Ping ping

De Galaxy Note 8 kost 999 euro en de volgende iPhone zou ook minimaal zo'n prijs krijgen. Hoeveel wil jij maximaal uitgeven aan een smartphone?

Maximaal 400 euro
28,9%
Ik vind 600 euro echt de max
27,2%
Tussen 100 en 250 euro vind ik genoeg
21,1%
Tot 800 euro vind ik geen probleem
9,7%
Meer dan 800 euro is prima hoor
4,8%
Ik koop het toch bij een abonnement, boeiuh
3,8%
Nada
2,5%
Onder 100 euro
2,0%

Aantal stemmen: 14.643. Deelname gesloten op 15-09-2017 10:15. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (130)

130
124
66
1
0
48
Wijzig sortering
Ik zie de smartphone als een functioneel stuk gereedschap. Niet als een sieraad of een status verhoogde object. Bepaalde dingen zijn echt bizar handig op zak te hebben; agenda, rekenmachine, GPS navigatie, Google zoek machine..

Maar ik ga niet de hele dag in het dingen zitten te neuzen, ook neig ik beveiligingsgevoelig apps links te laten liggen. (Als je geen bank app hebt, hoef je daar je ook geen zorgen over te maken.)

Qua prijs moet je vaak toch net wel iets boven de 100 euro zitten, wil je wel wat functioneels hebben.
(Als je geen bank app hebt, hoef je daar je ook geen zorgen over te maken.)
Tegenwoordig kun je toch al best veel schade aanrichten als je toegang hebt tot iemands mail-account en SMS-verkeer, omdat dat de wegen zijn voor wachtwoordresets en 2FA.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 956915 op 5 augustus 2024 01:33]

Beiden hebben weinig met bank-apps te maken. Mijn ABN app vereist een pincode of een vingerafdruk, mijn Google gmail account/e-mail heeft hier weinig mee te maken. Er is in de app geen "wachtwoord vergeten" optie oid. Ergens komt sowieso de pin-reader weer in beeld.

SMS authenticatie is sowieso crap en dient vermeden te worden als het kan. Liever een fatsoenlijke 2FA oplossing zoals Google Authenticator. Daarnaast, mocht iemand ooit proberen in te loggen op mijn Google account dan zal ik daar sowieso op al mijn apparaten een melding van krijgen.
Heb nu zelf een lumia 650, voor mij voldoende, was net iets meer dan 100 euro. Voor de taken die ik doe met me telefoon is hij snelgenoeg, de rest heb ik een laptop en vaste pc voor of losse camera.
Ja, een functionele smartphone onder de 100 euro wordt toch wel een beetje spannend. Kan je maar een paar extra apps installeren en dan zit die snel vol en dat soort problematiek loop je dan tegenaan.
Helaas is dit echt een Nederlands probleem.

Als ik hier in de pricewatch toestellen opzoek van onder de honderd euro hebben ze maximaal maar 16GB opslag en 1GB RAM (Behalve de TP-Link C5 maar die is alleen beschikbaar op Amazon). Die 16GB is opzich prima bruikbaar als je niet te veel eisend bent, maar die 1GB RAM zou ik nooit aanraden, apps forceclosen dan gewoon voor je neus.

Als je naar wat meer obsecure buitenlandse toestellen gaat kijken zie je dat daar veel meer interessant aanbod is in die prijscategorie. Bijvoorbeeld dit toestel: https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-oukitel-u15s

Dit toestel bied gewoon een goed bruikbare hoeveelheid RAM en Opslag (32GB + 4GB) voor 90 euro. En als je 20 euro meer te besteden heb kan je ook dit toestel nemen die 64GB + 4GB bied. https://www.kimovil.com/en/where-to-buy-leagoo-t5

Ik snap dat toestellen in NL natuurlijk wat duurder zijn, maar 1GB + 16GB vs 4GB + 64GB vind ik toch een erg groot verschil. Het is schandalig dat er geen toestellen zijn met minstens 2GB of 3GB RAM en 16GB of 32GB opslag in Nederland onder de 100 euro. Want dat is meestal hetgene wat de toestellen onder de 100 euro onbruikbaar maken.
Volgens mij doen de grote fabrikanten dat heel bewust, om je naar een hoger segment te pushen. Mensen die 'bewust' denken te shoppen en een low-end toestel halen, moeten gewoon vaker upgraden door dit systeem vast te houden.

Overigens vind ik dat er ook weer teveel nadelen aan Chinaphones kleven om dat aan iedere leek te adviseren.
Anoniem: 686983 @Jvann2 september 2017 12:50
Veel mensen letten niet op specs maar op gebruikservaring. Goed is goed en hoeveel RAM erin zit is niet relevant. Hoeveel mensen weten zelfs niet wat het is?

Hoeveel mAh een batterij is? Who cares? Als die maar lang meegaat. Dit kan ook bereikt worden door energiezuinige hardware. Het totaal, de gehele ervaring is wat telt, specs zijn voor nerds.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 686983 op 5 augustus 2024 01:33]

TP-Link C5 draait op Android 5.1, die loopt beetje achter
Plus, high end telefoons onderscheiden zich voor mij niet meer genoeg qua prestaties om het verschil in prijs tegenover mid range modellen te verantwoorden.

De camera is in veel gevallen de enige hardware die echt significant beter is, maar ik maak toch nauwelijks foto's. In geval van de processor etc zijn veel telefoons van rond de 300 euro prima in staat om mee te komen qua snelheden. en een telefoon van 300 euro vervang ik een stuk makkelijker eens per 2 jaar dan een telefoon van 800+ euro.
Meer dan €800 is prima hoor, als de verkoopprijs na 2 jaar nog goed is.
Dat is 't fijne aan Apple, die zijn waardevast. Dus nu €900 voor een telefoon, over 2 jaar verkopen; heeft het je misschien een euro of €500 gekost; oftewel €250 per jaar. Prima te doen voor een topsegment toestel.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 augustus 2024 01:33]

Plus €900 die je op de plank moet hebben liggen om te investeren in de aanschaf van het toestel. Plus €400-500 om de volgende iPhone te kopen aangezien je na twee jaar €400 overhoudt van je verkochte telefoon.

Of een BKR-registratie voor lief nemen, dat kan ook.
Ja je moet eenmalig investeren om de cyclus te starten. Als je dat niet kan of wil dan is het geen optie voor je, maar dat is voor iedereen persoonlijk. :)
En ja, zoals ik al zei: steeds €250 per jaar. ;)
Dan is het dus geen €250 per jaar maar €250 plus €900/afschrijvingstermijn.
Helemaal niet. Als je de telefoon voor 900 koopt, er 500 voor betaald hebt over die 2 jaar, dan heb je de telefoon dus voor 400 verkocht lijkt me?

Dus dan heb je 500 euro verlies gemaakt in 2 jaar. Dat is dus 250 per jaar.
Wat arnovos zegt is dat de kosten 250 per jaar zijn, plus eenmalig 400 euro (uit jouw voorbeeld). Als de cyclus een keer eindigt krijg je je 400 euro terug, maar dan heb je geen telefoon meer dus waarschijnlijk zal hij niet zo snel eindigen :)
Stel je houdt het 10 jaar vol en dan verbreekt de cyclus en je krijgt die €400 niet terug (eg: toestel kwijt en niet verzekerd OF omdat je overstapt naar een midrange/budgettoestel omdat je wensen/eisen verandert zijn of omdat die toestellen nu zo ver gevorderd zijn dat ze toereikend zijn voor je); dan nog heeft het je over die 10 jaar maar €290 per jaar gekost; oftewel zo'n ruwe €25 per maand. Ik persoonlijk vind dat het dubbel en dwars waard. :) Krijg je die €400 wel terug (misschien heb je een telefoon van je werkgever gekregen of een cadeau bijvoorbeeld; of je wilt geen telefoon meer, dat kan ook nog :+) dan blijft het dus gewoon €250 per jaar. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 augustus 2024 01:33]

Daar bovenop, je kan de cyclus starten met een oudere iphone en steeds een stapje omhoog gaan. Dus dit jaar een iphone van 500 euro. Volgend jaar iphone van 600 euro. etc.
De cyclus stoppen is simpel. Je gebruikt je iphone gewoon 2 jaar langer.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 5 augustus 2024 01:33]

Dan ga je er gemakshalve wel vanuit dat je dat terugverdiend met doorverkopen; als je telefoon beschadigingen heeft (cosmetisch) kan dat al veel doen met de waarde van een toestel. Netjes houden is op zich niet moeilijk maar je moet je niet op voorhand rijk rekenen.
Vandaar dat ik ook conservatief rekende. :) Een iPhone met milde gebruikerssporen (butsje hier, hele lichte krasjes op scherm/logo, etc) gaat voor die prijs weg. In perfecte staat komt er makkelijk zo’n €150 bij. €100 als je haast hebt en gaat handjeklappen. Ik rekende mezelf dus armer haha. :P Uiteraard kan t altijd gebeuren dat het toestel geheel verloren gaat, maar daar ben ik tegen verzekerd.
Anoniem: 677216 @arnovos26 augustus 2017 15:56
Als je geen €900 hebt liggen, moet je zo'n duur toestel niet eens willen hebben :)
Als je dat geld niet hebt, moet je gewoon geen high-end smartphone kopen.
En dan is 400 euro na 2 jaar nog erg pessimistisch voor een 900 euro iPhone in goede conditie.
Klopt, expres met een lager bedrag gerekend dan wat je er meestal voor terug krijgt. :)
Op papier is dit juist, maar een GSM is een gebruikstoestel dat je overal mee neemt.
Dus gevoelig voor diefstal/schade/verlies/...
Daarom vind ik jouw redenering een te groot risico hebben.
Dat valt onder m’n inboedelverzekering dus dat probleem beperkt zich tot m’n €75 eigen risico. :P Maar daar moet iedereen een eigen afweging in maken. Ik ben nog nooit een telefoon kwijtgeraakt of van me gejat noch kapot gegaan, dus zo’n hoog risico vind ik het uberhaupt niet.
250 euro per jaar aan afschrijving? Dat vind ik nogal wat :P

Mijn S7 Edge heb ik kunnen kopen (1mnd na launch) voor 600 en na iets meer dan 1 jaar verkocht voor 450, dat was al meer dan dat ik gehoopt had eigenlijk. De Nexus 5 daarvoor had ik gekocht voor 350 en na >2 jaar verkocht voor 200, dát was pas een prima afschrijving!

Verder ben ik het wel volledig met je denkwijze eens. Een smartphone is voor mij een apparaatje waar ik ontzettend veel gebruik van maak, en dit mag dan ook best geld kosten. Dan maakt het me niks uit of ik met 200 euro of 1200 euro aan telefoon rondloop, als hij maar niet teveel afschrijft.
Daarin tegen heb ik mijn S7 Edge met Samsung 128GB SD-kaartje Pro U3, Samsung Gear VR 1e generatie en Anti-kras laag ultra-clear met een otterbox Symmetry case officiele doosje erbij en alle handleidingen en ongebruikte headset verkocht voor €500,- aan mijn collega met garantie erbij

Mijn vrouw had de Samsung Galaxy S6 Edge Plus een 5.7 inch met een anti-kras laag en een otterbox Symmetry case en ongebruikte headset en alle doosje erbij en garantie verkocht via Marktplaats voor €330

Nu hebben ik en met vrouw 2× de Galaxy S8 Plus

[Reactie gewijzigd door Van der Berg op 5 augustus 2024 01:33]

En dan laat je hem in het water of gewoon op de grond vallen,...
En weg 900 euro of het moet nog te repareren zijn |:(
Toch een kwestie van eigen schuld, vind ik. Ik neem aan dat je een inboedelverzekering hebt. Meestal kost het echt iets van €1 of €1,50 per maand (€18 per jaar) om je elektronica buitenhuis te verzekeren.
Ik betaal €2,20 per maand extra op m'n inboedel, waardoor de elektronica (laptop, telefoon, etc.) van het hele gezin tot €2500 per incident verzekerd is over de hele wereld. (Dus daar hoef ik ook geen reisverzekering voor af te sluiten, waardoor het zichzelf eigenlijk terugverdient :')) Mochten we nou samen op reis zijn en we krijgen een ongeluk (we flikkeren met z'n allen in het water) en alles tegelijk gaat kapot: aight, dan is het een probleem en raken we geld kwijt. Dat risico is echter 0.0001% dus boeie. En als ik om 14:00 in het water val in Delfshaven en toevallig tegelijkertijd laat vrouwlief haar telefoon vallen: dan zijn dat losse incidenten en dus beiden gedekt tot €2.5K. ;) Over het algemeen gaat niet alles tegelijk kapot, dus is het een prima verzekering. :)

En nogmaals: alle elektronica, dus niet enkel je telefoon. Van die aparte telefoonverzekeringen zijn wat mij betreft pure oplichterij. Een kostbaarhedenverzekering/dekking buitenshuis is veel goedkoper en breder; en de eigen risico's hetzelfde. (Ik moet €100 eigen risico betalen als het om een smartphone of laptop gaat, al het andere qua elektronica is eigen risico vrij.)

Als je dus die €900 kwijtraakt en dat vind je een probleem: dan had je hem moeten verzekeren; voor dat lage bedrag per maand plus alle voordelen die erbij komen kijken hoef je dat echt niet te laten. ;)
Mijn toestel is overigens waterdicht. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 augustus 2024 01:33]

Werkt ook prima met goedkopere (Android) toestellen hoor....
Xperia Z3 gekocht voor 350 euro, na twee jaar verkoop ik hem weer voor 150. Dus voor 100 euro per jaar toch een top toestel.
Alleen loop ik nu beetje stuk... Want voor dit soort prijzen krijg je ineens geen toptoestellen meer! :(
Dus nu zit ik in de knoei... Geen idee wat ik moet gaan kopen!
Ondanks ik altijd beetje tegen abonnementen was, kon ik laatst mn sim-only abonnement verlengen met een telefoonabonnement. Ik kijken hoeveel je dan over een 2-jarig termijn kwijt bent en uiteindelijk zat ik met een S7 op 288 euro over 2 jaar. Voor de "Sim-Only" betaal ik nog steeds even veel en betaal 12 euro meer per maand voor mn telefoon. Opzich prima dealtje.
Anders heb je altijd nog Xiaomi (mi of redmi) die wel goed geprijsd zijn, alleen heb je dan wel iets uit China wat toch altijd een minder goed gevoel geeft qua garantie etc.
Soms heb je inderdaad mooie aaanbiedingen icm abo. Ik hou die zeker in de gaten.... Maar tot zover nog niks.
nee man ze verdienen er dik aan.
Dat maakt voor mij weinig verschil aan wat ik er wel of niet aan kwijt ben en wat ik er voor terug krijg bij verkoop.
oftewel €250 per jaar. Prima te doen voor een topsegment toestel.
Of je koopt voor een eenmalige betaling van 250 euro een midrange android toestelletje waar je dan 3-4 jaar mee doet, en die qua functionaliteit zowat identiek is aan zijn duurdere broers.


Echt, de "ik koop ieder jaar een nieuw toestel van 800 euro" mentaliteit snap ik echt niet. Wat doe je dan met je foon, buiten sociale media, email en bankzaken?

[Reactie gewijzigd door boe2 op 5 augustus 2024 01:33]

90% van de lui kopen die om dat het nieuwste is.
Als dat voor jou toereikend is, dan moet je dat absoluut doen. :)
Andere mensen, andere wensen. Ik zelf koop gemiddeld elke 2 jaar een nieuwe telefoon, niet elk jaar.
Afgelopen jaar heb ik wél na 1 jaar het toestel vervangen, en dat was om de simpele reden dat het toestel waterdicht te verkrijgen was en ik dit jaar een project had waardoor waterdichtheid een enorme plus is en eigenlijk een verkapte extra verzekering. De rest van de upgrades waren mooi meegenomen maar niet strict noodzakelijk.

Voor mij zit er nog een zakelijk kantje aan waarom ik om de 2 jaar een nieuwe nodig heb, maar ten dele is dit zeker ook een stukje gimmick dat ik leuk vind. En zo heeft iedereen z'n hobby. De een geeft honderden euro's uit aan het schilderen van modelvliegtuigjes, het kopen van games of bijvoorbeeld het verzamelen van speciale munten. De ander doet dat met gadgets, en dat kan in de vorm van een telefoon zijn. Het wil niet perse zeggen dat iemand het nodig heeft, maar gewoon een kwestie van het leuk vinden.

Ik gebruik m'n telefoon ook voor veel meer zaken dan uitsluitend social media, email en bankzaken; ik run m'n halve bedrijf via dat ding. ;) Dan is een goed toestel met hoogwaardige specs gewoon het geld waard. Een Android telefoon van €250 is verre van toereikend voor mijn wensen en benodigdheden; en die zou al helemaal geen 4 jaar meegaan; hoogstens een jaar en is daarmee even duur als een high-end spec toestel dat z'n waarde behoudt. Plus zo'n traag toestel met meestal een ruk scherm, ruk camera en niet al te beste accuduur zijn niet aan mij besteed. Plus het is Android. Ik wil graag iOS, gezien op de Android markt naar mijn mening eigenlijk helemaal niets goeds meer te krijgen is sinds HTC zichzelf kwijt is geraakt en m'n apparaten nu allemaal samenwerken. En dan heb ik het voornamelijk over de softwarekant, de hardware van de meeste Android telefoons is prima in orde; het is alleen de software die tergend slecht is en de fragmentatie in het landschap is strontvervelend. En niet alleen met de budget telefoons hoor! Een peperdure high-end Samsung die na een jaar geen updates meer krijgt: dat soort shit kan ik dus niet tegen.
Ja harstikke fijn voor jou, maar kennelijk verkeer je onder de indruk dat iedereen hetzelfde doet met zijn toestel en dezelfde wensen en bescheiden eisen heeft. Als je je niet kunt neerleggen bij het feit dat andere mensen wel eens iets anders zouden kunnen willen en nodig hebben van een toestel dan jij, dan heeft een discussie helemaal geen zin... “My way or the highway”, daar wordt niemand beter van. Dat jij enkel je mail wilt lezen met je toestel: top, koop dan ook vooral een budgettoestel ipv een toestel van €900.

“Ooooow, een "alleen apple is goed, de rest is slecht" apple fanboi. Dooeeeei”

Really? :+
Ik zeg netjes en eerlijk dat mijn voorkeur iOS is (op dit moment, kennelijk heb je t stukje gemist waarin ik aangeef dat HTC, wiens toestellen op Android draaien, tot voor kort geweldig was) en geef daar een van de redenen voor waarom dat mijn voorkeur heeft, en dan trek jij opeens de conclusie dat het fanboyisme is en dat “al het andere slecht is” volgens mij? :’) Wat verschrikkelijk triest, en dat heb ik niet gezegd. En je hebt duidelijk mn post niet gelezen dus... Ga dan inderdaad maar weg, dan ga ik geen verdere moeite nemen om het je nog proberen uit te leggen en je vragen te beantwoorden; je leest het toch niet. :) Doeiiii!

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 augustus 2024 01:33]

Mijn grootste ergernis bij budget- en midrange modellen ligt 'm in het feit dat je na een jaar (en soms zelfs nog korter) meestal geen software updates krijgt. Mid-range hardware van vandaag de dag (SD625) is goed genoeg om veel langer mee te gaan, maar ik draai nu eenmaal graag de laatste software.

Dat is me op het moment wel een paar honderd Euro extra waard, maar zodra Google dat opgelost heeft (en ik heb hoop met Android One) dan ga ik echt geen 600+ meer uitgeven aan een smartphone. Het enige denkbare scenario wat me eventueel in de toekomst (weer) over kan halen is goede VR-implementatie met je smartphone.
Ik snap je punt. Maar het verschil in prijs tussen een lage midrange telefoon en een high-end telefoon is inmiddels zo groot, dat je prima elke keer een nieuwe midrange kan kopen met de nieuwste Android zodra deze beschikbaar is en toch nog steeds goedkoper uit kunt zijn dan als je langer doet met een high-end telefoon die meer updates krijgt. Verspillend misschien, maar goed.

En dat terwijl voor normaal dagelijks gebruik, het gebruiksgemak en de functionaliteit nauwelijks minder is met een moderne midrange.
Dat is waar, ookal heb je natuurlijk ook weer grote verschillen tussen de high-ends. Een Note/iPhone 8 kost inderdaad een godsvermogen, maar de G6 die m'n vriendin laatst heeft opgepikt gaat voor de helft over de toonbank. Zelfde geldt voor OnePlus en Huawei.
Xiaomi maakt ook prachtige toestellen voor een prikkie. Ik heb de Mi5 en ben, nadat mijn Samsung Note 4 de geest heeft gegeven, erg tevreden.

edit: Leuke avatar, een Googol ^^

[Reactie gewijzigd door Dekar op 5 augustus 2024 01:33]

Maar wie wil nou elk jaar alles opnieuw instellen.
Dat is erg gemakkelijk geworden google synct je apps via account bij eerste boot kan je kiezen welke je wil instaleren. Ook contacten worden gesynchroniseert.
Als ik een nieuwe ROM flash of een nieuw toestel koop, heb ik binnen 15 minuten alles up en running. Muziek staat op Spotify, contacten, foto's, notities etc. wordt allemaal gesynct via Google. Het enige wat ik op mijn oude toestel moet doen is WhatsApp backuppen en op mijn nieuwe toestel dan de gewenste apps downloaden.
Ik wissel zo vaak tussen telefoons. Kost mij geen uurtje om die terug in orde te hebben hoor.

De nieuwe note was zo duur dat ik niet eens meer geïnteresseerd was om de release te volgen. Dit terwijl ik altijd enorm geïnteresseerd ben in de nieuwste tech.
Dat is de laatste, euh, tien jaar ofzo niet echt een issue meer....?
Account opgeven (ongeacht of het Android of iOS is) en 95-99% van het spul wordt automatisch ingesteld, overgezet en geïnstalleerd. Even bakkie koffie doen en nog eens kijken en je kunt aan de slag met de nieuwe foon.
Verspillend misschien, maar goed.
Je houding vind ik erg nonchalant. De kinderarbeid en milieuvervuiling boeit jouw niet, want het is een ver van je bed show? Dit is JUIST een belangrijke issue. De wegwerpeconomie is erg milieubelastend.
Daarnaast, eens in de zoveel tijd een toptoestel en de jaren daarna een wat verouderde is beter dan altijd een midrange.
Persoonlijk heb ik een midrange telefoon uit 2014 en ben van plan daarmee te doen tot hij er mee ophoudt. Het ging er mij om dat het argument om een dure telefoon te kopen alleen vanwege Android updates niet zinnig is. Maar je hebt gelijk, daarmee stimuleer je wel wegwerpgedrag.
Ik snap je punt, maar het mooie van een gemiddelde Android telefoon is dat je er zelf wat software op kunt zetten. Daar moet je natuurlijk wel op zitten te wachten, maar het is tegenwoordig sneller geregeld dan je denkt en het is voor de gemiddelde Tweaker een peuleschil om te regelen.

Ik zou ook niet anders meer willen, ik bepaal graag zelf wat voor ROM ik draai.

Vandaar draai ik nu Android 7.1.2 op mijn paar jaar oude Oneplus One. Het is geniaal :) !
Laatste software of laatste beveiligingsupdates...
Als ik een android toestel zou hebben kan die nieuwste android versie me gestolen worden. Dat de huidige versie gepatched blijft daarentegen vind ik wel belangrijk.
Dat is bij android lange tijd hand in hand gegaan, maar daar is tegenwoordig een goede scheiding in gemaakt en bijvoorbeeld een bedrijf als xiaomi is juist heel sterk in jet ondersteunen van hun toestellen. Ze zijn niet de snelste met android upgrades maar de maandelijkse patches worden goed bijgehouden en dat voor een hoop budget toestellen...
Daar kan menig "westerse" fabrikant nog wat van leren...
Ik heb een WileyFox Swift (1e gen.) en draai vanaf de fabrikant gewoon Android 7.1.1 en mogelijk komt 8 er ook gewoon op...
"Ik koop het toch bij een abonnement, boeiuh"?
Beetje rare optie, als er een telefoon van 2000 euro zijn zijn die je per maand meer dan 100 euro kost, dan is dat niet boeiuh. Geef dan op z'n minst aan wat je maximaal per maand zou willen uitgeven.
En wat je "koopt" bij een abonnement koop je op afbetaling, dus de prijs doet er nog wel degelijk toe natuurlijk.
Komt nog bij dat je hier sinds een paar maanden ook een BKR-registratie bij cadeau krijgt. Wordt het op termijn toch ineens wel boeiuh.
Ik vraag me af hoeveel van de 161 personen die dit gezegd hebben dit ook als serieus antwoord hebben gegeven. Wat jullie hier beschrijven moet voor de gemiddelde Tweaker toch wel bekend zijn.
Ik gok op jongere kinderen bij wie het abonnement door de ouders betaald wordt.
Helemaal mee eens, maar er lopen nogal wat afbetaling-fans rond in Nederland vrees ik...
Ik heb momenteel een toestel van ongeveer drie jaar oud (Nexus 6). Ik vind de ontwikkelingen momenteel dusdanig traag gaan, dat een nieuw toestel slechts marginaal beter presteert dan mijn huidige toestel. Om dan 999 euro+ uit te gaan geven aan een marginale upgrade...?

Volgens mij is het financieel een stuk interessanter om de vorige generatie topmodellen te kopen en daar een jaar mee te doen, dan een gloednieuw model en daar twee jaar mee te doen. Daarbij: 999 voor een telefoon... Ik rij een auto(!!!) die goedkoper was dan dat!
Mee eens. Het is bij mij zelfs zo erg doorgeslagen dat ik er over denk om het toestel wat ik nu heb, opnieuw te kopen als hij het begeeft (bijna drie jaar oude Jiayu S3, op 7.1.2, binnenkort Android O.)

Werkt prima, en als je geen games op je phones speelt hoeft het GPU-onderdeel ook niet zo snel te zijn. Batterijduur is ook belangrijk.
Precies dit. Ik koop altijd modellen die al pakweg een half jaar uit zijn. Bij voorkeur nadat een opvolger (of en plus-versie oid) uitgekomen is. Dat is gunstig voor de prijs!

Soms zijn die nieuwe topmodellen wel erg verleidelijk, maar ja - ik ga echt niet meer betalen dan 400 euro. Bizar veel geld voor slechts een gebruiksvoorwerp in mijn ogen.
Compacte telefoons zijn er helaas amper. Zelfs al zou ik veel willen uitgeven dan kan het al amper.

Kleine Sony, helaas te hoekig, ligt niet lekker in de hand. Kleine Samsung, de A3 2017(245,-). Helaas amper beter dan de S5 mini (>100,- voor een nette gebruikte). Op sommige vlakken zelfs minder. (geen notificatieled, geen verwisselbare accu)

2dehands is prima. Er zijn genoeg toestellen te koop van mensen die er zuinig op zijn geweest. Dat icm een maandelijks opzegbaar of te wijzigen abonnement en je hebt ultieme vrijheid tegen weinig kosten. Trouwens een krasje komt er bij mij altijd nog wel een keer op.

Verhalen van een kapotte flagship telefoon maar nog wel 15+ maanden ofzo aan een abo vastzitten ken ik al genoeg namelijk...

Trouwens ook de nieuwste telefoons zijn niet altijd even snel. Dat komt door alle rotzooi die ze erop zetten... Een custom rom geeft je op een ouder toestel misschien nog meer snelheid dan veel geld uitgeven voor het nieuwste...

Hierbij wil ik natuurlijk wel iedereen bedanken die elke 2 jaar belachelijk veel geld uitgeeft voor het nieuwste van het nieuwste want zonder deze mensen waren er ook geen leuke 2dehandsjes :)

[Reactie gewijzigd door stefanv op 5 augustus 2024 01:33]

Wat?
- Fors vlottere CPU/GPU
- Meer RAM
- Nieuwere, stabielere en minder bloated software
- Metalen behuizing
- Betere camera
- Groter scherm
- USB-C
- Normale vingerafdruksensor
- Betere accu
De A3 2017 is een fors beter toestel :P

Tweedehands is wel prima, maar dan zou ik naar flagships zoeken. Niet naar toestellen die al mid-range waren toen ze uitkwamen.
Anoniem: 686983 @stefanv2 september 2017 12:38
Heb je goede ervaringen met het kopen van tweedehands smartphones? Koop je dan iets waarvan je de batterij makkelijk kan vervangen? Lijkt mij namelijk belangrijk omdat de batterij na twee jaar wat minder kan zijn. Hier ook een liefhebber van compacte smartphones die daarbij ook nog eens waterproof moeten zijn. Inderdaad niet veel keuze.
Ja met verwisselbare accu en vooral 3x vragen of het toestel wel echt in nieuwstaat is en zonder krasjes, deukjes en of het doosje er nog bij zit etc. Ik zeg dan dat ik het kom ophalen en dat ik er ver voor moet rijden en dat het echt in topstaat moet zijn en anders moeten ze het wel gelijk zeggen anders rij ik voor niks. Als ze dan twijfelen dan weet je genoeg. Als ze bevestigen dat het netjes is dan 'bedenk' ik me een dag later over het ophalen en vraag ik of het per post kan en dan maak ik het over, dat scheelt me dan ook weer een rit:)
En duidelijk maken dat je bij ze terugkomt als blijkt dat het waterschade heeft gehad etc. Dus ook altijd vragen naar waterschade want dat is een killer. En vragen of er andere mankementen zijn.

Er zijn nog best wel mensen die hun toestel lange tijd netjes houden door hem altijd in een flipcase te doen of die hun toestel simpelweg ontzettend weinig gebruiken. Die koop ik dan graag.

Situatie is soms wel grappig, ik ging een toestel ophalen en het was een meisje van 17 die liever een iphone wilde. Daar sta je dan als volwassen vent het afdankertje van een tiener te kopen:)

Ik heb hier meerdere toestellen liggen, allemaal 2dehands gekocht en alles werkt nog:)
Anoniem: 398559 26 augustus 2017 23:15
Ik heb mijne toen gekocht voor 70 euro in 2011 met Android 2.6.

Na wat aanrommelen 'm kunnen rooten en alsnog 4.2 er op gekregen, CPU overgeclocked en een swap-file aangemaakt en huppa, ik kan weer 5 jaar mee.
Smartphone overklokken wist niet dat het mogelijk is?
Jazeker wel.

Tis gewoon een Linux kernel, en van 800mhz naar 1.2Ghz is wel een winst.
Marginaal, maar je merkt het wel.

Edit:
En batterij-duur is verbeterd zonder al die bloat-ware rotzooi.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 398559 op 5 augustus 2024 01:33]

Anoniem: 474132 25 augustus 2017 13:03
Ik koop de telefoon van budget/belastingvrij via de werkgever. Liefst betaal ik natuurlijk minder voor meer, maar voordeel van een dure telefoon is dat deze hierdoor wel weer wat exclusiever wordt. Vergelijk met een wat duurder horloge, daar loopt ook niet iedereen mee. Anders gezegd: een duurder toestel is goed voor het imago.
Ik koop de telefoon van budget/belastingvrij via de werkgever. Liefst betaal ik natuurlijk minder voor meer, maar voordeel van een dure telefoon is dat deze hierdoor wel weer wat exclusiever wordt. Vergelijk met een wat duurder horloge, daar loopt ook niet iedereen mee. Anders gezegd: een duurder toestel is goed voor het imago.
Kijk...de teloorgang van onze maatschappij in een notendop. Klasse samengevat. _O_
Anoniem: 221563 25 augustus 2017 15:16
Eurotje of 600 max. Dat is op jaarbasis (doe gemiddeld 4 jaar met een toestel) 150 euro. Iets meer dan een tientje per maand.
Ik gebruik een telefoon veel, vind een goed scherm belangrijk en ik heb het geld er wel voor over dus meer dan 800 is prima afhankelijk van wat er geboden wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.