Console-upgrades

Zit jij te wachten op krachtiger versies van de PS4 en de Xbox One?

Nee, onzin dat er nu al nieuwe modellen komen
29,6%
Anders, nl...
19,0%
Ik zit altijd te wachten op snellere hardware
14,3%
Leuk, maar ik ga mijn console er niet voor inruilen
13,2%
Ik had liever zelf een upgrademogelijkheid gehad
12,8%
PS4 wel, Xbox One niet
7,8%
Xbox One wel, PS4 niet
3,3%

Aantal stemmen: 9.661. Deelname gesloten op 10-05-2016 17:44. Stemmen is niet meer mogelijk.

Reacties (142)

142
139
84
5
0
43
Wijzig sortering
Leuk, maar ik ga mijn pc er niet voor inruilen. ;)
Precies, nog steeds het beste game platform.

Ik zit ook helemaal niet te wachten op nog meer console geweld. Vroeger had het meer een eigen wereldje, maar tegenwoordig proberen ze op PC's te lijken en krijgen wij daardoor slechte console ports.
Omdat PC niet meer interessant is voor de ontwikkelaar en consoles wel. En de PC dus merendeels bijzaak is. Extra zakcentje in het laatje. ;)
uhm... de omzet van de PC games markt ligt altijd nog boven de console markt, wel degelijk interessant, 32 milliard voor PC / 4 milliard voor consoles in 2015(in digitale sales)

http://www.gamesindustry....61bn-digital-games-market

[Reactie gewijzigd door dakka op 22 juli 2024 14:26]

Het verschil in deze cijfers kan echter wel verklaard worden; Steam (en andere platformen voor digitale sales) is bijvoorbeeld inmiddels wat meer volwassen op de PC dan op consoles, en bovendien zijn PC's over het algemeen ook eerder aangesloten op het internet dan het gemiddelde apparaat in een TV meubel.
Een zakcentje in het laatje? :+

Ik heb overigens gekozen voor anders, namelijk... Want ik game niet. Vreemd dat die optie er overigens niet bij staat.
Inderdaad. Als je de cijfers die Dakka post bekijkt, zie je PC op 1, Mobiel op 2 en consoles pas op nummer 3. Dus het extra centje in het laatje is meer de console markt.
Tja, aan de andere kant is de doelgroep van deze poll de gamer. Je kan je dus afvragen of jij dan bij die doelgroep hoort natuurlijk. ;)
De doelgroep van een enquete is de groep die door de enquete wordt bereikt, in dit geval de bezoekers van tweakers.net.
Ik heb ook anders, namelijk...
Ik miste de optie: "Ik game niet op consoles (maar op pc)"
Ik denk dat er veel meer zijn met dezelfde reden, hoop dat ze die mogelijkheid (kunnen) toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Jeroen Koopman op 22 juli 2024 14:26]

En waarom is dat zo? Ik ben hardcore gamer. Ik heb nog nooit een console gekocht en speel al decennia lang intensief. En ik ben niet de enige, kijk naar de opkomst bij Chris Roberts Star Citizen en dat zijn Sci-Fi fans, de PC gamers die van andere genres houden zitten daar niet bij.

De gemiste inkomsten zijn dus vele malen hoger. Consoles is toch voor kinderen, man.. Meestal van die suffe games, doelwit van doorgedraaide feministen, vergeleken worden met peasants, onderuit op de bank kunnen spelen a.k.a. low effort gaming.. gaat gewoon nergens over.

De gaming industrie is gewoon erg dom geworden door op deze industrie te focussen. Het is gewoon een bijzaak. Heb je de e-sports scene van de consoles wel eens gezien? In-en-in triest.. met een of andere 'pro' die gaat schelden naar het publiek.
Je kan gamen ook te serieus nemen... 8)7
Enige interessante is de e-sports op de PC meer niet. Mensen willen niet super veel uitgeven meer aan een PC hebben liever een compacte apparaat of eentje die je makkelijk mee kan nemen.
En die omzetdaling zie je steeds meer terug komen. De gemak van aansluiten en kunnen gamen willen meerdere consumenten nu.

Console voor kinderen dat moet je maar voor je zelf houden. Mensen willen nou niet eenmaal zoals jou misschien intensief en gewoon even gamen en weer klaar voor vandaag.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 14:26]

Ja, dat daar een grote markt voor is, is correct. Als je bedoeld de tablets met de candy crush spelletjes en dergelijken.

Consoles zouden jonge familie apparaten moeten zijn. In dat opzicht vind ik Nintendo het nog het beste doen. Als je ergens op visite was, even met de Wii spelen, dan kwam dat leuk uit de verf.

Sony en Microsoft proberen met hun consoles echter een soort mislukte game PC neer te zetten. Wat mindere specs en je kunt er wat minder mee.

Overigens is iPad en Console > Game PC qua kosten. Natuurlijk kan je echt el cheapo gaan met een Archos en een eerdere generatie console, maar dat kan je natuurlijk ook een mindere PC kopen en nog steeds een bizarre collectie aan steam games spelen.
Nou ik heb gekozen voor
Ik zit altijd te wachten op snellere hardware
.

Voor een simpele rede, dan woorden de spellen voor de PC ook mooier en beter, als de consoles niet ge update woord blijven de spellen op de PC ook ongeveer het zelfde.
juist anders om moet ik zeggen vond Batman, Fallout 4 waren slecht op PC.
Ik vind juist dat consoles moeten worden afbouwt ik zie moment geen toekomst in Consoles maar meer in handheld consoles

Meest consoles gamers kunnen gewoon niet overweg met een Computer.
Of vinden een PC te duur ze betalen ondertussen het dubbel aan spellen en ze moeten nog eens voor het Online functionaliteit betalen
Precies! En ik wacht ook niet op snellere hardware, want ik doe het mooi retro! Ik hou nog steeds even veel van mijn SNES en Nintendo 64 als anderen van hun PS4 en Xbox One houden. In plaats van een Xbox One of een PS4 gebruik ik wel mijn Windows gaming computer.
En één van mijn pc's (Intel NUC) fungeert ook prima als SNES met een emulator en een Playstation Controller.
Dat snap ik en dat is ook geweldig om voor elkaar te hebben, maar de SNES zelf vind ik ook belangrijk om te hebben naast de spellen. Het idee dat je cartridges in een SNES propt en de SNES op een CRT-televisie aansluit is toch erg bijzonder voor mij en ik vind het geweldig!

Emulators zijn gaaf en ideaal als je niet wilt betalen, maar toch vind ik wel dat je de echte console experience er mee weg haalt, zelfs als je een controller gebruikt. Het voelt voor mij gewoon anders. Ik gebruik op dit moment DesMumE op mijn gaming PC met een Xbox controller om Pokémon SoulSilver te spelen. Nog steeds voelt het héél anders voor mij.

Kort gezegd: Gaaf dat je emulators gebruikt, is ook leuk om te doen. Zelf ben ik echter meer voor de échte console (in dit geval SNES) ervaring.

Dat wil niet zeggen dat ik geen PC-gamer ben. Haha, ik game meer op mijn PC dan mijn SNES, maar mijn PC gebruik ik voor hele andere games dan die op de SNES :P
Das waar ik speel ook nog steeds spellen op mijn Amiga CD32, speel nog steeds Super Stardust, en James Pond 2: Codename: RoboCod, en Banshee, en Alfred Chicken, en Litil Divil, en Kid Chaos, en nog veel meer spellen speel ik met veel plezier, net als 22 a 23 jaar terug :-)
Mee eens, dit zou eigenlijk een optie in de poll moeten zijn, zeker expres gedaan want anders wisten we de uitkomst op t.net allang. :+
Nou ja ach, in ieder geval staat "Anders, nl..." bovenaan, we zullen dat maar zo inbeelden. ;)

Update: staat niet meer bovenaan, maar begrijpelijke keuze, kunnen beter een goed apparaat in een keer uitbrengen en verlies draaien zoals met de vorige generatie dan nu dit soort upgrades te hoeven doen elke keer, al moet een generatie ook niet langer dan 6 jaar duren.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 juli 2024 14:26]

De volgorde van de opties is altijd willekeurig. ;)
Dat klopt, echter eerder was die specifieke keuze met meest gemaakt, vandaar.
Leuk, maar ik ga mijn pc er niet voor inruilen. ;)
Ik miste deze ook in de poll. Wat mij betreft mag console gaming morgen nog verdwijnen. Deze markt heeft helaas het concept van exclusives ook uitgevonden wat totaal niet bijdraagt aan de reeds beperkte game markt.

Ik zie meer toekomst in de Steam Box achtige console toepassingen waarbij de titels eigenlijk gewoon PC games zijn die ook op dergelijke consoles draaien en je beide markten bediend maar ook geen platformen buitensluit.

Als de game markt één ding nodig heeft zijn het meer hoge kwaliteit games.
dus zijn geen game die alleen maar voor PC uit komen ?
Exclusives zijn echt niet van de laatste jaren. Mario is denk ik wel de meest bekende exclusive en is dat al decennia lang. Ik denk dus niet dat exclusives een beperking vormen voor de markt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 14:26]

PCMasterRace!
Ik heb een 7 jaar oude computer met een tweedehands R9 290 upgrade en ik draai elk spel op ultra. Als je een echt goede game-ervaring wilt, koop je gewoon een computer die dat aankan. Die wellicht later nog geüpgraded kan worden met een nieuwe videokaart.
Ik heb zowel een PC als console en van beide heb ik veel plezier. Echter, voor mij is het punt van een console ook wel het gemak. Nu is dat al een beetje verknald door grote day-one patches en dat soort zaken, maar zeker als je nu nog een fragmentatie gaat krijgen van hardware in de console markt.... dan is voor mij het bestaansrecht van die dingen weg. Dit is geen goede zaak als je het mij vraagt.
Wat moet ik met een Xbox of Playstation, de enige leuke consoles zijn de wat oudere consoles a la NES, SNES, Atari Lynx, Sega Megadrive en eventueel de N64 :)
De N64 is voor mij nog steeds dé party console :D Gewoon (bijna) iedere game met 4 spelers splitscreen kunnen spelen, heerlijk.
De controller is alleen een beetje jammer. De analog sticks op de Gamecube controllers waren velen malen beter.
Anders, namelijk: ik heb vroeger een console gehad (de 1e Xbox). Ik zou echt niets meer anders willen dan een (game) PC. Je kunt bijna alles wat een console ook kan, en zelfs veel meer. Nee, voor mij nooit een console meer.
Ik moet zeggen dat als ik soms bij een vriend met zijn PS4 langs kom, dat het wel een stuk relaxter gamen is. Maar goed, controllers werken ook op de PC :P

Maar ik moet eerlijk zijn dat Consoles nog steeds leuk zijn en zeker sinds de PS2 niet slechter zijn geworden. Het enige geval is dat ik er gewoon mijn geld niet aan wil besteden.

Dat is wel anders voor Nintendo. Nintendo heeft Pokémon, Mario, The Legend of Zelda en Super Smash Bros. Dus die blijf ik persoonlijk nog trouw (op de Wii U na dan).
Hoezo chiller? Ja, je kan op de bank zitten en hangen. Maar zoals je al zegt, kan je inderdaad ook gewoon een controller aansluiten op je pc.
.oisyn Moderator Devschuur® @Anonymoussaurus23 april 2016 21:17
En dan met 4 man op stoelen aan een bureau plaats nemen? Nee, doe mij in dat geval maar gewoon een bank en een grote TV. Consoles en PCs hebben beide hun voor- en nadelen. Ik snap dat krampachtige gedrag dat je moet kiezen nooit zo.
Zet je gaming pc dan gewoon naast je tv.. Beetje zoals een SteamBox..
Als je slim je onderdelen kiest, gaat dat nog veel stiller zijn dan die luidruchtige playstations etc..
.oisyn Moderator Devschuur® @SmokingCrop27 april 2016 20:30
Zet je gaming pc dan gewoon naast je pc
Ja, leuk als je nog in een studentenkamer woont oid, maar ik hoef geen bureau naast mijn tv in mijn woonkamer. Of ga je nou serieus voorstellen om een pc te gebruiken als console, en geen muis en toetsenbord gebruiken voor fps en rts games?
:? :?
pc != bureau
console = pc met ander besturingsysteem
gaming pc kan gerust kleiner / mooier zijn dan console

waarom is een pc gebruiken als console een raar idee?
-> HTPC met gaming capaciteiten (met mods, zelf ingame kwaliteit vs performance kiezen, goedkopere games, meer keuze naar multimedia software etc)?
-> Een "gaming pc" staat niet gelijk aan zo'n typische lelijke prebuild gamer behuizing van acer ofzo..

je kan op je sofa ook gewoon toetsenbord & muis gebruiken als je dat echt wil (bv. corsair lapdog)?

alsof een een console altijd bij een sofa & tv moet en een pc op een bureau.. :?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2024 14:26]

Je zou de Steam controller eens moeten proberen. Die doet het prima vanaf de bank als muis en toetsenbord.
.oisyn Moderator Devschuur® @sharkwouter29 april 2016 17:46
Elke serieuze fps en rts gamer lacht je vierkant uit :)
De serieuze fps of rts gamer zal ook nooit een console kopen.
.oisyn Moderator Devschuur® @sharkwouter29 april 2016 21:28
Dat is nonsens. Dat iemand een serieuze rts of fps gamer is zegt niets over wat voor andere games hij wellicht nog meer leuk vindt. Bovendien was dat ook totaal niet het punt van discussie (namelijk: waar game je op een PC), dus waarom je met die opmerking komt is mij een raadsel.
Ik ben in het bezit van een Alienware Steam Machine. Ik gebruik hem meestal als een console, maar ik zet hem soms ook op een bureau om een potje Dota of Wow te spelen.
.oisyn Moderator Devschuur® @Anonymoussaurus23 april 2016 21:43
Ga nou niet ontkennen dat dat de typische setup van een PC is.
Doe ik ook niet. Maar jij doet overkomen alsof het in elk geval zo is. Bovendien kun je pc's en monitoren ook verschuiven ;). Bij een console moet je dat ook doen als hij niet regelrecht voor je bank staat..
.oisyn Moderator Devschuur® @Anonymoussaurus23 april 2016 22:29
Een console staat typisch nou juist weer wel bij TV en bank.
Niet bij iedereen. ;)

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 22 juli 2024 14:26]

Klopt, maar het controller support voor computers is op dit moment nog erg in de primitieve fase, dus op dit moment is de controller ervaring nog steeds het beste met Consoles ivm support voor de controller. No offense, want ik gebruik zelf ook controllers, maar alleen voor mijn Nintendo DS Emulator.
Xbox Controller is gewoon supported?
Ja, met DesMume wel.
Ik heb niets speciaals moeten installeren om mijn XboxOne controller op windows 10 te laten werken?
Of werkt het niet vlekkenloos met splitscreening & meerdere controllers?

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 22 juli 2024 14:26]

Ik gebruik een Wired Xbox 360 controller (de witte), Windows 10 en ik draai het spel gewoon zonder lag.
Vond de eerste Xbox vroeger wel een leuk ding en heeft mij toender tijd iets meer betrokken bij 3D games gezien ik nog niet over een snelle PC beschikte.
Nu is het gewoon een leuk nostalgisch stukje plastic TV meubilair versiersel.
Inderdaad. Same here. Die oude klassieke games vond ik wel leuk. Vroeger veel CoD 1 gespeeld op m'n ouder's PC ( hele lange tijd 1e gestaan van de 10.000 players 8-). Zonder hacks uiteraard).

Bij mij ligt hij te verstoffen op de logeerkamer :P.
Anders, heb geen console, maar twijfel soms toch om er een aan te schaffen. Wat betreft de PS4.5 lijkt het me wel interessant omdat deze dus ook de spellen van de 4 kan spelen en ook geschikt is voor VR.

Toch vind ik die dingen niet echt toekomstbestendig. Als je er spellen voor hebt en je console is stuk dan moet je maar een vervangend exemplaar zien te vinden of het laten repareren. Nu is dat nog vrij makkelijk, maar over 10~15 jaar word dat moeilijker en duurder. Je hebt geen garantie dat de (dure) spellen die je hebt gekocht te spelen zijn op de volgende generatie console.
Vergeleken met oudere consoles die allemaal hun eigen opslagsysteem gebruikten, vallen de huidige nog wel mee... over 10-15 jaar kun je vast wel een emulator vinden die de spellen op de PC direct van de blu-ray kan draaien. En vervanging lijkt me ook geen groot probleem, er zijn letterlijk vele miljoenen consoles in omloop, een tweedehands is vast zo gevonden... een werkende PS1 of PS2 kun je ook heel makkelijk voor een paar tientjes vinden. Een beetje zorgvuldig mee omgaan, en ze gaan tientallen jaren mee.
Laten we het zo zeggen. Ik heb ooit een Super Nintendo gekocht toen ik nog een kleine dreumes was. De week dat hij uit was gekomen in Nederland. Vorige week weer is aangezet, en hij werkt nog steeds.
Ik heb een Super Nintendo thuis liggen, samen met een Nintendo 64. De Super Nintendo samen met Kirby Super Star is echt helemaal geweldig. Ik heb zelfs mijn CRT-televisie er nog voor staan :)

Mijn Nintendo 64 is ook bijzonder: Op de kop getikt voor 8 euro bij een Used Product Store. Ze waren onzeker van de werking. Ik kan intussen er wel mooi Super Mario 64 mee spelen!

Maar als ik naar current gen kijk, ben ik zelf nog steeds aardig gehecht aan de Nintendo DS lijn. Ik had een DS Phat, een DS Lite, een DSi en nu een 3DS en ik kan er nog steeds uren speelplezier mee hebben.
Klopt helemaal, ik heb ook nooit problemen gehad met mijn Xbox360 (first gen), PS3 (60GB) en nu ook de PS4.

Elke maand met de perslucht de console even schoon spuiten (en dan ook echt open maken om te zorgen dat de stof ook echt verdwijnt). Dit zorgt er voor dat ik zelfs met de risico xbox360 en ps3 nooit problemen heb gehad en ze nu nog steeds als een zonnetje werken.
Als je nu al een leuke game pc hebt staan, waarom dan niet de steam link + controller? Is een flink stuk goedkoper dan eender welke console en als je pc upgrade profiteert je "console" gelijk mee...

Heck, als je toch al een htpc hebt staan onder je tv is de controller alleen al voldoende...

[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 22 juli 2024 14:26]

De tijd van EN een PC hebben EN een console is LANG geleden gestopt. SNES was mijn laatste console. :P PC is het voor mij geworden en zal het altijd blijven.
Verwijderd @HMC22 april 2016 11:50
Alleen jammer van al die top games die je dan mist ;)
Oh, je bedoelt games als Doom3, Amnesia: Dark Descent, A machine for Pigs, GRID en meer recent Cities:Skylines? No worries. Genoeg prachtige games op de PC. :)
Verwijderd @HMC22 april 2016 12:56
Ow zeker wel, net zoals dat er genoeg prachtige games zijn voor de consoles. Combi van beide zal daardoor toch altijd de meest ideale situatie zijn :)
Heb je gelijk in, zeker, met de uitzondering van de portemonee dan. :)
Verwijderd @HMC22 april 2016 13:09
Ja, dat is dan ook de reden waarom de PC games die ik speel allemaal al enkele jaartjes oud zijn. Komen zoveel goede spellen uit en dan zo weinig tijd naast t dagelijks leven om te gamen, die backlog is nog lang niet weggewerkt haha. Scheelt gelukkig wel een hoop knaken in de beurs :)
Retro gaming is het antwoord om voor een zachte prijs top kwaliteit te spelen zowel op Consoles en PC!

Het is niet echt Retro maar ik loop meestal 1 a 2 jaar achter met de software zodat je deze voor een tiental euro's kunt krijgen.

Om het op hardware te spelen welke een honderdtal euro's kost :)

Spellen als Dragon age, Witcher, Mass effect, Elder scrolls, Heroes of might&magic zijn tijdloos dus geen haast om het gelijk bij de lancering te kopen.
Dat is de andere kant op toch een sterker argument. Er komen voor de PC velen malen meer games uit dan voor consoles.
Het is een argument voor een combinatie van beide, niet de ene boven de andere.
Anders, beide niet, PC master race :Y)
Uiteraard blijft PC een preferentie voor vele gamers. Hier is dat geen uitzondering.
Desondanks heb ik hier ook een WiiU staan, waarop ik op een zatte zaterdag met veel plezier een potje Super Smash Bros. of Mario Kart speel met vrienden. Of een avondje Zelda solo. Wat mij betreft een geweldige console, en deze is allesbehalve hardware afhankelijk. Lekkere platformers als Mario doen het altijd goed en grafische rekenkracht staat niet vaak centraal in een game. Met in mijn ogen geweldig leuke releases als resultaat. Als ik leuke graphics wil zien, ga ik wel naar de bioscoop.
Van mij mag de vraagstelling wel aangepast worden naar: zit jij te wachten op X tegen een bedrag van Y. Als je het gratis zou krijgen wil je altijd wel een upgrade.
En hoezo "console inruilen"? Gaat dat een optie worden? Koop een PS4, lever die over een tijd in en krijg er een krachtigere voor terug? Lijkt me slecht zaken doen...
Waarschijnlijk inruilen als in de oude vervangen.

En je mag er vanuit gaan dat de upgrade niet gratis zal worden...
Is het een manier om niet meer onder een bepaalde prijs te zakken?

Ik heb nog steeds veel plezier van mijn PS3, die ik gekocht heb toen de prijs rond de 250 euro kwam te staan. Was van plan om een PS4 te kopen toen die ongeveer hetzelfde ging kosten, want meer wil ik niet uitgeven (ik game lang niet zoveel als ik vroeger deed, in ieder geval niet genoeg om een grote bedrag voor een console te verantwoorden)... misschien maar overslaan, dan, en meteen voor de PS5 gaan.
Zelf liep ik als PS3 eigenaar al met de gedachte een keer voor de PS4 te gaan. Met deze aankondiging weet ik wel dat ik nog even wacht op de 4.5!!!
Voor mij is dit dus erg goed nieuws: een PS die de resolutie van mijn tv volledig kan benutten. :D

Hopelijk komt er voldoende aan games uit die niet alleen maar laat scalen, maar echt de hogere specs ook echt gaat benutten, zonder dat de "oude" PS4-bezitters daar nadelige gevolgen van ondervinden.
Deze poll houdt geen rekening met de situatie dat je überhaupt geen games speelt... zoals ik dus.
Maar waarom zou je hem dan willen invullen als het je toch niet aangaat? Gewoon puur het geven van een mening om het geven van een mening?
Jawel, dat valt onder "Anders, namelijk" ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.