Heb je Firefox 3.0 gedownload?

Mozilla bracht op 17 juni Firefox 3.0 uit. Ben jij één van de mensen die de nieuwste versie downloadde?

Ja, het is nu mijn standaard browser
62,0%
Nee, ik hou het bij een andere browser
25,5%
Ja, maar nog niet geïnstalleerd
8,6%
Nee, alle addons werken immers nog niet
3,9%

Aantal stemmen: 12.466. Deelname gesloten op 09-07-2008 17:52. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (104)

Sorteer op:

Weergave:

Ik houd het lekker bij Internet Explorer van Bill ;)
Niks mis mee en werkt (bij mij dan) altijd prima.
Wat is het voordeel van een andere browser eigenlijk?
Ik houd het lekker bij Internet Explorer van Bill ;)
Niks mis mee en werkt (bij mij dan) altijd prima.
Als Internet Explorer voor jouw voldoet, dan hoef je inderdaad niet over te stappen. Zonder een serieuze concurrent, zoals Firefox nu, had je echter wel gewerkt met een verouderd product dat lek was en (ook) niet meer verder ontwikkeld zou worden.

Met de komst van Firefox en het succes ervan is Microsoft toch maar weer begonnen met de verdere ontwikkeling van IE, wat geleid heeft tot IE7 en waardoor er een IE8 op komst is. (die ergens eind dit jaar/begin volgend jaar uit zal komen)
Wat is het voordeel van een andere browser eigenlijk?
Dat is verschillend, de een vind de speed-dial van Opera handig en de ander de extensibility van Firefox. Dat is heel erg persoonlijk en als je daar een goed antwoord op wilt dan zul je de "alternatieve browsers" toch echt zelf uit moeten gaan proberen.

Een mogelijk voordeel van Fx 3.0 boven IE, dat is dat Fx 3.0 een stuk zuiniger dan IE met haar geheugen om springt en ze een stuk sneller is in JavaScript/AJAX applicaties - zoals bijvoorbeeld GMail
veiliger, werkt fijner, extra functies

nadeel is minder compabiliteit.
Veiliger is op dit moment nog subjectief, verschillende onderzoeken leveren verschillende resultaten.

Werkt fijner is ook subjectief, ken genoeg mensen die absoluut niet kunnen werken met firefox en mensen die nietmeer zonder kunnen, al ligt dat meer aan de add-ons.

Extra functies vanwege de add-ons, maar da's ookweer iets wat andere browsers ook kunnen leveren, dan niet IE, wel Opera.

De grootste verschillen zitten 'm in de featuresets van browsers en de insteek.

Firefox is opensource en crossplatform waardoor 't veel aandacht krijgt van de opensource fanatiekelingen, daarbij is 't makkelijk uit te breiden met extensies. Men noemt ookwel de veiligheid als voordeel, maar zoals ik hierboven al zei, da's niet een helemaal uitgepraat verhaal. Firefox is verder vrij compact en featureloos van zichzelf, maar de vele extensies en de community er omheen maken dat meer dan goed. Qua snelheid is firefox een middenmoter, iets sneller dan IE, maar langzamer dan Opera en vergelijkbaar met Safari.

Opera is één van de meest compacte browsers ooit met een zeer efficiënte render engine voor websites. Deze wordt ook gebruikt op de nintendo wii, de nieuwe HTC telefoons, de nintendo DS en oudere mobiele telefoons. Op deze platformen ondersteund opera ook gewoon alle desktopfuncties waardoor die apparaten ineens veel uitgebreider worden. Daarbij heeft opera op de desktop de snelste opstart en rendertijd. Opera is ondanks het kleine formaat wel de meest uitgebreide browser die te vinden is. Veel functies die firefox als extensie of van zichzelf heeft komen oorspronkelijk bij Opera vandaan, als bijvoorbeeld tabbed browsing. Opera heeft ook een mailclient, RSS reader, IRC client en bittorrent client ingebouwd, heeft een zeer netjes bookmarksysteem en legio andere functies. Ook de mousegestures zijn een veelgebruikte en geliefde functie in Opera. De meest in het oog springende mogelijkheid is op dit moment Opera Link, een systeem om je bookmarks en speeddial op de Opera servers op te slaan en te synchroniseren met je mobiele telefoon en andere apparaten met Opera met ondersteuning voor Link (waaronder Opera Mini en Opera Mobile 9.5). Opera is de meest crossplatform browser van 't moment, werkt zowel op mac, linux/bsd/Solaris als windows en binnenkort op mobiele telefoons op basis van windows mobile of symbian S60v3. Persoonlijk kies ik voor Opera omdat ik ook veel mobiel browse en als ik kon, zou ik trouwen met de speeddial.

Internet explorer kent iedereen wel zo'n beetje, de één vind het geweldig, de ander vind 't niets. Voordeel is dat 't meegeleverd wordt en rond dezelfde snelheid werkt als firefox. Qua standaarden heeft het soms wat problemen met beperkte ondersteuning, maar webdevelopers passen zich daarop aan. Internet explorer is de meest ondersteunde(door websites) en gebruikte browser op deze aardbol en ondersteund sinds versie 7 onderandere tabbed browsing en RSS feeds. Veel mensen zijn volledig gewend aan Internet Explorer waardoor een nieuwe browser altijd lastig kan zijn om aan te wennen. Ze zijn allemaal op hun eigen wijze geschreven. Veel malware/virussen/adware ec. is geschreven om misbruik te maken van mogelijkheden en foutjes in Internet Explorer, dit levert een klein risico op, bovenop de andere browsers. Maar, als je alle laatste updates bijhoudt en als een nuchtere gebruiker omgaat met internet loop je vrij weinig risico.

Safari is een port van een mac browser naar windows. Op de mac is de browser onverslaanbaar en zeer prettig in gebruik volgens de macgebruikers. Op windows is de browser een beetje een buitenbeentje want hij werkt toch op de macmanier. Ook is de veiligheid van safari een veel gediscussiëerd punt. Op het moment dat je itunes gebruikt krijg je daar quicktime mee, voor korte tijd heeft apple ook Safari meegestuurd, deze agressieve marketing is niet in dank afgenomen. Nu krijg je Safari nietmeer direct met de installatie mee, maar hij staat wel tussen de itunes updates. Verder is safari niet veel bijzonders en vrij kaal qua features, safari is redelijk snel, soms sneller dan firefox, maar Opera is nogsteeds vele malen sneller.

Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur. Zoek je een makkelijk aan te passen browser, kies je firefox, zoek je iets wat out of the box compleet is en lekker snel, heb je Opera. Zoek je lichtgewicht, pak je Opera of Safari. Zoek je lekker iets simpels wat je gewend bent, heb je altijd Internet Explorer nog. Voor gebruikers die veel mobiel browsen is Opera mini of Opera mobile een mooie optie in combinatie met de desktopversie van Opera vanwege de Opera Link.

Ben je daarintegen applefan, dan heb je altijd safari nog. Maarja, dan zit je ookwel op een mac.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 2 augustus 2024 20:41]

Het belangrijkste voordeel:

Uit praktijk kan ik zeggen dat mensen die met firefox surfen veel minder last hebben van virussen of spyware.

Ook wordt je browser veel minder verkacht met toolbars ed.

Eenmaal je een virusinfectie hebt, is ie vaak een slachtoffer, terwijl firefox niet wordt aangevallen.

Belangrijkere redenen:

Echte Web 2.0 applicaties werken sneller met firefox, en bovendien ondersteund firefox meer experimentele code van deze apps, dus uitgebreider.

Sterker: Er duiken steeds meer sites op die zich strict aan de W3C- aanbevelingen houden, en dan rendert IE fout.
Toolbars installeer je zelf, ook onder IE.
User error ipv browser error.
Spyware en virussen zijn gewoon user errors. Firefox is hierin niet beter of slechter dan andere browsers. Bovendien is er geen generieke 64bit versie.
Probeer het uit :)

FF2 naar FF3 en standaard browser, de setup nam me url's, extensies, enz., gewoon mee :)
Onder Vista ziet Firefox er niet uit (wat overigens meer de schuld is van Windows Vista). Misschien kunnen ze die glazen rand doortrekken in de toolbars.

Op de Mac is het echt een hele vooruitgang! Ben erg tevreden.

Op het werk is het uiteraard de standaardbrowser (ivm ontwikkeltools).
Nu Firebug 1.2 nog even stabiel zien te krijgen en dan is Firefox3 m'n standaardbrowser :)
Onder Vista ziet Firefox er niet uit (wat overigens meer de schuld is van Windows Vista). Misschien kunnen ze die glazen rand doortrekken in de toolbars.
Helemaal mee eens en ik denk niet dat dat de schuld is van Vista of MS maar gewoon van het firefox team, zij hebben verzuimd om iets te maken wat er mooi uitziet op Vista.

Overigens zou je met de Glasser extensie wel iets zeer moois kunnen maken van FF3 op Vista: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/7336
Hoewel je op zich gelijk hebt in de aanname dat het de verantwoordelijkheid is van het Firefox ontwikkelteam om er voor te zorgen dat Fx 3.0 er mooi uit ziet op WindowsVista, is het natuurijk wel zo dat men ook prioriteiten zal moeten stellen.

Het uitbrengen van een stabiele versie is dan vele malen belangrijker dan de "paar" UI grimmicks. Nu heb ik niet direct statistieken bij de hand, maar volgens mij is het Vista aandeel nog niet enorm groot t.o.v. XP. Aangezien er add-ons zijn om dit toch mogelijk te maken kunnen gebruikers die er zwaar aan tillen altijd nog op die manier de look verbeteren.
Hoezo meer de schuld van Vista? Volgens mij was vista veel eerder klaar dan Fx3
Firefox is twee jaar lang mn standaardbrowser geweest. Geweest ja, want het leek zowat alsof ik het programma steeds zwaarder voelde worden. Toen heb ik Opera geprobeerd, en na enkele dagen was ik zo overtuigd dat ik deze verder ben gaan gebruiken. Laatst kwam 9.50 uit en ik moet zelfs zeggen dat die nog vlotter reageert dan eerst terwijl het uiterlijk er toch fris en modern uitziet.
Nee helaas, Firefox 3 moet bij mij wachten totdat ik Firefox start om mn website te testen en ik de melding krijg dat er een nieuwere is, ik zie niet in waarom ik FF3 eerder zou downloaden.
Bij mij precies hetzelfde.
Ik had toen een vergelijking gedaan. Zelfde sites en vantevoren helemaal clean.
FF had 2x zoveel geheugengebruik als opera, met 3 sites open.
En dat terwijl opera meer functies heeft.

Zoiezo, ik snap niet hoe mensen kunnen werken zonder vaste tabbalk.
Ik vind het heerlijk werken. En wat is het nieuwe design mooi. FF3 is echt heel lelijk.
Zoiezo, ik snap niet hoe mensen kunnen werken zonder vaste tabbalk.
Hoe bedoel je dat precies? Je kan in FF in ieder geval wel instellen dat de tabbladen-balk altijd zichtbaar is, ook als je maar 1 tab open hebt.

de correcte spelling van 'zoiezo' is trouwens 'sowieso'

[Reactie gewijzigd door ChillinR op 2 augustus 2024 20:41]

Ja, maar hij integreerd niet met de rest van de balk boven. Bij mij is het nu:
Vaste knoppen(bestand etc)
tabbalk(+printlogo, nieuwe tab niet nodig= dubbeklik)
Adresbalk. met favorieten er naast.
Dit tabbalk werkt in FF al niet op die manier.
En alles integreren klopt het design van FF gewoon niet mee.
BTW

Windows users:

Een paar heel goede alternatieven:

K-meleon: Fantastische browser, sneller dan opera, sneller dan safari, snelste ooit (Gecko)
Opera.. afwijkend, maar altijd vooruitstrevend
Safari: Van apple waar ze een paar tech-demo's in laten doordrukken volgens mij
Swift: Webkit-engine browser voor windows
http://kmeleon.sourceforge.net/

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 2 augustus 2024 20:41]

Hoewel de genoemde alternatieven niet slecht zijn, heb ik bij sommige toch zo mijn bedenkingen.
K-meleon: Fantastische browser, sneller dan opera, sneller dan safari, snelste ooit (Gecko)
Op dit moment is K-Meleon nog gebaseerd op Gecko 1.8, terwijl Firefox 3.0 al gebruik maakt van Gecko 1.9. De verschillen tussen deze 2 renderengines qua geheugengebruik en snelheid zijn significant, ook is de ondersteuning voor CSS in Gecko 1.9 een stuk beter dan in 1.8 - dus een echt goed alternatief is 't niet, maar als K-Meleon Gecko 1.9 gaat gebruiken kan die weer serieus een deuntje meeblazen.
Safari: Van apple waar ze een paar tech-demo's in laten doordrukken volgens mij
Hoewel Safari een mooie browser is, is het onder Windows toch wel enigszins een vreemde eend in de bijt. Maar goed, als je dat geen bezwaar vind en de rendering van de fonts je bevalt is het idd een mooi alternatief.
Swift: Webkit-engine browser voor windows
Wordt naar mijn weten niet meer aan ontwikkeld en er is voor zo ver ik weet ook nooit een echt stabiele versie van geweest...
Omdat mijn situatie ook niet bij de gegeven opties staat, plaats ik hem, voor alle volledigheid, in deze reactie:

Nee, ik heb hem nog niet gedownload. Ja, ik ga dat binnenkort wel doen. Maar of het voortaan ook mijn standaard browser wordt, daar durf ik al helemaal zo snel nog geen uitspraak over te doen. Een browser moet van goede huize komen, wil het bij mij op de eerste plaats komen, en of Firefox (of welke andere browser dan ook) dat lukt, is nog maar zeer de vraag, waarover ik mij straks langdurig zal gaan buigen ;)

@Little Penguin: Zoals bijv. jouw gebruikersnaam al aangeeft zijn er natuurlijk meer besturingssytemen dan MacOS en Windows ;)
Maar inderdaad, in het verleden ben ik al eens een browser tegengekomen, die voor mij 'van goede huize' kwam.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 2 augustus 2024 20:41]

Een browser moet van goede huize komen, wil het bij mij op de eerste plaats komen, en of Firefox (of welke andere browser dan ook) dat lukt, is nog maar zeer de vraag, waarover ik mij straks langdurig zal gaan buigen
Er is ten minste 1 browser op je systeem standaard (tenminste op Mac OS X en Windows), maar daar heb je inderdaad niet zelf voor gekozen. En je moet een browser gebruiken om te kunnen reageren hier op tweakers, dus of je hebt reeds een standaard browser gekozen of je was tevreden met dat wat bij de computer als default stond. (Of je moet de reacties via telnet tweakers.net:80 en HTTP commando's geplaatst hebben...)
Omdat mijn situatie ook niet bij de gegeven opties staat, plaats ik hem, voor alle volledigheid, in deze reactie:

Nee, ik heb hem nog niet gedownload. Ja, ik ga dat binnenkort wel doen.
Hetzelfde hier. Nog niet aan toe gekomen (zo dringend is het niet), maar ik zal hem waarschijnlijk binnenkort wel downloaden.

En die optie staat er niet bij, dus ga ik niet stemmen. Valt me trouwens wel vaker op hier, dat de antwoorden op de poll niet alle mogelijkheden afdekken.
Nee, ik hou het bij een andere browser.

Maar desondanks juich ik het alleen maar toe dat FF 3.0 ondertussen alweer gelanceerd is. Want zonder een tegengewicht in de vorm van FF te bieden aan IE, was IE niet wat het nu geweest is. Althans, dat concludeer ik als ik berichten lees van FF gebruikers die o.a. vertellen dat iets als tabbladen allang in FF zat en pas bij IE 7.0 er kwam. Tabs vind ik erg fijn, i.p.v. 10 vensters nu 10 tabs naast elkaar :)

Maar verder voldoet IE prima voor me. Zo nu en dan slaat ie vast en kun je weer gezellig op de knop: "Foutrapport versturen" klikken, maarja, hetgeen wat IE 7 nu biedt volstaat en ik heb niet andere eisen zoals het volledig aanpasbaar met plugins e.d. zijnde browser. Want ik begreep dat FF op dat punt beter scoort, plus dat het ongetwijfeld beter beveiligd is doordat het standaard doorgaans minder vaak gebruikt wordt i.t.t. IE. Dus mensen die kwaad willen richten hun peilen op Microsoft, hierin dus op IE.

Als IE nu eens niet standaard met eender Windows editie wordt geinstalleerd zou ik wel een poging naar FF willen wagen. Maar ik heb geen zin in conflicten tussen 2 browsers en ik heb geen idee in hoeverre IE het leuk vindt op mijn systeem wanneer het vergezeld wordt door een schattig vuurvosje. Hou het zelf dus het liefste bij 1 browser en meer niet. Aangezien IE die plek standaard inneemt en volstaat zal ik geen FF gebruiken (en dat geldt ook voor Vista vs XP o.a.)
Maar ik heb geen zin in conflicten tussen 2 browsers en ik heb geen idee in hoeverre IE het leuk vindt op mijn systeem wanneer het vergezeld wordt door een schattig vuurvosje.
Ik heb op diverse Windows systemen zowel een Netscape 4, Netscape 7, Firefox, Opera en natuurlijk IE draaiend gehad en dat allemaal zonder problemen.

Zeker als je goed oplet tijdens de installatie van Fx 3.0 en vooral het vinkje 'Fx 3.0 als standaardbrowser instellen', kun je zonder problemen Firefox 3 installeren zonder dat IE daar ook enige last van heeft...

...misschien dat deze beschrijving je toch over de streep helpt? :-)
Dan ga ik vanmiddag na stage maar eens FF 3.0 binnenhalen. Ben benieuwd, mijn zus zweert bij FF :P, het is sowieso denk ik wel handig. Kan ik meteen checken hoe de websites die ik maak eruit komen te zien in FF naast IE. Maar even los van dit alles vind ik FF een leukere naam. En ze hebben ook nog eens een leuker icon op het bureaublad vind ik. Kleine dingetjes, maar enfin, zal vanavond zien hoe FF 3.0 me bevalt. :)
Opera was de 1e met tabbladen :+

maar idd het is wel goed dat FF3 uit is :) beetje iets tegen IE doen :P

(en Opera onthoudt je laatst bezochte pagina(s))
Even kleine opmerking, Opera onthoud inderdaad die laatste bezochte pagina's. (wat overigens ook kan op FF -> afsluiten en "Opslaan" drukken). Maar wat ik persoonlijk zo vervelend vind bij Opera, is dat ze die pagina's recht uit de cache lezen. Zelfs als de cache op die pagina een verouderde datum bevat.
Ik mis: Nee, ik wacht op een pkg update van mijn distro.

Ik draai al even een beta thuis en dat gaat wel lekker. Maar ik kan niet zien of die het langer uithoudt dan de 2.0, want die crasht bij mij altijd naar een dag of 2 browsen. Hopelijk is dat beter met 3.0, want nu herstart ik de browser zelf af en toe.

[Reactie gewijzigd door alx op 2 augustus 2024 20:41]

want die crasht bij mij altijd naar een dag of 2 browsen
Een dag of 2 browsen? Aan 1 stuk? Dat je zelf niet crasht.
Ja, het is nu mijn standaard browser.
Wat ik heel erg jammer vindt is dat de RealPlayer Recording plugin nog niet werkt onder Fx3. Was wel handig om YouTube filmpjes snel te downloaden. Voor de rest een toppie browser, hij is snel, en vreet niet gelijk een hele hoop MB's geheugen op bij een paar open tabbladen :D Ik heb wel een theme geinstalleerd zodat hij uitziet als Fx2, ik vond die 'standaard Windows look' maar lelijk.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 2 augustus 2024 20:41]

Er zijn ook alternatieven om youtube filmpjes te downloaden hoor, die wél werken op Fx3. Ik gebruik nu DownloadHelper. Werkt perfect ;)
Die was ik nog niet tegengekomen! Werkt wel lekker inderdaad. Raar dat 123video.nl alleen beschikbaar is als ik adult sites aanzet :-S
Dat komt waarschijnlijk doordat er ook 18+ content op die site te vinden is (weliswaar pas na registratie, maar toch).
Ja, het is nu mijn standaard browser. Ubuntu bood vandaag de update al aan en ik heb dus meteen naar de finalversie geupdate, aangezien ik nog een RC had. Omdat ik niet zeker wist of dat meeteld voor het wereldrecord heb ik hem ook nog via de Firefox site gedownload. Addons gebruik ik bijna niet, behalve de officiëele Ubuntu addons en een aantal bekende die al werken.
Ik mis: Ik wacht automatische update af. (toch?)

Edit; begreep ik, daarom wacht ik er ook mee. ;)

[Reactie gewijzigd door graceful op 2 augustus 2024 20:41]

Daar moet je nog een paar dagen mee wachten, zoals je kunt lezen in 1 van de nieuwsberichten van vandaag.
Als men bij Fx 3.0 hetzelfde patroon gaat volgen als bij de update van Fx 1.5 naar 2.0, dan zal het nog een aantal maanden duren voor men een automatische update van Fx 2.0 naar 3.0 aan zal bieden.

Juist vanwege de (in) compatibiliteit van, een aantal van, de add-ons zou een geforceerde update nu niet erg netjes zijn tegenover de Fx 2.0 gebruikers. Wanneer de end-of-life van Fx 2.0 nadert zal men wel een update van Fx 2.0 naar 3.0 aan gaan bieden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.