaat. Uit de doos weegt het apparaat 995 gram, echt super draagbaar dus. De accuduur valt me wat tegen (4 uur), maar dit is te wijten aan de 3 cels accu. Er zijn 6, of zelfs 9, cels accu's beschikbaar voor het apparaat, iets wat ik in de toekomst zeker nog zal aanschaffen.

Ebay linkje grotere batterij

De prijs is helemaal mooi, voor 230 euro (plus ram) heb je een super apparaat in huis, naar mijn mening een onverslaanbare prijs/performance verhouding.

Voor de luilakken: T.net pricewatch

De Acer Aspire One is alles wat een netbook zou moeten zijn. Hij is rap (na geheugen upgrade!), perfect mobiel en de prijs is helemaal mooi. Het enige minpunt is de accu, die in vergelijking met andere netbooks echt tekort doet.

Benchmarks:

Handige links

Geheugen upgrade how-to
SSD vervangen how-to
Bluetooth inbouwen how-to
Windows XP installeren op de Aspire One how-to

// edit 15-5-2009

Nadat ik de netbook een maand heb gebruikt op een bureau, en het scherm dicht had geklapt voordat ik naar bed ging, is het scherm kapot. De dag erop klapte ik hem open en er zaten ineens zwarte vlekken (alsof de LCD gebarsten is) in het scherm. Aan de buitenkant is niks van een barst oid te zien.

Na contact met Acer werd de laptop binnen een uur naar mn belletje opgehaald, ik hoop op een goede RMA.

Heb jij ook een Acer Aspire One A110-Ab?

Ik heb hier dezelfde laptop naast mij staan, die werd geleverd zonder besturingssysteem en zonder recovery DVD. Nu kan ik met een papieren velletje een recovery DVD aanvragen. Heb verder dus nog niet kunnen testen, maar ik ben blij voor je dat je er gelukkig mee bent. Maar het is dus duidelijk dat het ook anders kan zijn.

Verder een karige & korte review.

Tips:
- Neem alle punten stapsgewijs door
- Voeg foto's toe
Ik heb hem dus nog maar een dag, zal later deze week zeker meer ervaringen toevoegen, alsmede foto's en benchmarks.

Bij mij zat netjes alles erbij, en het lijkt mij dat als je een involledig product hebt ontvangen dat je gewoon bij de winkel waar je hem gekocht hebt een nieuw doosje moet gaan halen ;)

Ik hoop iig voor je dat je binnenkort van je aspire one kunt genieten.

p.s. het is trouwens niet zo moeilijk om er zelf windows op te bakken hoor.

[Reactie gewijzigd door gerbenvandijk op 12 februari 2009 12:07]

Het is een ULCPC licentie. Die hebben we hier op het werk niet. Nooit gezegd dat hij van mij is.

Edit:
Gelijk heb je, kon jij niet weten ;)
Het is zo van waarom zouden wij het hun niet laten doen, ons kost het enorm veel tijd, begrijp je?
:) :) :) :) :) :) :)

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 12 februari 2009 14:00]

Ah oke. Dat kan ik ook niet raden he ;)

//edit, haha ja klopt :) ik snap het ook wel hoor :)

[Reactie gewijzigd door gerbenvandijk op 12 februari 2009 15:25]

Hij is aangepast, leuk hoor! Mijn rating heb ik aangepast naar 4 sterren, is het eigenlijk niet waard maar de mensen die reeds 1 ster hebben gestemd komen er waarschijnlijk niet zo snel achter dat je het hebt aangepast, dat is jammer.
Bedankt! Ik zal er nog meer op gaan zetten, maar meer kan ik er op dit moment eigenlijk nog niet over zeggen. Dit is mijn eerste indruk.
Interessante review. Maar wat ik mis, is een update van de prijs met extra batterij en extra geheugen, wat blijkbaar nodig is voor windows XP en een beetje levensduur - één collegedag (het beoogd gebruiksdoel) is langer dan 3 uur typen ;)
Hij is nu voor €200 te koop, zie pricewatch, maar met betere batterij en extra geheugen zit je makkelijk te kijken naar €60,- extra kosten. Uitgaand van de wens legaal te blijven, komt daar dan nog de prijs van Windows XP bovenop. Dit laatste moet je meenemen, aangezien de concurrentie netbooks levert met XP voorgeïnstalleerd. Op dat moment is deze Acer opeens niet meer zo goedkoop, maar gewoon gemiddeld - terwijl het wel een hoop extra gedoe is om te komen tot het punt dat je bij andere nebooks 'out of the box' krijgt.
Niemand zegt je dat je XP moet kopen. Het voordeel van deze netbook is dat je zelf kan bepalen welke OS je erop kan plaatsen. Als je er bijvoorbeeld voor kiest om Linux erop te installeren, kan je voor dezelfde prijs een betere accu of geheugenlatjes aanschaffen.
heb dezelfde (misschien iets anders qua specs, maar dezelfde 9" variant).

kwam met linux (linpus), 160gb hdd'tje en 1gb ram. Zelf de 6-cell accu bij gehaald.

Dankzij de 'grote' HDD kan ik naast het originele linpus ook gewoon een 'echte' linux distributie erop zetten, en ik draai Windows 7.

Alles toch als een zonnetje.

Nadeel van het apparaat is de fan die VEEELS te veel herrie maakt, en overbodig vroeg inkickt. Schijnen meer mensen mee te zijn, maar het verschilt wel van a1 tot a1.

a1-fancontrol is er ook voor linux, en de windows tool werkt ook onder windows7, dus daarmee is hij wel onder controlle te krijgen :).

Toetsenboord vind ik heerlijk. Uiteraard wel kleiner dan full size dus wennen is het altijd, maar ik kan er na enige tijd lekker vlot mee overweg.

9" formfactor met 6+ uur accu duur en dankzij de originele linpus distributie 15seconde boottime (including bios) is ie echt heerlijk voor onderweg!

Ook heel handig bij lange dagen in een serverhok, hij kan ook redelijk makkelijk met een hand vastgehouden worden terwijl ik de andere hand gebruik om te bedienen. Kan ik van mn 13" Sony Vaio net niet zeggen.
nette review, vind het alleen knap dat jou AA1 het 4uur volhoudt op de 3cell, mijne (wel de 150Ab ofzo) heeft het na zo'n 2 uur echt wel gezien. misschien eerdaags maar is een 6 of zelfs 9 cell halen...
Het videogeheugen is dynamisch, van 8MB tot 192MB in het geval van de GMA950. Een max van 192MB is ruim voldoende, alles wat meer nodig heeft, draaid sowieso niet op een acceptabele snelheid.

Verder is mijn AA1 een van de beste aankopen ooit, voor 210 Euro een volledig systeem waar ik zeker nog lang plezier van zal hebben.
Ik draai nu verschillende linux distro's (nu al een tijdje mandriva 2009.1 met XFCE, maar binnenkort gooi ik Arch erop) en daarvoor WinXP waar ik lekker mijn oude games op speelde (Sacrifice, Warzone2100 en bovendien Max Payne 2 op max detail :D ). Allemaal bijzonder leuke dingen die je zo snel niet zal doen met je 'echte' pc.