Reacties (111)
Inmiddels een leeftijd bereikt met als eerste getal het cijfer 7, de nul daarachter stelt nog niks voor.
Al 6 jaar in het bezit van een elektrische fiets. De eerste paar jaren tijdens gebruik de laagstse stand eco, dit mede omdat de 4 jaar jongere echtgenote het onzin vond om electrisch te gaan. Inmiddels is ook die echtgenote sinds 2 jaar op de e-bike gestapt en beklaagde zich er over dat "haar fiets" steeds minder soepel vooruit komt dan ze gewend was en ze steeds een hogere "ondersteuning" moest in stellen.
Na wat discussie is het toch tot haar doorgedrongen dat het NIET de fiets is die wat stroever gaat.
Als slot opmerking, het gaat niet over de snelheid maar over het stukje gemak dat een e-bike ons geeft en waarmee wij een fietstocht van + 50 km op één dag kunnen volbrengen.
- het merendeel v.d. mensen op e-bikes zou juist op de reguliere fiets moeten (meer beweging, minder overgewicht)
- kinderen horen niet op e-bikes. Ze hebben energie te over en fietsen is een mooie manier om wat van deze overtollige energie kwijt te raken
- ouderen op e-bikes zijn doorgaans gevaarlijk omdat ze te hard gaan. Hun reactietijd past simpelweg 9 v.d. 10 keer niet bij hun snelheid.
- Geen last van tegenwind
- Niet bezweet aankomen op werk
- Groter bereik qua afstand in dezelfde tijd als een normale fiets
E-bikes zijn de toekomst.
Ik kan me overigens niet vinden in je argumenten. Sinds wanneer is een beetje tegenwind erg? En als je regelmatig fietst heb je voldoende conditie om niet bezweet aan te komen. Daarnaast kun je vaak met de fiets binnendoor, waardoor je mogelijk zelfs tijdswinst hebt, helemaal in de spits.
Begrijp me niet verkeerd; ik ben er helemaal voor om mensen uit de auto te krijgen en bijv. op de (elektrische) fiets. Alleen wanneer je <10 km moet afleggen, heb je die elektrische fiets doorgaans niet nodig.
Het verbaasd me dat er zoveel mensen naar een elektrische fiets grijpen, en vervolgens nog een duur abonnement op de sportschool nodig hebben omdat ze niet meer voldoende (echte) beweging krijgen...

Dan vind ik regen (in combinatie met ons moderne "geen radiatoren" kantoor, dus iets drogen is er niet echt bij) een stuk vervelender.
Ik kan max een KM of 4 fietsen, erboven ben ik dus op iets anders aangewezen.
Dan is een E-bike een goede manier om toch beweging te hebben.
...of nog absurder: de wagen pakken om naar de sportschool te gaan.Het verbaasd me dat er zoveel mensen naar een elektrische fiets grijpen, en vervolgens nog een duur abonnement op de sportschool nodig hebben omdat ze niet meer voldoende (echte) beweging krijgen...

In sommige gevallen wel. Neem bijvoorbeeld een velomobiel. Zo'n ding haalt met 200 Watt vermogen op de pedalen en door zijn stroomlijn grofweg 45 km/u. Een speed pedelec kan dat ook met 200 Watt input van de berijder, maar heeft daar wel een 500 Watt motor bij nodig.
Waarom zou je 700 Watt vermogen verstoken als het ook met 200 Watt kan?
Een e-bike is in vergelijking met een auto een stuk milieu vriendelijker, maar in vergelijking met een fiets zonder ondersteuning niet.
Ik laat de auto ook staan en rij met mijn DF 34 km enkele reis in ongeveer 1 uur, ongeveer 15 minuten langzamer dan met de auto.
Een velomobiel is niet altijd handig, maar als je fietsen wat efficiënter maakt, dan hoef je er echt niet meteen een motor op te monteren in ons vlakke landje.
Als je met dezelfde inspanning zonder motor en elektriciteit hetzelfde kan bereiken, waarom zou je dat dan niet doen?
Wat is er mis met human powered voertuigen?
[Reactie gewijzigd door jpost0760 op 24 juli 2024 13:14]
Ja in een drukke stad, maar dan kan je net zo goed een stadfiets - zonder - assist nemen.
Een velomobiel is net zo breed als een gewone fiets. Lijkt breder. Een mountainbike (door het stuur) is zelfs breder. Hier 2 velomobielen en 5 stadfietsen in een normale garage.
[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 13:14]
Human powered is niet gelijk aan velomobiel. Ook een stadsfiets is echt wel efficiënter te krijgen.
En als je een velomobiel niet kwijt kan, dan lukt een auto, die zijn pas echt lomp, al helemaal niet.
Een velomobiel is ook niet alleen maar efficiënt op rechte stukken. Een velomobiel is in zijn totaal het meest energie zuinige voertuig wat je op dit moment kan kopen en waar je de openbare weg mee op kan en mag.
Waarom moet tegenwoordig alles elektrisch? Wat is er mis met een human power?
Ik snap de weerzin niet zo naar elektrische fietsen. Ook hier zijn er opeens weer hopen mensen die met allerlei "argumenten" komen waarom mensen geen elektrische fiets zouden moeten kopen.
Doen mensen dat ook voor alle ander luxe goederen? Of alleen bij het soort wat ze zelf niet willen hebben?
* Flagg heeft een elektrische mountainbike
Gisteren even brood gaan halen bij de bakker...
...8 km verderop, met een uurtje weer terug en weer wat beweging gehad.
Met een gewone fiets echt nooit van mijn leven gedaan zeker niet met die wind gisteren.
En kan, hoeft niet, ook nog gecombineerd worden met e-assist voor een efficientie droom en slechte benen/luie dagen.

Mijn god zeg. Heel Nederland in een dildo op pad.

Zouden we hier dus 2 van die dingen in de schuur hebben staan, mag er wel een schuur bij komen.
Dat zijn leuke hobbie apparaten maar volledig nutteloos als praktisch vervoermiddel.
Kijk eens naar recente velomobielen, dan zie je hoe cool de meesten die vinden.
Stadsflatje is niet handig.
Het ligt aan je route of een velomobiel het meest nuttige vervoersmiddel is. Naast de praktische voordelen (ruimte, droog, warm, uit de wind). Het is in ieder geval dan het meest efficiente vervoersmiddel.
Ebike (= feitelijk een stadsfiets) voor wie anders de auto zou nemen. Of gewoon lui wil fietsen. En ieder dag laden niet erg vindt.
Trouwens, je hebt als praktisch vervoersmiddel een moutainbike met eassist.
Waar is die - in NL - zonder mountains - met vele verharde wegen - regenachtig weer, wind, een praktisch vervoersmiddel t.o.v. andere fietsen?
[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 13:14]
Ebikes zijn veelal ook luxe goederen en gewoon voor de lol.
En met jouw argumenten zou een gewone mountainbike ook onzinnig zijn dus. Of het wel of geen e-bike is komen er niet meer bergen van.
Maar ik heb het gekke ding dus gewoon voor de lol. Maar ik ga dus ook niemand proberen wijs te maken dat ze zo ontzettend praktisch zijn.
Laat iedereen dat lekker voor zichzelf uitmaken wat ze kopen en vooral waarom ze iets kopen.
Als ik winddicht en beschermd van de regen relaxed wil reizen pak ik de auto wel.
Ik heb mijn velomobiel ook voor lol. Omdat het leuk en praktisch is. Hij was niet eens bedoeld voor communten, maar omdat het leuk, gezond als ook praktisch is, gebruik ik voor woon-werk mijn lease auto niet eens meer! Hoge uitzonderingen daargelaten.
Autorijden is met al zijn beperkingen geestdodend geworden. Ook gratis autorijden. Alleen voor hele lange afstanden pak ik 'verplicht' de lease auto.
Lol op welke fiets dan ook moedig ik toe, al merk ik, al fietsend in mijn velombiel, 35-60 km/u, zoefend over de fietspaden als ook de weg (dat mag wettelijk met een velomobiel) dat ik regelmatig een glimlach op mijn gezicht tover als ik die onwetende ebikers zie. Zit er een moter op gaat het nog nauwelijks vooruit. Helemaal met dikke banden en voorvering
Enige is de stad, maar dat gaat echter zo traag (gemiddelde snelheid) dat je net zo goed een stadsfiets kan nemen. Kan je ook mee over drempels knallen.
Resumerend: iedere dag dat, ook jij op je dikke banden fiets gaat ipv de auto is een winst voor ons allemaal. En ja, als iemand voor de lol in de sloot springt, moet die dat inderdaad lekker zelf weten
[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 13:14]
'E-bikes zijn de toekomst' vind ik absoluut geen goede uitspraak. Je word er alleen maar slapper van. Hard trappen met tegenwind of door de regen bouwt karakter. Er moet altijd maar een oplossing komen voor elke tekortkoming. Voor je het weet kunnen we niks meer zelf.
En je tweede argument is ook onzin: penicilline, stoomtreinen, windmolens, paard en wagen, ook allemaal overbodige uitvindingen waar mensen slap van worden? Of leef je liever in de prehistorie? Lekker met je eigen handbijl eigenhandig koeien villen, ideaal. Daar word je pas hard van.
Daarnaast val je in de klassieke denkfout door e-bikes te vergelijken met fietsen in plaats van met auto's.
Dit gaat natuurlijk ook nergens over. E-bike. Letterlijk fiets in de naam. Hoe kom je er überhaupt bij dit onder de categorie auto te plaatsen.
- Woon-werk (60 km enkel, dat gaat hem ook met een elektrische fiets niet worden)
- Boodschappen (doe ik maar 1x per week en is dus teveel om op een (elektrische) fiets te vervoeren)
- Slecht weer
Ik zie het dus echt niet als vervanger voor een auto, maar voor een reguliere fiets. Dan ben ik overigens nog een 'stedeling', voor mensen die buiten de stad wonen heeft een elektrische fiets in veel gevallen nog minder potentie om de auto te vervangen. En tuurlijk komt er een deel gemakzucht bij kijken (ik kan bijvoorbeeld ook meerdere keren per week boodschappen doen of een regenjas aantrekken, maar daar heb ik - hoe slecht misschien ook - simpelweg geen zin in), maar dat is weer een andere discussie.
Zeker als er een paar druppels regen vallen.
Buiten de stad velomobielen. Desnoods met e-assist.
De hele definitie van fiets klopt amper nog.
Een velomobiel is officieel ook een fiets. En daar knal je mee tot >50 km/u. Legaal. Is dat wat je je van een fiets voorstelt? Met een fiets wordt je nat, en heb je last van tegenwind/luchtweerstand. Met een velomobiel ook weg. Op een fiets zweet je, ook weer voor fietsen met assist nauwelijks meer van toepassing (afhankelijk van gebruik)
Dus ja, in de stad is een fiets (met of zonder assist) een auto vervanger. Op doorgaande wegen/intercity is een velomobiel een waardige auto vervanger.
[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 24 juli 2024 13:14]
Maar een vergelijkenis is het natuurlijk niet. Als je een e-bike en een auto naast elkaar zet waarbij de omgeving even irrelevant is. Dan zal niemand zeggen, goh. Dat lijkt wel een auto die fiets.
http://www.velomobiel.nl/quattrovelo/
Alleen zijn we helaas nog de uitzondering.
Regent het, dan zie ik eigenlijk alleen nog scholieren. En een paar andere velonauten.
Met een soortgelijk beeld in de stalling.
(ik rij iedere dag woon-werk ongeacht het weer ( velomobiel met racekap ))
Hier zal ik wel weer commentaar op krijgen, maar dat is mijn persoonlijke ervaring en een lokaal onderzoek hier in de omgeving.
Daarnaast, ja ik maak veel kilometers met de auto voornamelijk voor mijn werk, dat wisseld van 25 KM enkele reis tot 100+ KM enkele reis. Daarnaast gebruik ik ook een fiets.
[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2024 13:14]
Ja, ik ga met je mee dat er, zeker in binnensteden als die van Amsterdam, wat regulatie mag zijn welke autoverkeer er mag komen en welke niet. Alleen mag er dan kwa alternatief nog wel wat gebeuren. Kwa mogelijkheden en de daarbij komende kosten. Openbaar Vervoer biedt namelijk niet altijd een nette oplossing zeker niet als je materiaal bij je hebt... en zeker niet als je over kosten gaat spreken.
Een voorbeeld hier uit de omgeving. Fietsers hebben hier op de rotonden geen voorrang, zou ook niet echt logische zijn in dit geval, maar hoevaak er hier een fietser op de motorkap beland schijnt schrikbarend. Puur omdat de fietser gewoon door rijdt... en zich niet aan de regels houdt, daarmee ook uit een dodehoek voor de automobilist voor de auto springt.
Ander voorbeeld, als je hier de wijk in rijdt. Komen auto's en fietsers samen op hetzelfde wegdek. Op het punt waar dit gebeurd, staan haaientanden op het wegdek voor de fietsers. Hoevaak ik op dat punt al niet boven op de rem heb gestaan, omdat fietsers gewoon het wegdek op fietsen/Vliegen.
Het laatste voorbeeld is overigens ook de reden dat ik inmiddels een dashcam heb aangeschaft. Een collega van mij heeft in een dergelijke situatie helaas een fietser geschept. In eerste instantie zou de schade aan zijn auto voor zijn eigen rekening komen. Echter met behulp van de dashcam beelden heeft hij er een zaak van gemaakt en gewonnen. De fietser heeft uiteindelijk voor alle schade mogen opdraaien.
[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2024 13:14]
Als ik feitelijk ergens geen schuld aan heb, wens ik niet te betalen voor de domheid van een ander en dat is wat er nu wel gebeurd in dergelijke situaties. Onder de noemer zogenaamde gedeelde verantwoording… Als de fietser daadwerkelijk een zwakkere verkeersdeelnemer is, laat hem/haar dan daar ook naar gedragen, mijn ervaring zegt mij dat, dat te weinig gebeurd. Dat wordt overigens nog erger als zij zich in groepen gaan bewegen... maar dat is weer een heel verhaal appart.
[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 juli 2024 13:14]
Bij mij is, vanwege de komst van de ebike, de auto inmiddels de deur uit
Woon-werk verkeer buiten de stad. Meerdere mensen in mijn omgeving maken gebruik van een e-bike als het mooi weer is en gaan dan lekker met de e-bike inplaats van met de auto. Op een gewone fiets is de afstand net te groot.
[Reactie gewijzigd door JoostTheHost op 24 juli 2024 13:14]
Mijn vader kocht er ~10 jaar geleden een zodat hij bij mooi weer naar zijn werk kon fietsen (2x25 km).
Dat vind ik ook nog de use-case voor E-bikes naast oudere mensen mobiel houden
Dan komt een ebike mooi uit(speed pedelic)
Een elektrische fiets is makkelijker dan een reguliere fiets, want het fietst uiteraard lichter. Mijn mening is echter dat je in de meeste gevallen ook prima een reguliere fiets kunt pakken. Het heeft in veel gevallen eerder met doorzettingsvermogen en gewenning te maken dan met een echte noodzaak (bijv. omdat de afstand te groot is (>10 km), vanwege medische issues, etc.).Hier ben ik het niet mee eens. Sinds ik met de elektrische fiets rijd, rijd ik 100% meer met de fiets. Hierdoor heb ik meer beweging en minder overgewicht. Ik ben eerder van mening dat meer mensen die niet fietsen(en dat zijn er heel veel) een elektrische fiets moeten aanschaffen om gemotiveerd de fiets te nemen.
Dat kan zeker, en in dat geval hoor je mij niet klagen. Een groot deel van de elektrische fietsers hebben hun fiets echter ingesteld op standje 'turbo'.En ik denk dat je je vergist ivm de snelheid. Met een elektrische fiets kan je ook 15 km/u rijden. Snel genoeg voor de reactiesnelheid van ouderen.
[Reactie gewijzigd door JoostTheHost op 24 juli 2024 13:14]
Ik pak nu vaker de fiets omdat de negatieve aspecten (wind, zweet, tijd) een stuk minder zijn geworden, ook voor de afstanden <10km. Is dat gemak? Ik geniet er in elk geval van. Heerlijk!
Bakfiets, met tegenwind is het anders niet te doen in de polder en een paar kids.
E-mtb, MTB normaal ook, maar werd saai. Maar een e-mtb is een ander iets. Het is legaal crossen in t bos. Hogere snelheden ( wanneer mogelijk met andere gebruikers van t Bo's) en meer afstand afleggen op een dag.
Mij vrouw fietst met een e-bike naar het werk. Vooral 10 km terug fietsen met tegenwind is normaal niet grappig na een volle werkdag, maar met de e-bike op turbo is ze fris en vrolijk weer thuis. Je levert dan minder vermogen maar je krijgt nog steeds aardig wat beweging zo, en een "frisse neus".
Ik zou ook voor kleinere afstanden een e-bike prima vinden voor het werk. Je hoeft het ding niet op de superludricous speed stand te zetten, bij lekker fietsweer zet je 'm gewoon op de minimale stand...
Vergeleken met de overgesubsidieerde elektrische leasebak is een e-bike echt superefficient. Met de e-bike gebruik je maar iets van 1 kWh per 100 kilometer op de "turbo power" mode. Een financiële tegemoetkoming als je de auto laat staan en zeg gemiddeld 4 dagen per week met de e-bike gaat werken zou ik veel terechter vinden dan die 6000 euro die de overheid aan zo'n elektrisch statussymbool meedokt.
Misschien is een e-bike wel beter dan een gewone fiets. Het rendement van motor en accu's is veel hoger dan wat dat organische chemiefabriekje op het zadel haalt aan rendement met het verbranden van koolhydraten. Die koolhydraten kosten ook energie om te produceren...
[Reactie gewijzigd door cdwave op 24 juli 2024 13:14]
Een mens is van nature lui. Het merendeel tenminste.
Per saldo heb je gelijk, stadfiets (zonder e-assist) in de drukke stad en een velomobiel (zonder e-assist) buiten de drukke stad.
PS Voor wie wil weten wat een velomobiel is, zie video's op https://www.youtube.com/c...JzRAMqoHVpnAAZ8JqQ/videos
als ook een video van een velomobiel met e-assist en andere goodies op https://www.youtube.com/watch?v=uOg02tv2pKY
en/of de site van http://www.velomobiel.nl/ en https://www.intercitybike.nl/
[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 22 juli 2024 22:20]
Plant je je voort: fail
Doe je aan vliegreizen: fail
Eet je vlees: fail
..
[Reactie gewijzigd door HanslH op 24 juli 2024 13:14]
Met mijn reactie wil ik vooral aangegeven dat ik van mening ben dat er gevallen zijn waarbij om bedenkelijke redenen een e-bike wordt verkozen over een traditionele fiets. Ik geef mijn mening voornamelijk om een discussie op gang te brengen. Niets meer en niets minder. Ik heb het daarbij absoluut niet over overlast, want dat beleef ik zeker niet. Ik vind 'bemoeizucht' een groot woord in je reactie.
Ik doe vast dingen waar anderen een positieve dan wel negatieve mening over hebben, en dat is prima. Een mening mag iedereen hebben (gelukkig) en laten we niet doen alsof dat ineens iets slechts is.
Met een e-bike heb je het idee dat je minder hoeft te doen -> mensen pakken makkelijker een e-bike dan een gewone fiets. Beter een e-bike dan de snorscooter dus
Overigens houd ik het bij mijn ligfiets (en mijn vrouw bij haar ligtrike). Daar hoeft nog geen hulpmoter op voorlopig...
Ook je opmerking over ouderen is m.i. ook te kort door de bocht, ouderen moeten gewoon goede instructies meekrijgen over de fiets in kwestie (ivm gebruik en instellingen van de fiets). En alle jong-senioren die nu reeds elektrisch rijden zullen de snelheid wel gewend zijn als ze 'oud'(er) zijn. Er is dus sowieso een soort van overgangsperiode.
En of ik een electrische fiets gebruik is gewoon aan mij, of dat 'hoort' is voor mij niet van belang. Het hebben van een gewone fiets gaat niet opeens het gebrek aan beweging oplossen.
Mij helpt het juist om toch de fiets te pakken in plaats van de metro. Heb ik toch wat beweging.
Ps Ik gebruik straat fietsen (deelgebruik), heb er zelf geen. Dus mijn antwoord was "Anders, nl"
Als ik na een lange werkdag maar huis ga dan moet ik behoorlijk bergop en dat is me na het werken echt te zwaar. Als ik dan een electrische fiets vind (zijn vaak op) dan is dat super. Is die er niet dan pak ik toch de metro.
[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 13:14]
Ik ben op mijn e-bike veel sneller op kantoor dan normale bike. En voor de workout rij ik op mijn racefiets. Voor mij is de e-bike een vervanger van m'n scooter. E-bike gaat rond de 30km/u, normale fiets 20, scheelt me toch best wat tijd over de week.
Ik beweeg meer dan genoeg op de racefiets en in de gym, maar kies alsnog voor een e-bike, terwijl er niets mis is met mijn conditie.
Ik vind de bakfietsen in handen van wat oudere mensen nog steeds wel gevaarlijk. Ik zou wel voor een beperking van de maximale snelheid van standaard elektrische fietsen tot 16 km//u zijn, en voor alles daarboven een rijbewijs te vereisen. Een bejaarde op die op een fiets met 24 km/u voorbij komt stormen is verre van verantwoord.
Dan doe je over een rit van 15km in plaats van 37min (buitenaf) ineens 60min, prima plan als je mensen weer terug de auto in wilt jagenIk zou wel voor een beperking van de maximale snelheid van standaard elektrische fietsen tot 16 km//u zijn, en voor alles daarboven een rijbewijs te vereisen.
Daarnaast is 25km/h op een nette stadsfiets ook makkelijk te halen over een langere afstand mits je een beetje getraind bent, die ook allemaal maar een rijbewijs laten halen? Wat ik inderdaad wel graag zou zien is een soort van fysieke keuring voor 70+ers bij de aanschaf van een ebike.
[Reactie gewijzigd door !mark op 24 juli 2024 13:14]
Ik fiets zelf zonder motor ook wel 25 km/u of harder, maar als je zelf de kracht ervoor moet leveren ga je er toch anders mee om dan als de elektromotor dat voor je doet. Dat merk ik ook op de bakfiets.
Overigens denk ik dat de bejaarden die nu een 'probleem' vormen dit bij 16km/h nog net zo goed zijn. Vooral abrupt keren waar het niet kan, onstabiel zitten op 2 wielen of niet meer bij de tijd qua verkeersregels zijn de grootste problemen die mij bij die groep opvallen in het verkeer.
Is op zich een punt. Alleen de grotere snelheid maakt het drama groter, en maakt de reactiesnelheid (of het gebrek eraan) kritischer. 16 km/u heeft zijn eigen uitdagingen, te weinig voorwaartse snelheid, balansact etc.Overigens denk ik dat de bejaarden die nu een 'probleem' vormen dit bij 16km/h nog net zo goed zijn.
Wel zie ik een kip of het ei. De huidige groep bejaarden is vanuit volledige inactiviteit [...] op een e-bike geparachuteert. Ronduit gevaarlijk met een slecht ontwikkelde motoriek. Mijn verwachting is als toekomstige generaties meer vertrouwd blijven met zelf bewegen dat dan ouderen een betere motoriek behouden, omdat de uitgangssituatie dan veel beter is. En dat we meer bewegen zie ik als een gegeven. We willen er misschien nog niet aan, maar de auto als vervoermiddel heeft zijn langste tijd gehad. Voor jonge mensen in de steden is de auto al onbetaalbaar geworden, en door haar belasting van natuurlijke hulpbronnen zal de auto zichzelf steeds meer diskwalificeren als vervoermiddel.
Het grootste nadeel van de bromscooter was eigenlijk dat ik met enige regelmaat terugkwam bij mijn scooter en dat iemand de stekker had uitgetrokken om zijn of haar fiets op te laden.
E-bike vergelijk ik kwa aanschaf ook met een gewone fiets en dan ben ik in verhouding wel 2x zoveel geld kwijt (van uit gaande dat ik budget modellen niet meeneem). Dat is uiteraard mijn persoonlijke mening
Ik wil de e-bike zo lang mogelijk uitstellen, want volgens mij als je het eenmaal gewend bent, is terug gaan moeilijk. Laat staan dat je vrouw en kinderen er dan ook al gauw 1 willen
Oh, dat valt wel mee. Het is dat ik momenteel vanuit huis werk, maar anders fietste ik met m'n e-bike elke woensdagochtend met ondersteuning naar werk (~15km) en op de terugweg ging de ondersteuning uit.Ik wil de e-bike zo lang mogelijk uitstellen, want volgens mij als je het eenmaal gewend bent, is terug gaan moeilijk.
Ik zie vooral nut voor mensen die rond de 10-15km van werk wonen waardoor normaal fietsen minder pretig is maar een e-bike wel goed werkt. Niet bezweet aankomen op werk maar ook niet in de auto hoeven stappen.
Wellicht een e-bike in de toekomst als ik weer in de buurt werk, momenteel op de auto aangewezen (75km enkele reis)
Niet dat ik zo snel fiets, eigenlijk… Maar mijn tempo is toch hoger dan het hare, en dat gaf dan altijd discussie.
Stuk goedkoper ook dan een brommer kwa verzekering, brandstof (ong €0,30 voor een volle lading waarmee je ong 30km op maximale ondersteuning kunt doen) en makkelijker neer te zetten, mag overal waar een fiets mag staan. Sommige fietsstalling hebben zelfs plekken exclusief voor elektrische fietsen, zelfs als je niet oplaad
Dus ja, voor mij was het een goede investering, maar alleen omdat ik buiten de stad woonde. Als ik een kamer in de binnenstad had gehad, dan had ik hem niet gekocht.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.