De ene na de andere hardwarefabrikant boekt verliezen

Ben jij medeschuldig? Oftewel, heb jij dit jaar tot nu toe minder uitgegeven aan elektronica dan in dezelfde periode vorig jaar? Laat gerust in een reactie weten hoe dat komt.

Ja, ik heb de afgelopen tijd veel minder uitgegeven aan hardware
54,8%
Nee, ik geef ongeveer hetzelfde uit aan hardware
14,8%
Nee, ik heb juist meer uitgegeven dan in dezelfde periode vorig jaar
12,8%
Ja, ik heb in het afgelopen jaar vooral tweedehands gekocht
7,6%
Enigszins, ik geef iets minder uit aan hardware
7,5%
Anders, ik laat het weten in de comments
2,5%

Aantal stemmen: 15.299. Deelname gesloten op 24-05-2023 15:03. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (88)

Sorteer op:

Weergave:

Aangezien de meeste mensen maar één keer per paar jaar significantie upgrades doen (PC, tv, telefoon) zal het overgrote deel hier "ik heb de afgelopen tijd veel minder uitgegeven aan hardware" invullen.

Dat maakt dit een hele moeilijke poll om te interpreteren en makkelijk om verkeerde conclusies uit te trekken.

Dat je toevallig vorig jaar een upgrade hebt gedaan en dit jaar dus niet datzelfde doet maakt je niet meteen 'medeschuldig' aan de dalende omzet. Daarnaast is de vraag of de verliezen überhaupt door dalende omzet komt, of door andere factoren. Verlies betekent natuurlijk niet dat er ook minder verkocht wordt.

Eigenlijk zal je dezelfde vraag elk jaar moeten stellen om de verschillen te kunnen analyseren, of alléén aan grootafnemers vragen wat het verschil nu is. Iemand die normaal gesproken elk jaar hardware koopt kan hier natuurlijk wat nuttigere info over geven dan de gemiddelde consument.

Anyhow, dat was mijn kijk op statistiek analyse O-)
Daar ben ik het wel mee eens.

Ik heb zelf ingevuld dat ik meer uitgeef dan vorig jaar, maar dit komt doordat ik mijn game pc, die al minstens 5 tot max 8 jaar oud was, compleet vernieuwd heb and de oude naar beneden verhuist heb en een VR pc geworden is, met kleine update (grafische kaart).

Deze type uitgave doe ik één keer in de 5 - 8 jaar, dus dit vertekent dan de statistieken.
Ik verwacht dat ik niet de enige ben die eens in de 5 tot 8 jaar zijn game pc compleet vernieuwd.
Precies. Ik upgrade mijn PC eens iedere 8 jaar ongeveer en mijn grafische kaart eens iedere 4 jaar. In 2021 mijn upgrade gehad en ik denk dat als de prijzen zo absurd blijven ik geen nieuwe PC meer aan ga schaffen.
Hier andersom, die had ik twee jaar geleden opnieuw gebouwd en vorige jaar de videokaart erbij. Dat gaat wel hard qua uitgaven. Telefoon was er ook aan, hoppa.
Wel net twee oculus quest2 gekochte dat maakt t weer beetje goed :-)
Helemaal mee eens, ik heb 2 jaar geleden juist bovengemiddeld uitgegeven, maar dat betaalt zich nu terug doordat het langer mee kan.
Voor mij geldt dat ook, ik hoef met mijn huidige systeem nog geen upgrade. Heb laatst wel een extra ssd erin gestopt en ik twijfel of ik nog voor de 5800x3d ga maar ik mijn 5600x is helaas niet meer zoveel waard en bevalt nog prima dus waarom upgraden?
Idem, heb 2,5 jaar geleden een beeft boven gemiddelde PC gebouwd, die voorlopig wel mee gaat. Dus er is voor mij nu geen reden deze hardware nu al te vervangen, aangezien ik uit ervaring kan zeggen deze PC toch nog zeker jaar of 5 a 6 relevant blijft als gaming rig, veel langer voor normaal kantoor gebruik
Ik kan dit beamen. Ik koop ook maar eens in de zoveel jaar hardware. Betere vraag is of ik langer doe met mijn huidige hardware dan ik met mijn vorige hardware configuratie heb gedaan.
De poll had beter iets kunnen vragen over de tijd dimensie. Hoeveel jaar geleden heb je voor het laatst een significant bedrag uitgegeven aan hardware (>500 euro). Of kies de jaren uit de laatste 10 waarin je een complete pc of laptop hebt gekocht voor jezelf of iemand uit hetzelfde huishouden.
Als mensen om het jaar geld uitgeven dan is het gemiddelde van alle mensen nog steeds hetzelfde sommige dit jaar andere volgens jaar. Ik snap niet waarom het eens in de 2 jaar meer uitgeven nu exact dit jaar opeens ander is als je een poll houdt. De tendens is nog steeds te meten. Als mensen die normaal dit jaar volgens jou een grote uitgave zouden moeten doen en dit niet doen en dit hier aangeven dan is het gemiddelde nog steeds dat er minder wordt uitgegeven. De poll geeft aan dat 50% minder heeft uitgegeven. Dit is een vrij groot aandeel volgens mij waaruit wel degelijk geconcludeerd kan worden dat de tendens is dat mensen afgelopen jaar minder aan dure hardware hebben uitgegeven. Ook ik zit met een 8 jaar oude videokaart die ik voorlopig toch nog maar even blijf gebruiken met deze achterlijke idiote hoge prijzen van 2000+ euro voor de beste videokaart. En met mij heel veel andere. Een nuc kost met alles erbij ook al snel 1000+ euro. Een nieuwe Samsung telefoon 1700 euro. De prijzen gaan nergens meer over. Iedereen in alle sectoren vragen maar raak momenteel. The sky is the limit denkt iedereen. Tot dadelijk de hele teringzooi weer instort
ik heb die andere poll 2 jaar geleden gemist:

De ene na de andere hardwarefabrikant boekt extreme winsten
Ben jij medeschuldig?

Aangezien beide 'ja' is voel ik nu weinig medelijden met hardwarefabrikanten, zij hebben in ieder geval de kans gehad om een buffer op te bouwen.
Het is (of was) ook allemaal zo rete duur! Sinds de chiptekorten schoten de prijzen omhoog. Videokaarten waren daarin het beste voorbeeld. Waar het voor een beetje tweaker de norm is om 50% van een build uit te geven aan grafische kracht, had het weinig zin om door te pakken voor een compleet nieuw game monster.

Gelukkig zien we de prijzen weer dalen, maar ik sla er eentje over. Ogen op de NVidia 50xx serie.
Ga dan aub voor AMD en stimuleer evenwichtiger concurrentie zodat nvidia die dirty prijsstrategieën minder snel herhaalt ;)
ik heb de statistieken niet paraat maar mijn gevoel zegt wel dat na de corona impulse met veelal hogere omzetten (ondanks chip tekorten) nu de verkoopwaarden weer naar het normaal danwel lager uitkomen omdat juist veel mensen in de corona periode hardware kochten om hun thuis danwel thuiswerkplek in te richten. Dat meerdere fabrikanten daar onvoldoende rekening mee houden verbaasd mij eerlijk gezegd helemaal niets.
De crypto bubbel is al even geknapt, mensen raken technologie verzadigd, koopkracht crisis en dalend persoonlijk vermogen stimuleert geen aanschaf van snel afschrijvende luxe artikelen. Heb in de afgelopen 12 jaar maar 1 videokaart gekocht voor 350 euro in 2018 en vond dat al duur. Heb daarvoor pc gaming als grote hobby ook enorm naar achter gedrukt, maar een huis kopen is belangrijker dan een game pc ownen met elke 4 jaar een nieuwe high-end kaart :)

[Reactie gewijzigd door Chrono Trigger op 23 juli 2024 06:57]

Dat is wel wat de economen als verklaring geven inderdaad.
“schuldig” een beetje vreemde manier om de schuld voor dalende omzet en verlies bij de koper/klant leggen — wellicht moeten hardware fabrikanten beter hun best doen om producten en diensten te bieden waar klanten bereid zijn voor te betalen.
Nou, dat was ook mijn eerste gedachte maar dacht toen: zal mij wel aanstellen.

Voel mij allerminst schuldig. Je kan stellen: fabrikanten maken ook meer kosten. Ja, dan stel ik: dat is leuk maar ik wil er niet zoveel voor betalen dus is het te duur (voor mij)
Eens, toen ik dat las gingen mijn nekharen ook even overeind staan.
Of we moeten ons niet aangevallen voelen omdat iemand een grapje maakt? Ik vond het wel een geinige formulering.
Ik heb juist meer uitgegeven. M'n videokaart heeft een upgrade gekregen, ik heb meer geheugen bij geprikt en de nuc heeft een nieuwe, grotere ssd gekregen.

Allemaal zodat mijn 7 jaar oude pc nog even mee kan en ik voor wat browsen en downloaden van grote linux distro's de nuc kan inzetten om elektriciteit te besparen.

Vorig jaar heb ik niets van pc hardware gekocht.

[Reactie gewijzigd door LA-384 op 23 juli 2024 06:57]

Ik heb nog geen upgrade nodig. Vorig jaar een 5700x met een 3060ti in mijn pc gestopt en de laatste mechanische driver vervangen voor een ssd. De 4070 zag er in 1e instantie interessant uit met het lage stroomverbruik, maar is nauwelijks een echte upgrade te noemen en dan ook nog eens voor een idiote prijs. Het enige wat ik binnenkort nog eens ga vervangen is mijn OS drive, die loopt een beetje vol (is een 256 Gb M.2). Dat zou wel een 1 of 2 Tb mogen worden, die zijn erg goedkoop momenteel.
Sinds wanneer is 285W laag? :D
Ik denk dat je in de war bent met de 2070ti, de 2070 heeft een verbruik van 200 watt. Dat is nog minder dan de 3060ti die ik nu heb.
https://www.tomshardware....geforce-rtx-4070-review/9
Mijn referentie verwees naar de ti versie. Voor alsnog, 200W bij vol vermogen is niet veel minder. Vroeger had je een setje high-end kaarten in sli die je daarvan kon voeden. Sinds 2008 is de nadruk op ppw gaan liggen, maar daar merk je bij de ontwikkeling van de laatste jaren vrij weinig van met de 4090 als negatief hoogtepunt.
Hier update uitgesteld. Mijn 6 jaar oude i5 skylake kan alles prima bij houden op 4ghz. Enige wat aan vervanging is de videokaart GTX1060 6gb die ik toen voor 300 euro had gekocht. Maar door de hoge prijzen heb ik dat destijds maar niet gedaan.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:57]

Bijna exact dezelfde situatie hier. Heb een i7 8700k met die videokaart gehaald begin 2018 met de afwachting op betere prijzen (toen al). Wacht tot ik een ons weeg, maar wellicht laat ik het hier wel bij. Pc gaming is gesloopt door nvidia en in mindere mate amd.
Twijfel al een paar jaar om mijn desktop te vervangen voor een NUC.
Ik gebruik hem eigenlijk alleen voor internet en er zit een SSD in dus voor mij is hij snel zat.
Het mobo is uit 2013 geloof ik, dus de overige hardware ook.
Geen noodzaak dus voor mij om te upgraden.... Gamen doe ik op mijn Series X, dus ik denk dat dat mijn laatste grote hardware aankoop is geweest.
Met mijn I7820X, RTX2070 en 64GB ram heb ik voorlopig zat en zie mijzelf niet in de komende 2 jaar een nieuw systeem kopen.
ik bedoel de i7 7820X.. moet ik het wel goed schrijven :)
Er bestaat een bewerk knop
Ik heb dit jaar, en vorig jaar een minimale hoeveelheid aan hardware uitgegeven. Dit is echter met opzet.
We zijn een huis aan het bouwen, en wordt bijna opgeleverd. Dit wisten we natuurlijk 2 jaar terug al dat dit er aan zat te komen, vanaf dat moment is het toch zinloos om nog veel geld hier aan uit te geven terwijl ik straks alles opnieuw op moet bouwen. Straks na oplevering, ja, dan moet er weer een hoop ingekocht worden (zodra het budget dit weer toe laat):

Wishlist:
- Nieuwe netwerk infra
- Nieuw bureau/-stoel, monitoren en desktops voor mij en m'n vriendin
- Nieuwe smart home sensoren, switches, lampen en dergelijke
- Nieuwe TV zodat de oude naar de slaapkamer kan

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.