€ 211,50
Specificaties Socket 1700 • ATX • Intel Z690 chipset - Bekijk alle specificaties

Review door de redactie

Door Tomas Hochstenbach - Redacteur 2 december 2021

Intel Z690-moederborden met DDR4 - Alder Lake, zo betaalbaar mogelijk

De MSI Pro Z690-A DDR4 is het no-nonsensemoederbord met DDR4-ondersteuning van deze fabrikant. Je krijgt een prima basis met een goede vrm en maar liefst vier M.2-slots, maar bijvoorbeeld slechts één ssd-koeler en geen geïntegreerd i/o-shield. Lees verder »

Reviews door gebruikers

Scoreverdeling

Gemiddelde gebruikers score Score: 4.5
DJMaze 10 december 2021 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Het werkt, maar pas op met Linux.

Pluspunten

• Lekker snel
  • Veel fan/watercooling headers
  • Genoeg usb/tb/etc aansluitingen

Minpunten

• BIOS wat onoverzichtelijk voor mij
  • CPU fan rpm schiet gelijk omhoog bij één enkele core temp

GregorE 20 november 2021 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Gekozen i.v.m. goede ervaring van MSI-moederborden. Erg fijne UEFI/BIOS. Vooral het instellen van fan-curves is een pluspunt in mijn ogen. Gehele build werkte in 1 keer. Geen bios updates benodigd voor gebruik. Bord in combinatie met i7-12700K CPU, 64GB Crucial Ballistix DDR4 en Samsung 980 Pro 1TB M2SSD.

Pluspunten

• Simpel/strak design
  • USB3.2 (20Gbit)
  • PCIe 5.0 (leuk, maar nog niet nodig)
  • UEFI/BIOS fast boot
  • PCIe 4.0 x4 M2-SSD
  • Intel Netwerk kaart (geen Realtek/Via)

Minpunten

• 2.5Gbit NIC had 10Gbit mogen zijn
  • Native NIC support - OS driver nodig (early adopter)
  • Fedora/Linux blijft hangen bij shutdown (fixed)

Layout Score: 5

Highfeed 12 september 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Prima bord, had wat problemen met het installeren van het werkgehuegen (G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB) Voor de rest werkt het allemaal prima.

Pluspunten

• Degelijk bord
  • Genoeg M2 slots
  • Werkt out of the box

Minpunten

• Had problemen met het geheugen.

MichaelCNewbie 8 juni 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Belle carte mère, super-équipée, parfait pour le gaming, elle peut accueillir des fréquences ram très élevées! De quoi repousser encore un peu le passage au ddr5. Attention, la carte rentre dans un boitier atx sans problème mais possède une architecture qui pourrait bloquer certains composants comme avec mon refroidisseur cpu.

Pluspunten

• Mémoires hautes fréquences
  • Compatibilité processeur 12th génération et DDR4
  • Haute qualité

Minpunten

• Peut gêner l'installation d'un watercooling

LineS 17 mei 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Een moederboard met wat mij betreft een goede mix van toeters en bellen zonder overbodige luxe.

Pluspunten

• "Schuifjes" om M2 te monteren
  • Veel USB2/3/C en M.2
  • Intel LAN chipset
  • Simpel overklok aanzetten
  • Duidelijke info op mobo
  • BIOS Flash zonder CPU

Minpunten

• Geen RGB LED's op board

Repeace 25 april 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Een goed instap moederbord voor de gemiddelde gamer. Kwaliteit is goed. Verpakking en accessoires waren zo minimaal dat ik in eerste instantie dacht dat er wat miste. Voor 200 euro mag naar mijn mening de verpakking veel beter,( zoals de MSI Z690 tomahawk bijv is verpakt zonder accs.)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Performance na bios update

Minpunten

• Verpakking

DennisH82 11 april 2022 Hands-on

MSI PRO Z690-A DDR4

Fijn bordje, werkt goed met 12900K, bios oogt wat rommelig/ onoverzichtelijk, 4x M.2 slot, 3x pcie 4.0, 1x heatsink. Geeft geen cpu fan rpm aan, ook niet na bios update, (deze draait uiteraard wel gewoon) ooit vaker gehad met ander Msi bord, geeft wel de system fan headers rpm aan.

• Goede VRM's
  • 4x M.2 slot

Minpunten

• M.2 sloten niet 4x pcie 4.0 (maar 3 vd 4)
  • Maar 1x M.2 heatsink
Bvp123 9 maart 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Na miskoop ASUS bord (zie eerdere review), deze gekocht. Werkte meteen na plaatsen in kast. Raad wel aan fast boot uit te zetten. BIOS van MSI ziet er erg netjes en duidelijk uit. Bios heeft ook extra functies zoals ram memory test etc. Gebruik in combinatie met i5 12400f

Pluspunten

• 4 m.2 slots
  • goede vram koeling
  • goede bios
  • Kan later zwaardere processor aan

Minpunten

• fast boot standaard ingeschakeld
  • duurder dan b660 bord

Jimmy-Skilz 17 februari 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

De PRO Z690-A DDR4 is een mooie moederbord. Het aansluiten was ook erg makkelijk. Prima prijs voor deze moederbord, jammer dat er maar 1 ssd heatsink op zit. Ik moest wel na dat ik windows had geïnstalleerd een paar drivers downloaden en installeren, kortom erg tevreden met deze MSI moederbord.

Pluspunten

• USB poorten
  • Veel fan aansluitingen
  • DDR4
  • Prima prijs

Minpunten

• Maar 1 SSD Heatsink
  • Drivers installeren

Rohem 1 februari 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Prima basis Z690-bord voor een goede prijs. Makkelijk te installeren en bevatte alles wat ik nodig heb zonder al teveel poespas. Ik ga niet direct overklokken, maar vanwege de beschikbaarheid icm Alder Lake processoren dit moederbord gekozen. Wel een biosupdate gedaan zodat HwInfo de e-cores beter herkende.

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • DDR4 support
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Slechts 1 SSD heatsink
  • Aansluitpunten bord zelf slecht leesbaar

t.kloosterNewbie 27 januari 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Gekocht na aanrader van Tweakers in de best buy guide. Goed moederbord, wel groot. Er geen WiFi op, daarvoor moet je een ander bord kopen. Ik moest ook een ethernet driver installeren, die zat er nog niet op. 1e ram slot niet bereikbaar i.c.m. de BeQuiet Dark Rock 4.

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Tweakers vind 'm leuk
  • DDR4

Minpunten

• Helft ram niet bereikbaar i.c.m. de BeQuiet Dark Rock 4.
  • Geen WiFi of Bluetooth
  • Geen geïntegreerd i/o-shield
  • Slechts één SSD koeler

JDx 11 januari 2022 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Prachtig basisbord met alle mogelijkheden zoals overclocken, een gekoeld M.2 slot, USB-C header en aansluiting aan de achterkant. Werkte meteen naar behoren, nog wel de BIOS update gedaan, maar was niet per se nodig. Ziet er ook nog eens strak uit, echte aanrader.

Pluspunten

• Werkt meteen
  • Gekoeld M.2 slot
  • Strak design
  • Geen RGB

Minpunten

• Geen WiFi/BT

kjderksen 28 december 2021 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Prima instap/ basis Z690 moederbord zonder poespas. Dit heb ik gecombineerd met een 12700KF, 32GB (4x8gb) RAM en Samsung 980 1TB. Mijn moederbord was voorzien van BIOS versie 7D25v10 en loopt stabiel (ondertussen 7D25v11 geïnstalleerd). Mogelijk is 7D25v11 (of later) nodig voor de laatste (non-K) CPU's, bijv. dmv bios flashback.

Pluspunten

• Prijs- kwaliteit verhouding.
  • BIOS prima
  • Basic looks, die waarschijnlijk wel met de meest builds te combineren valt.
  • De nieuwste en uitgebreide connectiviteit
  • Niet specifiek voor dit bord, maar minimaal nog 1 volgende generatie intel CPU ondersteuning. Mogelijk handig voor later.

Minpunten

• Als early adopter kan je helaas niet om een Z690 moederbord/ prijs heen.
  • Je moet wat kleine dingetje missen, zoals RGB, geen geïntegreerd i/o-shield en één ssd-koeler. Voor mij niet echt een probleem, maar kan een ding zijn voor iemand anders.
  • DDR4 vs DDR5... ja je zal een keuze moeten maken.

KwikSkoopurNewbie 3 december 2021 Product gekocht

MSI PRO Z690-A DDR4

Gekocht nadat mijn Gigabyte Z690 DDR4 mij te veel problemen gaf. Alles werkte meteen vanaf eerste startup. Makkelijke bios met fijne fan-tuning ingebouwd. Bij het installeren van Windows wel zelf nog Ethernet-drivers moeten installeren. Ook wacht ik nog op een BIOS update om een bug met slaapstand te verhelpen.

Pluspunten

• Prijs-kwaliteit
  • Design
  • Features die met Z690 komen
  • BIOS (interface)

Minpunten

• BIOS-updates worden via forumlinkjes beschikbaar gesteld ipv productpagina

Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100

Heb jij ook een MSI PRO Z690-A DDR4?