Mobiele navigatie

Steeds meer telefoons worden voorzien van navigatiemogelijkheden voor voetgangers. Stelling: over twee jaar heeft iedereen een mobieltje met ingebouwde gps.

Nee, voor instapmodellen blijft dit te prijzig
46,2%
Ja, de markt vraagt erom
30,3%
Ja, fabrikanten dicteren zo de markt
18,5%
Anders, namelijk...
5,0%

Aantal stemmen: 9.888. Deelname gesloten op 03-03-2008 14:26. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (44)

44
44
21
14
0
0
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Anders want: Ik vind het wel iets hebben.

Stel in mijn geval:

Mijn GPS heeft het toevallig begeven en ik overweeg een ander toestel te kopen. Ik moet voor m'n job/hobby vaak op plaatsen zijn die ik niet ken. Nu zoek ik voorlopig met een routeplanner de weg. Maar dat werkt niet altijd al te best (ben zo een keer van België naar de andere kant van Nederland moeten rijden -not fun-.)

Lukt nu toevallig ook dat m'n gsm ondertussen al wat jaartjes oud is. Waarom de 2 niet combineren? Je hebt toch al van die smartphones waarvoor je een auto bevestigingsysteem hebt en auto opladers zijn er voor alle GSM's...

Voor voetgangers kan het handig zijn in een buitenlandse stad en je spreekt de taal niet al te best.

Geef mij dan maar zo'n GPSPhone. Maar iedereen over 2 jaar... mijn ma alvast niet.

typo en kleine aanpassing

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 12:34]

Op het moment vind ik GPS in een telefoon niet aan mij besteed om de volgende redenen:
- De telfoons worden er niet kleiner op. Ik hou van een touchscreen met WM, zodat er wel tomtom op kan draaien, maar wel zo klein mogelijk. Elke milimeter telt.
- Telefoons vervang je (ik iig) gemiddelt elk jaar, elke keer opnieuw voor GPS betalen zie ik niet zitten.
- GPS heb je alleen nodig in de auto. Je eigen stad hoort wel bij basiskennis dus fietsen en lopen met zo'n ding is echt nutteloos. Tenzij je natuurlijk kilometers wandelt, maar dan neem ik wel een bleutooth GPS ontvangertje mee. Meestal zorgen die ook voor een stuk beter ontvangs, zodat je tussen die bomen wel weet waar je bent. (een open lucht met wandelen in bossen is wel heel zeldzaam)
- De nauwkeurigheid word er niet veel beter van naarmate de GPS ontvanger verder van de ruit af ligt. Buiten dat er meestal sowieso oudere chips in een PDA / telefoon worden gebruikt.

Bovenstaande redenen zorgen er voor dat ik er wel voor zorg dat er een bleutooth GPS ontvanger in de auto ligt en je die ingebouwde ontvanger mag houden.
Telefoons vervang je (ik iig) gemiddelt elk jaar, elke keer opnieuw voor GPS betalen zie ik niet zitten.
Hey, das grappig! Dat is -exact- het argument wat ik hoorde toen er gevraagd werd of mensen een camera in hun mobiel wilde hebben.

Zoek jij nu nog steeds een mobiel uit die geen camera heeft, zodat je er niet telkens overnieuw voor hoeft te betalen?
Op het moment vind ik GPS in een telefoon niet aan mij besteed om de volgende redenen:
- De telfoons worden er niet kleiner op. Ik hou van een touchscreen met WM, zodat er wel tomtom op kan draaien, maar wel zo klein mogelijk. Elke milimeter telt.
Mijn smartphone is geen monster en TT is zeer bruikbaar, ook met het kleinere scherm in vergelijking met een losse GPS
- Telefoons vervang je (ik iig) gemiddelt elk jaar, elke keer opnieuw voor GPS betalen zie ik niet zitten.
Mijn huidig exemplaar gaat al meer dan een jaar mee en kan nog geruime tijd meegaan. Een smartphone moet je niet elk jaar vernieuwen om mee te zijn, en als je een beetje uitkijkt kan je zelfs nieuwe firmware vinden met de nieuwste versie van het OS
- GPS heb je alleen nodig in de auto. Je eigen stad hoort wel bij basiskennis dus fietsen en lopen met zo'n ding is echt nutteloos. Tenzij je natuurlijk kilometers wandelt, maar dan neem ik wel een bleutooth GPS ontvangertje mee. Meestal zorgen die ook voor een stuk beter ontvangs, zodat je tussen die bomen wel weet waar je bent. (een open lucht met wandelen in bossen is wel heel zeldzaam)
Ken jij elk klein straatje bij jouw in het dorp/stad? Ik anders niet, en wat als je verder weg moet, op plaatsen waar je nog nooit geweest bent?
Daarnaast maakt het echt niet uit of je een losse of ingebouwde ontvanger hebt, ze ontvangen alle 2 even goed. Mijn GPS vind zelfs de sattelieten als die in het handschoenkastje ligt in de wagen
- De nauwkeurigheid word er niet veel beter van naarmate de GPS ontvanger verder van de ruit af ligt. Buiten dat er meestal sowieso oudere chips in een PDA / telefoon worden gebruikt.
Al geruime tijd word zowat overal de SiftStar III chip in gebruikt, zelfs mijn eerste GPS smartphone meer dan 2 jaar geleden had deze chip reeds aan boord. En het is dezelfde als je in de meeste losse toestellen vind. Verschil in kwaliteit of ontvangst is er echt niet.
Bovenstaande redenen zorgen er voor dat ik er wel voor zorg dat er een bleutooth GPS ontvanger in de auto ligt en je die ingebouwde ontvanger mag houden.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 26 juli 2024 12:34]

- GPS heb je alleen nodig in de auto. Je eigen stad hoort wel bij basiskennis dus fietsen en lopen met zo'n ding is echt nutteloos.
En je eigen stad is de enige stad waar je loopt? Nog nooit in een vreemde stad geweest voor bv een cursus? Waar de routebeschrijving op de website 4 jaar geleden is gemaakt door een schetsje in te scannen. Op zo'n moment zou een GPS in je GSM heel erg handig zijn.
Nu is het voor instap modellen nog te prijzig, maar over twee jaar zal dit vast veranderd zijn. Dat de markt behoefte heeft aan GPS bewijzen de verkoopcijfers van o.a. TomTom wel. Ook het probleem dat een GPS chip de accu duur om zeep helpt zal over twee jaar niet zo relevant meer zijn. Accu's krijgen een steeds grotere capaciteit en 95% van de navigatie vindt in de auto plaats; een sigaratenlader kost praktisch niks.

Dus ja, ik denk dat over 2 jaar meer dan de helft van de mobieltjes wel een GPS ontvanger heeft. Dat lang niet iedereen dat zal gebruiken is wat anders, een groot deel van de ingebouwde camera's/mp3 spelers wordt ook niet gebruikt, maar de mogelijkheid komt er zeker.
Ik heb in dit geval gekozen voor 'Anders, namelijk...'
Hoewel steeds meer toestellen zullen verschijnen met de genoemde functionaliteit, verwacht ik dat over 3 jaar nog steeds toestellen zonder gps verkocht zullen worden.
Uiteraard gaan toestellen enkele jaren mee. (Bij normaal gebruik), dus zullen ze nog niet allemaal vervangen zijn.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de meest eenvoudige toestellen. Zolang ik kan bellen en sms-en vind ik het goed. Zolang de keuze blijft bestaan tussen eenvoudige en ingewikkelde toestellen, zal ik voor de eenvoudige kiezen. En ik denk niet dat ik daar de enige mee ben. (Dan zouden alle toestellen wel ingewikkeld zijn geweest ondertussen)
Mijn voorkeur gaat zelf uit naar de meest eenvoudige toestellen. Zolang ik kan bellen en sms-en vind ik het goed. Zolang de keuze blijft bestaan tussen eenvoudige en ingewikkelde toestellen, zal ik voor de eenvoudige kiezen. En ik denk niet dat ik daar de enige mee ben. (Dan zouden alle toestellen wel ingewikkeld zijn geweest ondertussen)
Ik heb ook het liefst een zo eenvoudig mogelijk toestelletje waar ik een dag langer met kan rondlopen zonder op te laden dan alle technologische tirlantijntjes, maar de moeite die je er vandaag de dag moet insteken om zo een toestel te vinden, zonder camera, mp3-speler, radio...
De fabrikanten maken niets anders meer en jij moet het er dan maar bij kopen en volgens mij zal dit met de GPS functionaliteit ook zo worden. Eerst in de dure modellen en later ook in de budget modellen (waarschijnlijk met goedkoper / kwalitatief minder materiaal).
Inderdaad, een robuuste telefoon die kan bellen en SMS'en en daarbij ook nog een tijd standby blijven. Er zal altijd een groep gebruikers blijven die van mening zijn dat alle extra's alleen maar geld en energie kosten.

@mbsaerens: De telefoons die een tijdje geleden onder de merknaam "Philips" (maar niet door Philips) zijn uitgebracht hebben meerdere weken standby-tijd, zijn een redelijk voorbeeld van zo'n telefoon :)
anders namelijk...


een telefoon met gps bestaat al veel langer, en wordt op dit moment veelal gebruikt als navigatie in de auto
uit persoonlijke ervaring weet ik dat mocht je naar een specifieke locatie moeten en je kent de route en/of stad niet,dat ook wandelend navigatie een uitkomst is.
niet meer afhankelijk zijn van de kennis van een toevallige voorbijganger

in de auto met oplader en houder voor aan het raam
wandelend enkel mocht je de stad/route niet kennen, om even de tomtom aan te zetten om te zien welke richting je op moet
met eventueel de plattegrond op je tomtom erbij, ff in en uitzoomen

maar gemeengoed over 2 jaar?
wordt moeilijk, aangezien voor de meeste mensen dit geen prioriteit heeft
dus de vraag zal te klein blijven voor de fabrikanten om hierop in te spelen
a.k.a. zal niet winstgevend genoeg zijn
2 jaar is te optimistisch... veels te optimistisch.

Er zijn genoeg mensen die een simpele hap-snap mobiel willen en geen zin hebben in gps/bluetooth etc. over twee jaar zal gps meer mainstream zijn dan nu, maar nog steeds niet in de allergoedkoopste mobieltjes zitten denk ik. GPS software moet werken onder de verschillende systemen die er zijn, kaarten moeten allemaal werken, kost allemaal geld en veel mensen willen dat niet aan een mobiele telefoon uitgeven (als je ermee kan bellen en sms'en is het voor de meeste mensen in mijn omgeving, oud & jong, meer dan voldoende).

GPS is erg handig, dat ontken ik niet, maar ik gebruik mijn TomTom enkel als ik ergens heenrijd waar ik nog niet eerder ben geweest, ben ik er geweest, kan ik het eigenlijk altijd direct vinden, GPS op mijn mobiel, tsja... Handig als je door een vreemde stad slentert of je TomTom vergeten bent en je zit in de auto, maar nee ik hoef er niet zo nodig aan (mijn batterij houdt nu al zo kort uit - Motorola v8 - met 2 uur bellen issie leeg, voeg daar GPS aan toe.... nee, ik pas ervoor).
Ik heb gestemd op "Anders, namelijk..."

Ik denk dat er mogelijk in de toekomst wel een (soort van) algemene navigatie komt, als ik het zo mag noemen. En dan heb ik het met name over de combinatie tussen voetgangers en auto navigatie. Ik weet niet precies of er een wezenlijk verschil is tussen auto-navigatie en voetgangers navigatie, maar het lijkt me wel "handiger". En wat ik bedoel met "handiger" is dat de meeste mensen toch veel met de auto rond reizen maar ook zo af en toe in een bos willen gaan wandelen. Ook heb je gelijk twee in één. Denk daarbij aan een vakantie waarbij men met de auto gaat en bij de vakantiebestemming wat wil gaan wandelen.

Alleen zit mijn punt in de stelling. Ik (en niemand anders) weet of het werkelijk over twee jaar dit gebeurd. Het blijft koffiedik kijken. Ook dat "iedereen" en die "gps" ligt mij niet zo. De kans lijkt mij namelijk erg klein dat iedereen (die een mobiel heeft) over 2 jaar met een mobiel met navigatie rondloopt. Ook gps duidt op een bepaald systeem misschien is er over twee jaar wel een heel andere (beter?) navigatie systeem. De stelling: over twee jaar heeft iedereen een mobieltje met ingebouwde gps, had beter omschreven kunnen worden als (iets in de trend van): over twee jaar voorspel ik dat de meerderheid van de mensen een mobieltje met ingebouwde navigatie hebben.

De bovenstaande alinea is dus misschien een beetje mierenneuken, maar ik vind dat er wel een verschil tussen zit.

Verder (om even het mierenneuken achterwege te laten :P) denk ik dat er mogelijk een combinatie zal zijn van de antwoorden. Ik denk dat er zeker wel markt voor dit soort mobieltjes is. Alleen is het nu nog in het relatief vrij duur. Ook wordt er nog maar relatief weinig van dit soort apparaten aangeboden, volgens mij. Als er meer van dit soort mobieltjes komen (omdat het misschien ook minder duur is voor bedrijven om het te produceren), wordt de concurrentie dus groter, zullen ook de prijzen mogelijk gaan dalen, zal mogelijk de vraag aantrekken waardoor je uiteindelijk een mogelijke standaard krijgt van mobieltjes met navigatie.
Anders, namelijk de gemiddele telefoongebruiker debiliseert door dit soort functies - die voor sommige toepassingen wel degelijk zin kan hebben - tot iemand die de weg van huis naar de supermarkt op zijn mobiel gaat uitzoeken, en zelf nadenken is er niet meer bij.

Al dat ge-gps is echt voor mensen die liever een kwartier zoeken op hun mobiel dan de weg gewoon simpel te deduceren uit een kaart - of gewoon de weg te weten - en te onthouden.

Ik weiger daaraan mee te doen.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 26 juli 2024 12:34]

Wat een onzin, ik heb jaren kaart gelezen in de auto en dat levert soms gevaarlijke situaties op. Mijn vriendin kon natuurijk geen kaart lezen (en wil niet rijden) dus altijd ruzie stress tijdens de vakantie reis, omdat ik me niet kan voorstellen dat je geen kaart kan lezen, maar ja daar hebben meer vrouwen last van. Nee die GPS is de beste aankoop optie die ik genomen heb voor mijn en mijn vriendins auto. Doordat je vroeger altijd kaart moest lezen had je toch vaak de neiging om maar niet van de inmiddels bekende weg (op je vakantieaddres) af te wijken omdat je dan weer de vervelende kaart moest gaan lezen. Tegenwoordig rij ik overal heen, hierdoor zie ik veel meer en heb meer plezier in mijn vakantie. Omdat ik ook nogal wat keertjes internationaal ben verhuisd ben ik ook heel blij dat ik de navi-optie voor mijn vriendin d'r auto heb genomen, ik ben er nu gerust op dat ze altijd thuis komt ook al negeert ze soms talloze aanwijzingen. Zonder navi had ik haar nooit meer gezien denk ik. Ze heeft het een keer gepresteerd, omdat ze een tijdelijke vervangwagen had gekregen zonder navi, om er anderhalf uur over te doen om de garage weer terug te vinden, terwijl dat maar 3 kilometer was verwijderd van haar werk. :X

GPS verlaagd gewoon de stress en als het echt moet kan ik altijd nog kaart lezen, maar ik heb wel leukere dingen te doen als proberen een kaart in mijn geheugen te stampen om te vermijden dat ik onderweg toch dat kreng nodig heb.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 26 juli 2024 12:34]

Vroegah vingen mensen zelf hun eten, dat kan ook bijna niemand meer tegenwoordig. Is dat ook 'dibiliseren'?
Ik ben er btw ontzettend voor. Navigeren kan ik erg slecht,zelfs te voet,dus laat maar komen! Natuurlijk ben ik ook nederlander dus het moet wel een beetje betaalbaar blijven.

[Reactie gewijzigd door pingkiller op 26 juli 2024 12:34]

Mwoah, met mes en vork eten heeft een hele hoop zinvolle voordelen waarbij je er niet dommer op wordt. Bij mobieltjes wordt je dadelijk teveel afhankelijk ervan waardoor je daar weer problemen mee gaat krijgen.

Op zich vind ik functies als GPS e.d. wel zinvol, maar allerlei diensten als het opzoeken welk liedje je luisterd of iets dergelijks mag van mij ook gewoon via een website oid gebeuren en hoeft niet standaard in een mobieltje te zitten.
We hebben het niet over een mes en vork maar over zelf het bos in gaan en een konijn vangen... Natuurlijk heeft het z'n voordelen dat dat niet meer hoeft net zo goed als dat het voordelen heeft dat je niet zelf de weg hoeft uit te zoeken.

Vroeger moest iedereen lopen, tegenwoordig is er de auto.
Vroeger moest je naar iemand toe om te praten, tegenwoordig is er telefoon.
Vroeger moest je brieven sturen nu hebben we EMail.
Vroeger moest je kaartlezen, nu hebben we Tomtom.

Ik ben bang dat Ramzzz een beetje teveel vast houd aan het verleden. Wellicht gaat het te ver als je de weg naar de supermarkt, 200 meter verderop, op je navigatie systeem moet opzoeken. Aan de andere kant ga ik er van uit dat men hetzelfde zei bij de eerste autos: "dan ga je straks niet meer lopen naar de markt maar neem je de auto. Belachelijk!", nu kunnen we niet anders meer omdat we niet bereid zijn al die boodschappen naar huis te dragen.
Dat is dus echt een persoonlijke mening...

Ik ben binnen een minuut op weg met GPS. Als ik op de kaart moet gaan kijken ben ik wel wat langer bezig, ik kan gewoon niet kaartlezen ;)

Ik gebruik GPS overigens alleen als ik de weg (nog) niet weet, het is natuurlijk flauwekul om altijd je gps te gebruiken. Behalve op de langere routes over de snelweg, dan kan je mooi files omzeilen als je verkeersinformatie ontvangt op je GPS :)
Veel mensen beweerden ook dat een camera in een GSM niet meteen standaard ging worden, maar dat is wel wat anders uitgedraaid... Volgens mij gaat het net hetzelfde zijn met GPS op een gsm, er is zeker een markt voor en het heeft een leuk patsgehalte dus het slaat wel aan imo.
Een camera is wellicht wel "bijna" de standaard geworden en ook MP3 spelers zijn bijna niet meer weg te denken uit telefoons. Echter wie gebruikt dat ook actief?

Als ik om mij heen kijk, zie ik ook steeds meer mensen overstappen van MDA telefoons, terug naar simpele telefoons. Simpele modellen, waarmee je kan bellen en verder weinig of niets, worden steeds populairder.

Natuurlijk is er een markt voor MDA achtige telefoons die voorzien zijn van een GPS ontvanger en de bijbehorende navigatie software. Echter het zal zeker niet zo zijn dat dit de standaard telefoons gaan worden.

Ik voorzie eerlijk gezegd (als de fabrikanten echt op gaan letten wat de consument echt wil) meer diversifiëring, waarbij er ook een duidelijke trend naar eenvoudiger telefoons zal komen.
Maar alsnog heeft nu nog niet iedereen een GSM met camera (ik niet, veel mensen in mijn vriendenkring niet, familie niet) en over twee jaar is dat ook nog zo. Dus over twee jaar heeft niet eens iedereen een GSM met camera, laat staan een GSM met GPS.
Navigatie op telefoon is superhandig.

Heb zelf een N72 met gedownloade TomTom en een GPS ontvangertje.
Werkt super hoor, geen zeul of ding wegstoppen voor inbraak.

Voor voetgangers gaat dit wel een beetje te ver

:)

[Reactie gewijzigd door Woohooo op 26 juli 2024 12:34]

Ik twijfel in het geheel niet aan het nut van een gps, wij gebruiken er hier ook 1. Maar om ALLE mobieltjes hiermee uit te rusten vind ik een beetje te ver gaan. Veel mensen kunnen nu amper aan uit aan de functies die in hun gsm te vinden zijn.
Tuurlijk zal het meerendeel onder te tweakers na verloop van tijd een gps in hun gsm hebben, maar ik denk dat er een groot genoege markt zal blijven om telefoons zonder op de markt te blijven brengen.
Nee, ik denk het niet. GPS slurpt stroom. Ik denk daarom dat het er niet snel in zal komen. En sowieso blijf je mensen(waaronder ik) houden die alleen bellen en smsen met hun gsm.
Ik denk het juist wel, de prijs zal wel gaan dalen en de GPS module kun je uit schakelen waardoor het geen stroom meer verbruikt.

Juist de losse kleine apparaten die je nu nog bij je draait zie ik steeds meer als 1 geheel gaan werken. TomTom, Telefoon, MP3-speler, Compactcam. De laatste 3 zijn al beschikbaar als een geheel, de eerste zal er ook nog wel bijkomen zodat je die apparaten niet meer los hoeft te kopen.

Daarnaast denk ik dat de iPhone de eerste stap is richting een samenvoeging van bovengenoemde en de PC. Uiteindelijk (lees toch zeker nog wel 10 jaar) is de telefoon krachtig genoeg om voor dagelijks gebruik geen PC meer nodig te hebben, externe monitor/muis/toetsenbord eraan hangen en je kunt emailen/internetten/briefjes typen.
Waarom noem je de iPhone nu weer als eerste stap? Smartphones bestaan al jaren en de meeste hebben meer functionaliteit dan de iPhone, enige wat apple toevoegt is een dure prijs en een mooi design.
Omdat de iPhone ook een goede mp3 speler is. Ook de webbrowser is erg goed. Ik ben zelf helemaal geen fan van bvb Apple en Sony. Toch was mijn vorige telefoon een Sony en m'n volgende waarschijnlijk een Apple. Als het een goed product is, waarom niet? Ik heb het niet zo op gehypte dingen maar ook heb ik onlangs een ipod classic aangeschaft. Gewoon de enige mooie speler met 80GB. Zo ook met de iPhone, dat vind ik de enige telefoon met een erg mooie mp3 speler erin.

Het webbrowsen gaat ook veel makkelijker dan op mijn k800i. Dus zoveel nadelen zitten er niet aan. Het echte pluspunt vind ik dan nog wel dat de iPhone maar 350 euro kost als dat ding bvb in engeland haalt. Na het kraken heb je dus een hele goedkope smartphone. Mijn k800i kon ook mp3 afspelen, dat gebruikte ik alleen nooit. Het werkt namelijk niet zo makkelijk als een Apple product.

Dat er geen GPS inzit? Erg jammer inderdaad, maar zo hard heb je dat toch niet nodig ;) Ik vind wifi een veel belangrijkere feature dan GPS :)

[Reactie gewijzigd door R-O-Y op 26 juli 2024 12:34]

Je hebt inderdaad gelijk, smartphones bestaan al jaren. Echter is de iPhone de eerste met een volwaardig en gebruiksvriendelijk besturingssyteem. Daarnaast zijn de smartphones altijd voor een niche markt geweest, terwijl de populariteit en marketingkracht van Apple de smartphone bij het grote publiek onder de aandacht brengt.

Naar mijn mening voegt Apple dus veel meer toe dan alleen een prijskaartje en design. Wellicht had ik in plaats van 'eerste stap' moeten zetten 'grootste stap tot nu toe'.
Ja, alleen jammer dat de iPhone het dan weer nét niet is geworden, zonder GPS en fatsoenlijke mobiele internetmogelijkheden en inconsistentie wat betreft meegeleverde applicaties, samen met wat vendor lock-in en hoge prijs. De iPhone ziet er leuk uit en heeft een gelikte interface, maar hij is behoorlijk beperkt wanneer je verder kijkt dan 'ooh, shiny, het is perfect', dus zo'n grote stap is het niet.
Bluetooth slurpt ook stroom als deze actief gebruikt wordt, maar deze kan stand-by staan of helemaal uitgeschakeld worden wanneer het niet nodig is. Neem aan dat ze dit voor een ingebouwde GPS ook wel zo bouwen ;)

Zelf heb ik ook gewoon het liefst een echte telefoon met wat extra functionaliteit (sms, e-mail, etc). Geen PDA, complete camera of navigatie device waar je toevallig ook nog mee kan bellen.

Zit er een camera of GPS navigatie op: prima, zolang de telefoon maar primair telefoon blijft en hij er niet lomper op wordt. :)
Iedereen zo zijn eige mening dus. Nog 2 maanden en ik heb de Nokia N95. De alles kunner MET GPS ;) Ik ben juist voor een telefoon met alles erop en eraan. Ik heb liever 1 apparaat wat veel kan, dan meerdere apparaten bij je hebben.

Ik denk dat het ook ligt aan de leeftijd? Wat oudere mensen (zoals mijn moeder ofzo) die willen/hoeven al die extra functies helemaal niet te gebruike. Ze is al blij met een simpel dingetje met kleurenscherm erop.

[Reactie gewijzigd door Janusch op 26 juli 2024 12:34]

Ze kunnen over twee jaar vast GPS modules maken zo zó klein en zó zuinig zijn, dan het de elektronica om de module in standby te brengen te duur en te lomp is, en te veel stroom trekt :+
Je hebt gelijk GPS op je mobiel vreet stroom hou je nog geen kwartier vol.
Waarom ik denk dat het wel gaat gebeuren?
Voor autonavigatie natuurlijk.
Mijn telefoon houd het op batterij nog altijd 2 uur vol met GPS, en als je TT afsluit gaat de GPS module ook uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.