Een RTX 5070 Ti kopen op release? 1500 euro, alstublieft

Webshops vragen torenhoge prijzen voor nieuwe videokaarten, zodat ze niet direct uitverkopen. Heb jij daar begrip voor?

Nee, webshops zouden het gewoon bij hun normale marges moeten houden
72,5%
Ja, anders worden ze toch maar opgekocht door scalpers
16,5%
Ik laat mijn genuanceerde andere mening achter in de comments
11,0%

Aantal stemmen: 5.053. Deelname gesloten op 27-02-2025 16:59. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (67)

Sorteer op:

Weergave:

€1500 voor een 5070 Ti Te duur.
Moeten wij dit serieus normaal gaan vinden?

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 20 februari 2025 18:27]

Nee, gewoon niet kopen boven de adviesprijs. Belachelijk.

Paar maanden wachten en de prijzen zijn weer normaal. Denk dat een RTX 40 dan ook nog het overwegen waard is, want 15% betere prestaties per watt is nou ook niet alles.
2 jaar geleden kocht ik mijn 4090 OC voor €1.869, en daarna daalde de prijzen niet meer echt omlaag. De RTX 40-reeks is nu erg sterk qua prijs voor tweedehands verkoop.

Ik hoorde van de webshop waar ik een kleine upgraden liet uitvoeren, wees voorzichtig op jouw 4090. De verkrijgbaarheid bij de RTX 40 en de 50 zijn een ramp.
een RTX 4080 is nog steeds een heel prima kaart waar je nog makkelijk 5 jaar, zo niet langer, plezier van kan hebben. 8-)
nvidia heeft al een paar jaar aangegeven dat ze "inventory managen" wat zoveel wil zeggen als: we zorgen voor constante schaarste om op elk moment de hoogst mogelijke prijs te kunnen vragen. Er is een reden waarom er maar zo weinig kaarten te vinden zijn, ook van de 40-series.

edit:
de 3060 is uitgekomen in 02/2021
de 4060 is uitgekomen in 06/2023
de populairste kaart volgens de steam hardware survey
01/2024: 3060 met 4.98% vs 4060 met 1.22%
05/2024: 3060 met 6.19% vs 4060 met 2.82%
09/2024: 3060 met 5.86% vs 4060 met 4.58%
01/2025: 3060 met 5.20% vs 4060 met 4.60%
de oude kaarten blijven dus heel lang in gebruik (niet per sé door dezelfde eigenaars) en worden maar mondjesmaat populair

[Reactie gewijzigd door dasiro op 22 februari 2025 17:50]

Nee, daarom koop je het ook niet voor deze prijs. Als die kaarten niet van de hand gaan, daalt de prijs vanzelf.

In de podcast werd ook al gesteld dat wanneer de adviesprijs gehanteerd zou worden, de kaarten binnen de kortste keren uitverkocht zijn en tegen de huidige prijs (of meer) op marktplaats belanden.

Kennelijk zijn er genoeg consumenten die het er wèl voor over hebben. Helaas voor degenen met verstand en beperkter budget.
Ik kwam gewoon niet onderuit, ik speel op 4K resolutie met 144Hz refresh rate monitor en hier was de enige kaart toen de 4090. De 4080 haalde het net niet de 144 fps en de AMD topkaart was niet snel genoeg. Daarom voor mij de keuze geweest om 4090 te kopen. Daarvoor had ik een RTX 2080 8GB (2019) en die kon al helemaal niet op 4K resolutie op 144Hz ik moest alles op low-settings zetten en ik haalde gemiddeld 100 fps

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 21 februari 2025 17:39]

De stelling van de vraag is al absurd. Dit is megalomaan en tweakers normaliseert dit gedrag van nvidia. De redactie is lekker bezig :+
Zolang het verkocht word voor deze prijs, zullen de webshops dit blijven doen.
het is niet alsof dit daadwerkelijk de scalpers gaat tegenhouden. het enige wat dit gaat doen is de markt voor GPU's verder naar de knoppen helpen
Winkeliers kennen maar één wet, en dat is deze van vraag en aanbod. Niet leuk misschien, maar nog minder verstandig om daar als overheid in in te grijpen.

Als consument zeg ik: als het te duur is, koop ik het niet. Allemaal simpel toch?
Vroeger was het simpel: als je het niet kon betalen, dan was dat gewoon zo en kocht je iets wat je werkelijk nodig had. Nu wil iedereen alles hebben voor niets. Als iedereen zou kopen wat we werkelijk nodig hebben, dan waren deze prijzen lang niet zo van de pot gerukt. Maar iedereen wil per se "bragging rights" in huis om daarna in financiële miserie te leven.

Consumptie in volle glorie de afgrond in... en maar klagen. 8)7
Vroeger kocht ik als 15 jarige een 6800 ultra als bragging rights op LAN party's. ( als afwasser voor 3,50 per uur )
Vorig jaar geupgraded naar een 1080.
Als iedereen zou kopen wat we werkelijk nodig hebben, dan waren deze prijzen lang niet zo van de pot gerukt.
Dat zou wel tegenvallen.
Er zou dan veel minder van worden verkocht, waardoor een hogere prijs nodig zou zijn om de kosten eruit te krijgen en er zou minder geld naar verdere ontwikkeling gaan.
Precies dit.

Zeuren over dat je het geld er niet voor (over) hebt is echt een vorm van armoede. Ik snap dat mensen gewend waren aan relatief goedkope hardware, maar we zijn met ons allen een stuk armer geworden.. Dit is het gevolg van de overheid die 16 jaar geleden de geldpers heeft aangezet en daar merk je nu dus de gevolgen van. Voedsel is nog relatief goedkoop gebleven in relatie met de hoeveelheid geld die de geldpers is uitgerold. Voor minder essentiële zaken wordt de consument minder de hand boven het hoofd gehouden.
Er zijn twee elementen inderdaad, maar ik denk niet dat we door de inflatie "armer" geworden zijn. Mijn kinderen hebben "veel" meer dan wat ik vroeger had (en ja daar zitten ook dingen in die toen nog niet bestonden, maar ze hebben ze wel en ze eisen een deel van het budget op).

Anderzijds is de ethiek van de consument ook gewijzigd volgens mij. Je wordt om de oren geslagen met financieringsvoorstellen als je iets wil aanschaffen. Ik stam nog uit de tijd dat er maar voor één ding geleend mocht worden en dat is een huis. Al de rest is voor mij nog steeds handje contantje (ook een wagen dus). Geen geld op de bank, geen nieuwe wagen. Simpel.
maar ik denk niet dat we door de inflatie "armer" geworden zijn.
Ik moet je toch echt teleurstellen, want dit is precies wat inflatie doet. En het is ook redelijk in lijn met de geldgroei, wat de daadwerkelijke inflatie is. Prijsstabiliteit is slechts een afgeleide van inflatie en wordt door de overheid gebruikt om de aandacht af te leiden van de werkelijke grootte van het probleem.
Sorry, maar ik heb 7 jaar economie gestudeerd (universitatair), zonder ooit een jaar te dubbelen, maar dat hier kan ik echt geen touw aan vastknopen (voornamelijk het eerste deel van deze zin):

Prijsstabiliteit is slechts een afgeleide van inflatie en wordt door de overheid gebruikt om de aandacht af te leiden van de werkelijke grootte van het probleem.

Van inflatie op zich word je uiteraard armer, maar ik hoop dat je dit toch besproken hebt met je werkgever of dat je als zelfstandige je uurtarieven hebt aangepast om dit minstens te compenseren.

[Reactie gewijzigd door grrfield op 25 februari 2025 17:57]

Ik ben nog nooit met 30k aan contanten naar de dealer getogen, en ik ga dat ook nooit doen.

Maar ik ben het wel met je eens dat je het gewoon op de bank moet hebben.
"contant betalen" wil gewoon zeggen "directe overschrijving van de zichtrekening" en <> "cash betalen".
Gescaplt worden door de fabrikant zelf? Nee dank je. Performance door de kaart steeds hongeriger te maken, met alle technische problemen van dien en dan ook nog tegen prijzen waar je een complete fatsoenlijke gaming PC voor kan kopen. Ook geen AMD fanboy, maar voorlopig weiger ik Nvidia te kopen. Dan maar geen ray-tracing; het verschil zie je toch niet na 5 minuten spelen.
Mensen, stem met je portemonnee! Gelukkig staat ruim 70% op die mening.

Vraag en aanbod, uiteraard. Maar het kapitalistisch model wat we in elke sector ondertussen zien is haast luguber te noemen.
Aan de andere kant heeft 10% aangegeven:

"Ik laat mijn genuanceerde andere mening achter in de comments"

14 comments op 1000 stemmen is geen 10%
Tja, als je een poll maakt met alléén de opties: "Ja, Nee of Ik laat een comment achter" dan is het niet heel gek dat iedereen die geen uitgesproken mening heeft de derde optie kiest.

Ik had persoonlijk bijvoorbeeld gekozen voor "Het maakt me geen reet uit", de derde optie kwam daar het dichtste bij.
Mag 99% van mij zijn. Zou goed zijn als Nvidia's verkoopcijfers instorten de komende jaren
Ik heb voor ja gestemd omdat ik liever heb dat het wel beschikbaar is, maar wat duurder, dan niet beschikbaar voor een lagere prijs. Als ik iets graag wil, wil ik daar best wat meer voor betalen en kan ik altijd de keuze maken of ik het waard vind of niet.

Maar zeuren dat we het te duur vinden is wel een stuk makkelijker natuurlijk :)
i saw a rtx 5090 being sold for a very well known retailer for 4300 euros. who is the scalper here? its like the famous saying. "hunted becomes the hunter"
For that money, they can shove it where the sun does not shine.
Ik heb geen begrip voor webwinkels die weigeren iets tegen scalpers te doen. ik hoop toch echt dat we tegenwoordig wel zo ver zijn dat er bijvoorbeeld een samenwerking opgezet kan worden via tweakers en webshops dat bij dit soort producten er voor gezorgd kan worden dat deze tegen (bijna) MSRP verkocht kunnen worden? half zin om 15 van die kaarten te kopen en dan na 29 dagen allemaal retour te sturen, om ze vervolgens weer te kopen en te retourneren, net zolang tot ze er niet meer zon winst op maken.
Zouden webwinkels door ze te belasten met extra kosten hun producten dan goedkoper of juist duurder maken? ;)
Sorry maar hoe groot is het marktaandeel particulieren en gamer*s ten opzichte van ondernemers en bedrijven?
Cryptomining schaar ik onder ondernemers en voor mijn beeld waren juist de commerciële activiteiten die met deze kaarten worden bedreven de reden dat er schaarste ontstond. Heeft iemand recente cijfers om te zien of dit beeld bijgesteld moet?
Vraag en aanbod, dat is wat winkeliers hanteren. Winkeliers zijn natuurlijk geen filantropische instellingen. Wij als consumenten moeten gewoon met onze portemonnee stemmen, dan zakken die prijzen vanzelf wel.
De gehele 5000 serie is veel te duur en het scalpen begint wat mij betreft al bij de fabrikant. Scalpers zijn van alle tijden en zijn gewoon een logisch gevolg van de huidige situatie met deze paper launch. Ik heb dan ook alle begrip voor webshops die met kleine marges werken en nu gewoon wel eens leuk kunnen verdienen (met zeer beperkte voorraad). Tel daarbij op dat je ook nog eens een nieuwe voeding mag kopen (prijzen vallen mee) en je ook nog een warmte camera op de connector moet gaan richten om te zien of niet per ongeluk de boel in de fik vliegt.
In mijn omgeving slaat iedereen de 5000 serie (inclusief evt. super serie) over en wordt gewacht op een eventuele 6000 serie of ander aanbod van een concurent, dus van scalping hebben wij geen last.
Als iedereen wacht op de 6000-serie, dan zal de schaarste dan nog wel veel erger worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.